ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Omdat ik redelijk veel op de snelweg rij, wil ik iets doen aan de overbrenging.
Ik zou een ( dure ) overdrive kunnen plaatsen of een andere tussenbakverhouding, bijv. de 1:22
Ik heb er eea over gelezen, maar zou graag wat gebruikerservaringen willen hebben.
Groet! Paul
Ik zou een ( dure ) overdrive kunnen plaatsen of een andere tussenbakverhouding, bijv. de 1:22
Ik heb er eea over gelezen, maar zou graag wat gebruikerservaringen willen hebben.
Groet! Paul
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Ik woon bij Gorinchem in de buurt, heb een 110 met R380 6bak met 1.2 tussenbak. Ik vind het een redelijke verbetering .
Wil je is rijden? Van harte welkom
Groet, Ton 110
Wil je is rijden? Van harte welkom
Groet, Ton 110
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
ha Paul, ik heb eens een experiment gedaan met een 1.2 tussenbak onder mijn 110. da's een 20tdi en een td5 heeft ietsje meer puf volgens mij, wat wellicht het gewichtsverschil tov een 130 wat comepnseert. Knelpunt zat hem bij mij in de combinatie met de bandenmaat. met standaard banden (235ers) gaat het best, maar met 255/85 zit er te veel reductie door de afrolomtrek van de banden en dan kom je met een 1.2-bak net een beetje te kort (lees terug schakelen bij viaducten en haarspeltbochten in 1-laag ed). Dus alleen icm standaard banden mogelijk (tenzij je de td5 nog wat tuned). in elk geval is een tussenbak stukken goedkoper en meer bullet-proof dan een overdrive.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6d21108fd094d3c97daf7d5576c0f345', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16754974, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5dbbf3ff44449944a415fad4af965306', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16754974, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6d21108fd094d3c97daf7d5576c0f345', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16754974, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5dbbf3ff44449944a415fad4af965306', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16754974, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
igraafland@kpnplanet.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik woon bij Gorinchem in de buurt, heb een 110 met
> R380 6bak met 1.2 tussenbak. Ik vind het een
> redelijke verbetering .
> Wil je is rijden? Van harte welkom
> Groet, Ton 110
Een R380 6bak?, is dat een typo of heb je iets heel fancy's van Ashcroft?
-------------------------------------------------------
> Ik woon bij Gorinchem in de buurt, heb een 110 met
> R380 6bak met 1.2 tussenbak. Ik vind het een
> redelijke verbetering .
> Wil je is rijden? Van harte welkom
> Groet, Ton 110
Een R380 6bak?, is dat een typo of heb je iets heel fancy's van Ashcroft?
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
De td5 heeft behoorlijk meer pit dan de 200tdi.
Ik heb de 235-ers eronder. De wagen is niet geremaped en dat wil ik het liefste zo houden.
Ik wacht nog even wat meningen af...
Groet, Paul
Ik heb de 235-ers eronder. De wagen is niet geremaped en dat wil ik het liefste zo houden.
Ik wacht nog even wat meningen af...
Groet, Paul
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Hallo Paul,
Ik rij een 130 CC TD5 bj 2003 met 265/75 R16 BFG AT in de zomer en 235/85 AT in de winter
sinds 200000 km met deze bak.
De laatste 35000 km met een "op koppel geoptimeerde" chip (zo om de 180-190 pk)
Hier in Luxemburg verbruik ik bij normale rijstijl op de binnenwegen zo om de 9,5-9,7 lt/100 km
Op de autobaan met wohnkabine van 600 kg en een anhanger van 1500 kg moet ik wel wat meer schakelen
als voorheen maar dat loopt heerlijk bij 100-110 kmh en een verbruik van 11,5 lt/100 km
De 1,22 Bak zit er sinds een paar maanden onder en ik ben er zeer tevreden mee.
Ik denk dat het beter is als je een paar pk meer hebt, dat was ook het advies van de monteur
die me de bak gemonteerd heeft.
Als de afstand geen bezwaar is kun je graag een keer komen rijden.....
Groeten
Herman
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2013 16:13 door herman-lux.
Ik rij een 130 CC TD5 bj 2003 met 265/75 R16 BFG AT in de zomer en 235/85 AT in de winter
sinds 200000 km met deze bak.
De laatste 35000 km met een "op koppel geoptimeerde" chip (zo om de 180-190 pk)
Hier in Luxemburg verbruik ik bij normale rijstijl op de binnenwegen zo om de 9,5-9,7 lt/100 km
Op de autobaan met wohnkabine van 600 kg en een anhanger van 1500 kg moet ik wel wat meer schakelen
als voorheen maar dat loopt heerlijk bij 100-110 kmh en een verbruik van 11,5 lt/100 km
De 1,22 Bak zit er sinds een paar maanden onder en ik ben er zeer tevreden mee.
Ik denk dat het beter is als je een paar pk meer hebt, dat was ook het advies van de monteur
die me de bak gemonteerd heeft.
Als de afstand geen bezwaar is kun je graag een keer komen rijden.....
Groeten
Herman
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2013 16:13 door herman-lux.
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Een R380 met 5 versnellingen vooruit en één achteruit ?
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Paul,
Ook al geen ervaring met een 130 en slechts met een 110.
