4.6 V8 in One-Ten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rangie110 'Last Dime'

4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Rangie110 'Last Dime' »

Wie heft er reeds een 4.6 V8 in een one ten of ninety (op kenteken)?
Ik ben van plan deze in mijn one ten (1983) te bouwen icm een zf automaat en een edelbrock 500 carburateur en een offenhauser 360 manifold.
op zich niet zo spannend, maar de RDW geeft niet echt duidelijkheid. Er zit reeds een schijfgeremde achteras onder, dus volgens mij moet dit kunnen?
Orgineel gezien was het een 3.5 V8 welke een paar jaar terug is omgebouwd naar 300 TDI automaat, maar gezien de nieuwe regeltjes

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"
Michael

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Michael »

Ik ben ook benieuwd hoe de rdw hier mee omgaat. Moet je voor zo iets naar leliestad om de boel te testen ivm de hoeveelheid pk's.

Een vriend heeft nog een 5 l chevy van motor blok liggen heb daar ook wel interesse in
Bart74

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Bart74 »

De auto is van voor 1998. Volgens mij is het zo dat:
- de inbouw er degelijk uit moet zien
- je aan moet tonen waar de motor uit komt.

Na 1998 moet je geluidstest etc. doen.

Waarom geen injectie Ron? Ik heb eventueel nog 4.6 Thor inlaatspruitstuk liggen.
G-men (Gargamel)

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ik heb in 2010 een 4.6 in mijn '83 one-ten gelepeld en dat was geen enkel probleem.
Zolang e.e.a. netjes ingebouwd is en je de herkomt en het vermogen van de motor kunt aantonen. Ik had er ook een weber 500 op gezet; maar de LT95 behouden.

Remmen kijken ze even naar; maar zolang je de minimale vertraging haalt die in da APK eisen gesteld worden kunnen ze daar niets van zeggen.
In theorie kun je dus met 4 trommelremmen gaan; maar als het een V8 geweest is, dan zitten er zowiezo voor al schijven.

Zorg er wel voor dat je een verkalring hebt waaruit het vermogen van de motor blijkt. Omdat de combinatie weber 4.6 nooit origineel door LR geleverd is, hebben ze daar dus geen gegevens over en het moet wel op het kenteken.
In mijn geval heeft RPI een verklaring/factuur gemaakt met hierop motornummer en vermogen.

Verder zit je natuurlijk met de 1/3 - 2/3 regelgeving maar zolang de wagen verder origineel is zal dat geen probleem zijn. En ze zullen wel even aandacht schenken aan je chassisnummer en hem opnieuw wegen.
Ombouw zelf is niet erg spannend.
Rangie110 'Last Dime'

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Rangie110 'Last Dime' »

Het injectie manifold en kabelboom heb ik wel, maar vind het carb deel juist mooi en makkelijk om mee te werken.

Ik weet inmiddels dat de motor uit een Morgan +8 komt, maar vermogen e.d daar zal ik toch op 1 of andere manier achter moeten zien te komen.
De motor is gekocht van een particulier, dus rekeningen oid zijn er ook niet bij....

wat voor ontseking heb jij gebruikt in de one-ten? ik ben van plan om een megajolt te plaatsen, maar kan ook een interim frontcover aanschaffen en een std ontsteking monteren. de prijs is niet echt een verschil.

de one ten is nog redelijk orgineel, dat is geen probleem. chassis nummer is nog goed leesbaar,

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"
Wim Janssen

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Wim Janssen »

Als je de keuze in ontsteking hebt zou ik altijd voor MegaJolt gaan. Dit is zooo veel beter bij een V8. Ik heb er inmiddels 70.000 probleemloze kilometers met MegaJolt op zitten.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Robbert RRC LSE

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Robbert RRC LSE »

Toen ik mijn serie 3 uit 75 heb omgebouwd naar een 6 cylinder diesel moest ik het volgende doen.
aantonen dat ik niet meer dan 10% vermogenswinst had.
En omdat deze nissan diesel niet standaad in een series geleverd werdt moest ik ook nog naar lelystad om een geluidstest te doen.

M.vr.gr.

Robbert
Bart74

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Bart74 »

Dat is waarschijnlijk al een tijdje geleden geweest die ombouw. Of recent?
Robbert RRC LSE

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Robbert RRC LSE »

Dat is inderdaad al een tijdje geleden.

M.vr.gr.

Robbert
G-men (Gargamel)

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door G-men (Gargamel) »

Auto's van die leeftijd worden beoordeeld op de APK eisen. zolang hij daaraan voldoet qua geluid, milieu, sturen, remmen e.d. is er niets mis mee.
Al wil je er 500pk in zetten; zolang herkomst en het motorvermogen maar bekend zijn.
Vraag is wel of je dit zelf wilt; qua wegligging... Setje schijven is wel fijn onder een one-ten met dat gewicht/vermogen.

