Bericht van oldtimer vrijstelling
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Zojuist een update ontvangen over deze soap. Zonder mening mijnerzijds, slechts ter kennisgeving:
Brief van de staatssecretaris:
Datum: 4 september 2013
Betreft: Beantwoording Kamervragen over het aantal gereden kilometers met een oldtimer
Geachte Voorzitter,
Op 15 februari 2013 heb ik u om uitstel verzocht van de beantwoording van de Kamervragen van het lid Bashir (SP) over het aantal gereden kilometers met een oldtimer. Deze vragen zijn mij toegezonden per brief van 28 januari 2013 onder nummer 2013Z01474. Als reden voor het uitstel heb ik destijds aangegeven dat beantwoording vooruit zou lopen op de uitkomsten van de verkenning om te komen tot een alternatief voor de voorgenomen afschaffing van de oldtimervrijstelling.
Zoals ik u bij brief van 24 april jl. heb medegedeeld, is er na overleg met vertegenwoordigers van oldtimerorganisaties een “oldtimerakkoord” gekomen dat op brede steun van uw Kamer kan rekenen en wordt uitgewerkt in het Belastingplan 2014. Daarmee zijn alle zienswijzen meegenomen in de uitgewerkte regeling. Ik ben u echter nog een antwoord verschuldigd op de genoemde vragen. Voor de goede gang van zaken doe ik u, mede namens de minister van Infrastructuur en Milieu, de antwoorden op deze vragen toekomen.
Hoogachtend,
de staatssecretaris van Financie?n
mr. drs. F.H.H. Weekers
De bijlage met de antwoorden:
2013Z01474
Vragen van het lid Bashir (SP) aan de staatssecretaris van Financie?n en de minister van Infrastructuur en Milieu over het aantal gereden kilometers met een oldtimer (ingezonden 28 januari 2013)
Vraag 1:
Kunt u een reactie geven op de kritiek 1) van de Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs (FEHAC) dat de opstellers van het Planbureau voor de Leefomgeving verkeerde cijfers hebben gebruikt, waardoor het aantal gereden kilometers met oldtimers een half miljard kilometer te hoog is ingeschat?
Antwoord:
Op 22 januari heeft het PBL op zijn internetsite1 een reactie gegeven op de kritiek van de FEHAC. Aan de hand van een puntsgewijze notitie laat het PBL zien dat de conclusies van de PBL-studie nog stevig overeind staan. De conclusie dat oldtimers in 2011 ongeveer 1,5 miljard kilometers aflegden is gebaseerd op cijfers van het CBS2. Het CBS heeft dit becijferd op basis van gegevens van de RDW over het oldtimerpark in Nederland en kilometerstanden van de Stichting Nationale Auto Pas (NAP). In de bijgevoegde tabel worden de gegevens van deze CBS-publicatie voor zover het oldtimers betreft weergegeven.
Vraag 2:
Acht u het noodzakelijk dat het Planbureau voor de Leefomgeving zijn rapport verbetert, zodat er een goed en ree?el beeld is van de invloed van oldtimers op het milieu?
Antwoord:
Nee. De cijfers zijn gebaseerd op de meest nauwkeurige, beschikbare CBS informatie en geven daarmee een ree?el beeld van de invloed van oldtimers op het milieu.
Vraag 3:
Wat is de belangrijkste reden achter het voorstel uit het regeerakkoord om dagelijks gebruik van oldtimers te gaan belasten? Is dit om het gebruik te ontmoedigen om zo de luchtkwaliteit te verbeteren of gaat het voornamelijk om meer belastinggeld binnen te halen?
Antwoord:
In het regeerakkoord is opgenomen dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers vanuit milieuoverwegingen en budgettaire overwegingen wordt afgeschaft. Het aantal oldtimers is de afgelopen jaren substantieel toegenomen. Op 1 januari 2008 waren er nog 215.000 oldtimer- personenauto’s, begin 2012 waren er bijna 90.000 meer. Dat is een groei van 40% in vier jaar. Ook worden - vooral jonge - oldtimers voor het dagelijks vervoer gebruikt, mede ingegeven door de vrijstelling. Het budgettaire beslag van de vrijstelling bedroeg in 2011 nog € 158 mln, maar was in 2013 al opgelopen naar € 222 mln. Zonder aanpassing van de regeling zou het budgettaire beslag € 243 mln in 2014 bedragen. Dit ondanks het feit dat op 1 januari 2012 de leeftijdsgrens is verhoogd van 25 jaar naar 30 jaar en ouder, waarbij de voertuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder waren, de vrijstelling konden behouden. Een inperking van de vrijstelling levert daarmee in financieel moeilijke tijden een substantie?le bijdrage aan het verminderen van de financie?le problematiek.
