3.9 hotwire ecu probleem
3.9 hotwire ecu probleem
Een vraagje voor de V8 kenners... We doen eigenlijk alleen diesels, en de V8's zijn we nog niet zo ervaren in.
We hebben net een 3,9 hotwire injectie ingebouwd in een defender. De set komt uit een RRC.
Zodra we 12 volt op de bruine draad in de multiplug zetten klikt het hoofdrelais. Klopt dit? Of hoort deze alleen te klikken als de auto op contact gezet wordt.
Als ik de geschakelde plus aanlsuit op de wit/grijze draad gebeurt er niets. De brandstofpom gaat niet draaien. Het brandstofpomprelais krijgt geen massa van de ecu op de blauw/paarse draad. Als ik hier handmatig massa op zet klikt het relais en gaat de pomp draaien. Deze slaat dan natuurlijk niet na een paar seconden af.
Als ik start terwijl ik deze tijdelijk massa heb aangesloten draait de pomp en heb ik een vonk. De motor slaat echter niet aan, de injectoren worden waarschijnlijk niet aangestuurd.
Heb ik ergens een draadje over het hoofd gezien of valt te verwachten dat de ecu defect is.
Alle zwarte draden die ik kon vinden heb ik verbonden aan massa.
We hebben net een 3,9 hotwire injectie ingebouwd in een defender. De set komt uit een RRC.
Zodra we 12 volt op de bruine draad in de multiplug zetten klikt het hoofdrelais. Klopt dit? Of hoort deze alleen te klikken als de auto op contact gezet wordt.
Als ik de geschakelde plus aanlsuit op de wit/grijze draad gebeurt er niets. De brandstofpom gaat niet draaien. Het brandstofpomprelais krijgt geen massa van de ecu op de blauw/paarse draad. Als ik hier handmatig massa op zet klikt het relais en gaat de pomp draaien. Deze slaat dan natuurlijk niet na een paar seconden af.
Als ik start terwijl ik deze tijdelijk massa heb aangesloten draait de pomp en heb ik een vonk. De motor slaat echter niet aan, de injectoren worden waarschijnlijk niet aangestuurd.
Heb ik ergens een draadje over het hoofd gezien of valt te verwachten dat de ecu defect is.
Alle zwarte draden die ik kon vinden heb ik verbonden aan massa.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Hoi Paul, beste kun je Andrew effe vragen, hij heeft er voor mij verschillende aangesloten,
gr, Bart
gr, Bart
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Ik ga even kijken, je doet iets fout maar wat weet ik even niet ( V8 is iets van vroegha voor mij ik heb ze een beetje verdrongen na te veel slechte ervaringen )
Hier de simpele schema, deze zou moeten werken mits de bedrading niet uit een soft dash komt.
lucas_efi_1988_1989.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3c35b5dab3e4233624027a86630ad4e7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fuddymuckers.co.uk%2Fgallery%2Fms%2Flucas_efi_1988_1989.jpg', 'http://www.fuddymuckers.co.uk/gallery/ms/lucas_efi_1988_1989.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fuddymuckers.co.uk%2Fgallery%2Fms%2Flucas_efi_1988_1989.jpg', '', 16777472, 600, 600, 'Loading image ...', false);
In de 8 polige stekker ( witte normaal ) zitten de draden die moeten worden aangesloten, hier heb je er maar een paar van nodig.
Aller eerst moet je even na gaan of je de twee massa draden hebt vast geset, deze komen uit aan de achterkant van de linker cillinderkop tegen het schut bord, zonder deze massa zal het systeem niks doen.
Dan moet een dikke bruine draad aan constant + 12 v zijn er meer dikke of dunne bruine (zonder tracer kleur )draden dan moeten deze ook aan constant 12v.
dan is er een witte/licht grijze draad even dik of net iets dunner dan de bruine deze wordt door het contact met 12v + gevoed, weer geld dat als er meerdere wit/licht grijze draden zijn dat ook deze contact 12 volt nodig hebben.
De overige draden heb je niet nodig, maar als er een Handbak in zit dan zal zwart/oranje dunne draad aan massa gelegd moeten worden. ten zie je de starter rechtstreeks v.a. contact bediend.
Met de bruine draad aan plus 12v en de wit grijze via contact geschakeld zal bij het aan zetten van contact de hoofd relais in springen, gelijktijdig zal de tweede relais ook klikken om de pomp van 12 volt te voorzien.
de meeste 3.9 efi systemen hebben ook een bots schakelaar onder de stoel ( Rechts ) als deze in het systeem zat moet je die of overbruggen of ook monteren, de bots schakelaar schakelde( uit mijn hoofd de massa) van de brandstof pomp relais af.
Het makkelijkste werken is van uit de genoemde stekker, dan hoef je aan de rest van de motor boom niks te zoeken of veranderen.
Die stekker zit bij de Rangerover net na de rubbermof waarmee de bedrading van motor ruim naar auto interieur gaat, dicht bij het schutbord in RV voetbak ( onder de airco kast )
als je weet welk jaar de bedradig is dan kan ik de juiste schema zoeken.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2013 02:54 door Andrew Colville.
Hier de simpele schema, deze zou moeten werken mits de bedrading niet uit een soft dash komt.
lucas_efi_1988_1989.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3c35b5dab3e4233624027a86630ad4e7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fuddymuckers.co.uk%2Fgallery%2Fms%2Flucas_efi_1988_1989.jpg', 'http://www.fuddymuckers.co.uk/gallery/ms/lucas_efi_1988_1989.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fuddymuckers.co.uk%2Fgallery%2Fms%2Flucas_efi_1988_1989.jpg', '', 16777472, 600, 600, 'Loading image ...', false);
In de 8 polige stekker ( witte normaal ) zitten de draden die moeten worden aangesloten, hier heb je er maar een paar van nodig.
Aller eerst moet je even na gaan of je de twee massa draden hebt vast geset, deze komen uit aan de achterkant van de linker cillinderkop tegen het schut bord, zonder deze massa zal het systeem niks doen.
Dan moet een dikke bruine draad aan constant + 12 v zijn er meer dikke of dunne bruine (zonder tracer kleur )draden dan moeten deze ook aan constant 12v.
dan is er een witte/licht grijze draad even dik of net iets dunner dan de bruine deze wordt door het contact met 12v + gevoed, weer geld dat als er meerdere wit/licht grijze draden zijn dat ook deze contact 12 volt nodig hebben.
De overige draden heb je niet nodig, maar als er een Handbak in zit dan zal zwart/oranje dunne draad aan massa gelegd moeten worden. ten zie je de starter rechtstreeks v.a. contact bediend.
