slecht starten rover V8; prikkersdag case study?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
TVR

slecht starten rover V8; prikkersdag case study?

Bericht door TVR »

Hallo Prikkers,


Met mijn Defender Rover V8 hot wire injectie motor heb ik al geruime tijd last van slecht starten op benzine en ik kan maar niet vinden wat het is. Het duurt erg lang voordat hij aanslaat en dan met moeite en af en toe wat gas bij te geven slaat hij dan wel aan. Het lijkt alsof de auto verzuipt, soms kan je hem wel helpen met wat gas te geven. (af en toe wat random; slaat ook wel eens snel aan)

Het rare is dat als de auto eenmaal loopt, hij goed loopt en prima trekt. Op gas (impco systeem) lijkt hij ook wel elke keer prima te starten.

Het volgende heb ik al gedaan:
- injectoren laten reinigen en laten testen
- nieuwe externe brandstof pomp (rond de 2 bar nu) (externe, plaatsing in systeem zou nog wat aan kunnen mankeren?! Zit 50/60cm vd tank af)
- andere (originele) verdeler geplaatst
- LMM omgewisseld,
- Temperatuur sensoren gecheckt dmv Rovergauge en zijn ok qua waardes. Zie fotos.
- geen foutmeldingen uit ECU.
- gasklep positie sensor afgesteld en klopt.
- dikke plusdraad naar verdeler om spanningsverlies uit te sluiten
- blok gereviseerd met nieuwe lagers/zuigerveren/crower nokkenas hi torque


Heeft iemand idee wat dit is of wat ik kan proberen?

Of zijn er op de Prikkersdag (as zondag) nog kenners die even met mij onder het genot van een gevulde koek oid mee zouden willen kijken? (of tegen vergoeding) Ben wel van plan om langs te komen.

Ik kan me Rovergauge programmaatje en laptop nog mee nemen mochten mensen daarin nog geïnteresseerd zijn trouwens.

ben benieuwd!


Alvast bedankt,
Groet, Tom
(uit Deventer)
Foto-AIYDQBLR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('209e3e831d3578200fee07ae3433b5b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-AIYDQBLR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIYDQBLR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-AIYDQBLR.jpg', '', 16614322, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-BLMKLOJN.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6649eada092a8a1d7739840a986bafce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-BLMKLOJN.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-BLMKLOJN.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-BLMKLOJN.jpg', '', 16614322, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-6KHRSCGC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aaaac9b6355692eebf23c2fde076ce7e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-6KHRSCGC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-6KHRSCGC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-6KHRSCGC.jpg', '', 16614322, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mrah

Re: slecht starten rover V8; prikkersdag case study?

Bericht door Mrah »

- Vacuum vervroeging lek?
- Stekker van de temperatuursensor en injector nr. 1 verwisseld (is mij ooit overkomen! Heb me lam gezocht toen. De stekkers hebben dezelfde kleur maar verschillende kleuren bedrading kwam ik achter.).
- Hoe komt de brandstof naar de externe pomp? En wat voor pomp is dat? Zit er ook nog een oude pomp in de tank?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/06/2013 22:54 door Mrah.
bonzodog

Re: slecht starten rover V8; prikkersdag case study?

Bericht door bonzodog »

Is 2 bar niet te laag, ben zelf bezig om een flapper injectie op een V8 te knutselen en in alle documentatie ( flapper en hotwire )moet je minimaal 3 bar hebben.

http://www.g33.co.uk/fuel_injection.htm

http://www.vintagemodelairplane.com/pages/Rover_Technical/FuelSupply01.html

Met koude start 36 psi is pakweg 2,5 bar - met lopende motor 26 psi = net onder de 2 bar

Zeg niet dat dit het probleem is maar kan wel iets zijn waar je naar kan kijken.

Groet Bonzo(dog) en ja mijn eerste post hier zo
TVR

Re: slecht starten rover V8; prikkersdag case study?

Bericht door TVR »

bedankt voor de reacties, de brandstofregelaar regelt het inderdaad op 2,5 bar af. (en de pomp die ik gekocht heb levert 3 bar) vandaar dat ik dit ook verdacht vond, echter was ik benieuwd wat de lengte van de aanvoer leiding icm grote diameter van 12mm nog voor een invloed kan hebben op de druk die de pomp opbouwt...hij zuigt via een gewone aanzuig buis aan uit een tank onder de stoel.