Vraag 4:
Is bij de opbrengst van € 156 miljoen door het schrappen van de van de MRB-vrijstelling voor oldtimers rekening gehouden met het logische gevolg dat veel bezitters van een oldtimer als gevolg van deze maatregel de auto voor een groot deel van het jaar zullen schorsen? Kunt u de opbrengst nader onderbouwen?
Antwoord:
Ja, bij het ramen van de budgettaire opbrengst is rekening gehouden met een toename van het aantal geschorste voertuigen. Er is van uitgegaan dat gemiddeld ongeveer 30% van de oldtimers die nu niet geschorst zijn, straks wel geschorst zullen worden.
1 [www.pbl.nl]
2 [www.cbs.nl]
Vraag 5:
Deelt u de mening dat de uitvoering van de moties, waaronder de motie Bashir 2) die vraagt om de MRB-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken in stand te houden, niet mag leiden tot een algemene verhoging van de MRB? Zo nee, waarom niet?
Antwoord:
De motie Bashir, ingediend bij de behandeling van het Belastingplan 2013, verzoekt de regering om de Tweede Kamer in het voorjaar van 2013 een aantal voorstellen te doen, waardoor dagelijks gebruik van de oldtimer wordt ontmoedigd, maar de mrb-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken, in stand kan worden gehouden. De intentie is om de budgettaire derving beperkt te houden. Op basis van onder andere deze motie is een aantal alternatieven besproken in overleg met de oldtimerbranche (FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG). Zoals meegedeeld in de brief van 24 april 2013 aan de Tweede Kamer is overeenstemming bereikt over een alternatief voor de in het regeerakkoord aangekondigde volledige afschaffing van de vrijstelling MRB voor oldtimers.3 Dit alternatief zal worden meegenomen in het Belastingplan 2014 en zal binnen het totaalpakket aan maatregelen worden gedekt.
1) Telegraaf , 19 januari 2013 “Autobelasting licht omhoog” 2) Kamerstuk 33 402, nr. 33
Brief van de staatssecretaris:
Datum: 4 september 2013
Betreft: Beantwoording Kamervragen over het aantal gereden kilometers met een oldtimer
Geachte Voorzitter,
Op 15 februari 2013 heb ik u om uitstel verzocht van de beantwoording van de Kamervragen van het lid Bashir (SP) over het aantal gereden kilometers met een oldtimer. Deze vragen zijn mij toegezonden per brief van 28 januari 2013 onder nummer 2013Z01474. Als reden voor het uitstel heb ik destijds aangegeven dat beantwoording vooruit zou lopen op de uitkomsten van de verkenning om te komen tot een alternatief voor de voorgenomen afschaffing van de oldtimervrijstelling.
Zoals ik u bij brief van 24 april jl. heb medegedeeld, is er na overleg met vertegenwoordigers van oldtimerorganisaties een “oldtimerakkoord” gekomen dat op brede steun van uw Kamer kan rekenen en wordt uitgewerkt in het Belastingplan 2014. Daarmee zijn alle zienswijzen meegenomen in de uitgewerkte regeling. Ik ben u echter nog een antwoord verschuldigd op de genoemde vragen. Voor de goede gang van zaken doe ik u, mede namens de minister van Infrastructuur en Milieu, de antwoorden op deze vragen toekomen.
Hoogachtend,
de staatssecretaris van Financie?n
mr. drs. F.H.H. Weekers
De bijlage met de antwoorden:
2013Z01474
Vragen van het lid Bashir (SP) aan de staatssecretaris van Financie?n en de minister van Infrastructuur en Milieu over het aantal gereden kilometers met een oldtimer (ingezonden 28 januari 2013)
Vraag 1:
Kunt u een reactie geven op de kritiek 1) van de Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs (FEHAC) dat de opstellers van het Planbureau voor de Leefomgeving verkeerde cijfers hebben gebruikt, waardoor het aantal gereden kilometers met oldtimers een half miljard kilometer te hoog is ingeschat?
Antwoord:
Op 22 januari heeft het PBL op zijn internetsite1 een reactie gegeven op de kritiek van de FEHAC. Aan de hand van een puntsgewijze notitie laat het PBL zien dat de conclusies van de PBL-studie nog stevig overeind staan. De conclusie dat oldtimers in 2011 ongeveer 1,5 miljard kilometers aflegden is gebaseerd op cijfers van het CBS2. Het CBS heeft dit becijferd op basis van gegevens van de RDW over het oldtimerpark in Nederland en kilometerstanden van de Stichting Nationale Auto Pas (NAP). In de bijgevoegde tabel worden de gegevens van deze CBS-publicatie voor zover het oldtimers betreft weergegeven.
Vraag 2:
Acht u het noodzakelijk dat het Planbureau voor de Leefomgeving zijn rapport verbetert, zodat er een goed en ree?el beeld is van de invloed van oldtimers op het milieu?