Met de bruine draad aan plus 12v en de wit grijze via contact geschakeld zal bij het aan zetten van contact de hoofd relais in springen, gelijktijdig zal de tweede relais ook klikken om de pomp van 12 volt te voorzien.
de meeste 3.9 efi systemen hebben ook een bots schakelaar onder de stoel ( Rechts ) als deze in het systeem zat moet je die of overbruggen of ook monteren, de bots schakelaar schakelde( uit mijn hoofd de massa) van de brandstof pomp relais af.
Het makkelijkste werken is van uit de genoemde stekker, dan hoef je aan de rest van de motor boom niks te zoeken of veranderen.
Die stekker zit bij de Rangerover net na de rubbermof waarmee de bedrading van motor ruim naar auto interieur gaat, dicht bij het schutbord in RV voetbak ( onder de airco kast )
als je weet welk jaar de bedradig is dan kan ik de juiste schema zoeken.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2013 02:54 door Andrew Colville.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Hoi Andrew, bedankt.
Dit is het schema dat ik heb gebruikt, en ik heb alles ook zo aangesloten als je zegt.
Ik heb echter het vreemde verschijnsel dat het hoofdrelais schakelt zodra de dikke bruine draad 12v krijgt. wel of geen wit met grijs maakt geen verschil. Massadraden zitten netjes aan de kop.
Brandstofrelais gaat niet draaien. Ik werk alleen met de multiplug, verder zit alles nog gewoon aangesloten.
Ik heb de botsschakelaar verwijderd en ik heb de zwart-oranje draad niet aangesloten, maar ik start rechtstreeks met een draadje op de startmotor. Ik zal hem voor de zekerheid nog even aan massa leggen. Ik weet helaas niet uit welk jaar de bedrading komt, het is nog een v-snaar motor. Ik ben inmiddels bang dat het aan de ECU ligt, deze kwam niet uit de auto waar de motor uit kwam, maar lag bij de verkoper in de kast..
Aan de achterkant van de motor hangt nog één dikke draad los, bruin met een rode tracer. Weet jij waarvoor die is, ik kan hem in het schema niet vinden. bruin-oranje staat in het schema maar dit is duidelijk bruin-rood.
Dit is het schema dat ik heb gebruikt, en ik heb alles ook zo aangesloten als je zegt.
Ik heb echter het vreemde verschijnsel dat het hoofdrelais schakelt zodra de dikke bruine draad 12v krijgt. wel of geen wit met grijs maakt geen verschil. Massadraden zitten netjes aan de kop.
Brandstofrelais gaat niet draaien. Ik werk alleen met de multiplug, verder zit alles nog gewoon aangesloten.
Ik heb de botsschakelaar verwijderd en ik heb de zwart-oranje draad niet aangesloten, maar ik start rechtstreeks met een draadje op de startmotor. Ik zal hem voor de zekerheid nog even aan massa leggen. Ik weet helaas niet uit welk jaar de bedrading komt, het is nog een v-snaar motor. Ik ben inmiddels bang dat het aan de ECU ligt, deze kwam niet uit de auto waar de motor uit kwam, maar lag bij de verkoper in de kast..
Aan de achterkant van de motor hangt nog één dikke draad los, bruin met een rode tracer. Weet jij waarvoor die is, ik kan hem in het schema niet vinden. bruin-oranje staat in het schema maar dit is duidelijk bruin-rood.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Nou, ik sta op het punt om maar weer carburateurs te plaatsen.... Ik snap het echt niet meer.
Alles dertig keer doorgemeten, alles lijkt te kloppen. Pomp en injectoren worden echter niet aangestuurd vanuit de ecu.
Motor loopt meteen op startspray. Ik heb de ecu vandaag in iemand anders zijn 3.9 gehangen, en die loopt er gewoon op, de ecu is dus ook wel goed.
Moet dus toch ergens in de bedrading zitten, maar ik kan niets meer bedenken.
Alles dertig keer doorgemeten, alles lijkt te kloppen. Pomp en injectoren worden echter niet aangestuurd vanuit de ecu.
Motor loopt meteen op startspray. Ik heb de ecu vandaag in iemand anders zijn 3.9 gehangen, en die loopt er gewoon op, de ecu is dus ook wel goed.
Moet dus toch ergens in de bedrading zitten, maar ik kan niets meer bedenken.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Je moet ook 1 draad (wit/nogwat) op de bobine aansluiten zodat de ECU weet dat de motor loopt met een soort weerstandje ertussen bij de vroege types, deze komt ergens in de motorruimte uit. Zo weet de ECU je motortoerental en wanneer te injecteren. Tevens zijn het speciale relais type, niet zoals van de verlichting etc, dus zorg dat je het goede type hebt, je kan ze niet zomaar omwisselen.
EFI multiplug zoals ik het heb aangesloten:
Bruin/oranje -
Zwart/geel EFI warning symbol pick up point
Wit/grijs Ignition supply
Oranje/groen Continu voeding (eigenlijk bruin)
Wit/paars Feed naar fuel pump
Oranje/zwart Automaat neutraal switch
Geel/oranje -
Paars/geel Windshield defroster input / heater front screen sensor
Hier nog wat meer info:
http://www.britishv8.org/articles/rover-14cux-efi.htm
Groet, Tom
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2013 17:00 door TVR.
EFI multiplug zoals ik het heb aangesloten:
Bruin/oranje -
Zwart/geel EFI warning symbol pick up point
Wit/grijs Ignition supply
Oranje/groen Continu voeding (eigenlijk bruin)
Wit/paars Feed naar fuel pump
Oranje/zwart Automaat neutraal switch
Geel/oranje -
Paars/geel Windshield defroster input / heater front screen sensor
Hier nog wat meer info:
http://www.britishv8.org/articles/rover-14cux-efi.htm
Groet, Tom
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2013 17:00 door TVR.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Weerstandje zit er tussen. Heeft ook keurig precies 6,8K weerstand.
Ik heb inmiddels de hele ECU checklist doorlopen, alles in orde. Alleen helemaal in het begin van de test gaat het mis, het brandstofrelais krijgt geen massa van pin 16 van de ecu.
Als ik zelf massa geef draait de pomp, maar de ecu geeft dat signaal niet af....
Ik heb inmiddels de hele ECU checklist doorlopen, alles in orde. Alleen helemaal in het begin van de test gaat het mis, het brandstofrelais krijgt geen massa van pin 16 van de ecu.
Als ik zelf massa geef draait de pomp, maar de ecu geeft dat signaal niet af....