Ervaring als volgt:
+ Ik had (waarschijnlijk) een prettige Td5, dwz een nogal soepele/makkelijk aansprekende maar verder niet getunede (uit 1999)
+ Omdat ik eigenlijk altijd een extra versnelling miste na 4 jaar een GKN-overdrive gemonteerd - ik reed op standaard banden met ruim lucht
+ In de praktijk reed ik op de vlakke en gladde weg eigenlijk altijd in de 2e versnelling weg
+ De 5+overdrive was een genoegen voor het lange eind, de auto had nog steeds over (maar was natuurlijk wel trager in zijn respons)
+ Uit proefneming bleek dat de absolute top (tegen de 150 km/u) zowel in 5 als 5+ gehaald werd, de echte top was dus waarschijnlijk met een 5-en-een half (ofwel in z'n 5 met een disco-tussenbak) te halen
+ Een typische plus van de overdrive: snel terugschakelen, bij inhalen bijv terug naar 4+ en dan als er ruimte was naar 4zonder en als een speer, en dan tijdens de manoeuvre kan je weer naar 4+overdrive -- heerlijk op de Franse N-wegen
+ Een duidelijke min: De overdrive ging na 4 jaar meer en meer opspelen, trager schakelen als ie warm werd
Conclusie: De Td5 kan bij een 110 zonder al te veel lading en met nette banden gewoon met een hele versnelling meer toe. Ik heb één keertje gehad, bij een uitritje helling op zonder goed uitzicht dat ik uiteindelijk low-gear heb geselecteerd want toen sloeg ie zelfs in de gewone 1e af, je wilt zo'n uitrit nl ook niet met veel gas uitvliegen.
Een disco tussenbak geeft je een halve versnelling zwaarder, dus dat is zeer gematigd en maakt de 1e versnelling een veel nuttiger versnelling (want die is in de originele opzet alleen soms als wegrij-hulp nodig).
Een overdrive is nog mooier maar ze pakken soms niet zo duurzaam uit, dwz ze zijn erg gevoelig voor tijdig olieverversen (liefst 3 a 4x zo vaak als GKN voorschreef) en ze worden niet meer door GKN geproduceerd dus servicen is ook lastiger. (Ik ken echter ook iemand die 'm nog steeds - nu al bijna 10 jaar- en tot grote tevredenheid heeft.) Het mooie van de overdrive zit niet zozeer in de originele 1e versnelling (want in geval van nood heb je altijd nog low-gear), maar aan de hoge kant waar je in de 3e, 4e en 5e ook een 3+, 4+ en 5+ kan kiezen, weliswaar is 3+ gelijk aan 4 en 4+ gelijk aan 5 maar het schakelen met de GKN gaat gewoon veel vlugger, dus als je aan de grens zit dan kan je bijv. helling op op de rechte stukken toch even de toeren laten zakken en dan in de bocht weer op toeren verder.
Ofwel, als je gewoonlijk het gevoel hebt dat je liever ipv de 1e versnelling een versnelling anderhalf had ... dan is een disco-tussenbak wat voor je.
Groeten MarcS
PS Mijn oude Td5 was zo vriendelijk en soepel dat ie zelfs met 1000 toeren in 5+overdrive nog zonder bokken wilde draaien, je hebt dan natuurlijk geen enkele torque meer over, maar hij bleef wel netjes 50 km/u rollen. Ik hoor wel eens over minder vriendelijke Td5's.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2013 18:45 door Marc-my-Words.
Ook al geen ervaring met een 130 en slechts met een 110.
Ervaring als volgt:
+ Ik had (waarschijnlijk) een prettige Td5, dwz een nogal soepele/makkelijk aansprekende maar verder niet getunede (uit 1999)
+ Omdat ik eigenlijk altijd een extra versnelling miste na 4 jaar een GKN-overdrive gemonteerd - ik reed op standaard banden met ruim lucht
+ In de praktijk reed ik op de vlakke en gladde weg eigenlijk altijd in de 2e versnelling weg
+ De 5+overdrive was een genoegen voor het lange eind, de auto had nog steeds over (maar was natuurlijk wel trager in zijn respons)
+ Uit proefneming bleek dat de absolute top (tegen de 150 km/u) zowel in 5 als 5+ gehaald werd, de echte top was dus waarschijnlijk met een 5-en-een half (ofwel in z'n 5 met een disco-tussenbak) te halen
+ Een typische plus van de overdrive: snel terugschakelen, bij inhalen bijv terug naar 4+ en dan als er ruimte was naar 4zonder en als een speer, en dan tijdens de manoeuvre kan je weer naar 4+overdrive -- heerlijk op de Franse N-wegen
+ Een duidelijke min: De overdrive ging na 4 jaar meer en meer opspelen, trager schakelen als ie warm werd
Conclusie: De Td5 kan bij een 110 zonder al te veel lading en met nette banden gewoon met een hele versnelling meer toe. Ik heb één keertje gehad, bij een uitritje helling op zonder goed uitzicht dat ik uiteindelijk low-gear heb geselecteerd want toen sloeg ie zelfs in de gewone 1e af, je wilt zo'n uitrit nl ook niet met veel gas uitvliegen.
Een disco tussenbak geeft je een halve versnelling zwaarder, dus dat is zeer gematigd en maakt de 1e versnelling een veel nuttiger versnelling (want die is in de originele opzet alleen soms als wegrij-hulp nodig).
