is er wat mis met een Freelander ?
is er wat mis met een Freelander ?
Ik zat gewoon eens een beetje te surfen op marktplaats, je moet toch wat tijdens een nachtwacht in Dubai..
het valt me op dat de Freelanders helemaal niet zo duur zijn rond de 2000 heb je best nog wel iets grappigs als boodschappen auto.
Ik zal er nooit 1 kopen hoor dat ter zijde maar het viel me gewoon op.
zijn er ooit heel veel van verkocht die nu allemaal een beetje vrijkomen of zit er een andere reden achter.
Gr Menno
het valt me op dat de Freelanders helemaal niet zo duur zijn rond de 2000 heb je best nog wel iets grappigs als boodschappen auto.
Ik zal er nooit 1 kopen hoor dat ter zijde maar het viel me gewoon op.
zijn er ooit heel veel van verkocht die nu allemaal een beetje vrijkomen of zit er een andere reden achter.
Gr Menno
Re: is er wat mis met een Freelander ?
Toen de Freelander ontwikkeld werd werkte Landrover samen met Honda. Helaas werd de samenwerking verbroken voordat de Freelander af was en had Landrover geen motor meer voor dit concept. Daarom hebben ze een 1.6 benzine blokje (wat al een opgeboord 1.4 motortje was) genomen en deze opgeboord tot 1.8 en deze in de eerste Freelander gelecht.
Je raad het al dit gaf problemen. Hoewel de Freelander een geweldige auto is (was de populairste suv voor jaren) kreeg het 1.8 blokje problemen. Bij menig blok faalde de koppakking en bij de rest gaat dit nog gebeuren. Bij het vervangen van de koppakking is er een kans dat de los liggende cilllinders gaan verschuiven en nog meer kapot maakt.
De problemen komen door koelproblemen. Om het opgeboorde 1.4 blokje met 1.8l inhoud te koelen hebben ze er een grote radiator in gezet. De geeft bij open gaan van de thermostaat een boel koud koelvloeistof wat een schok geeft. De temperatuur zakt direct en de thermostaat gaat dit. na opwarmen gebeurd het zelfde. Dit gaat zo even door. Dit geeft ongelijke temperaturen in het blok wat kan leiden tot krachten tussen kop en blok. Gezien er in het begin nog breekbare plastig paspennen tussen kop en blok zaten kon de kop gaan schuiven met grote problemen tot gevolg.
Hier is in 2000 of 2001 een oplossing voor ontwikkeld welke in veel landen is toegepast...behalve in nederland. Maar je kan het, net zoals ik, zelf aanbrengen. De aanpassing bestaat uit:
-nieuwe verbeterde koppakking
-metalen paspennen
-verstevigde oilrail (waar de kopbouten in komen te zitten)
-nieuwe radiator slangen met thermostaat met bypas (koelwater warmt geleidelijk op)
-nieuwe pakking spruitstuk
Pas bij monteren op dat je de krukas niet draait als de kop eraf is. Dan gaan de cillinders verschuiven en heb je de poppen aan het dansen.
Beetje lang verhaal maar hopelijk wel duidelijk voor je.
btw, de Freelander is een geweldige auto. Zowel op de weg in alle weeersomstandigheden als naast de weg
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a129b4d2b0b5f1695a323f04aa44fe03', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16679181, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je raad het al dit gaf problemen. Hoewel de Freelander een geweldige auto is (was de populairste suv voor jaren) kreeg het 1.8 blokje problemen. Bij menig blok faalde de koppakking en bij de rest gaat dit nog gebeuren. Bij het vervangen van de koppakking is er een kans dat de los liggende cilllinders gaan verschuiven en nog meer kapot maakt.
De problemen komen door koelproblemen. Om het opgeboorde 1.4 blokje met 1.8l inhoud te koelen hebben ze er een grote radiator in gezet. De geeft bij open gaan van de thermostaat een boel koud koelvloeistof wat een schok geeft. De temperatuur zakt direct en de thermostaat gaat dit. na opwarmen gebeurd het zelfde. Dit gaat zo even door. Dit geeft ongelijke temperaturen in het blok wat kan leiden tot krachten tussen kop en blok. Gezien er in het begin nog breekbare plastig paspennen tussen kop en blok zaten kon de kop gaan schuiven met grote problemen tot gevolg.
