omwisselen differentieel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frank Peek

omwisselen differentieel

Bericht door Frank Peek »

Hallo,

Ik heb plannen om mijn LR 90 V8 uit 1988 achter te voorzien van schijfremmen (nu nog trommel).
Kan ik mijn oude differentieel (24 spline) zo overzetten in een Discovery I as (24 spline) die is voorzien van schijfremmen, of moet ik nog zaken aanpassen?

b.v.d.

Frank Peek
defendertje90

Re: omwisselen differentieel

Bericht door defendertje90 »

Geen probleem past 1 op 1.
wilberth

Bericht door wilberth »

zie dit veel gebeuren, maar blijft de vraag waarom je dit zou willen...
Principieel is er eigenlijk niets mis met trommelremmen op een achteras. Het grote remvermogen zit toch voorop. Dus waarom wil iedereen dit eigenlijk?

Groet, Wilberth
Dixo

Bericht door Dixo »

Makkelijker schoon te maken na off-road
Frank Peek

Bericht door Frank Peek »

Ik begrijp je vraag en trommel remmen achter doen het over het algemeen ook prima, maar ik rijd in de winter veel met zware aanhanger met boomstammen in de sneeuw en/of regen en dan heb ik meer vertrouwen in schijf remmen.
Daarbij heb ik ook regelmatig dat de rubberen kapjes die nu aan het einde van mijn huidige assen zitten, inschuren met als gevolg dat er as olie ontsnapt. Met Discovery assen zou dit over moeten zijn omdat hier geen rubberen kapjes op zitten.

m.v.g.

Frank Peek
wilberth

Bericht door wilberth »

OK, snap hem, mocht je onderweg toevallig ergens tegen een salibury as aanlopen dan hou ik me aanbevolen. Niet om de genoemde redenen, maar omdat mijn diff de geest aan het geven is. Disco as zal wat meer in de sloop auto sfeer te vinden zijn denk ik.

Groet, Wilberth
defendertje90

ik vind weinig verschil zitten tussen goed afgestelde trommels en schijfremmen achter. Voordeel is wel dat het makkelijker zuiver te maken is en in het terrein de blokjes van de klauwen langer mee gaan.
Die kapjes scheuren kun je makkelijk oplossen. Of je pakt de stalen/ blikken kapjes van de serie modellen of een hd meenemer erop
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Die kapjes houden toch niet de olie tegen
defendertje90

Bij een oud type as voor de 90 zaten er geen keerringen in de as (en geen geslepen deel op de as) bij de 24 splines assen is dit veranderd en zijn er keerringen en geslepen vlakken op de steekassen gekomen
Plaats reactie