kan t niet vinden v-riem td5 stellen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
patrick nieuwenhuis

kan t niet vinden v-riem td5 stellen

Bericht door patrick nieuwenhuis »

Ik heb me de blubber gezocht in de workshopmanual om mijn v-riem te vieren om de stuurbekrachtigings pully eraf te halen om een lage drukslange vanaf t resevoir te vervangen,zou eigenlijk al bij hoofdstuk 1 moeten staan,maar krijg eerst 300 paginas van de v8 en dan word ik er nog niet wijzer van en mn hanesboek is thuis niet meer te vind,wie weet een linkje waarop ik gelijk naar verwezen word,alvast bedankt
Andrew Colville

Re: kan t niet vinden v-riem td5 stellen

Bericht door Andrew Colville »

Het is nummer een op onderstaande afbeelding.

Disco2Td5belt.jpg --> mod_embed_images_loadimage('07a6e731b067447d4923c2cc8a79b752', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv334%2Frodeo4x4%2FDiscovery%2FDisco2Td5belt.jpg', 'http://img.photobucket.com/albums/v334/rodeo4x4/Discovery/Disco2Td5belt.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv334%2Frodeo4x4%2FDiscovery%2FDisco2Td5belt.jpg', '', 16612654, 600, 600, 'Loading image ...', false);

zo ziet de spanner eruit.
ERR6951GEN.JPG --> mod_embed_images_loadimage('c7ff8d7f24b58049a728694e0baf3873', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.land-rover-parts-shop.com%2Fimages%2Fproducts%2FERR6951GEN.JPG', 'http://www.land-rover-parts-shop.com/images/products/ERR6951GEN.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.land-rover-parts-shop.com%2Fimages%2Fproducts%2FERR6951GEN.JPG', '', 16612654, 600, 600, 'Loading image ...', false);

zet een ringsleutel 15 op de bout kop en draai de bout tegen de klok in ( van voor de auto gezien ) zo ontspan je de riem.

de multi v- riem hoeft dus niet gesteld te worden dit gebeurd automatisch.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

[www.landroverresource.com]

Hier staat ut......ook de spanmomenten

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
patrick nieuwenhuis

ik ben nu even niet bij de wagen maar moet je van boven of van onderen erbij?
ooh ja Andrew met de nieuwe dieselfilter blijft de pomp gieren dus die vervang ik dan ook maar.
patrick nieuwenhuis

Micheal ik heb een disco 2 met TD5,die jij stuurde was Disco 1
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Sorry

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
patrick nieuwenhuis

Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is nummer een op onderstaande afbeelding.
>
> [img.photobucket.com]
> scovery/Disco2Td5belt.jpg
>
> zo ziet de spanner eruit.
> [www.land-rover-parts-shop.com]
> ts/ERR6951GEN.JPG
>
> zet een ringsleutel 15 op de bout kop en draai de
> bout tegen de klok in ( van voor de auto gezien )
> zo ontspan je de riem.
>

en als de riem weer op spanning moet dan draai ik weer naar rechts en dan komt de riem weer automatisch op de juiste spanning?
> de multi v- riem hoeft dus niet gesteld te worden
> dit gebeurd automatisch.
Arthur Verhalle

Bericht door Arthur Verhalle »

Patrick,

2 antwoorden/adviezen:

-1- de multiriem wordt door een veer gespannen, de sleutel staat slechts op de spanner als een hevel, dus niet om deze vaster losser te draaien, gewoon om de veerdruk te lossen, net als bij een 300tdi. Het wijst helemaal zichzelf als je er voor staat. En doorgaans is deze het best bereikbaar vanaf de bovenzijde.

-2- voordat je een nieuwe pomp erin bouwt, check even je brandstofdrukregelaar aan de zijkant van het blok (aan de inlaatzijde, passagierzijde) en, als deze niet lekt, controleer ook even bij de injectoren de brandplaatjes en rubbers. Volgordelijk misschien wat verwarrend, maar in opvolgende kosten wel beter. Een brandstofpomp is niet goedkoop, rubbertjes en plaatjes wel. De drukregelaar is ook goedkoper dan de pomp en een beruchte boosdoener (te weinig druk vasthouden = gierende pomp). Lees het maar na in de hele lange thread die ik over dit onderwerp heb gehad een maand of wat geleden :-)

Arthur
Bert van Halen

Bericht door Bert van Halen »