Hier is in 2000 of 2001 een oplossing voor ontwikkeld welke in veel landen is toegepast...behalve in nederland. Maar je kan het, net zoals ik, zelf aanbrengen. De aanpassing bestaat uit:
-nieuwe verbeterde koppakking
-metalen paspennen
-verstevigde oilrail (waar de kopbouten in komen te zitten)
-nieuwe radiator slangen met thermostaat met bypas (koelwater warmt geleidelijk op)
-nieuwe pakking spruitstuk
Pas bij monteren op dat je de krukas niet draait als de kop eraf is. Dan gaan de cillinders verschuiven en heb je de poppen aan het dansen.
Beetje lang verhaal maar hopelijk wel duidelijk voor je.
btw, de Freelander is een geweldige auto. Zowel op de weg in alle weeersomstandigheden als naast de weg
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a129b4d2b0b5f1695a323f04aa44fe03', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16679181, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: is er wat mis met een Freelander ?
dus veel van de freelanders die worden aangeboden kan dit probleem nog steeds voorkomen. zal denk je daarom de prijs relatief laag zijn ?
Re: is er wat mis met een Freelander ?
Heeft die 1.8 motor niet de mogelijkheid om de krukas te fixeren?
de psa tu3mc (1.4 motor met alu onderblok in diverse peugeot en citroen modellen) motoren hebben ook losse cilinderbussen en de mogelijkheid om zowel de nokkenas als de krukas te fixeren (om de timing niet in de war te gooien en om verdraaing van de krukas tegen te gaan als de kop is gedemonteerd.
groetjes, Fenna
de psa tu3mc (1.4 motor met alu onderblok in diverse peugeot en citroen modellen) motoren hebben ook losse cilinderbussen en de mogelijkheid om zowel de nokkenas als de krukas te fixeren (om de timing niet in de war te gooien en om verdraaing van de krukas tegen te gaan als de kop is gedemonteerd.
groetjes, Fenna
Re: is er wat mis met een Freelander ?
Als het 1.8 blokje de aanpassingsset niet gemonteerd heeft dat is de kans heel groot dat dit probleem zich voor gaat doen.
Maar de prijs is laag omdat het 1.8 model door deze problemen een slechtere naam heeft opgebouwd.
Maar als iemand me advies zou vragen over het aanschaffen van een Freelander 1.8i zou ik zeggen doen. Het is geen snelle auto maar het is een heerlijke auto om te rijden. Ik heb Vosje nu iets meer dan 6 maanden en er met plezier mee gereden. Ik heb er al een paar keer mee door zeer diepe sneeuw gereden en je merkte er weinig van. Ook heb ik met Vosje in de Kuil gereden wat bijna te gemakkelijk ging. Je mist de low gear niet vanwege de extra lage eerste versnelling. Alleen de ground clearance is iets minder dan je gewent bent. Ook op de weg rijd het heerlijk. Al ene paar keer meer dna 1000km op een dag mee gereden wat goed ging. Niet een auto om over de snelweg mee te jagen maar rustig naar cruising snelheid (hoeft niet 130 te zijn) en dan doorrijden. Verbruik is ongeveer 1:10.
En niet onbelangrijk; het is duidelijk wat de zwakkere punten van de auto zijn dus je kan er wat aan doen. Wel zou ik kijken of de aanpassingsset gemonteerd is (is doorgaands niet het geval) en anders de set monteren. Onderdelen kosten je ongeveer 500,-. Het laten doen kost je ongeveer 1000,- (denk ik). Verder als de slipkoppeling naar de achterwielen versleten is dan grijpt deze vast. En gezien de achterwielen 5% sneller worden aangedreven om de koppeling op te warmen gaan je achterwielen te hard. dat merk je goed in de bochten. Vervangen is volgends de vorige eigenaar van Vosje niet moeilijk. Verder blijft er ook vocht in het vloeropbergvakje in de achterbak zitten.
Nog een goed puntje, bij Vosje zagen ondanks de 180000km op de teller de cillinderwanden er als nieuw uit!
Rij je veel en/of heb je iets meer uit te geven zou ik voor de diesel variant gaan. Die zijn doorgaands erg goed en betrouwbaar geloof ik.
Bedenk wel dat het auto's van meer dan 10 jaar oud zijn en dus onderhoud nodig zullen hebben.
ps, ik heb geen fixeer mogenlijkheid gevonden. Ik heb de krukas in de goede stand gezet en er toen niet meer aan gezeten. Werkte prima.
pps Na zoveel reclame zou je verwachten dat Vosje te koop is, maar niks is minder waar!!!
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2013 22:05 door richard78.
Maar de prijs is laag omdat het 1.8 model door deze problemen een slechtere naam heeft opgebouwd.