Gerrit
Rangie110 'Last Dime'

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Rangie110 'Last Dime' »

wie heeft er een idee hoe ik kan aantonen hoeveel vermogen de motor levert?
Hij komt uit een belgische RR P38 zonder kenteken, en het injectie gebeuren gaat eraf, de edelbrock 500 erop.
dit is nooit geleverd door LR dus zal niet makkelijk worden.
Ik heb al wel 1 hele goede tip, maar meer zijn welkom ;-)

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"
Jos Daalmans

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Als je het motornummer hebt:
[www.v8register.net]

kijk dan maar eens op die site en de Morgans hebben de nummers gehad:
30A0000 Morgan + 8 9.75:1cr efi 1983-1991
37A0000 Morgan + 8 9.75:1cr efi 1983-1991
48600133A Morgan + 8 9.35:1cr carb 1968-1983

Kijk dan op een of andere Morgan site if:
[en.wikipedia.org]
en dan moet je altijd wat kunnen vinden zoals:
At the end of 1983, the company offered a EFI version using a Bosch L-Jetronic based system. With the added power (204 bhp (152 kW; 207 PS))

Loopt lekker op zo
Verderop in deze tekst komen ook nog alle Rover bakken langs, maar helaas, de beste bak (maakt veel herrie maar gaat nooit kapot) is de Moss bak, die ook in de Jaguar SK120/140 en E-Type heeft gelegen. Deze hebben we in stockcars gelegd met meer dan 600PK V8 powerrrrrrrrrrr.

Succes met de ombouw,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1cc67e6c2f9b10966254e90d4a9c4ecc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16696171, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('684c9e9b3ff925fa759d78f3ccad3f9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16696171, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
bertil

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door bertil »

hoi,

misschien de auto op een vermogensbank zetten en daar een uitdraai van maken, vermogen zal ongeveer tussen 200-230 pk liggen (gokje rdw!, weet niets van een 4.6 in mn auto af)

gr bertil
Rangie110 'Last Dime'

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Rangie110 'Last Dime' »

Inmiddels een revisie berijf aangeschreven waar ik wel eens zaken mee heb gedaan, of deze hun hoofd hier eens over willen breken. Deze kan natuurlijk net zo makkelijk als RPI een (vemogens) verklaring afgeven.
200-230 pk lijkt me wat veel met een carb, ik denk zo ergens rond de 180 échte pk's uit te komen op de wielen
Wat gewoon belangrijk is, dat er een 1.2 tussenbak onderkan icm de automaatbak, en het verbruik zo laag mogelijk houden ;-)

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

ik hoef nooit iets aan te tonen. ze vragen me hoeveel vermogen hij heeft, en dan noem ik de waarde waarvan ik denk dat hij de buurt komt...
Thimo

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Thimo »

Houdt er wel rekening mee dat je een kenteken of een factuur moet kunnen overleggen bij de RDW.
Ikzelf heb een 300tdi jaren geleden gekocht via marktplaats en de betreffende advertentie en mailing uitgeprint.
Hiermee nam de RDW geen genoegen, ze moesten toch echt een kenteken hebben.
Ik heb toen via een bekende medeprikker een kenteken gekregen ( ik wist dat hij het blok aan de vorige eigenaar had verkocht ).

Succes met de ombouw,

Thimo.
Bart van Dessel

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Bart van Dessel »

Henk Bossinade

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Henk Bossinade »

Gerrit,als we over een ''One Ten'''spreken, dan kunnen we er toch altijd van uitgaan dat deze tenminste op de vooras altijd standaard schijfremmen heeft? Vr gr Henk B.
G-men (Gargamel)

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door G-men (Gargamel) »

Rangie110 'Last Dime' Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inmiddels een revisie berijf aangeschreven waar ik
> wel eens zaken mee heb gedaan, of deze hun hoofd
> hier eens over willen breken. Deze kan natuurlijk
> net zo makkelijk als RPI een (vemogens) verklaring
> afgeven.
> 200-230 pk lijkt me wat veel met een carb, ik denk
> zo ergens rond de 180 échte pk's uit te komen op
> de wielen
> Wat gewoon belangrijk is, dat er een 1.2 tussenbak
> onderkan icm de automaatbak, en het verbruik zo
> laag mogelijk houden ;-)

Ik heb van RPI destijds een opgave van 130kW gekregen; zo'n 170 pk. Dat is met carbs en convetionele ontsteking denk ik een reeele waarde.
Je kunt er meer uithalen met andere nokkenassen en inspuiting e.d. maar voor een one-ten is dit meer als genoeg.
De wagen is zowiezo al een heel stuk lichter als de RR waar de 4.6 in hoort. En de wegligging is nu ook niet echt berekend op hele hoge snelheden.
Tijdens het rijden nooit ervaren als e weing. Het koppel is wel heeeeeel lekker.
Geluid met een sportuitlaat verslavend...

Gerrit
Rangie110 'Last Dime'

Re: 4.6 V8 in One-Ten

Bericht door Rangie110 'Last Dime' »

het blok komt uit een belgische RR, dus het kenteken is niet bekend.. heb het blok is wel gekocht via een bedrijf maar dit is zonder bon gebeurd.
Ik ga maar es gewoon langs de RDW met het blok en de auto, kunnen ze kijken en zeggen wat ze er van vinden.

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"
Plaats reactie