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
En de 2 relais even omgedraaid? Bij mij was die toen kapot... en dat komt vaker voor..... zijn het type met een diode erin....
Maargoed, eigenlijk geeft/krijgt de ECU geen trigger om op contact te gaan en de brandstofpomp te laten lopen voor 10 tellen?
En als je hem op contact zet, of er weer af zet, hoor je ook niet de stappenmotor achterop de plenum ratelen naar zijn basis stand? Dat moet hij namelijk normaal gesproken doen. (misschien een handige check om te kijken of de ECU wel in de ''op contact'' stand kan komen.
Groet, Tom
PS automaat neutral switch heb je geshortcut?
Maargoed, eigenlijk geeft/krijgt de ECU geen trigger om op contact te gaan en de brandstofpomp te laten lopen voor 10 tellen?
En als je hem op contact zet, of er weer af zet, hoor je ook niet de stappenmotor achterop de plenum ratelen naar zijn basis stand? Dat moet hij namelijk normaal gesproken doen. (misschien een handige check om te kijken of de ECU wel in de ''op contact'' stand kan komen.
Groet, Tom
PS automaat neutral switch heb je geshortcut?
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Hoi Paul,
Hier een klink die mij in het verleden al veel heeft geholpen,
[www.britishv8.org]
Ik denk zelf ook nog wel even, kan nooit veel zijn.
grt Louis
Land's End 4x4
Hier een klink die mij in het verleden al veel heeft geholpen,
[www.britishv8.org]
Ik denk zelf ook nog wel even, kan nooit veel zijn.
grt Louis
Land's End 4x4
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Relais had ik helemaal in het begin al omgewisseld, later ook doorgemeten. En als ik een massa geef aan het relais, schakelt hij keurig en gaat de pomp draaien, maar slaat dan natuurljk niet af.
Automaatswitch heb ik met massa verbonden.
Ik hoor niets bij het plenum, vanmorgen heb ik daar wel een paar keer iets horen zoemen, maar inmiddels niet meer.
Het lijkt inderdaad of de ecu niet ziet dat hij op contact gaat. toch krijgt pin 19 op de ecu netjes spanning, kan ook niet anders want ik gebruik helemaal geen contactslot en heb de bedrading rechtstreeks op de accu.
Je zou zeggen dat de ecu stuk is, maar een andere auto start er gewoon mee...
Automaatswitch heb ik met massa verbonden.
Ik hoor niets bij het plenum, vanmorgen heb ik daar wel een paar keer iets horen zoemen, maar inmiddels niet meer.
Het lijkt inderdaad of de ecu niet ziet dat hij op contact gaat. toch krijgt pin 19 op de ecu netjes spanning, kan ook niet anders want ik gebruik helemaal geen contactslot en heb de bedrading rechtstreeks op de accu.
Je zou zeggen dat de ecu stuk is, maar een andere auto start er gewoon mee...
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Dank je Louis, die had ik zelf ook gevonden, mooie duidelijke pagina...
Ik stop er mee voor vandaag. Een anders simpel klusje hier in de werkplaats is ook al uitgelopen op een klus van twee dagen, dus ik kan mooi morgen weer de hele dag aan de 3.9 besteden
Het zit vandaag niet mee..
Ik stop er mee voor vandaag. Een anders simpel klusje hier in de werkplaats is ook al uitgelopen op een klus van twee dagen, dus ik kan mooi morgen weer de hele dag aan de 3.9 besteden
Het zit vandaag niet mee..
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Een klant van mij kwam er laatst ook niet meer uit, na zoeken kwam ik er achter dat hij de toevoer en retour van benz leidingen had omgewisseld. Dan doet ie het nooit, even checken?
Als je een led lampje hebt kan je hiermee het puls signaal aan de injectors zien, dan weet je in elk geval of de ecu al dan niet iets doet, is wat makkelijker zoeken als je wat kan uitsluiten.
Grt Louis
Als je een led lampje hebt kan je hiermee het puls signaal aan de injectors zien, dan weet je in elk geval of de ecu al dan niet iets doet, is wat makkelijker zoeken als je wat kan uitsluiten.
Grt Louis
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Ik neem aan dat de retourleiding na de drukregelaar moet? Dus dat hij met de aanvoer de rail op druk zet, en dan gecontroleerd laat teruglopen naar de retour.
Zelfs al zouden ze verkeerd zitten zou de ecu toch nog steeds het prime signaal moeten afgeven lijkt me?
Met een ledje de injectors testen is een goed idee, al denk ik niet dat ze worden aangestuurd, want dan zou hij eigenlijk moeten lopen als ik de brandstofpomp handmatig laat draaien. En lopen doet hij niet...
Zelfs al zouden ze verkeerd zitten zou de ecu toch nog steeds het prime signaal moeten afgeven lijkt me?
Met een ledje de injectors testen is een goed idee, al denk ik niet dat ze worden aangestuurd, want dan zou hij eigenlijk moeten lopen als ik de brandstofpomp handmatig laat draaien. En lopen doet hij niet...
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Die stappenmotor, achterop het plenum, regelt het stationaire toerental en is zeg maar een luchtklep, en die kalibreert zichzelf bij het op contact zetten, of van het contact af zetten. Dus deze moet je kunnen horen, anders doet de ECU dus niks. (hiermee kan de motor harder gaan lopen, als je bijvoorbeeld de airco aan zet) Hier zijn vaak problemen mee, waardoor de motor niet goed stationair loopt, en deze kan je eruit draaien en schoonmaken.
Verder heeft de bruine draad altijd 12 volt, en de wit grijze sluit je aan op je contact slot en die schakelt alles zeg maar.
Dat brandstof relais heeft dus een extra diode, anders dan de normale. Part no is AFU2913L
zie hier schema van juiste relais: (en heb je die dus niet verwisseld met een gewone? daar heb ik dus lang mee zitten klooien)
$T2eC16NHJHgE9n0yEiY!BQBtjuhCkQ~~60_35.JPG --> mod_embed_images_loadimage('562e96f392825192bc4c910f1e00b22d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FLAND-ROVER-DISCOVERY-1-3-9-EFi-FUEL-PUMP-RELAY-NEW-%2F00%2Fs%2FMjI1WDMwMA%3D%3D%2F%24T2eC16NHJHgE9n0yEiY%21BQBtjuhCkQ%7E%7E60_35.JPG', 'http://i.ebayimg.com/t/LAND-ROVER-DISCOVERY-1-3-9-EFi-FUEL-PUMP-RELAY-NEW-/00/s/MjI1WDMwMA==/$T2eC16NHJHgE9n0yEiY!BQBtjuhCkQ~~60_35.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FLAND-ROVER-DISCOVERY-1-3-9-EFi-FUEL-PUMP-RELAY-NEW-%2F00%2Fs%2FMjI1WDMwMA%3D%3D%2F%24T2eC16NHJHgE9n0yEiY%21BQBtjuhCkQ%7E%7E60_35.JPG', '', 16778541, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Kan 123 even niks anders verzinnen....