Antwoord:
Nee. De cijfers zijn gebaseerd op de meest nauwkeurige, beschikbare CBS informatie en geven daarmee een ree?el beeld van de invloed van oldtimers op het milieu.
Vraag 3:
Wat is de belangrijkste reden achter het voorstel uit het regeerakkoord om dagelijks gebruik van oldtimers te gaan belasten? Is dit om het gebruik te ontmoedigen om zo de luchtkwaliteit te verbeteren of gaat het voornamelijk om meer belastinggeld binnen te halen?
Antwoord:
In het regeerakkoord is opgenomen dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers vanuit milieuoverwegingen en budgettaire overwegingen wordt afgeschaft. Het aantal oldtimers is de afgelopen jaren substantieel toegenomen. Op 1 januari 2008 waren er nog 215.000 oldtimer- personenauto’s, begin 2012 waren er bijna 90.000 meer. Dat is een groei van 40% in vier jaar. Ook worden - vooral jonge - oldtimers voor het dagelijks vervoer gebruikt, mede ingegeven door de vrijstelling. Het budgettaire beslag van de vrijstelling bedroeg in 2011 nog € 158 mln, maar was in 2013 al opgelopen naar € 222 mln. Zonder aanpassing van de regeling zou het budgettaire beslag € 243 mln in 2014 bedragen. Dit ondanks het feit dat op 1 januari 2012 de leeftijdsgrens is verhoogd van 25 jaar naar 30 jaar en ouder, waarbij de voertuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder waren, de vrijstelling konden behouden. Een inperking van de vrijstelling levert daarmee in financieel moeilijke tijden een substantie?le bijdrage aan het verminderen van de financie?le problematiek.
Vraag 4:
Is bij de opbrengst van € 156 miljoen door het schrappen van de van de MRB-vrijstelling voor oldtimers rekening gehouden met het logische gevolg dat veel bezitters van een oldtimer als gevolg van deze maatregel de auto voor een groot deel van het jaar zullen schorsen? Kunt u de opbrengst nader onderbouwen?
Antwoord:
Ja, bij het ramen van de budgettaire opbrengst is rekening gehouden met een toename van het aantal geschorste voertuigen. Er is van uitgegaan dat gemiddeld ongeveer 30% van de oldtimers die nu niet geschorst zijn, straks wel geschorst zullen worden.
1 [www.pbl.nl]
2 [www.cbs.nl]
Vraag 5:
Deelt u de mening dat de uitvoering van de moties, waaronder de motie Bashir 2) die vraagt om de MRB-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken in stand te houden, niet mag leiden tot een algemene verhoging van de MRB? Zo nee, waarom niet?
Antwoord:
De motie Bashir, ingediend bij de behandeling van het Belastingplan 2013, verzoekt de regering om de Tweede Kamer in het voorjaar van 2013 een aantal voorstellen te doen, waardoor dagelijks gebruik van de oldtimer wordt ontmoedigd, maar de mrb-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken, in stand kan worden gehouden. De intentie is om de budgettaire derving beperkt te houden. Op basis van onder andere deze motie is een aantal alternatieven besproken in overleg met de oldtimerbranche (FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG). Zoals meegedeeld in de brief van 24 april 2013 aan de Tweede Kamer is overeenstemming bereikt over een alternatief voor de in het regeerakkoord aangekondigde volledige afschaffing van de vrijstelling MRB voor oldtimers.3 Dit alternatief zal worden meegenomen in het Belastingplan 2014 en zal binnen het totaalpakket aan maatregelen worden gedekt.
1) Telegraaf , 19 januari 2013 “Autobelasting licht omhoog” 2) Kamerstuk 33 402, nr. 33
Bericht van oldtimer vrijstelling
Beste M Kleverlaan,
Het zomerreces is bijna ten einde. Wie had gehoopt dat het kabinet van Rutte en Samsom deze rustige tijd zou benutten voor zelfreflectie en terug zou komen op het besluit omtrent oldtimers, komt helaas bedrogen uit. Men heeft het reces vooral gebruikt om de zoektocht naar 6 miljard extra bezuinigingen af te ronden.
VrijstellingOldtimer heeft deze zomer ook niet stilgezeten. Nog meer relevante rapporten en onderzoeksdata werden opgevraagd, al dan niet middels een beroep op de Wet Openbaar Bestuur. Verstrekte gegevens werden geanalyseerd en voor zo ver relevant toegevoegd aan ons inmiddels lijvige dossier. Dit is van belang om de illusie over de verwachte belastinginkomsten met FEITEN te kunnen weerleggen en aan te tonen dat dit kortzichtige beleid alleen maar verliezers kent.
Op 2 september is het zomerreces weer achter de rug. Wij zijn er klaar voor!
