Nog steeds startissues
Nog steeds startissues
Na het vervangen van de voorgloeiweerstand en gloeispiralen (zie deze draad en deze draad) lijkt dat deel weer te werken. De dynamo lijkt (na opschuren en controle koolborstels) nu de accu's weer goed bij te laden. Heb de accu's nog handmatig proberen bij te laden na de laatste rit die wel was gelukt, maar dat lukte niet/ was niet nodig, accu's zaten stampvol.
Maar starten ho maar...
video: [youtu.be] (pijnlijk...)
Bij het proberen te starten wordt de 1e van de in serie staande accu's warm evenals de kabels die er aan vast zitten (de 2e accu blijft koel). Daarnaast is (ondanks het schoonmaken 3 dagen terug) de accu klem (op de - pool van de eerste accu, kabel tussen accu 1 en 2) inmiddels alweer flink aan het uitslaan:
9391116631_9e9a3182f4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('942252a381cae3da50367e68061c5d2e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.staticflickr.com%2F5340%2F9391116631_9e9a3182f4.jpg', 'http://farm6.staticflickr.com/5340/9391116631_9e9a3182f4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.staticflickr.com%2F5340%2F9391116631_9e9a3182f4.jpg', '', 16686124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het is zijn twee 62 Ah 480A accu's van nog geen 1,5 jaar oud.
Komende week alles doormeten met de specialisten van BLRC, maar ik denk: ik post het ook even hier even, dan kunnen we vast (extra) ideeën verzamelen om dan te testen. Ik zit zelf voornamelijk te denken in de hoek van de startmotor of de bekabeling ervan.
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Maar starten ho maar...
video: [youtu.be] (pijnlijk...)
Bij het proberen te starten wordt de 1e van de in serie staande accu's warm evenals de kabels die er aan vast zitten (de 2e accu blijft koel). Daarnaast is (ondanks het schoonmaken 3 dagen terug) de accu klem (op de - pool van de eerste accu, kabel tussen accu 1 en 2) inmiddels alweer flink aan het uitslaan:
9391116631_9e9a3182f4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('942252a381cae3da50367e68061c5d2e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.staticflickr.com%2F5340%2F9391116631_9e9a3182f4.jpg', 'http://farm6.staticflickr.com/5340/9391116631_9e9a3182f4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.staticflickr.com%2F5340%2F9391116631_9e9a3182f4.jpg', '', 16686124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het is zijn twee 62 Ah 480A accu's van nog geen 1,5 jaar oud.
Komende week alles doormeten met de specialisten van BLRC, maar ik denk: ik post het ook even hier even, dan kunnen we vast (extra) ideeën verzamelen om dan te testen. Ik zit zelf voornamelijk te denken in de hoek van de startmotor of de bekabeling ervan.
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Re: Nog steeds startissues
Klinkt alsof de startmotor niet genoeg prik krijgt. Zit de massa goed vast? Dus de massa van de accu en de massa van de startmotor. En het liefst alle massa aanluitingen aan hetzelfde punt, dus aan het blok. Kan je op de tweede accu starten, en wat doet die dan? Als je er een andere auto met volle accu naast zet (deze aansluit) en dan start, loopt de startmotor dan sneller?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec8256a461602a385212fc1f9568d7e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16686176, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec8256a461602a385212fc1f9568d7e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16686176, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Nog steeds startissues
daarnaast: starter veroorzaakt geen sluiting?
robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('afbe8fc50705cfe4b7656923aae39d8f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16686191, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('afbe8fc50705cfe4b7656923aae39d8f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16686191, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Re: Nog steeds startissues
Probeer mbv een startkabel eens een extra massa van accu naar startmotor te maken!
Zelf als eens meegemaakt dat corrosie in een massasleutel er voor zorgde dat verlichting e.d. wel werkte, maar dat de grote stroom bij starten niet verwerkt kon worden ....
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('61ca8a9c976e3dce0142e6bf3eec26f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 16686199, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Zelf als eens meegemaakt dat corrosie in een massasleutel er voor zorgde dat verlichting e.d. wel werkte, maar dat de grote stroom bij starten niet verwerkt kon worden ....
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('61ca8a9c976e3dce0142e6bf3eec26f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 16686199, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Re: Nog steeds startissues
Hoi,heb je eens geprobeerd met een stel andere accus,dan weet je tenminste zeker of het aan de bekabeling ligt, je tapt toch niet van 1 accu 12 volt af voor je radio of zo, want daar gaat je accu van kapot,heb ik zelf ook aan de hand gehad;
Re: Nog steeds startissues
Als een accu pool in een week er zo uit ziet dan denk ik dat die accu wel overleden is
Meet je ook spannings verschil van de 2 accu's apart. Dus accu 1 op plus en min en accu 2 op plus en min, een volle accu meet in rust 12.6 volt.