Succes,
Groet, Tom
PS zitten alle pootjes goed in die grote multi stekker?
PS mbt de brandstof; het gaat inderdaad eerst de fuel rail in, en vervolgens regelt de vacuum gestuurde klep de druk af op 2,5bar, het overige gaat retour naar de tank. (dus een carburateur brandstofpomp is niet geschikt)
PS juiste tune resistor er tussen zitten? (met/zonder cat's)
PS heb je genoeg spanning op de accu zitten?
Verder heeft de bruine draad altijd 12 volt, en de wit grijze sluit je aan op je contact slot en die schakelt alles zeg maar.
Dat brandstof relais heeft dus een extra diode, anders dan de normale. Part no is AFU2913L
zie hier schema van juiste relais: (en heb je die dus niet verwisseld met een gewone? daar heb ik dus lang mee zitten klooien)
$T2eC16NHJHgE9n0yEiY!BQBtjuhCkQ~~60_35.JPG --> mod_embed_images_loadimage('562e96f392825192bc4c910f1e00b22d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FLAND-ROVER-DISCOVERY-1-3-9-EFi-FUEL-PUMP-RELAY-NEW-%2F00%2Fs%2FMjI1WDMwMA%3D%3D%2F%24T2eC16NHJHgE9n0yEiY%21BQBtjuhCkQ%7E%7E60_35.JPG', 'http://i.ebayimg.com/t/LAND-ROVER-DISCOVERY-1-3-9-EFi-FUEL-PUMP-RELAY-NEW-/00/s/MjI1WDMwMA==/$T2eC16NHJHgE9n0yEiY!BQBtjuhCkQ~~60_35.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FLAND-ROVER-DISCOVERY-1-3-9-EFi-FUEL-PUMP-RELAY-NEW-%2F00%2Fs%2FMjI1WDMwMA%3D%3D%2F%24T2eC16NHJHgE9n0yEiY%21BQBtjuhCkQ%7E%7E60_35.JPG', '', 16778541, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Kan 123 even niks anders verzinnen....
Succes,
Groet, Tom
PS zitten alle pootjes goed in die grote multi stekker?
PS mbt de brandstof; het gaat inderdaad eerst de fuel rail in, en vervolgens regelt de vacuum gestuurde klep de druk af op 2,5bar, het overige gaat retour naar de tank. (dus een carburateur brandstofpomp is niet geschikt)
PS juiste tune resistor er tussen zitten? (met/zonder cat's)
PS heb je genoeg spanning op de accu zitten?
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
HOi Tom,
Ik weet zelf ook niks meer, hartelijk dank voor het meedenken..
Die stappenmotor, achterop het plenum, regelt het stationaire toerental en is zeg maar een luchtklep, en die kalibreert zichzelf bij het op contact zetten, of van het contact af zetten. Dus deze moet je kunnen horen, anders doet de ECU dus niks. (hiermee kan de motor harder gaan lopen, als je bijvoorbeeld de airco aan zet) Hier zijn vaak problemen mee, waardoor de motor niet goed stationair loopt, en deze kan je eruit draaien en schoonmaken
Ecu lijkt inderdaad niet te werken, maar in een andere auto dus wel.
Verder heeft de bruine draad altijd 12 volt, en de wit grijze sluit je aan op je contact slot en die schakelt alles zeg maar.
Heb ik, zodra je bruin aansluit schakelt het hoofdrelais aan, wit grijs er bij en er gebeurt niets.
Dat brandstof relais heeft dus een extra diode, anders dan de normale. Part no is AFU2913L
zie hier schema van juiste relais: (en heb je die dus niet verwisseld met een gewone? daar heb ik dus lang mee zitten klooien)
Relais zijn van het juiste type, inclusief diode. Het zijn de originele RRC relais, en ik heb ze getest en ze werken uitstekend.
PS zitten alle pootjes goed in die grote multi stekker?
JA, stuk voor stuk aangedrukt met schroevendraaiertje, en voor zover mogelijk getest met de multimeter.
PS mbt de brandstof; het gaat inderdaad eerst de fuel rail in, en vervolgens regelt de vacuum gestuurde klep de druk af op 2,5bar, het overige gaat retour naar de tank. (dus een carburateur brandstofpomp is niet geschikt)
Originele Range Rover tank met ingebouwde pomp gebruikt, spuit meters ver, druk niet getest maar lijkt meer dan genoeg. Leidingen zitten goed. Drukregelaar doet niet als de motor niet draait lijkt me, want dan is er ook geen vacuum.
PS juiste tune resistor er tussen zitten? (met/zonder cat's)
Niet gecontroleerd, maar de hele set is zo draaiend uit een range rover gehaald, inclusief kabelboom, ecu en alles er om heen. Neem dus aan dat het goed is, maar ook met een verkeerde zou hij moeten draaien toch?
PS heb je genoeg spanning op de accu zitten?
Keurig tot het randje vol
Volgens mij heb ik alles gechecked wat er te checken valt, maar ik moet toch iets over het hoofd hebben gezien...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2013 19:28 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Ik weet zelf ook niks meer, hartelijk dank voor het meedenken..
Die stappenmotor, achterop het plenum, regelt het stationaire toerental en is zeg maar een luchtklep, en die kalibreert zichzelf bij het op contact zetten, of van het contact af zetten. Dus deze moet je kunnen horen, anders doet de ECU dus niks. (hiermee kan de motor harder gaan lopen, als je bijvoorbeeld de airco aan zet) Hier zijn vaak problemen mee, waardoor de motor niet goed stationair loopt, en deze kan je eruit draaien en schoonmaken
Ecu lijkt inderdaad niet te werken, maar in een andere auto dus wel.
Verder heeft de bruine draad altijd 12 volt, en de wit grijze sluit je aan op je contact slot en die schakelt alles zeg maar.
Heb ik, zodra je bruin aansluit schakelt het hoofdrelais aan, wit grijs er bij en er gebeurt niets.