Een overdrive is nog mooier maar ze pakken soms niet zo duurzaam uit, dwz ze zijn erg gevoelig voor tijdig olieverversen (liefst 3 a 4x zo vaak als GKN voorschreef) en ze worden niet meer door GKN geproduceerd dus servicen is ook lastiger. (Ik ken echter ook iemand die 'm nog steeds - nu al bijna 10 jaar- en tot grote tevredenheid heeft.) Het mooie van de overdrive zit niet zozeer in de originele 1e versnelling (want in geval van nood heb je altijd nog low-gear), maar aan de hoge kant waar je in de 3e, 4e en 5e ook een 3+, 4+ en 5+ kan kiezen, weliswaar is 3+ gelijk aan 4 en 4+ gelijk aan 5 maar het schakelen met de GKN gaat gewoon veel vlugger, dus als je aan de grens zit dan kan je bijv. helling op op de rechte stukken toch even de toeren laten zakken en dan in de bocht weer op toeren verder.
Ofwel, als je gewoonlijk het gevoel hebt dat je liever ipv de 1e versnelling een versnelling anderhalf had ... dan is een disco-tussenbak wat voor je.
Groeten MarcS
PS Mijn oude Td5 was zo vriendelijk en soepel dat ie zelfs met 1000 toeren in 5+overdrive nog zonder bokken wilde draaien, je hebt dan natuurlijk geen enkele torque meer over, maar hij bleef wel netjes 50 km/u rollen. Ik hoor wel eens over minder vriendelijke Td5's.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2013 18:45 door Marc-my-Words.
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Zelfde positive ervaring de afgelopen tien jaar en 200.00km verder.
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Ik heb een drietal 130's in onderhoud, waar van eentje met een extreme banden maat ( weet zo de maat niet maar minimaal 33 en breed )
Deze eigenaar wil ook graan een 1:2 tussenbak, nu zal dat bij deze auto wel gaan omdat deze redelijk gechiped is al is de tuning ver van optimaal.
Bij een gezonde 130 Td5 die verder redelijk standaard is en niet heel vaak zwaar moet trekken zou een 1:2 tussenbak goed kunnen, met een beetje tuning wordt het aleen maar beter en comfortabeler.
Wel zul je merken dat de standaard Td5 berg op met een middel zware aanhanger niet lekker weg komt in zijn 1 zonder de kopeling meer te laten slippen ( wat veel Td5 eigenaren al doen in de 1 laat staan de 2 ) meer koppel met verkregen door geschikte tuning is hier de oplossing of de VNT.
Geen twee Td5's lopen het zelfde en de staat van onderhoud varieert ook enorm.
Met de originele 1:4 tussen bak op de defenders is de 1 een hele korte versnelling, je kunt stationair oprijden ook berg op, dit gaat niet meer zo makkelijk bij een 1:2 tussenbak, en zeker niet met de eerste reeks Td5's de electronica (MSB ECU ) staat dat simpelweg niet toe, de latere Td5's 2002 + hebben een vele malen betere "Anti stall " waardoor de motor ongeacht de last stationair wil blijven lopen, mits de bestuurder niet in eenkeer de koppeling los laat
Conclusie
Groete banden , verhoogd, rolkooi, lier , roofrack , zwaar beladen of met aanhangers of combinatie hiervan, zou Ik deze optie niet kizen.
Standaard banden en uitrusting, weinig zware belading en aanhangers dan is het zeker de moeite waard en betrouw baarder, Chippen voor iets meer power onderin is dan wel wenselijk.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Deze eigenaar wil ook graan een 1:2 tussenbak, nu zal dat bij deze auto wel gaan omdat deze redelijk gechiped is al is de tuning ver van optimaal.
Bij een gezonde 130 Td5 die verder redelijk standaard is en niet heel vaak zwaar moet trekken zou een 1:2 tussenbak goed kunnen, met een beetje tuning wordt het aleen maar beter en comfortabeler.
Wel zul je merken dat de standaard Td5 berg op met een middel zware aanhanger niet lekker weg komt in zijn 1 zonder de kopeling meer te laten slippen ( wat veel Td5 eigenaren al doen in de 1 laat staan de 2 ) meer koppel met verkregen door geschikte tuning is hier de oplossing of de VNT.
Geen twee Td5's lopen het zelfde en de staat van onderhoud varieert ook enorm.
Met de originele 1:4 tussen bak op de defenders is de 1 een hele korte versnelling, je kunt stationair oprijden ook berg op, dit gaat niet meer zo makkelijk bij een 1:2 tussenbak, en zeker niet met de eerste reeks Td5's de electronica (MSB ECU ) staat dat simpelweg niet toe, de latere Td5's 2002 + hebben een vele malen betere "Anti stall " waardoor de motor ongeacht de last stationair wil blijven lopen, mits de bestuurder niet in eenkeer de koppeling los laat
Conclusie
Groete banden , verhoogd, rolkooi, lier , roofrack , zwaar beladen of met aanhangers of combinatie hiervan, zou Ik deze optie niet kizen.
