Veiligheidgordel tussen voorstoeltje

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
redfox

Veiligheidgordel tussen voorstoeltje

Bericht door redfox »

Als ik mijn cubbybox wil vervangen door een middenstoeltje, wat voor'n gordel moet er dan op? Is een heupgordel dan voldoende? Het is een 110 uit 1984.
Frans Bonnes

Re: Veiligheidgordel tussen voorstoeltje

Bericht door Frans Bonnes »

Ja
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

De orginele , veilige, gekeurde gordels hebben de volgende Landrover nrs. ; BRT4347en BRT4346 (bevestigingsset STC1180).Natuurlijk kun je er ook goedkopere ,immitaties in prutsen ;-) . Vr. gr. Henk B.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2013 21:15 door Henk Bossinade.
robert

Bericht door robert »

Ik had bij mijn 90 een 4 punts gordel gemonteerd.
Stukken veiliger van de oude heupgordel.
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Hmmm moet je even goed terug zoeken/ vragen.
Ik had een 109 uit 1980 om laten keuren naar geel, hiervoor was het alleen verplicht dat de buitenste voorstoelen een gordel hadden. Dus de middenstoel had er geen !!!!
redfox

Bericht door redfox »

Ik wil van geel naar grijs gaan. Heb nu bankjes achterin en die raak ik natuurlijk kwijt. Zodoende het middenstoeltje. Er zal niet veel op gezeten worden denk ik, maar dan heb ik in iedergeval 3 plaatsen i.p.v. 9 :-)
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Als je wilt is een heup gordel genoeg.

QuoteCitaat Autofabrikanten waren vanaf 1 Januari 1971 reeds verplicht om fabrieksmatige voor elke beschikbare zitplaats 2 of 3 bevestigingspunten voor veiligheidsgordels in te bouwen.

Veiligheidsgordels GEEL kenteken;

Vanaf bouwjaar 1 Januari 1971 gordels verplicht voor alle direct aan deuren grenzende zitplaatsen. Geldt dus niet voor het middelste Land-Rover zitje.
Vanaf bouwjaar 1 Januari 1990 moeten alle voorwaarts gerichte zitplaatsen gordels hebben, dus ook het middelste zitje en de achterbank(en). Dus niet verplicht op de zijwaarts geplaatste bankjes.
Vanaf bouwjaar 1 Januari 1998 zijn gordels verplicht op alle aanwezige zitplaatsen.
Veiligheidsgordels GRIJS kenteken;

Verplicht vanaf bouwjaar 1 Januari 1998 op alle zitplaatsen, ook achterin bij een Crew-Cab.

Op het kentekenbewijs kan bij "bijzonderheden" een vermelding staan "vrijgesteld van gordels".
Dit kan voorkomen bij ex.militaire Land-Rovers. Bij een 88” LW ontbreken namelijk door de fabriek aangebracht bevestigingspunten.

Als op een geel-kentekenbewijs bij type "cabriolet" vermeldt staat, zijn gordels niet verplicht.
Dit geldt echter niet voor "open wagen" op een grijs-kentekenbewijs. Bij een grijskenteken slaat de type aanduiding "open wagen" alleen op de laadruimte, de Pick-Up bak dus en niet op de cabine. Een "grijze" softtop van na 1 Januari 1998 heeft dus gordel verplichtingen.

Gordels mogen volgens de APK richtlijnen geen zichtbare beschadigingen (ook geen brandgaatjes) over de breedte vertonen. Een pluizige rand is acceptabel.

LET OP:
Wagens van vóór bovengenoemde data hoeven dus geen of slecht gedeeltelijk gordels te hebben. Echter, zijn er gordels gemonteerd, dan ben je volgens de huidige Wegen Verkeerswet ook verplicht ze te dragen. En gemonteerd vallen ze automatisch ook onder de APK (af)keuringseisen, ongeacht het soort kenteken en/of bouwjaar van het voertuig. Bron: [www.lrch.nl]

Maar 4 punts etc is natuurlijk beter, maar als je er van uitgaat dat er bijna nooit gebruik van gemaakt zal worden.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Ik ben wel weer nieuwsgierig naar het hoe en wat mbt de vierpunts gordel en de 3e zitplaats.
Wat voor gordel, en hoe gemonteerd ? De onderste twee punten lijken mij wel duidelijk maar hoe zitten de andere twee punten ? (en dan vooral in het geval dat je het oorspronkelijke schot niet meer hebt)
Als je ziet (en voelt) hoe je op die derde zitplaats zit dan weet je direct dat een heupgordel je hoogstens min of meer zal fixeren als de auto "gecontroleerd" rolt (en er dan nog twee ingegordelden links en rechts van je zitten), bij iedere ander accident is de veiligheidsbijdrage maar beperkt (en is het vooral een zoethoudertje voor oom agent).