Dat brandstof relais heeft dus een extra diode, anders dan de normale. Part no is AFU2913L
zie hier schema van juiste relais: (en heb je die dus niet verwisseld met een gewone? daar heb ik dus lang mee zitten klooien)
Relais zijn van het juiste type, inclusief diode. Het zijn de originele RRC relais, en ik heb ze getest en ze werken uitstekend.
PS zitten alle pootjes goed in die grote multi stekker?
JA, stuk voor stuk aangedrukt met schroevendraaiertje, en voor zover mogelijk getest met de multimeter.
PS mbt de brandstof; het gaat inderdaad eerst de fuel rail in, en vervolgens regelt de vacuum gestuurde klep de druk af op 2,5bar, het overige gaat retour naar de tank. (dus een carburateur brandstofpomp is niet geschikt)
Originele Range Rover tank met ingebouwde pomp gebruikt, spuit meters ver, druk niet getest maar lijkt meer dan genoeg. Leidingen zitten goed. Drukregelaar doet niet als de motor niet draait lijkt me, want dan is er ook geen vacuum.
PS juiste tune resistor er tussen zitten? (met/zonder cat's)
Niet gecontroleerd, maar de hele set is zo draaiend uit een range rover gehaald, inclusief kabelboom, ecu en alles er om heen. Neem dus aan dat het goed is, maar ook met een verkeerde zou hij moeten draaien toch?
PS heb je genoeg spanning op de accu zitten?
Keurig tot het randje vol
Volgens mij heb ik alles gechecked wat er te checken valt, maar ik moet toch iets over het hoofd hebben gezien...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2013 19:28 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Kl*ten is dat....
Anyway, Maakt de ECU Massa? Ik weet niet zeker of dat moet, maar check dat even, laatst maakte dat wel verschil had ik het idee bij een RRC hier.
Verder is er niet aan de kabelboom geknutseld? Gekke tapeverbindingen waar hij slecht contact zou kunnen maken? Of heeft er een LPG systeem op gezeten? Daarvoor moet er namelijk ook e.a. aangepast worden.
Tune resistor maakt inderdaad niet zo veel uit....
Anders zou je met Rovergauge(best geinig en handig, kan je de foutcodes mee uitlezen,etc) of de Autologic diagnose aan de slag moeten, krijg je wel best wat input... Maargoed, even de ECU swoppen is makkelijker.... Misschien een andere RRC of vroege disco in de buurt?
Groet, Tom
PS Andere info die ik nog tegen kwam;
Loom Connections
The EFI loom connector which connects into the main loom has several important connections on it.
These are:
+12v switchedignition supply. (ECU Enable)
+12v from battery. (ECU and switched pump supply)
+12v from starter supply. (ECU Reset)
Controlled supply to fuel pressure pump (and lift pump if fitted).
http://en.wikipedia.org/wiki/Lucas_14CUX
En dan bij Function, en daar gaat het al mis; de ECU doesn't ENERGIZE the relay.... en dat moet hij eigenlijk wel doen....
Anyway, Maakt de ECU Massa? Ik weet niet zeker of dat moet, maar check dat even, laatst maakte dat wel verschil had ik het idee bij een RRC hier.
Verder is er niet aan de kabelboom geknutseld? Gekke tapeverbindingen waar hij slecht contact zou kunnen maken? Of heeft er een LPG systeem op gezeten? Daarvoor moet er namelijk ook e.a. aangepast worden.
Tune resistor maakt inderdaad niet zo veel uit....
Anders zou je met Rovergauge(best geinig en handig, kan je de foutcodes mee uitlezen,etc) of de Autologic diagnose aan de slag moeten, krijg je wel best wat input... Maargoed, even de ECU swoppen is makkelijker.... Misschien een andere RRC of vroege disco in de buurt?
Groet, Tom
PS Andere info die ik nog tegen kwam;
Loom Connections
The EFI loom connector which connects into the main loom has several important connections on it.
These are:
+12v switchedignition supply. (ECU Enable)
+12v from battery. (ECU and switched pump supply)
+12v from starter supply. (ECU Reset)
Controlled supply to fuel pressure pump (and lift pump if fitted).
http://en.wikipedia.org/wiki/Lucas_14CUX
En dan bij Function, en daar gaat het al mis; de ECU doesn't ENERGIZE the relay.... en dat moet hij eigenlijk wel doen....
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Oke,
Het lijkt erop dat de Ecu de massa aan de pomp relais niet geeft, ( mogelijk onderbroken vanwege EX LPG ?)
Krijg je wel spanning op de pomp relais. ( die dikke bruine draad )
De Bruine draad met rode tracer is de draad die de startmotor aanstuurd.
De fout lijk mij in je bedrading te zitten, warschijnlijk een hele simpele onderbreking vanwege EX LPG.
als ik je probleem zo lees dan lijkt het erop dat de ecu direct massa geeft aan relais 22 in de schema, dat hoort pas te gebeurn bij het opzetten van contact. ( ECU geschakelde massa = de dunne blauw/roode draad op het relais voetje )
Te gelijkertijd geeft de ECU geen massa aan de relais van de pomp 21 op de schema. hier gaat iets verkeerd, beide horen pas te klikken als de wit grijze draad stroom krijgt. ( ECU geschakelde massa is de blauw/paarse draad op het relais voetje )
als er geknutseld is voor LPG dan zit de onderbreking meestal in het stuk tussen de schutbord mof en de ECU stekker, snij de mantel hier open en loop die draden even na, dit moet iets heel simpels zijn.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2013 00:01 door Andrew Colville.
Het lijkt erop dat de Ecu de massa aan de pomp relais niet geeft, ( mogelijk onderbroken vanwege EX LPG ?)
Krijg je wel spanning op de pomp relais. ( die dikke bruine draad )
De Bruine draad met rode tracer is de draad die de startmotor aanstuurd.
De fout lijk mij in je bedrading te zitten, warschijnlijk een hele simpele onderbreking vanwege EX LPG.
als ik je probleem zo lees dan lijkt het erop dat de ecu direct massa geeft aan relais 22 in de schema, dat hoort pas te gebeurn bij het opzetten van contact. ( ECU geschakelde massa = de dunne blauw/roode draad op het relais voetje )
Te gelijkertijd geeft de ECU geen massa aan de relais van de pomp 21 op de schema. hier gaat iets verkeerd, beide horen pas te klikken als de wit grijze draad stroom krijgt. ( ECU geschakelde massa is de blauw/paarse draad op het relais voetje )
als er geknutseld is voor LPG dan zit de onderbreking meestal in het stuk tussen de schutbord mof en de ECU stekker, snij de mantel hier open en loop die draden even na, dit moet iets heel simpels zijn.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2013 00:01 door Andrew Colville.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Is er inderdaad nergens in de kabelboom geknipt ivm lpg? Heb ik ook 's gehad, na lang zoeken vonden we de onderbreking onder de beschermhuls van de kabelboom,
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Ik kan geen sporen van LPG ontdekken.