Standaard banden en uitrusting, weinig zware belading en aanhangers dan is het zeker de moeite waard en betrouw baarder, Chippen voor iets meer power onderin is dan wel wenselijk.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
mijn bijdrage:
heb een 110-200tdi met eerst een 1.6 LT230,( & LT77) en opschakelen is prima, maar veel toeren... kun de eerste versnelling wel missen zeg maar, en komt bij de 5-de er eigenl;ijk eentje te kort
heb er sinds 3 jaar een 1,2 LT230 van een Disco in, en is prima, optrekken is netjes, en op snelweg 118km/u goed te doen, ook qua geluid ( ze kan harder, maar ik kan/wil/durf niet goed, hou haar graag heel)
kunt ook uiteraard de turbodruk aanpassen.
ideaal zou een 1,4 zijn wordt gezegd, maar zie er maar eens aan te komen, en alles went uiteindelijk, ik weet niet beter dan zo te rijden
( en als ik dan echt wil cruisen op snelheid neem ik de V70 T5 van m'n vrouw, met 250 pk's)
heb een 110-200tdi met eerst een 1.6 LT230,( & LT77) en opschakelen is prima, maar veel toeren... kun de eerste versnelling wel missen zeg maar, en komt bij de 5-de er eigenl;ijk eentje te kort
heb er sinds 3 jaar een 1,2 LT230 van een Disco in, en is prima, optrekken is netjes, en op snelweg 118km/u goed te doen, ook qua geluid ( ze kan harder, maar ik kan/wil/durf niet goed, hou haar graag heel)
kunt ook uiteraard de turbodruk aanpassen.
ideaal zou een 1,4 zijn wordt gezegd, maar zie er maar eens aan te komen, en alles went uiteindelijk, ik weet niet beter dan zo te rijden
( en als ik dan echt wil cruisen op snelheid neem ik de V70 T5 van m'n vrouw, met 250 pk's)
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Dus een 1:2 kan prima, maar nog beter zou het zijn dat te combineren met een remap/chip?
Kan je me advies geven welke?
teveel pktjes er bij zou problemen kunnen geven met het uitlaatspruitstuk, ivm hogere bedrijfstemperatuur?!
Het blok heeft inmiddels 250k gelopen en loopt en presteerd als een zonnetje!
De 130 is in 2004 op de weg gekomen, dus jonger dan 2002.
Groet! Paul
Kan je me advies geven welke?
teveel pktjes er bij zou problemen kunnen geven met het uitlaatspruitstuk, ivm hogere bedrijfstemperatuur?!
Het blok heeft inmiddels 250k gelopen en loopt en presteerd als een zonnetje!
De 130 is in 2004 op de weg gekomen, dus jonger dan 2002.
Groet! Paul
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Paul,
Als je geen klachten hebt over de Td5 dan zou ik gewoon de disco-tussenbak "proberen". Mocht je dan toch torque/power missen dan kan je altijd nog kijken wat en hoeveel je extra wilt, misschien is inlaattraject en intercooler schoonmaken al genoeg.
Zoals Andrew zegt: de "oude" Td5 had geen ideale "anti-stall" regeling, die kon je redelijk gemakkelijk smoren, maar met wat beleid reed de mijne ook in z'n twee stationair de helling op (nu ja, niet iedere, maar wel veel), op de vlakke weg ging stationair in z'n drie ook, alleen in z'n vier deed ie het niet, ging ie bokken (dit allemaal natuurlijk na kortstondig vriendelijk koppeling-gebruik).
Bij de oude Td5 waren er eigenlijk slechts twee manieren van netjes wegrijden: 1e, de trage manier: eerst de koppeling laten opkomen en zorgen dat de "anti-stall" z'n werk doet en daarna pas gas geven, en de 2e, de vlotte manier: net zoveel gas geven dat de motor netjes "aan het gas hangt" en daarna de koppeling laten opkomen en dus met je rechtervoet de "anti-stall" functie genereren. Of de nieuwere "anti-stall" veel beter is weet ik niet, wat ik wel weet is dat deze functie op de Puma zo goed werkt dat het bijna gevaarlijk is.
Marc
PS Dat je als de helling maar steil genoeg is (of de haarspeld-bocht maar krap genoeg) op een gegeven moment moet terugschakelen heb je altijd. Wil je minder schakelen dan heb je een Puma nodig, die heeft zoveel meer torque, en vooral ook een zo vlakke vermogenskromme dat je helling op verschillende "luxe wagens" achter je kan laten (been there done that op de pas tussen Andorra en Frankrijk)
Als je geen klachten hebt over de Td5 dan zou ik gewoon de disco-tussenbak "proberen". Mocht je dan toch torque/power missen dan kan je altijd nog kijken wat en hoeveel je extra wilt, misschien is inlaattraject en intercooler schoonmaken al genoeg.
Zoals Andrew zegt: de "oude" Td5 had geen ideale "anti-stall" regeling, die kon je redelijk gemakkelijk smoren, maar met wat beleid reed de mijne ook in z'n twee stationair de helling op (nu ja, niet iedere, maar wel veel), op de vlakke weg ging stationair in z'n drie ook, alleen in z'n vier deed ie het niet, ging ie bokken (dit allemaal natuurlijk na kortstondig vriendelijk koppeling-gebruik).
Bij de oude Td5 waren er eigenlijk slechts twee manieren van netjes wegrijden: 1e, de trage manier: eerst de koppeling laten opkomen en zorgen dat de "anti-stall" z'n werk doet en daarna pas gas geven, en de 2e, de vlotte manier: net zoveel gas geven dat de motor netjes "aan het gas hangt" en daarna de koppeling laten opkomen en dus met je rechtervoet de "anti-stall" functie genereren. Of de nieuwere "anti-stall" veel beter is weet ik niet, wat ik wel weet is dat deze functie op de Puma zo goed werkt dat het bijna gevaarlijk is.