Enquête: De gevolgen van het “40-jaar compromis”
Op 19 juli jongstleden verzochten wij de eigenaren van voertuigen met een bouwjaar tussen 1974 en 1987 mee te werken aan een enquête over de gevolgen van het 40-jaar compromis. Dankzij een overweldigende respons van ruim 7.000 respondenten bevatte onze database amper één maand later de antwoorden over ruim 10.000 klassieke voertuigen. Een mooi moment om daar een eerste analyse uit op te maken en de resultaten daarvan met u te delen in deze nieuwsbrief.
Dat oldtimereigenaren hun voertuig(en) liefhebben mag blijken uit het feit dat ongeveer drie kwart van de deelnemers voornemens is het voertuig ook volgend jaar te behouden. Daar staat echter tegenover dat slechts een verwaarloosbaar klein deel (minder dan 10%!) ook werkelijk de volledige MRB gaat betalen.
De belangsrijkste resultaten van onze enquête zijn:
1. Ruim 90% van de respondenten geeft aan de verhoogde MRB niet te gaan betalen! Men kiest voor maatregelen zoals het voertuig schorsen, verkopen of ombouwen, waardoor de MRB niet betaald hoeft te worden. Maar belangrijker nog, de geraamde inkomsten voor de overheid zullen niet behaald worden.
2. Meer dan 80% van de respondenten geeft aan dat men over een andere auto beschikt voor het dagelijks gebruik. Men betaalt dus al grotendeels MRB en het is daarom ook logisch dat men niet bereid is om voor de hobby auto ook nog eens de volle mep te betalen.
3. De hobby auto (waarvoor de vrijstelling bedoeld is) wordt massaal van de weg af gehaald. Met deze maatregel en het 40-jaar compromis, wordt juist geen recht gedaan aan de door de Kamer aangenomen moties van Bashir (SP) en Van Vliet (PVV). In deze moties wordt opgeroepen om hobbymatig gebruik mogelijk te houden. Uit dit onderzoek blijkt dat met name de liefhebber, die al een andere auto heeft voor dagelijks gebruik, hard wordt getroffen, terwijl juist zij weinig in de oldtimer rijden.
Deze resultaten zullen u waarschijnlijk niet verassen, want dat een dergelijk ingrijpende maatregel dermate sterke effecten heeft, is natuurlijk logisch. Deze gedragseffecten geven ons weer extra munitie om de strijd in Den Haag te voeren! Nadere details en conclusies op basis van deze enquête treft u aan in het volledige artikel op onze website.
De enquête blijft overigens gewoon geopend, zodat ook nieuwe leden hun hieraan kunnen blijven deelnemen.
Nogmaals hartelijk dank voor uw medewerking!
Constructief overleg met de FEHAC
Het 40-jaar compromis werd gesloten tussen een aantal partijen en de overheid. VrijstellingOldtimer waardeert de inzet van deze partijen, maar is ontevreden over het bereikte akkoord. Er is immers helemaal geen reden om de wet wederom aan te passen. Voor onze actie is het wel belangrijk inzicht te krijgen in waarom de alliantie zich uiteindelijk heeft moeten neerleggen bij het "40-jaar compromis". We waren dan ook verheugd om op 7 augustus 2013 FEHAC voorzitter Bert Pronk te mogen ontvangen op ons kantoor.
In een constructief overleg werden wij op de hoogte gesteld over een aantal aspecten van de totstandkoming van het akkoord en informeerden wij de FEHAC over onze activiteiten rondom de vrijstellingskwestie. Het is ons duidelijk geworden dat er vanuit het ministerie van financiën grote druk is uitgeoefend op de partijen om dit compromis te tekenen.
Wij zijn van mening dat dit compromis tot stand is gekomen op basis van onjuiste en onvolledige informatie. Met de kennis van nu zou men tot een heel ander besluit gekomen moeten zijn. Daarom geven wij de strijd niet op!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Wilt u geen mail meer van ons ontvangen, klik hier Veilig uitschrijven
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 heeft weer strombergjes en 3.5 V8 in revisie
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Blijven doorgaan, dan blijf ik hoop houden voor mijn 109 (welke stiekem de mooiste van de 3 is)
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('2fa46a17aef474be53dfe7820b7fb7de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 16741487, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di / Naamloos 130"CC 2.4 Puma
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('2fa46a17aef474be53dfe7820b7fb7de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 16741487, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di / Naamloos 130"CC 2.4 Puma
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Met andere woorden: Beste oldtimerbezitter, stik er maar in, dokken zul je. Met vriendelijke groeten van onbenul Fransje
Wat een land...
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5668ec7484b9cd5917262ecd19ebe8e9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16747325, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wat een land...
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5668ec7484b9cd5917262ecd19ebe8e9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16747325, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Klopt helemaal, deze nieuwe regeling is n feit.Maar dat was te voorzien. Heb mij altijd verbaast over de verzoeken om te doneren voor deze club.Zelfs de LRCH heeft hen n podium gegeven.
Heb hierover vragen gesteld aan het Bestuur, nooit antwoord op gekregen.
Peter & Linda
Heb hierover vragen gesteld aan het Bestuur, nooit antwoord op gekregen.
Peter & Linda
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
even niet te snel van stapel lopen hier.
Dat in de 2e kamer dit belastingplan gaat worden aangenomen ga ik wel van uit, echter in de 1e kamer wordt er ook nog met een ander oog en andere politieke verhoudingen naar dat belastingplan gekeken. Daar doet het team vrijstelling oldtimer het grote lobby werk en daar kunnen we wellicht nog wat verwachten.
Pas als in de 1e kamer het belastingplan wordt aangenomen is het definitief...
overigens zijn de gevolgen al wel heel erg reëel en dat is uitermate treurig.
groetjes, Fenna
Dat in de 2e kamer dit belastingplan gaat worden aangenomen ga ik wel van uit, echter in de 1e kamer wordt er ook nog met een ander oog en andere politieke verhoudingen naar dat belastingplan gekeken. Daar doet het team vrijstelling oldtimer het grote lobby werk en daar kunnen we wellicht nog wat verwachten.
Pas als in de 1e kamer het belastingplan wordt aangenomen is het definitief...
overigens zijn de gevolgen al wel heel erg reëel en dat is uitermate treurig.
groetjes, Fenna
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Afgaande op de laatste 10 jaar gaat de 1e kamer met zulke plannetjes gewoon akkoord. Dit is ook voor hun geklooi in de marge. Helaas niet voor 200.000 gedupeerden, maar daar vreten zij geen boterham minder om. Dat er een hele bedrijfstak mee omvalt zal ze een worst zijn, het lijkt er toch alleen maar om te gaan hoe Nederland zo snel mogelijk over de rand van de afgrond geduwd kan worden tegenwoordig. Afijn, we zullen het na de 17e wel horen... Ik heb die lui van oldtimervrijstelling.nl nog niks gedoneerd, als het door hun lobby ze lukt om die vrijstelling te behouden, doe ik dat alsnog. No cure, no pay.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4a4d083c827cc45e53af0e5aed828015', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16751032, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4a4d083c827cc45e53af0e5aed828015', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16751032, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Hoe zou het komen als we massaal blijven doorrijden met onze oldtimers , die op basis van de vorige regelgeving belastingvrij zijn verklaard , en het laten aan- komen op een rechtszaak.
Hans
Hans
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Maar dan moet je waarschijnlijk eerst een bezwaar procedure starten.
leuke gedachte als vele oldtimer bezitters een bezwaar procedure starten, ik heb hier wel een postzegel voor over !
Na een evt afwijzing kun je een rechtszaak beginnen?
Maar wat zijn je kansen?
Want belastingvrij stelling is toch een gunst van de overheid? Of zie ik het verkeerd.
Is er een jurist die onze kansen kan inschatten? of wordt het een bodemprocedure door de staat met veel kosten!
Groeten marcel 2
leuke gedachte als vele oldtimer bezitters een bezwaar procedure starten, ik heb hier wel een postzegel voor over !
Na een evt afwijzing kun je een rechtszaak beginnen?
Maar wat zijn je kansen?
Want belastingvrij stelling is toch een gunst van de overheid? Of zie ik het verkeerd.
Is er een jurist die onze kansen kan inschatten? of wordt het een bodemprocedure door de staat met veel kosten!
Groeten marcel 2
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Wouter van Embden heeft een boel geld van donateurs in huis om zo'n rechtzaak te starten als de 1e kamer accoord is gegaan. Ik neem aan dat dit ook bij z'n activiteiten hoort van het team van VrijstellingOldtimer.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Tja, als we allemaal wel de ballen hadden, maar volgens mij zijn we te meegaand.
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
marijn en simba
Zoveel kortzichtigheid nog niet veel meegemaakt de heren van de oldtimervrijstelling zullen toch een beetje werkkapitaal nodig hebben om het tij te keren en zij zijn voor ons de laatste kans om iets te veranderen als iedreen zo denkt in deze (no cure no pay) zal het echt niet lukken
ik heb allang mijn bijdrage gestort want ik moet straks voor mijn landcruiser diesel van 30 jaar oud 211 euro per maand gaan betalen
dus wat is dan een donatie van 25 euro ik heb toch niets te verliezen
want als deze regeling zo doorgaat moet ik mijn auto verkopen
dus gewoon 25 euro nu storten want achteraf doen jullie het toch niet denk ik
gr lex
Zoveel kortzichtigheid nog niet veel meegemaakt de heren van de oldtimervrijstelling zullen toch een beetje werkkapitaal nodig hebben om het tij te keren en zij zijn voor ons de laatste kans om iets te veranderen als iedreen zo denkt in deze (no cure no pay) zal het echt niet lukken
ik heb allang mijn bijdrage gestort want ik moet straks voor mijn landcruiser diesel van 30 jaar oud 211 euro per maand gaan betalen
dus wat is dan een donatie van 25 euro ik heb toch niets te verliezen
want als deze regeling zo doorgaat moet ik mijn auto verkopen
dus gewoon 25 euro nu storten want achteraf doen jullie het toch niet denk ik
gr lex
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Vandaag 'n update van wouter:
Beste Louis,
De afgelopen maanden zijn we dag en nacht bezig geweest met het verwerken van alle verzamelde informatie. Dit heeft geresulteerd in een 27 pagina's tellend document, met daarin alle feiten en natuurlijk uw en onze argumentatie!
Het dossier ligt momenteel bij onze advocaat prof. Mr. Barkhuysen. Hij zal de inhoud op juridisch vlak tegen het licht houden en waar nodig onze conclusies aanscherpen. Zodra dit klaar is, dan ontvangt u natuurlijk als eerste een exemplaar!
Daarna is eindelijk het moment aangebroken om de leden van de Eerste en Tweede kamer te voorzien van een persoonlijk exemplaar van ons manifest, waarin het onbehoorlijk handelen van de overheid en de onjuiste cijfermatige onderbouwing van dit beleid worden aangetoond.
Wat mogen we daarna verwachten?
Het 40-jaar compromis, zoals overeengekomen tussen het Ministerie van Financiën en de “oldtimeralliantie”, wordt uitgewerkt in het belastingplan 2014. Dat plan wordt op Prinsjesdag bekend gemaakt. Pas daarna beginnen de debatten over de inhoud ervan en kan middels moties en amendementen de inhoud worden aangepast. Dat is ook het juiste moment om de ondeugdelijkheid van de oldtimerparagraaf aan het licht te stellen. Wij zorgen ervoor dat ons dossier op tijd in handen zal zijn van alle Kamerleden zodat zij ditmaal op basis van de volledige en juiste gegevens over dit element in het belastingplan kunnen oordelen. Hoe het daarna allemaal precies zal gaan verlopen valt natuurlijk nog niet te voorspellen.
Meten is weten: Veel oldtimers, weinig kilometers!
De staatssecretaris van Financiën stelt in zijn brief van 15 april 2013 aan de Tweede kamer dat het gebruik van relatief vervuilende oldtimers toeneemt. De staatssecretaris verwijst daarbij voor de onderbouwing naar het PBL-rapport over de milieu-effecten van oldtimer. Dit heeft uiteindelijk tot het 40-jaar compromis geleid en in zijn brief van 24 april 2013 als gepaste ontmoedigende maatregel omschreven.
VrijstellingOldtimer heeft de NAP-gegevens op basis waarvan het PBL rapport werd opgesteld onderzocht en komt tot de vaststelling dat bijna drie kwart van de oldtimers (jonger dan 40 jaar) weinig tot zeer weinig rijdt. Het aandeel oldtimers dat mogelijkerwijs voor dagelijks gebruik wordt ingezet wordt door het Ministerie van Financiën zwaar overschat. Het beoogde beleid staat niet in verhouding tot het probleem. Klik hier om naar het artikel te gaan.
Kamervragen
Op 28 januari 2013 werden er door kamerlid Bashir Kamervragen over de oorspronkelijke maatregel uit het regeerakkoord. Op 4 september j.l. (7 maanden later!) werden deze door Ministerie van Financiën beantwoord. Deze antwoorden liggen geheel in de lijn der verwachtingen en veranderen niets aan de conclusies in ons dossier. Klik hier om naar de publicatie te gaan.
Blijf ons steunen!
De strijd VOOR de oldtimers begint nu echt. Wij zullen deze komende beslissende maanden alles op alles zetten om deze absurde maatregel van tafel te krijgen. Wij rekenen op uw aanhoudende steun!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Beste Louis,
De afgelopen maanden zijn we dag en nacht bezig geweest met het verwerken van alle verzamelde informatie. Dit heeft geresulteerd in een 27 pagina's tellend document, met daarin alle feiten en natuurlijk uw en onze argumentatie!
Het dossier ligt momenteel bij onze advocaat prof. Mr. Barkhuysen. Hij zal de inhoud op juridisch vlak tegen het licht houden en waar nodig onze conclusies aanscherpen. Zodra dit klaar is, dan ontvangt u natuurlijk als eerste een exemplaar!
Daarna is eindelijk het moment aangebroken om de leden van de Eerste en Tweede kamer te voorzien van een persoonlijk exemplaar van ons manifest, waarin het onbehoorlijk handelen van de overheid en de onjuiste cijfermatige onderbouwing van dit beleid worden aangetoond.
Wat mogen we daarna verwachten?
Het 40-jaar compromis, zoals overeengekomen tussen het Ministerie van Financiën en de “oldtimeralliantie”, wordt uitgewerkt in het belastingplan 2014. Dat plan wordt op Prinsjesdag bekend gemaakt. Pas daarna beginnen de debatten over de inhoud ervan en kan middels moties en amendementen de inhoud worden aangepast. Dat is ook het juiste moment om de ondeugdelijkheid van de oldtimerparagraaf aan het licht te stellen. Wij zorgen ervoor dat ons dossier op tijd in handen zal zijn van alle Kamerleden zodat zij ditmaal op basis van de volledige en juiste gegevens over dit element in het belastingplan kunnen oordelen. Hoe het daarna allemaal precies zal gaan verlopen valt natuurlijk nog niet te voorspellen.
Meten is weten: Veel oldtimers, weinig kilometers!
De staatssecretaris van Financiën stelt in zijn brief van 15 april 2013 aan de Tweede kamer dat het gebruik van relatief vervuilende oldtimers toeneemt. De staatssecretaris verwijst daarbij voor de onderbouwing naar het PBL-rapport over de milieu-effecten van oldtimer. Dit heeft uiteindelijk tot het 40-jaar compromis geleid en in zijn brief van 24 april 2013 als gepaste ontmoedigende maatregel omschreven.
VrijstellingOldtimer heeft de NAP-gegevens op basis waarvan het PBL rapport werd opgesteld onderzocht en komt tot de vaststelling dat bijna drie kwart van de oldtimers (jonger dan 40 jaar) weinig tot zeer weinig rijdt. Het aandeel oldtimers dat mogelijkerwijs voor dagelijks gebruik wordt ingezet wordt door het Ministerie van Financiën zwaar overschat. Het beoogde beleid staat niet in verhouding tot het probleem. Klik hier om naar het artikel te gaan.
Kamervragen
Op 28 januari 2013 werden er door kamerlid Bashir Kamervragen over de oorspronkelijke maatregel uit het regeerakkoord. Op 4 september j.l. (7 maanden later!) werden deze door Ministerie van Financiën beantwoord. Deze antwoorden liggen geheel in de lijn der verwachtingen en veranderen niets aan de conclusies in ons dossier. Klik hier om naar de publicatie te gaan.
Blijf ons steunen!
De strijd VOOR de oldtimers begint nu echt. Wij zullen deze komende beslissende maanden alles op alles zetten om deze absurde maatregel van tafel te krijgen. Wij rekenen op uw aanhoudende steun!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Beste Lex,
Ben het zoals je elders hebt kunnen lezen helemaal eens met Martijn & Simba e.a.
Als jij blijft denken, dat je met n donatie aan deze vrije jongens van de Club Oldtimer vrijstelling, die wat lobbyen,, n briefje sturen, vragen om donaties om hun actie te ondersteunen, maar geen rechtzaak durfen/willen aangaan, niet echt n gerenomeerde advocaat betaald in de arm hebben genomen, dan wordt het niet meer dan KASSA.
Volgens hun berichten hebben ze wel n advocaat van n gerenomeerd kantoor om advies hebben gevraagd, maar dat is doorgaans gratis of er wordt n kleine vergoeding in rekening genomen.
Met deze handelswijze is de kans om het tij te keren nihil. Dus wie is er in deze kortzichtig.
De enige kans dat deze plannen tot ongehoorde Belastingverhoging niet doorgaan per 1 jan. 2014 is, dat de 1e en 2e Kamer de Begroting voor 2014. die op Prinsjesdag wordt gepresenteerd afwijzen, dan valt het Kabinet, komen er nieuwe verkiezingen en gaan de verhogingen per 1 jan. 2014 waarschijnlijk niet door.
Peter & Linda
Ben het zoals je elders hebt kunnen lezen helemaal eens met Martijn & Simba e.a.
Als jij blijft denken, dat je met n donatie aan deze vrije jongens van de Club Oldtimer vrijstelling, die wat lobbyen,, n briefje sturen, vragen om donaties om hun actie te ondersteunen, maar geen rechtzaak durfen/willen aangaan, niet echt n gerenomeerde advocaat betaald in de arm hebben genomen, dan wordt het niet meer dan KASSA.
Volgens hun berichten hebben ze wel n advocaat van n gerenomeerd kantoor om advies hebben gevraagd, maar dat is doorgaans gratis of er wordt n kleine vergoeding in rekening genomen.
Met deze handelswijze is de kans om het tij te keren nihil. Dus wie is er in deze kortzichtig.
De enige kans dat deze plannen tot ongehoorde Belastingverhoging niet doorgaan per 1 jan. 2014 is, dat de 1e en 2e Kamer de Begroting voor 2014. die op Prinsjesdag wordt gepresenteerd afwijzen, dan valt het Kabinet, komen er nieuwe verkiezingen en gaan de verhogingen per 1 jan. 2014 waarschijnlijk niet door.
Peter & Linda
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Mooi dat je het kort door de bocht vindt. Na, und? Ondertussen hebben ze ruim 600k bij elkaar. Daar moet menig mens ruim 10 jaar voor werken.
Ik schiet er niks meer of minder mee op of de plannetjes wel of niet doorgaan...
In mijn geval mogen ze blij zijn dat ze nog geld krijgen als de missie slaagt, want ik betaal überhaupt geen wegenbelasting in NL.
Dat is nu zo, dus vanaf 1 januari ook niet. Het hele wagenpark hier thuis kost ons alles bij elkaar nog niet eens een kwartaalbijdrage voor een Defender op geel in NL aan MRB.
En dat geld krijgen ze dan echt wel.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4eb954e78075dcef6e6e70a88614ad61', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16755487, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2013 18:44 door Marijn & Simba.
Ik schiet er niks meer of minder mee op of de plannetjes wel of niet doorgaan...
In mijn geval mogen ze blij zijn dat ze nog geld krijgen als de missie slaagt, want ik betaal überhaupt geen wegenbelasting in NL.
Dat is nu zo, dus vanaf 1 januari ook niet. Het hele wagenpark hier thuis kost ons alles bij elkaar nog niet eens een kwartaalbijdrage voor een Defender op geel in NL aan MRB.
En dat geld krijgen ze dan echt wel.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4eb954e78075dcef6e6e70a88614ad61', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16755487, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2013 18:44 door Marijn & Simba.
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
Natuurlijk willen we niet gaan betalen, de land rover is een zware auto die ook niet echt zuinig omgaat met de brandstoffen.
We zijn gelijk ook goed aan de beurt ook als we moeten betalen.
Ik denk dat de analyse die Wouter heeft gedaan echt conform de waarheid is, per saldo zal de schatkist echt niet gevuld worden door ons oldtimer, land rover rijders. Ik ben alleen bang dat onze regering alleen vast houd aan de eigen niet kloppende analyse waarmee zij zichzelf zeer rijk rekenen, als van deze bezuinigingsmaatregel in de praktijk niet oplevert wat ze hadden verwacht zal de regeling alleen niet ongedaan worden gemaakt. Resultaat is een grote last verzwaring, de waarde van ons geliefde voertuig is compleet verknalt, minder btw omzet, mensen in de oldtimer branche zijn hun baan kwijt, hierdoor meer mensen in de WW en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ik heb al vele mailwisselingen gevoerd met leden uit de 2e kamer, ze zijn totaal niet gevoelig voor alle feiten die tegen de maatregelen in gaan, de antwoorden die je terug krijgt gaan aldoor over de eigen visie die al gevormd is. hier buigen ze niet meer van af. Ik hoop echt dat de professionele aanpak van Wouter en zijn stichting oldtimer vrijstelling wel resultaten boeken.
Ik betreur tot op heden de kortzichtigheid van onze regering !
Mvg,
Dennis
Land Rover 90 2,25 benzine/LPG bj 1984.
We zijn gelijk ook goed aan de beurt ook als we moeten betalen.
Ik denk dat de analyse die Wouter heeft gedaan echt conform de waarheid is, per saldo zal de schatkist echt niet gevuld worden door ons oldtimer, land rover rijders. Ik ben alleen bang dat onze regering alleen vast houd aan de eigen niet kloppende analyse waarmee zij zichzelf zeer rijk rekenen, als van deze bezuinigingsmaatregel in de praktijk niet oplevert wat ze hadden verwacht zal de regeling alleen niet ongedaan worden gemaakt. Resultaat is een grote last verzwaring, de waarde van ons geliefde voertuig is compleet verknalt, minder btw omzet, mensen in de oldtimer branche zijn hun baan kwijt, hierdoor meer mensen in de WW en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ik heb al vele mailwisselingen gevoerd met leden uit de 2e kamer, ze zijn totaal niet gevoelig voor alle feiten die tegen de maatregelen in gaan, de antwoorden die je terug krijgt gaan aldoor over de eigen visie die al gevormd is. hier buigen ze niet meer van af. Ik hoop echt dat de professionele aanpak van Wouter en zijn stichting oldtimer vrijstelling wel resultaten boeken.
Ik betreur tot op heden de kortzichtigheid van onze regering !
Mvg,
Dennis
Land Rover 90 2,25 benzine/LPG bj 1984.
Re: Bericht van oldtimer vrijstelling
hot from the press:
[www.vrijstellingoldtimer.nl]
[www.vrijstellingoldtimer.nl]