Ik had de kabelboom al een gedeelte opengemaakt, ik zie dat er door land rover zelf al allerlei rare vertakkingen zijn gemaakt, maar ik ga vandaag maar de complete huls verwijderen denk ik.
Ik heb gisteren bij iemand anders even de ecu uit de auto getrokken en ook bij hem hoor je meet relais 22 klikken als je de ecu er weer in steekt, ook zonder contact. Er gebeurt hetzelfde als met mijn ecu.
Alleen bij mij dus geen massa voor het brandstofrelais.
Het rare is dat er eigenlijk niets tussen kan zitten waarin geknipt is.
De +12v bij contact komt netjes aan bij de ecu. De min voor het relais is er niet, niet bij het relais, maar ook achter op de ecu al niet...
Wat voor checks doet de ecu voordat hij het brandstofrelais aanzet?
Ik weet dat hij de bobine check, die draad is ook in orde, inclusief weerstand. Controleert de ecu nog meer?
Ik had de kabelboom al een gedeelte opengemaakt, ik zie dat er door land rover zelf al allerlei rare vertakkingen zijn gemaakt, maar ik ga vandaag maar de complete huls verwijderen denk ik.
Ik heb gisteren bij iemand anders even de ecu uit de auto getrokken en ook bij hem hoor je meet relais 22 klikken als je de ecu er weer in steekt, ook zonder contact. Er gebeurt hetzelfde als met mijn ecu.
Alleen bij mij dus geen massa voor het brandstofrelais.
Het rare is dat er eigenlijk niets tussen kan zitten waarin geknipt is.
De +12v bij contact komt netjes aan bij de ecu. De min voor het relais is er niet, niet bij het relais, maar ook achter op de ecu al niet...
Wat voor checks doet de ecu voordat hij het brandstofrelais aanzet?
Ik weet dat hij de bobine check, die draad is ook in orde, inclusief weerstand. Controleert de ecu nog meer?
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Nou heb ik er genoeg van. Ik zie geen andere optie meer dan op te geven... de injectie heeft de strijd van mij gewonnen.....
Vandaag weer de hele dag bezig geweest. Hele kabelboom kaal gemaakt. Elk draadje van begin tot eind doorgemeten. Alles goed, nergens geknipt.
12 volt op alle belangrijke onderdelen, massa op alle belangrijke onderdelen (behalve brandstofpomp).
Gestart met een ledje op de injectoren, helemaal niets.
ECU in orde
Bedrading in orde
Alles in orde
Geen brandstof en geen injectoren. Geen enkele reactie bij op contact zetten.
n2ea92.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0957128faf0dbedd1e13ee493935fa30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi44.tinypic.com%2Fn2ea92.jpg', 'http://i44.tinypic.com/n2ea92.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi44.tinypic.com%2Fn2ea92.jpg', '', 16779733, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vandaag weer de hele dag bezig geweest. Hele kabelboom kaal gemaakt. Elk draadje van begin tot eind doorgemeten. Alles goed, nergens geknipt.
12 volt op alle belangrijke onderdelen, massa op alle belangrijke onderdelen (behalve brandstofpomp).
Gestart met een ledje op de injectoren, helemaal niets.
ECU in orde
Bedrading in orde
Alles in orde
Geen brandstof en geen injectoren. Geen enkele reactie bij op contact zetten.
n2ea92.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0957128faf0dbedd1e13ee493935fa30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi44.tinypic.com%2Fn2ea92.jpg', 'http://i44.tinypic.com/n2ea92.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi44.tinypic.com%2Fn2ea92.jpg', '', 16779733, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Kan me ook voorstellen dat de unit zelf massa moet maken eventueel een draad vanaf het huis naar de massa leggen. Je geeft zelf eigenlijk al aan dat je massa moet hebben om de pomp te laten draaien dus lijkt er ergens massa te ontbreken.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Ecu heeft massa, maar heet dat volgens mij niet nodig. Hij heeft diverse draden met massa die er binnenkomen...
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Van de week een 4CU injectie ingebouwd waarbij ik zelf twee relais had omgedraaid. Een tweemaal maak relais met een wissel relais.
Bij mij gaat de pomp pas lopen als de motor draait weet niet of dat zo hoort maar voor voorlopig vindt ik het prima.
Komend er de juiste signalen op de relais? en zijn de pin bezettingen goed, omdat de plus van het contact verdeelt wordt.
Het probleem bij jouw lijkt er op de er geen plus of geen massa bij de injectoren komt.
Ik zelf heb op een gegeven moment een reserve injector op koudstart injector slang aangesloten om te zien of er brandstof wordt ingespoten.
Succes,
Mike
Bij mij gaat de pomp pas lopen als de motor draait weet niet of dat zo hoort maar voor voorlopig vindt ik het prima.
Komend er de juiste signalen op de relais? en zijn de pin bezettingen goed, omdat de plus van het contact verdeelt wordt.
Het probleem bij jouw lijkt er op de er geen plus of geen massa bij de injectoren komt.
Ik zelf heb op een gegeven moment een reserve injector op koudstart injector slang aangesloten om te zien of er brandstof wordt ingespoten.
Succes,
Mike
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Er komt wel een plus bij de injectoren, maar er wordt geen massa puls gegeven.
De ecu geeft ook geen massa aan het brandstofrelais. Het lijkt of hij gewoon helemaal niet reageert op de plus van het contact. Deze plus draad loopt rechtstreeks van de accu naar het brandstofrelais en vandaar verder naar de ecu. Heeft verder geen aftakkingen en de plus komt netjes bij de ecu en het relais aan. Op dat moment zou de ecu een massasignaal moeten geven aan het brandstofrelais, maar dat gebeurt niet.
Alles wijst erop dat de ecu gewoon stuk is, maar in een andere auto loopt hij gewoon al hoor ik dan ook het brandstofrelais niet aanslaan, dat zal dan wel inderdaad pas gebeuren als de motor draait.
De ecu geeft ook geen massa aan het brandstofrelais. Het lijkt of hij gewoon helemaal niet reageert op de plus van het contact. Deze plus draad loopt rechtstreeks van de accu naar het brandstofrelais en vandaar verder naar de ecu. Heeft verder geen aftakkingen en de plus komt netjes bij de ecu en het relais aan. Op dat moment zou de ecu een massasignaal moeten geven aan het brandstofrelais, maar dat gebeurt niet.