Marc
PS Dat je als de helling maar steil genoeg is (of de haarspeld-bocht maar krap genoeg) op een gegeven moment moet terugschakelen heb je altijd. Wil je minder schakelen dan heb je een Puma nodig, die heeft zoveel meer torque, en vooral ook een zo vlakke vermogenskromme dat je helling op verschillende "luxe wagens" achter je kan laten (been there done that op de pas tussen Andorra en Frankrijk)
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Zoals Marc schrijft kun je het beste eerst eens proberen of de 1:2 verhouding je bevalt, kom je toch wat Pk tjes/koppel te kort dan is een Re map altijd mogelijk, en bij jouw Defender met de NNN ECU ook zo gebeurd zonder de ecu op te moeten sturen of met eproms aan de gang te moeten.
Per toeval heb ik net met Apke zitten whats appen over zijn getunde ECU uit zijn discovery automaat die nu voor vergelijk in mijn discovery zit ( Handbak ) die is ver van optimaal voor mijn auto hij is tenslotte geprogameerd voor Apke zijn auto, maar wel een hele verbetering tov mijn originele ECU.
Nu blijkt dat deze ECU door een Mede prikker is voorzien van de re-map, namelijk HugoTC, Nu zit Hugo in de vrachtwagen electronica wereld. maar mogelijk is hij bereid voor anderen ook Td5 ecu's te re-mappen.
De mannen die het dagelijks doen en eigenlijk hoofdzakelijk Landrover modellen zitten in de UK, Ian van IRB ( en diverse anderen ) kan zogeheten "?un files" per mail door sturen, het bestandje kopieer je en plak je vervolgens in het geheugen van een nanocom of hawkeye en kan vervolgens worden geupload naar het motor management, E-mail tuning, je kunt dit ze veel doen als nood zakelijk is tot je de juiste afstelling hebt.
Bij het tunenen is het belangerijk de uitlaat gas temperetuur in de gaten te houden, te hoge verbrandings temperaturen zijn niet goed voor zowel benziene als diesel motoren.
toch kun je nog veel extra power krijgen zonder de EGT"s te hoog te maken. spruitstuken zijn zelfs bij standaard Td5"s een kwaal, er zijn inmiddels verbetrede varianten te koop en ook een heuze spaghetti spruitstuk, maar ook de standaard verzie kan met een slijptol verbeterd worden, ook zijn ze goed te vlakken.
Maar Ga eerst eens proberen of je wel echt meer power nodig hebt, het zou heel mooi zijn als je een nieuwe tussenbak kunt monteren met de verbetering op de middenas van de tussenbak, dit is namelijk een zwak punt door het hoge koppel lubbert het alu huis van de tussen bak uit waardoor en olie lekage onstaat, met als gevolg een telaag olie peil en heet lopen van de tussen bak.
LT230 Modificatie
Standaard ( het gaat om de tussenas waarvan je de uit einde ziet naast de Diff lock schakelaar )
P4170156Medium.jpg --> mod_embed_images_loadimage('081ef48353cff135ca7360d013f9b38b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi2.photobucket.com%2Falbums%2Fy20%2FAussie110%2FLT230%2FP4170156Medium.jpg', 'http://i2.photobucket.com/albums/y20/Aussie110/LT230/P4170156Medium.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi2.photobucket.com%2Falbums%2Fy20%2FAussie110%2FLT230%2FP4170156Medium.jpg', '', 16757875, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gemodificeerd LT 230 huis ( midden van de foto is de gehar stalen bus te zien )
230_casing111.JPG --> mod_embed_images_loadimage('7695fa4748a4ca9d9bb45558e00d5240', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.ashcroft-transmissions.co.uk%2Fimages%2Fuploads%2F230_casing111.JPG', 'http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/images/uploads/230_casing111.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.ashcroft-transmissions.co.uk%2Fimages%2Fuploads%2F230_casing111.JPG', '', 16757875, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Per toeval heb ik net met Apke zitten whats appen over zijn getunde ECU uit zijn discovery automaat die nu voor vergelijk in mijn discovery zit ( Handbak ) die is ver van optimaal voor mijn auto hij is tenslotte geprogameerd voor Apke zijn auto, maar wel een hele verbetering tov mijn originele ECU.
Nu blijkt dat deze ECU door een Mede prikker is voorzien van de re-map, namelijk HugoTC, Nu zit Hugo in de vrachtwagen electronica wereld. maar mogelijk is hij bereid voor anderen ook Td5 ecu's te re-mappen.
De mannen die het dagelijks doen en eigenlijk hoofdzakelijk Landrover modellen zitten in de UK, Ian van IRB ( en diverse anderen ) kan zogeheten "?un files" per mail door sturen, het bestandje kopieer je en plak je vervolgens in het geheugen van een nanocom of hawkeye en kan vervolgens worden geupload naar het motor management, E-mail tuning, je kunt dit ze veel doen als nood zakelijk is tot je de juiste afstelling hebt.
Bij het tunenen is het belangerijk de uitlaat gas temperetuur in de gaten te houden, te hoge verbrandings temperaturen zijn niet goed voor zowel benziene als diesel motoren.
toch kun je nog veel extra power krijgen zonder de EGT"s te hoog te maken. spruitstuken zijn zelfs bij standaard Td5"s een kwaal, er zijn inmiddels verbetrede varianten te koop en ook een heuze spaghetti spruitstuk, maar ook de standaard verzie kan met een slijptol verbeterd worden, ook zijn ze goed te vlakken.