Ook het feit dat er een accu warm wordt en de andere niet geeft denk ik al iets aan.
Meet je ook spannings verschil van de 2 accu's apart. Dus accu 1 op plus en min en accu 2 op plus en min, een volle accu meet in rust 12.6 volt.
Ook het feit dat er een accu warm wordt en de andere niet geeft denk ik al iets aan.
Re: Nog steeds startissues
Hoe snel heeft e.e.a. rondgedraaid voordat je startproblemen kreeg?
Ter vergelijking hier een filmpje van de warme start van mijn ambu, zojuist even gemaakt. Zit wel een snelstarter op, dus hij draait iets sneller rond als standaard, maar het idee is hetzelfde.
Wordt startmotor zelf ook warm na een tijdje starten? Zo ja, dan denk ik eerder aan een startmotor die kortsluiting maakt. Zo niet, dan eerst alle verbindingen + accu`s checken.
Ik heb zelf ook eens een startmotor gehad, die zich na verloop van tijd hetzelfde gedroeg als die van jouw, totdat er rook uit kwam....
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2013 20:05 door Nick.
Ter vergelijking hier een filmpje van de warme start van mijn ambu, zojuist even gemaakt. Zit wel een snelstarter op, dus hij draait iets sneller rond als standaard, maar het idee is hetzelfde.
Wordt startmotor zelf ook warm na een tijdje starten? Zo ja, dan denk ik eerder aan een startmotor die kortsluiting maakt. Zo niet, dan eerst alle verbindingen + accu`s checken.
Ik heb zelf ook eens een startmotor gehad, die zich na verloop van tijd hetzelfde gedroeg als die van jouw, totdat er rook uit kwam....
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2013 20:05 door Nick.
Re: Nog steeds startissues
Als er 1 accu warm wordt en de andere niet, dan is een van de twee overleden. De accupool wijst ook in die richting.
Waarschijnlijk is de interne weerstand te groot, dan lijkt de accu onbelast in orde en geeft ook 13 Volt; en lijt heel snel weer volledig geladen.
Als je start stort hij in omdat er door de grote stroom teveel spanning over de accu valt.........
Meet eens over elke accu appart tijdens het starten ..... je ziet dan snel genoeg of er een groot verschil is qua spanning tussen beide.
Of even met 2 andere accu's proberen.
Gerrit
Waarschijnlijk is de interne weerstand te groot, dan lijkt de accu onbelast in orde en geeft ook 13 Volt; en lijt heel snel weer volledig geladen.
Als je start stort hij in omdat er door de grote stroom teveel spanning over de accu valt.........
Meet eens over elke accu appart tijdens het starten ..... je ziet dan snel genoeg of er een groot verschil is qua spanning tussen beide.
Of even met 2 andere accu's proberen.
Gerrit
Re: Nog steeds startissues
Thx voor alle reacties!
Geprobeerd met andere (goeie) accu's: zelfde resultaat
Geprobeerd met andere kabels: iets beter
Hoogstwaarschijnlijk dus de startmotor zelf. Die gaan we er uit halen en zelf schoonmaken/ nieuwe koolstofborstels erin of laten reviseren. Maar eerst de startmotor er überhaupt uit krijgen, de 3e moer zit dusdanig onmogelijk dat ie er na een paar uur nog niet uit is. Morgen 2e poging, dan wss via de binnenkant proberen...
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Geprobeerd met andere (goeie) accu's: zelfde resultaat
Geprobeerd met andere kabels: iets beter
Hoogstwaarschijnlijk dus de startmotor zelf. Die gaan we er uit halen en zelf schoonmaken/ nieuwe koolstofborstels erin of laten reviseren. Maar eerst de startmotor er überhaupt uit krijgen, de 3e moer zit dusdanig onmogelijk dat ie er na een paar uur nog niet uit is. Morgen 2e poging, dan wss via de binnenkant proberen...
Guido
Land Rover S3 | 109" | LHD | 1975 | 2.25 Diesel | 24V | Hardtop | Ex-Leger | Breukelen | BLRC.nl
Re: Nog steeds startissues
-
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2013 23:10 door gxjansen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2013 23:10 door gxjansen.