Alles wijst erop dat de ecu gewoon stuk is, maar in een andere auto loopt hij gewoon al hoor ik dan ook het brandstofrelais niet aanslaan, dat zal dan wel inderdaad pas gebeuren als de motor draait.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Ontsteking geeft geen puls naar computer?
Zet een werkende auto ernaast en verbind daarvan het puls signaal van de bobine (-), start werkende auto en probeer vervolgens de niet werkende auto te starten.
Zet een werkende auto ernaast en verbind daarvan het puls signaal van de bobine (-), start werkende auto en probeer vervolgens de niet werkende auto te starten.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
De injectoren krijgen 12v bij het inschakelen van relais 22 ( hoofd relais) de 12v moet je bij elk van de 8 injectoren meten, NO bruin oranje.
De injectoren krijgen massa (Per 4 ) ( Batch injection ) de massa zorgd de ECU voor. via de geel wit en geel blauwe draaden.
overbrug beide relais even door de pin 30 ( 12v+) met 87 en 87 a nu zal de pomp gaan lopen en de injectoren en ecu stroom krijgen Start hij nu???
De aftakkingen en soldeer verbindingen de je hebt gevonden zijn origineel, wat je zoekt zijn dit soort verbindingen die anders zijn dan het gemiddeld, de meeste teun de beuns kunnen niet zo goed solderen en strippen en draad vaan met de tandjes en electrotape hebben ze vaak niet laatstaan krimpcous of vulcaniseerende tape.
als ik zo de relais houders en draad kleuren zie is het systeem 1990 of nieuwer, dan komen de kleuren in het schema ook niet overeen. en moetten er twee sraden bij , kun je foto? maken van de Multie plug ( die witte 8 polige ) en de twee relais zodat alle draaden en kleuren goed te zien zijn??
Wit/Paars is de voeding naar Pomp dat staat vast en weizigt niet tot de Disco 2
Effen bruine draden zijn altijd draden die constant 12v moeten hebben.
Effen Witte draden zijn vrijwel allemaal contact geschakelde draden.
Het is dat je niet om de hoek zit anders was ik even langs gereden, Ik kon die EFI systeemen binnen 10 minuten aan het lopen hebben als alles goed aangesloten zat onder de kap. Bart weet dat als geen ander even als een aantal anderen al hier.
Als de ECU wel werkt in een andere auto dan moet hij ook in jouw auto werken, ik denk dat er ergens een draad breuik zit of ik leg je iets niet goed uit ( soms is electra iets wat je voor je neus moet hebben.)
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
De injectoren krijgen massa (Per 4 ) ( Batch injection ) de massa zorgd de ECU voor. via de geel wit en geel blauwe draaden.
overbrug beide relais even door de pin 30 ( 12v+) met 87 en 87 a nu zal de pomp gaan lopen en de injectoren en ecu stroom krijgen Start hij nu???
De aftakkingen en soldeer verbindingen de je hebt gevonden zijn origineel, wat je zoekt zijn dit soort verbindingen die anders zijn dan het gemiddeld, de meeste teun de beuns kunnen niet zo goed solderen en strippen en draad vaan met de tandjes en electrotape hebben ze vaak niet laatstaan krimpcous of vulcaniseerende tape.
als ik zo de relais houders en draad kleuren zie is het systeem 1990 of nieuwer, dan komen de kleuren in het schema ook niet overeen. en moetten er twee sraden bij , kun je foto? maken van de Multie plug ( die witte 8 polige ) en de twee relais zodat alle draaden en kleuren goed te zien zijn??
Wit/Paars is de voeding naar Pomp dat staat vast en weizigt niet tot de Disco 2
Effen bruine draden zijn altijd draden die constant 12v moeten hebben.
Effen Witte draden zijn vrijwel allemaal contact geschakelde draden.
Het is dat je niet om de hoek zit anders was ik even langs gereden, Ik kon die EFI systeemen binnen 10 minuten aan het lopen hebben als alles goed aangesloten zat onder de kap. Bart weet dat als geen ander even als een aantal anderen al hier.
Als de ECU wel werkt in een andere auto dan moet hij ook in jouw auto werken, ik denk dat er ergens een draad breuik zit of ik leg je iets niet goed uit ( soms is electra iets wat je voor je neus moet hebben.)
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Het is een leuk idee, dat ga ik proberen.
Ik heb echter wel een vonk, en de auto start ook op startspray, dus ik denk dat de puls er ook wel is. Maar een extra test kan nooit kwaad.
Ik heb echter wel een vonk, en de auto start ook op startspray, dus ik denk dat de puls er ook wel is. Maar een extra test kan nooit kwaad.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Je verhaal is me helemaal duidelijk. Het aansluiten van het systeem is eigenlijk ook heel eenvoudig, en alles lijkt goed te zitten.
Alle injectoren krijgen 12 volt.
Ik heb de relais al overbrugt, ook dan start hij niet. De massapuls naar de injectoren wordt niet gegeven.
Ik maak morgen nog wat extra foto's van de relais en dergelijke.
Als het echt niet lukt moet ik anders de auto maar op de kar duwen en volgende week een dagje op excursie naar Weert komen samen met mijn monteur. Ook wel een keer leuk om elkaar 'live' te ontmoeten...
Alle injectoren krijgen 12 volt.
Ik heb de relais al overbrugt, ook dan start hij niet. De massapuls naar de injectoren wordt niet gegeven.
Ik maak morgen nog wat extra foto's van de relais en dergelijke.
Als het echt niet lukt moet ik anders de auto maar op de kar duwen en volgende week een dagje op excursie naar Weert komen samen met mijn monteur. Ook wel een keer leuk om elkaar 'live' te ontmoeten...
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Hallo
weet niet of het bij een 3.9 het zelfde zit als bij een 3.5
Stekker en massa power resistor pack in orde?
normaal op steun luchtmassameter/binnenscherm
weet niet of het bij een 3.9 het zelfde zit als bij een 3.5
Stekker en massa power resistor pack in orde?
normaal op steun luchtmassameter/binnenscherm
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Paul, bij de bobine in de buurt zit ook zo'n zwart dun draadje die voeding krijgt via + bobine volgens mij, is zo'n dom draadje die je over het hoofd kunt zien. Is die aangesloten?