Maar Ga eerst eens proberen of je wel echt meer power nodig hebt, het zou heel mooi zijn als je een nieuwe tussenbak kunt monteren met de verbetering op de middenas van de tussenbak, dit is namelijk een zwak punt door het hoge koppel lubbert het alu huis van de tussen bak uit waardoor en olie lekage onstaat, met als gevolg een telaag olie peil en heet lopen van de tussen bak.
LT230 Modificatie
Standaard ( het gaat om de tussenas waarvan je de uit einde ziet naast de Diff lock schakelaar )
P4170156Medium.jpg --> mod_embed_images_loadimage('081ef48353cff135ca7360d013f9b38b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi2.photobucket.com%2Falbums%2Fy20%2FAussie110%2FLT230%2FP4170156Medium.jpg', 'http://i2.photobucket.com/albums/y20/Aussie110/LT230/P4170156Medium.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi2.photobucket.com%2Falbums%2Fy20%2FAussie110%2FLT230%2FP4170156Medium.jpg', '', 16757875, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gemodificeerd LT 230 huis ( midden van de foto is de gehar stalen bus te zien )
230_casing111.JPG --> mod_embed_images_loadimage('7695fa4748a4ca9d9bb45558e00d5240', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.ashcroft-transmissions.co.uk%2Fimages%2Fuploads%2F230_casing111.JPG', 'http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/images/uploads/230_casing111.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.ashcroft-transmissions.co.uk%2Fimages%2Fuploads%2F230_casing111.JPG', '', 16757875, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
En als ik nou een bj 2000 td5 heb, kan er dan toch een jongere ecu in met goede anti stall? ik wordt nl helemaal $*&^%* moe van dat ding.
Wegrijden zonder eerst gas te geven wil hij echt niet, en "hangend aan het gas" vertrekken zit gewoon niet zo in m'n systeem. Of is dit echt met een re-map dusdanig te verbeteren dat het niet meer storend is.
Ik herken dat verhaal van een totaal gebrek aan koppel onderin op een hellinkje ook wel. Maar dat lijkt me met een re-map redelijk op te lossen, voor mijn gevoel wacht het gas-computertje op de turbodruk, terwijl de turbo wacht op meer gas...tsjaa, kip en ei. (VGT is natuurlijk ook mooi, maar wat kost dat nog?)
Vind sowieso die hele ECU redelijk traag, nu weet ik wel, komende vanuit een mechanisch geregeld systeem wordt het niet sneller. Maar toch. Ik ben nog niet die overtuigde Td5 rijder die ik nu graag zou willen zijn.
Groet, Wilberth
nog twijfelend over de tussenbak, ding is aan vervanging/revisie toe, zou best een 1.2 willen, maar met de huidige mapping is dat redelijk kansloos. (nu zullen die 265/70 ook niet helpen denk ik, maar zou het omzetten naar 235/85 nu heel het verschil maken)
Wegrijden zonder eerst gas te geven wil hij echt niet, en "hangend aan het gas" vertrekken zit gewoon niet zo in m'n systeem. Of is dit echt met een re-map dusdanig te verbeteren dat het niet meer storend is.
Ik herken dat verhaal van een totaal gebrek aan koppel onderin op een hellinkje ook wel. Maar dat lijkt me met een re-map redelijk op te lossen, voor mijn gevoel wacht het gas-computertje op de turbodruk, terwijl de turbo wacht op meer gas...tsjaa, kip en ei. (VGT is natuurlijk ook mooi, maar wat kost dat nog?)
Vind sowieso die hele ECU redelijk traag, nu weet ik wel, komende vanuit een mechanisch geregeld systeem wordt het niet sneller. Maar toch. Ik ben nog niet die overtuigde Td5 rijder die ik nu graag zou willen zijn.
Groet, Wilberth
nog twijfelend over de tussenbak, ding is aan vervanging/revisie toe, zou best een 1.2 willen, maar met de huidige mapping is dat redelijk kansloos. (nu zullen die 265/70 ook niet helpen denk ik, maar zou het omzetten naar 235/85 nu heel het verschil maken)
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Willberth,
Weet je wel zeker dat de motor voor de rest optimaal is? Bij mij begonnen na tien jaar (ik had een 1999-er) een aantal wat kleinere probleempjes op te treden. Als bijv. de luchtmassa-meter geen goede waarden meer doorgeeft, de EGR-klep (soms) wat blijft hangen, inlaatkanaal vuil is, etc. dan draait ie ook niet echt lekke rmeer en dat mis je natuurlijk als eerste onderin. Als alles deugt dan is de Td5, ook met de oude ECU,echt niet moeilijk te berijden, het enige wat je niet moet doen is weinig gas-geven net op het moment van wegrijden, want dan valt de "anti-stall" weg en jouw voet doet dan te weinig en dus smoor je de motor -- het omschakelen tussen "anti-stall" en het gaspedaal geeft een soort gat of zelfs dip als de "anti-stall" al begonnen was gas bij te geven. Dus of rustig ofwel even eraan wennen dat je al voor het op laten komen van de koppeling net zoveel/zoweinig gas geeft dat jij de "anti-stall" bent.