Maar als iemand me advies zou vragen over het aanschaffen van een Freelander 1.8i zou ik zeggen doen. Het is geen snelle auto maar het is een heerlijke auto om te rijden. Ik heb Vosje nu iets meer dan 6 maanden en er met plezier mee gereden. Ik heb er al een paar keer mee door zeer diepe sneeuw gereden en je merkte er weinig van. Ook heb ik met Vosje in de Kuil gereden wat bijna te gemakkelijk ging. Je mist de low gear niet vanwege de extra lage eerste versnelling. Alleen de ground clearance is iets minder dan je gewent bent. Ook op de weg rijd het heerlijk. Al ene paar keer meer dna 1000km op een dag mee gereden wat goed ging. Niet een auto om over de snelweg mee te jagen maar rustig naar cruising snelheid (hoeft niet 130 te zijn) en dan doorrijden. Verbruik is ongeveer 1:10.
En niet onbelangrijk; het is duidelijk wat de zwakkere punten van de auto zijn dus je kan er wat aan doen. Wel zou ik kijken of de aanpassingsset gemonteerd is (is doorgaands niet het geval) en anders de set monteren. Onderdelen kosten je ongeveer 500,-. Het laten doen kost je ongeveer 1000,- (denk ik). Verder als de slipkoppeling naar de achterwielen versleten is dan grijpt deze vast. En gezien de achterwielen 5% sneller worden aangedreven om de koppeling op te warmen gaan je achterwielen te hard. dat merk je goed in de bochten. Vervangen is volgends de vorige eigenaar van Vosje niet moeilijk. Verder blijft er ook vocht in het vloeropbergvakje in de achterbak zitten.
Nog een goed puntje, bij Vosje zagen ondanks de 180000km op de teller de cillinderwanden er als nieuw uit!
Rij je veel en/of heb je iets meer uit te geven zou ik voor de diesel variant gaan. Die zijn doorgaands erg goed en betrouwbaar geloof ik.
Bedenk wel dat het auto's van meer dan 10 jaar oud zijn en dus onderhoud nodig zullen hebben.
ps, ik heb geen fixeer mogenlijkheid gevonden. Ik heb de krukas in de goede stand gezet en er toen niet meer aan gezeten. Werkte prima.
pps Na zoveel reclame zou je verwachten dat Vosje te koop is, maar niks is minder waar!!!
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/07/2013 22:05 door richard78.
Re: is er wat mis met een Freelander ?
Nu we het er toch over hebben, weet je al wat er mis is met jou Freelander?
Of rijd hij al weer na onze prikkersactie van vorige week?
Of rijd hij al weer na onze prikkersactie van vorige week?
Re: is er wat mis met een Freelander ?
En daar gaat de goede reclame en blijkt de Freelander toch weer een landrover te zijn
De bobine mat een oneindig hoge weerstand aan de hoogspanning zijde. DIt zou 5KOhm moeten zijn. Ik heb al een nieuwe besteld. Nieuwe startmotor is al binnen. Hopelijk kan ik het dit weekend monteren.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dca02796a26ef88c50c86d298fc61c1d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16679527, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De bobine mat een oneindig hoge weerstand aan de hoogspanning zijde. DIt zou 5KOhm moeten zijn. Ik heb al een nieuwe besteld. Nieuwe startmotor is al binnen. Hopelijk kan ik het dit weekend monteren.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dca02796a26ef88c50c86d298fc61c1d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16679527, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: is er wat mis met een Freelander ?
Dan is het toch wel reclame, blijkt dat de Freelander dan toch makkelijk te repareren is.
Re: is er wat mis met een Freelander ?
zijn er behalve die 1.8 dan nog andere motoren in gezet? ik vind het in ieder geval een mooi ding om te zien. als 2e auto zou het leuk zijn.
defender 110 300TDi
defender 110 300TDi
Re: is er wat mis met een Freelander ?
De eerste lichting had de 1.8 benzine motor en Di diesel. De facelift had een V6 en TD4. De tweede generatie had 2 soorten TD4's en een 3.2i benzine. (althans volgends wiki)
Ik vraag me wel af of de origineel ontwikkelde motor van Honda, welke dan in de CR-V zou moeten zitten, in de Freelander zou passen.
Ik vraag me wel af of de origineel ontwikkelde motor van Honda, welke dan in de CR-V zou moeten zitten, in de Freelander zou passen.
Re: is er wat mis met een Freelander ?
Voor zoveer ik weet liggen er in de oudere Freelanders een Rover diesel, welke zou ik nu niet zo gauw weten, moet ik gaan zoeken.
In de latere freelander 1 liggen een diesel van - en nu niet schrikken - van BMW.
In de latere freelander 1 liggen een diesel van - en nu niet schrikken - van BMW.