Gevarenlicht / richtingaanwijzers (opgelost)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
VeeTee

Gevarenlicht / richtingaanwijzers (opgelost)

Bericht door VeeTee »

Gisteren tijdens het geven van een sleep de gevarenlichten gebruikt. Op een gegeven moment deden die het niet meer, aan en uitschakelen via de schakelaar (met het gevarendriehoekje erop, linksonder op het onderdash) deed niks. De richtingaanwijzers werken wel allemaal behalve rechtsachter. Dat lampje doorgemeten en ook verwisseld maar geen soelaas. Hoe verder - is de gevarenlichtschakelaar verdacht, of het relais (flasher unit). In het schema zie ik dat links en rechts apart gevoed worden door de gevarenschakelaar, dus dan zou ook rechtsvoor het niet moeten doen als de schakelaar stuk is. Dus relais? Of kan het nog wat anders zijn?

N.B. De sleep betrof de Freelander van mijn vrouw, die aangereden was door een €&@^ kinkel die achteruit wou inparkeren en doodleuk zonder te kijken achteruitreed en zijn trekhaak in de radiateur van de Freelander parkeerde. Murphy's law dus...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2013 20:56 door VeeTee.
defendertje90

Re: Gevarenlicht / richtingaanwijzers

Bericht door defendertje90 »

Waarschijnlijk je relais overleden. Oorzaak kan waterschade zijn die achter je zekeringenkast door druppelt. Heb dit ook gehad met mijn grijze 90.

Je licht rechts achter waarschijnlijk fitting vervangen zeker met de wipac aftermarket fittingen is dit geen onbekend probleem (ik heb ze voor mijn auto op voorraad liggen)
Of even loshalen en je contacten en veermechanisme van je fitting weer in orde maken.
VeeTee

Bericht door VeeTee »

defendertje90 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarschijnlijk je relais overleden. Oorzaak kan
> waterschade zijn die achter je zekeringenkast door
> druppelt. Heb dit ook gehad met mijn grijze 90.
>
> Je licht rechts achter waarschijnlijk fitting
> vervangen zeker met de wipac aftermarket fittingen
> is dit geen onbekend probleem (ik heb ze voor mijn
> auto op voorraad liggen)
> Of even loshalen en je contacten en veermechanisme
> van je fitting weer in orde maken.

Relais overleden betwijfel ik, zoals gezegd wordt links en rechts apart gevoed en zit voor en achter dus samen. Dan zou voor het ook niet moeten doen. Fitting is nog recent vernieuwd, ziet er van binnen ook nog uit als nieuw. Met de meter op de contacten van de fitting meet ik niks. Bovendien, de alarmschakelaar is sowieso dood, geen enkel vd vier lichten doet het daarop. Met richtingaanwijzen dus wel drie vd vier.
Heb voor de zekerheid een nieuwe alarmschakelaar besteld (en anders komt 'ie in de doos reserve-onderdelen), maar die moet nog arriveren natuurlijk. Wordt vervolgd dus...

G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ook je normale knipperlichten lopen via de alarmschakelaar; dus als die defect is werkt er vaak iet (of alles) niet meer.
Ik zet mijn geld op de schakelaar. Is een echt Lucas product qua functioneren. ..
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Ik laat de uitkomst weten

VeeTee

Bericht door VeeTee »

Opgelost,
Vervanging van de schakelaar door een uit een andere Defender bleek niets uit te halen. Voor de zekereheid nog een andere geprobeerd, ook niets. Dus schakelaar was OK. Na grondige bestudering van de fitting rechtsachter bleek dat een contactlipje niet helemaal lekker, werd verraden door een kleine (hitte)bobbel in het plastic. Hoewel de fitting vrij nieuw was en er nog heel mooi en corrosie-vrij uitzag, was dit dus bijna niet te zien, echt heel nauwkeurig kijken nodig. Een nieuwe fitting, rijkelijk voorzien van zuurvrije vaseline in de contacten, en het lampje knippert weer vrolijk mee.
Met dank aan de alziende ogen van Jan!

LaroSIII109

Bericht door LaroSIII109 »

VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Opgelost,
> Vervanging van de schakelaar door een uit een
> andere Defender bleek niets uit te halen. Voor de
> zekereheid nog een andere geprobeerd, ook niets.
> Dus schakelaar was OK. Na grondige bestudering van
> de fitting rechtsachter bleek dat een contactlipje
> niet helemaal lekker, werd verraden door een
> kleine (hitte)bobbel in het plastic. Hoewel de
> fitting vrij nieuw was en er nog heel mooi en
> corrosie-vrij uitzag, was dit dus bijna niet te
> zien, echt heel nauwkeurig kijken nodig. Een
> nieuwe fitting, rijkelijk voorzien van zuurvrije
> vaseline in de contacten, en het lampje knippert
> weer vrolijk mee.
> Met dank aan de alziende ogen van Jan!

Gevarenlicht, die heb ik niet op de Serie III, maar dat af en toe iets het niet doet heb ik wel, beetje corrosie vaak op het lamp voetje, bedankt voor de tip zuurvrije vaseline maar eens proberen. Andere kant lampje wissel is vergeleken met de moderne auto eitje pellen.
Plaats reactie