Arthur heeft strijd geleverd en uiteindelijk gewonnen!
patrick nieuwenhuis

Arthur krijgt een zoen op beiden wangen van de beelschone ronde missen,maar even de fantasie ter zijde helaas,das een goede dat het eigenlijk een hevel is,moet je dan altyd met zn tweeen zijn of is t hevelen en de riem eraf?
even over de opvoerpomp: ik liet hem in de winter stationair draaien om de accu op te laden en opeens begon hij achter te gieren toen stoptte de motor,Andrew vertelde over de drap in de diesel bij te lang staan en zo ook de dieselfilter verstopt kon raken en het filterhuis om de pomp heen,de bekende regelaar heb ik niet zien lekken,gisteren nieuwe dieselfilter erop maar bleef gieren
Andrew Colville

Het kan ook lucht zijn, na het wisselen van de filter, dit heeft meestal een paar KM nodig voor de pomp zich weer gedraagt, heb je er wel zat diesel in gedaan.

En was de tank schoon of werden de totjes zwart van de rommel in de diesel tank.

Als de auto gewoon loopt op de huidige pomp kun je gewoon ermee richting mij rijden, die begeeft het niet gelijk zolang er diesel in de tank zit.

De spanrol is zelf spannend je moet de spanrol dus ook tegen de klok in draaien als je de riem er weer op gaat leggen, anders krijg je de riem er niet op.

IK doe deze klus van boven, van onderuit kom je er amper aan door koelslangen, en evt de carterbeschermplaat als die er nog zit dan kun je van onder enkel de olie aftappen. voor de rest moet de plaat eraf.

Maar om de riem te verwijderen is het handig eerst de koel vin te demonteren, hier heb je mogelijk speciaal gereedschap voor nodig als de moer van de vin goed vast zit.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
patrick nieuwenhuis

en welke sleutel voor de koelvin heb ik dan nodig,ik zal hem toch moeten hebben anders kan ik geen meter rijden zonder stuurbekrachtiging,in de tank zit de hele wintwer al een kwart in,en een jerrycan vol in de auto zelf die ik erbij kan doen,maar ik verwissel wel eerst de pomp as zaterdag.
patrick nieuwenhuis

op youtube staat dit filmpje:How To Remove A Land Rover Fan and Viscous Clutch Without Any Special Tools .
die gebruikte wel een hele lange sleutel,hope dat dit ook geldt voor de TD5
Andrew Colville

sleutel voor de koel vin is dacht ik 36, meet even met een schuifmaat als je die hebt.

vaak gaat de koelvin los met een goede tik op de steek sleutel, anders heb je een gereedschapje nodig die de poelie tegenhoud zonder de poelie te beschadigen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Andrew Colville

Ja jouw vin gaat op exact dezelfde manier los.

Maar de moer kan echt vast zitten, dus kan het zijn dat het je niet lukt op deze manier.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Arthur Verhalle

Bericht door Arthur Verhalle »

Patrick,

Je kan het makkelijk in je eentje. Zoveel kracht is niet nodig om een snaar eraf te krijgen. Voor wat betreft de vin sluit ik mij aan bij Andrew, ze kunnen vreselijk VAST zitten. Ik heb zelfs de officiële LandRover certified sleutel kapot gedraaid (ging van maatje 36 naar 42 boven en 36 onder in de bek.....) en het ding ging nog niet los. Uiteindelijk het maar eens gedaan met wat echt gereedschap (Gedore steek/ring sleutel).

Arthur
Patrick Nieuwenhuis

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Arthur Verhalle Schreef:
-------------------------------------------------------
> Patrick,
>
> 2 antwoorden/adviezen:
>
> -1- de multiriem wordt door een veer gespannen, de
> sleutel staat slechts op de spanner als een hevel,
> dus niet om deze vaster losser te draaien, gewoon
> om de veerdruk te lossen, net als bij een 300tdi.
> Het wijst helemaal zichzelf als je er voor staat.
> En doorgaans is deze het best bereikbaar vanaf de
> bovenzijde.
>
> -2- voordat je een nieuwe pomp erin bouwt, check
> even je brandstofdrukregelaar aan de zijkant van
> het blok (aan de inlaatzijde, passagierzijde) en,
> als deze niet lekt, controleer ook even bij de
> injectoren de brandplaatjes en rubbers.
> Volgordelijk misschien wat verwarrend, maar in
> opvolgende kosten wel beter. Een brandstofpomp is
> niet goedkoop, rubbertjes en plaatjes wel. De
> drukregelaar is ook goedkoper dan de pomp en een
> beruchte boosdoener (te weinig druk vasthouden =
> gierende pomp). Lees het maar na in de hele lange
> thread die ik over dit onderwerp heb gehad een
> maand of wat geleden :-)
>
> Arthur

Ja Arthur we kennen de threads ,we zijn er nog herstellende van
Plaats reactie