Marc
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Hmm ik zou zonder doen, heeft nog nooit iemand gezeten.
Of je wilt er een kinderzitje plaatsen.

Of wil je gaan teambuilden : eentje het gas en versnellingspook, de ander de kaart en de laatste het stuur rem en koppeling?

En vierpunts..... Zal een Hele constructie aan een rolbar ofzo moeten worden.

En heup gordel, wat is daar de toegevoegde waarde van? Als je al met zijn drieën op een rij zit kan je alleen nog je tanden in het dashboard zetten en je edele delen tegen de pookjes pletten?!?!?
redfox

Bericht door redfox »

Hoi, als ik het goed begrijp hoeft het dus niet, auto is uit 1984. De reden waarom ik het zitje wil plaatsen is dat ik de auto ook gebruik voor het trekken van de paarden trailer. Als we naar de manege gaan zitten we met z'n drieen in de auto. Nu kan mijn dochter nog achterin, maar dan niet meer. Ze is gelukkig niet zo groot en naar de manege is maar een klein stukje. Ik ga de auto ombouwen i.v.m. MRB, dat zal duidelijk zijn. Ik wilde eerst een vol schot plaatsen en de ramen dicht maken of andere wanden, maar heb dit weekend een defender gezien met een grijs kenteken dakje en een 30 cm schotje erin, dat zag er wel beter uit. Dus als iemand nog een grijs kenteken dak heeft voor een 110 hou ik mij aanbevolen
Marc-my-Words

Laag (30cm schot) plus opzetdakje is genoeg, zo worden ze nog steeds door de dealer geleverd.
Heb je achter hogere veren en voor een beetje lage dan kan het zijn dat je daarmee al aan de 25 cm verschil zit tussen lichte opening van de linker deur en het hoogste punt van het dak (dit is echter RDW-keurder afhankelijk zo lijkt het).

Marc
redfox

Bericht door redfox »

Hoi Marc, ik wil het maar niet gokken met het dakje, zet er gewoon een echt grijs kenteken dakje op. Ik heb trouwens recentelijk mijn 2.5 n/a vervangen door een 200tdi en dit nog niet gemeld. Ik wil dit in een keer doen met het om keuren naar grijs, of krijg ik dan problemen met de 1/3 regel? nee toch, heeft er toch niets mee te maken?
Marc-my-Words

redfox Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marc, ik wil het maar niet gokken met het
> dakje, zet er gewoon een echt grijs kenteken dakje
> op. Ik heb trouwens recentelijk mijn 2.5 n/a
> vervangen door een 200tdi en dit nog niet gemeld.
> Ik wil dit in een keer doen met het om keuren naar
> grijs, of krijg ik dan problemen met de 1/3 regel?
> nee toch, heeft er toch niets mee te maken?

1/3 regel betreft motor+aandrijflijn, chassis en koets.
Je veranderd alleen 1/6, nl de motor (aangenomen dat je de rest van de aandrijflijn gelijk laat).
Het dakje is geen verandering in de betekenis van de 1/3 regel.
Bij een Defender (of de voorgangers) gaat het alleen fout als het duidelijk is (of er erg de schijn van heeft) dat je de complete koets van nieuwe auto hebt genomen, een oud chassis (of een door nieuw vervangen oud chassis) en een aandrijflijn die duidelijk (of ernstig de schijn wekkend) van een nieuwe auto.
Zeker als het er de schijn van heeft dat er een oud chassisnummer aan een eigenlijk nieuwe auto wordt gekoppeld dan gaat het fout.
Je mag echter zonder problemen met de 1/3 regel de koets opknappen, en zelfs als je dat erg grondig doet kan de auto nog steeds een "originele" koets hebben.

Marc
redfox

Bericht door redfox »

ok, bedankt , dan gaat het goed, heb alleen de motor gedaan, wel nieuwe bakken maar van exact het zelfde type LT77 en LT230. Zit nog te twijfelen of ik het nu al zou doen of wachten tot de regel echt definitief is. Ik wil wel vast de spullen in huis hebben, dus dakje, zijwanden (mag maar een raam in) en stoeltje.
Plaats reactie