Echter doet hij het af en toe ook wel...met een te lage druk heb je misschien een minder mooi spuitbeeld, maar dan komt er toch nog steeds benzine en zou hij moeten lopen?


Groet, Tom
dit is mijn pomp; horizontaal geplaatst met groot EFI filter ervoor. (is dat misschien niet handig?)
http://www.simonbbc.com/fuel-pumps/v8-efi-bosch-type-4fp-fuel-pump-morgan
Boelo

Re: slecht starten rover V8; prikkersdag case study?

Bericht door Boelo »

Hi Tom,

Als hij eenmaal loopt loopt hij goed zeg je, dan zou ik het zoeken in de ontsteking.
Je hebt een nieuwe verdeler, is je verdere ontsteking in topconditie? Accu goed? Verdelerkap, rotor, bougies en kabels goed?
Heb je een voorschakelweerstand voor je bobine? 9V of 12V bobine?
Hoop vragen maar zoals je waarschijnlijk wel weet is de V8, zeker op LPG, ontzettend gevoelig op de ontsteking.

Ooit ook eens lang lopen zoeken en het bleek heel simpel, een accu die niet in topconditie was. op het gehoor liep de startmotor vlot rond maar het was niet voldoende om de motor vlot aan te laten slaan, sterker nog hij sloeg helemaal niet aan. Nieuwe accu, starten lopen.
Zo ook eens een probleem met de verkeerde combi voorschakelweesrtand en bobine gehad, volgens mij moet jij een 9V bobine hebben met voorschakelweerstand.

Succes met zoeken en wie weet tot ziens op de Prikkersdag, ben wel benieuwd naar je High tech injectiesysteem.

LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5765cae673fbb398457316ae4b9270d3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 16615424, 600, 600, 'Loading image ...', false);

LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Michel WaZ

Re: slecht starten rover V8; prikkersdag case study?

Bericht door Michel WaZ »

Goedemiddag,

Wellicht loopt je brandstof weer geheel terug in je tank als je het contact uit zet. Moet je pomp de lucht er weer uit persen en met het restje benzine lijkt het of hij wil gaan lopen en zodra er weer genoeg benzine is start de motor.
Je rijdt ook op LPG hier start hij direct mee, toch ?
Ik heb hetzelfde euvel, als mijn auto 2 dagen of langer stilstaat duurt het ook lang voordat hij aanslaat.
Begint eerst een beetje te pruttelen, geef ik wat gas bij en hij begint te lopen. Choken werkt niet.
Start ik de auto dezelfde dag starten en lopen.......
Ik denk dat er gewoon op een of andere manier lucht in het brandstofsysteem komt.
Eigenlijk moet er een terugslagklepje tussen kunnen ofzo, net zoals je sproeier van je voorraam.

Groet Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
TVR

Re: slecht starten rover V8; prikkersdag case study?

Bericht door TVR »

Ik heb de ontsteking door een bedrijf af laten stellen, en de Chinese imitatie (rommel) verdeler is vervangen door een originele LUCAS met elektronische ontsteking.(derhalve geen voorschakelweerstand nodig volgens mij) Tevens heb ik een andere bobine geprobeerd.

Tevens heb ik hem geprobeerd te starten met een extra accu om dat uit te sluiten, en ook direct 12 volt op de bobine gezet.

Ik ga maar eens proberen de brandstofaanvoer wat te veranderen met een tijdelijk jerry cannetje (aangezien hij het af en toe wel goed doet, en op LPG altijd redelijk snel start, wat de ontsteking uit zou kunnen sluiten)

@ Michel; ik start op benzine, en vervolgens schakelt hij bij een bepaald toerental over op LPG.

Groet, Tom
PS Boelo; injectie systeem is redelijk overzichtelijk en standaard land rover
Michel WaZ

Re: slecht starten rover V8; prikkersdag case study?

Bericht door Michel WaZ »

Dan zou ik dat maar eens even nakijken........

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Ruud Lemmens

Re: slecht starten rover V8; prikkersdag case study?

Bericht door Ruud Lemmens »

Hmm, weet niet exact welke Lucas ontstekingsversie je hebt, maar heb je er eentje met een externe Halgever voor het ontstekingstijdpunt?
Dat zou het slecht starten en soms sporadisch goed starten kunnen verklaren. Mijn Lotus heeft het Lucas lumenition systeem met een dergelijke externe halgever.

Groeten, Ruud
Plaats reactie