Marc
Weet je wel zeker dat de motor voor de rest optimaal is? Bij mij begonnen na tien jaar (ik had een 1999-er) een aantal wat kleinere probleempjes op te treden. Als bijv. de luchtmassa-meter geen goede waarden meer doorgeeft, de EGR-klep (soms) wat blijft hangen, inlaatkanaal vuil is, etc. dan draait ie ook niet echt lekke rmeer en dat mis je natuurlijk als eerste onderin. Als alles deugt dan is de Td5, ook met de oude ECU,echt niet moeilijk te berijden, het enige wat je niet moet doen is weinig gas-geven net op het moment van wegrijden, want dan valt de "anti-stall" weg en jouw voet doet dan te weinig en dus smoor je de motor -- het omschakelen tussen "anti-stall" en het gaspedaal geeft een soort gat of zelfs dip als de "anti-stall" al begonnen was gas bij te geven. Dus of rustig ofwel even eraan wennen dat je al voor het op laten komen van de koppeling net zoveel/zoweinig gas geeft dat jij de "anti-stall" bent.
Marc
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Wilberth, Marc geeft je een goed aantal puntjes, de basis moet echt goed zijn, dat is anders dan storings vrij zijn, de waarden moetten kloppen.
simpele test voor het gebrek aan vermogen is de sensor LMM ( Lucht Massa Meter ) de stekker los maken en dan gaan rijden, pakt de auto ondering dan wel goed op dan is dat warschijnlijk de boos doener. Als je een nieuwe moet hebben koop wel een OE variant ( simens/VDO en geen namaak, die doen het niet lang en de waardes kloppen voor geen meter.
Helaas is het inpluggen van een nieuwer ECU niet de oplossing, de modernere ECU ( EURO 3 norm )is niet dierect geschikt voor jouw oudere Td5 ( EURO 2 norm )Dat komt door de progamering/hardware maar ook de bedrading en een wijziging in een aantal sensoren.
Elke Td5 zal met elke type ECU wel lopen, maar daar heb je het ook mee gehad, verbruik, comfort, lekker lopen, etc etc zal sterk verschillend zijn, om al niet te spreken over de hoveelheid storingen die je kunt verwachten.
Je hebt MSB ecu's in diverse specificaties, deze verschillen tussen Defender en Discovery en dan ook weer tussen handbak of automaat en dan nog per wereld deel en dit is ook zo voor de NNN NNW versies. Elke ecu zal een Td5 laten lopen ongeacht boven staand, maar dat is het dan ook.
De beste resultaten zijn de juiste specificatie ECU voor jouw model Td5 en uitrusting, als de aandrijflijn op orde is , denk aan staat van onderhoud filters, brandstof pomp, inter cooler , slangen, drukregelaar, zijn de vestuivers nog ziuver , etc , etc . Pas dan heeft het pas nut om na te gaan dken over het re-mappen.
Dit doe je het beste met de originele ECU, en ja dat is wat meer werk, maar een goed tunings bedrijf heeft de middelen en ervaring in huis om dat goed uit te voeren, als je een socket lat monteren dan kun je daarna eenvoudig eproms wisselen.
MSB ecu met socket
imag0551f.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d291603e6d8330a3e22359c531549ff3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg534%2F619%2Fimag0551f.jpg', 'http://imageshack.us/a/img534/619/imag0551f.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg534%2F619%2Fimag0551f.jpg', '', 16759443, 600, 600, 'Loading image ...', false);
de eprom het zwarte deel kun je na montage van de socket met de hand ( of tooltje ) zo verwijderen en in een eprom programmer schrijven/wissen en dus voor zien van een re-map.
Op die manier klopt de ECU met de motor, sensoren, en bedrading ales is op elkaar afgestemd en zal werken zoals oorspronkelijk bedoeld.
265/75-16 is een fabrieks maat voor de Defender net als 235/85-16 qua hoogte scheelt het niet veel, dat mag op een defender niet veel uitmaken, ook heeft een standaard Td5 defender een 1:4 tussenbak, de meesten die standaard zijn tuffen wel aan zonder gas bijgeven.
Kom eens langs dan wil ik best even naar de waardes van jouw sensoren kijken.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
simpele test voor het gebrek aan vermogen is de sensor LMM ( Lucht Massa Meter ) de stekker los maken en dan gaan rijden, pakt de auto ondering dan wel goed op dan is dat warschijnlijk de boos doener. Als je een nieuwe moet hebben koop wel een OE variant ( simens/VDO en geen namaak, die doen het niet lang en de waardes kloppen voor geen meter.
Helaas is het inpluggen van een nieuwer ECU niet de oplossing, de modernere ECU ( EURO 3 norm )is niet dierect geschikt voor jouw oudere Td5 ( EURO 2 norm )Dat komt door de progamering/hardware maar ook de bedrading en een wijziging in een aantal sensoren.
Elke Td5 zal met elke type ECU wel lopen, maar daar heb je het ook mee gehad, verbruik, comfort, lekker lopen, etc etc zal sterk verschillend zijn, om al niet te spreken over de hoveelheid storingen die je kunt verwachten.
Je hebt MSB ecu's in diverse specificaties, deze verschillen tussen Defender en Discovery en dan ook weer tussen handbak of automaat en dan nog per wereld deel en dit is ook zo voor de NNN NNW versies. Elke ecu zal een Td5 laten lopen ongeacht boven staand, maar dat is het dan ook.
De beste resultaten zijn de juiste specificatie ECU voor jouw model Td5 en uitrusting, als de aandrijflijn op orde is , denk aan staat van onderhoud filters, brandstof pomp, inter cooler , slangen, drukregelaar, zijn de vestuivers nog ziuver , etc , etc . Pas dan heeft het pas nut om na te gaan dken over het re-mappen.
Dit doe je het beste met de originele ECU, en ja dat is wat meer werk, maar een goed tunings bedrijf heeft de middelen en ervaring in huis om dat goed uit te voeren, als je een socket lat monteren dan kun je daarna eenvoudig eproms wisselen.
MSB ecu met socket
imag0551f.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d291603e6d8330a3e22359c531549ff3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg534%2F619%2Fimag0551f.jpg', 'http://imageshack.us/a/img534/619/imag0551f.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg534%2F619%2Fimag0551f.jpg', '', 16759443, 600, 600, 'Loading image ...', false);
de eprom het zwarte deel kun je na montage van de socket met de hand ( of tooltje ) zo verwijderen en in een eprom programmer schrijven/wissen en dus voor zien van een re-map.
Op die manier klopt de ECU met de motor, sensoren, en bedrading ales is op elkaar afgestemd en zal werken zoals oorspronkelijk bedoeld.
265/75-16 is een fabrieks maat voor de Defender net als 235/85-16 qua hoogte scheelt het niet veel, dat mag op een defender niet veel uitmaken, ook heeft een standaard Td5 defender een 1:4 tussenbak, de meesten die standaard zijn tuffen wel aan zonder gas bijgeven.
Kom eens langs dan wil ik best even naar de waardes van jouw sensoren kijken.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
je beschrijving voelt wel heel vertrouwd en wellicht is dat nu net het gedrag dat ik me in jaren klassiek dieselen aangeleerd heb en moet ik nog steeds ff wennen.
Wel is het inderdaad zo dat ik vind dat hij makkelijk smoort in lage toeren bij oplopende in- en uitritjes van wegen zoals je die veel hebt in bv. de ardennen. (en invoegen doe je nu eenmaal liever niet altijd op hogere snelheid.)
Maar goed, zoveel km heb ik nog niet gedraaid met het ding. Moet nog ff oefenen denk ik.
@Andrew, ik ga je eens bellen, hij moet sowieso wat onderhoud hebben en als we dat kunnen combineren met eens goed nalopen van alle vitale functies voor de motor ben ik weer een gelukkig man.
Wel is het inderdaad zo dat ik vind dat hij makkelijk smoort in lage toeren bij oplopende in- en uitritjes van wegen zoals je die veel hebt in bv. de ardennen. (en invoegen doe je nu eenmaal liever niet altijd op hogere snelheid.)
Maar goed, zoveel km heb ik nog niet gedraaid met het ding. Moet nog ff oefenen denk ik.
@Andrew, ik ga je eens bellen, hij moet sowieso wat onderhoud hebben en als we dat kunnen combineren met eens goed nalopen van alle vitale functies voor de motor ben ik weer een gelukkig man.
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Geen probleem, we maken een afspraak en dan loop ik de boel wel even na, dat kan normaal gezien icm een beurt, maar ook los van elkaar als je mijn indruk van de auto eerst wilt evt met aandachts punten, dan kun je zelf een plan maken wat je eerst gedaan wilt hebben.
De meest voorkomende kleine pakkingen/keeringen en andere delen die problemen geven heb ik normaal liggen even als filters en olie etc. en ik heb uitlees aperatuur.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
De meest voorkomende kleine pakkingen/keeringen en andere delen die problemen geven heb ik normaal liggen even als filters en olie etc. en ik heb uitlees aperatuur.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: ervaring/mening gevraagd 230 1:22 achter td5 (130cc)
Hi Wilberth,
Laat je mapping nakijken, fouten eruit halen en remappen.
Jouw beschrijving duidt verschillende fouten aan.
Kijk ook de rode stekker van de ECU na, ik heb laatst nog iemand afgesleept
die eerst kleinere problemen had en daarna een totaal uitval van de auto.
na het schoonmaken van de rode stekker en een oliesperre liep de auto weer
en loopt nog steeds.
Mijn mapping met bijna 200 pk en geoptimeerd op draaimoment functioneert
heel goed en na 37000 km kan ik dat, denk ik, goed beoordelen.
De 1,2 bak zit er sind een paar duizend km onder en voor mijn mapping
is dat helemaal geen probleem.
Het enige waar ik aan moest wennen ist het anders schakelen,
eerder terugschakelen omdat de motor anders onder zijn toeren loopt.
Mijn mapping is door een duitse vriend mij op de ECU gezet,
hij heeft er al heel veel gemaakt en ook voor disco.
Groet
Herman
Laat je mapping nakijken, fouten eruit halen en remappen.
Jouw beschrijving duidt verschillende fouten aan.
Kijk ook de rode stekker van de ECU na, ik heb laatst nog iemand afgesleept
die eerst kleinere problemen had en daarna een totaal uitval van de auto.
na het schoonmaken van de rode stekker en een oliesperre liep de auto weer
en loopt nog steeds.
Mijn mapping met bijna 200 pk en geoptimeerd op draaimoment functioneert
heel goed en na 37000 km kan ik dat, denk ik, goed beoordelen.
De 1,2 bak zit er sind een paar duizend km onder en voor mijn mapping
is dat helemaal geen probleem.
Het enige waar ik aan moest wennen ist het anders schakelen,
eerder terugschakelen omdat de motor anders onder zijn toeren loopt.
Mijn mapping is door een duitse vriend mij op de ECU gezet,
hij heeft er al heel veel gemaakt en ook voor disco.
Groet
Herman