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Ja, die zit op de min van de bobine, heb ik goed gecontroleerd. Ik heb ook nog een extra contactgeschakelde plus naar de bobine gestuurd.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Het klinkt anders dan bij mij. Ik heb wel een tuning resistor gemonteerd, die zit bij mij bij de ecu. Massa lijkt overal goed. Ik heb elke zwarte draad gemeten...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2013 10:19 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2013 10:19 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Onder mijn bestuurdersstoel van rrc zit knop voor als de auto over de kop is geslagen. Is die misschien geactiveerd?
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Heb ik er tussenuit gehaald, draadje van pomp rechtstreeks op het relais. Bedankt voor het meedenken.
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Dat mag ook Paul.
Even een gekke ingeving, in de puls draad van de bobine naar ecu zit een weerstandje of diode , controleer die verbndingen, Ik heb zoiets ooit ook gehad alles was er behalve leven.
Die zit in de mantel waar de stekker van de luchtmassameter in zit en ook het eene draadje die nar de min man je bobine gaat. ( aka "Sense wire"
Dit ding
Rover-EFI-S.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca77c02d265557ed29508927d5701aa5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.britishv8.org%2Farticles%2FImages-V15-1%2FRover-EFI-S.jpg', 'http://www.britishv8.org/articles/Images-V15-1/Rover-EFI-S.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.britishv8.org%2Farticles%2FImages-V15-1%2FRover-EFI-S.jpg', '', 16782089, 600, 600, 'Loading image ...', false);
(This is NOT a "Tune Resistor".)
When visually inspecting the EFI Cable Harness Assembly, one unusual component that's particularly conspicuous is the resistor that Rover included on the Engine Speed sense circuit. This resistor should NOT be confused with the Tune Resistor. This circuit is the only connection between the ignition system and the fuel injection system. A damaged or loosely connected resistor would likely result in an open circuit, leaving the ECU wondering about engine speed.
In our example system this resistor is marked "Lucas", "RD953066", "83630A", and "892Q". The resistor should provide about 6.8k Ohm resistance.
Van deze site ( handige info heeft hij ovrigens )
Bovenstaand text vindt je halverwege de pagina + -
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Even een gekke ingeving, in de puls draad van de bobine naar ecu zit een weerstandje of diode , controleer die verbndingen, Ik heb zoiets ooit ook gehad alles was er behalve leven.
Die zit in de mantel waar de stekker van de luchtmassameter in zit en ook het eene draadje die nar de min man je bobine gaat. ( aka "Sense wire"
Dit ding
Rover-EFI-S.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca77c02d265557ed29508927d5701aa5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.britishv8.org%2Farticles%2FImages-V15-1%2FRover-EFI-S.jpg', 'http://www.britishv8.org/articles/Images-V15-1/Rover-EFI-S.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.britishv8.org%2Farticles%2FImages-V15-1%2FRover-EFI-S.jpg', '', 16782089, 600, 600, 'Loading image ...', false);
(This is NOT a "Tune Resistor".)
When visually inspecting the EFI Cable Harness Assembly, one unusual component that's particularly conspicuous is the resistor that Rover included on the Engine Speed sense circuit. This resistor should NOT be confused with the Tune Resistor. This circuit is the only connection between the ignition system and the fuel injection system. A damaged or loosely connected resistor would likely result in an open circuit, leaving the ECU wondering about engine speed.
In our example system this resistor is marked "Lucas", "RD953066", "83630A", and "892Q". The resistor should provide about 6.8k Ohm resistance.
Van deze site ( handige info heeft hij ovrigens )
Bovenstaand text vindt je halverwege de pagina + -
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Had ik al getest. draadje is goed en weerstand is netjes 6,8K. Meet netjes battery voltage op pin 39 van de stekker (waar deze sense draad op zit), zo gauw de stekker in de ecu gedrukt wordt zakt de spanning enkele volts. Lijkt dus goed.
Gisteren toch nog een keer de ECU open gemaakt, enkele sporen op de printplaat zijn ooit warm geweest, en één transistor ook. Maar zijn sporen die te maken hebben met de airco, dus niet zo belangrijk. Ik heb de sporen doorgepiept, met een multimeter van start tot pin op de stekker, en ze doen het gewoon allemaal nog.
Vandaag zit ik een dag in België, dus laat ik de ecu even een dagje liggen...
Gisteren toch nog een keer de ECU open gemaakt, enkele sporen op de printplaat zijn ooit warm geweest, en één transistor ook. Maar zijn sporen die te maken hebben met de airco, dus niet zo belangrijk. Ik heb de sporen doorgepiept, met een multimeter van start tot pin op de stekker, en ze doen het gewoon allemaal nog.
Vandaag zit ik een dag in België, dus laat ik de ecu even een dagje liggen...
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
edelbrock setje nodig? of een andere kabelboom?
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Gisteren bij Andrew een andere kabelboom gemonteerd en de motor liep meteen. Kennelijk zat er dus toch een fout in de oude kabelboom.
Dank je wel voor de hulp Andrew!
Dank je wel voor de hulp Andrew!
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Geen probleem Paul, Ik ben blij dat ik heb kunnen helpen en dat alles gelukt is hopelijk kan de auto nu snel worden geleverd aan jouw klant.
Het was een gezellige maar lange dag.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Het was een gezellige maar lange dag.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Goede morgen,
Ik ben bezig met het aansluiten van een V8 EFI uit een disco in een 110.
In de kabelboom zit een zwart kastje met 10 zwarte aansluitdraden dat ik niet in het bedradingsschema tegenkom.
Het merendeel van de draden gaat richting inspuitsysteem, 1 gaat er naar het pomprelais contact 87, 1 naar de startmotor en 2 naar stekerblok 12. Waar is dat kastje voor en heeft iemand misschien een schema? Groeten Jan Overdijk
Ik ben bezig met het aansluiten van een V8 EFI uit een disco in een 110.
In de kabelboom zit een zwart kastje met 10 zwarte aansluitdraden dat ik niet in het bedradingsschema tegenkom.
Het merendeel van de draden gaat richting inspuitsysteem, 1 gaat er naar het pomprelais contact 87, 1 naar de startmotor en 2 naar stekerblok 12. Waar is dat kastje voor en heeft iemand misschien een schema? Groeten Jan Overdijk
Re: 3.9 hotwire ecu probleem
Dat klinkt als een Powerbox of evt een alarm systeem, maak eens een foto misschien wordt er dan meer duidelijk.
zijn er evt stikkers met nummers te vinden op het kastje, door een nummer in te typen in google kun je misschien achterhalen wat het is en of je het wilt behouden.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
zijn er evt stikkers met nummers te vinden op het kastje, door een nummer in te typen in google kun je misschien achterhalen wat het is en of je het wilt behouden.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )