200tdi loopt ruw stationair

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Sander van Beek

200tdi loopt ruw stationair

Bericht door Sander van Beek »

Ik heb een defender met een 200tdi motor, ongeveer 115.000 km op de teller. Voor mijn idee loopt de motor wat ruw, staionair trilt hij erg (vergeleken met andere 200/300tdi's die ik gezien heb). Ook stinkt hij soms iets, een petroleum achtige lucht. Volgens mij is dit onverbrande diesel.
Ik heb de timing van de distributieriem al gecheckt, die is volgens mij goed. Met de pin in het vliegwiel kan ik (met een klein beetje duwen) de andere blokkeer pin in het gat bij de brandstofpomp krijgen. Het beschikbare vermogen lijkt goed, de auto trekt lekker, en ook rookt hij niet. Alleen bij het starten een zwart pluimpje.
Het vermoeden is dus dat het iets met het brandstofsysteem te maken heeft. Ik wil in ieder geval op korte termijn het brandstoffilter vernieuwen en de verstuivers ultrasoon reinigen en laten testen.

Zijn er nog andere zaken die ik zou moeten controleren? De afstelling van de brandstofpomp misschien? Alle tips zijn welkom
Bart van Dessel

Re: 200tdi loopt ruw stationair

Bericht door Bart van Dessel »

Misschien staat de pomp wat rijkelijk afgesteld, dat doen ze vaker als ze wat opgeschroeft worden, verder kun je de kleppen eens stellen en inderdaad de verstuivers laten reinigen/afstellen.
Hoe oud is je riem? Als die al een aantal jaar/xxxx km's oud is dan willen ze wel eens slap gaan staan, daardoor heeft je inspuitpomp geen exact inspuitmoment meer. Heb ik de laatste tijd al vaker meegemaakt van mensen die niet eens wisten hoe oud hun riem was. Bij twijfel direct vervangen!

Groetjes, Bart
Paul

Bericht door Paul »

Ik ben wat aan het researchen voor mijn Puma diesel (duratorq) want die loopt koud ook vaak voor geen meter stationair. Slaat soms zelfs af.

Ze hebben het veel over het cleanen van injectors maar ook over een Fuel Pressure Relief Valve. Weet niet of de 200tdi ook zo'n ding heeft? Schijnt niet zo duur te zijn maar wel vaak de oorzaak bij een Duratorq. Stond net naast een Ford busje die dat ook had.
Sander van Beek

Kleppen stellen is +/- 1000km terug gedaan, maar kan ze nog eens nakijken.. kleine moeite. Ook die riem is toen vervangen, dus die zal het niet zijn.
De pomp afstellen doe je met dat sterwieltje onder het 'kapje' op de pomp toch? Zal daar eens het eea over gaan lezen dan.

Fuel Pressure Relief Valve heb ik (nog) niet van gehoord op een 200tdi
Bart van Dessel

Dat sterwieltje is niet de opbrengstschroef, die is alleen voor meer-opbrengst als de turbo begint te werken onder belasting.

Gr, Bart
Bart van Dessel

Ben wel voorzichtig met werken aan de pomp, dit moet je wel vaker gedaan hebben.

Gr, Bart
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Post is even een filmpje met wat geluid want zo blijft het gok werk.

Als ik het zo lees is mijn eerste gedachte verstuivers gaan open op een te lage druk. Maar zoals gezegd moeilijk te zeggen zonder geluid en beeld
Noel

Bericht door Noel »

Het slecht stationair lopen van de Puma is hoogstwaarschijnlijk het ventiel dat de brandstofdruk regelt. We hebben dit ook gehad met een transit. Volgens mij kostte het rond de 100 euro.
De 200tdi kan vele oorzaken hebben. Wat vaak helpt is het stationair toerental een fractie hoger te zetten, dan loopt hij ook een stuk rustiger.
Sander van Beek

Even druk geweest, maar vanavond een filmpje gemaakt van de motor die stationair loopt. Is hier te downloaden (73mb)

[www.sandervanbeek.nl]
Joadalama

Bericht door Joadalama »

Sander, ik had laatst ook wat stationair problemen met mijn 200tdi, leek wel of er een fles terpentine omgevallen was achterin, zo stonk het. Bleek uiteindelijk een overleden opvoerpompje te zijn. Petroleum lucht duidt meestal op te weinig diesel.
Sander van Beek

Te weinig? Ik dacht juist te veel.. Maar opvoerpompje is zover ik weet nog origineel, zal er eens eentje bestellen, zie dat een Delphi maar 25 euro is.
Plaats reactie