R380 Oil Cooler Kit
R380 Oil Cooler Kit
Hoi,
Ik overweg de aanschaf van de R380 Oil Cooler Kit gezien mijn 110 camper straks vooral bergen en warme oorden gaat aandoen.
Iemand ervaring met de ashcroft kit en gaat je bak dan ook langer mee?
Is het interessant de olie cooler van mijn 300tdi radiator te gebruiken gezien deze bij een 2,8TGV motor niet in gebruik is scheelt weer gewicht en hoef hem niet voor de bestaande radiator te plaatsen.
Interessant is natuurlijk niet de juiste vraag maar is het technisch mogelijk qua koeling
weer bedankt heren techneuten
groet,
Marc
Ik overweg de aanschaf van de R380 Oil Cooler Kit gezien mijn 110 camper straks vooral bergen en warme oorden gaat aandoen.
Iemand ervaring met de ashcroft kit en gaat je bak dan ook langer mee?
Is het interessant de olie cooler van mijn 300tdi radiator te gebruiken gezien deze bij een 2,8TGV motor niet in gebruik is scheelt weer gewicht en hoef hem niet voor de bestaande radiator te plaatsen.
Interessant is natuurlijk niet de juiste vraag maar is het technisch mogelijk qua koeling
weer bedankt heren techneuten
groet,
Marc
Re: R380 Oil Cooler Kit
Ik weet niet of 90 graden een normale temperatuur voor de MTF olie is, maar als dat kan dan zou ik zeker de koeler in de radiateur nemen.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: R380 Oil Cooler Kit
Hoi Marc,
Ik heb net gisteren mijn oiliekoeler van Ashcroft op mijn R 380 bak gemonteerd. In mijn bak is door oververhitting (lange rit in Frankrijk met caravan achter de Defender) het achterste lager volledig vastgelopen. Maar zoals altijd heeft de auto ons gewoon netjes thuisgebracht. Ik ben gewoon door blijven rijden ondanks een enorme partij herrie. Een soort blender geluid net zoals die meneer op You tube als je snapt wat ik bedoel. (Can we blend it ?) En op een gegeven moment werd het stiller in de auto, want het lager is zich toen gaan invreten/ronddraaien in het huis van de bak........
Nu dus een ruilbak en ook gekozen voor het monteren van een oliekoeler. Het setje ziet er goed uit. Wel heb ik voor de montage van het adaptorblok wat je tegen het huis van je versnellingsbak schroeft, de orginele bouten vervangen voor iets langere bouten. Maar verder dus een fluitje van een cent. Wel straks nog even uitdokteren hoe ik de oliekoeler zelf voor/achter de radiator moet monteren. Er zitten geen beugels bij omdat iedereen dat toch op zijn eigen manier doet.
Kortom ik zou dus voor een oliekoeler kiezen.
vr.gr. Hans
Ik heb net gisteren mijn oiliekoeler van Ashcroft op mijn R 380 bak gemonteerd. In mijn bak is door oververhitting (lange rit in Frankrijk met caravan achter de Defender) het achterste lager volledig vastgelopen. Maar zoals altijd heeft de auto ons gewoon netjes thuisgebracht. Ik ben gewoon door blijven rijden ondanks een enorme partij herrie. Een soort blender geluid net zoals die meneer op You tube als je snapt wat ik bedoel. (Can we blend it ?) En op een gegeven moment werd het stiller in de auto, want het lager is zich toen gaan invreten/ronddraaien in het huis van de bak........
Nu dus een ruilbak en ook gekozen voor het monteren van een oliekoeler. Het setje ziet er goed uit. Wel heb ik voor de montage van het adaptorblok wat je tegen het huis van je versnellingsbak schroeft, de orginele bouten vervangen voor iets langere bouten. Maar verder dus een fluitje van een cent. Wel straks nog even uitdokteren hoe ik de oliekoeler zelf voor/achter de radiator moet monteren. Er zitten geen beugels bij omdat iedereen dat toch op zijn eigen manier doet.
Kortom ik zou dus voor een oliekoeler kiezen.
vr.gr. Hans
Re: R380 Oil Cooler Kit
Hans, welke olie had jij in je versnellingsbak in Frankrijk (maw ATF of MTF94)?
Re: R380 Oil Cooler Kit
Hoi Walter,
De laatste keer verversing heb ik bij de LR dealer laten doen maar die heeft er zeker geen ATF in gedaan. Ga ik nu ook niet doen. Ik kies voor: Kroon oil type SP1061. Deze olie heeft Kroon speciaal voor Engelse versnellingsbakken, ik heb geen aandelen maar hier is de link naar hun advies pagina. Deze olie heb ik er ook eerder in gehad en voldeed voor mij prima.
[www.kroon-oil.com]
gr. Hans
De laatste keer verversing heb ik bij de LR dealer laten doen maar die heeft er zeker geen ATF in gedaan. Ga ik nu ook niet doen. Ik kies voor: Kroon oil type SP1061. Deze olie heeft Kroon speciaal voor Engelse versnellingsbakken, ik heb geen aandelen maar hier is de link naar hun advies pagina. Deze olie heb ik er ook eerder in gehad en voldeed voor mij prima.
[www.kroon-oil.com]
gr. Hans
Re: R380 Oil Cooler Kit
Die Kroon olie is in principe dezelfde olie als de MTF94, is ontwikkeld speciaal voor Rover en Honda bakken. Prima olie dus.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: R380 Oil Cooler Kit
Helder, ik had vorig jaar de bak met MTF94 afgevuld, maar dat was geen plezier.
Lastig schakelen, vooral van 1 naar 2 en veel herrie uit de bak.
Sindsdien 2x ATF (1e keer reinigen) erin en gelijk veel makkelijker schakelen en geen of veel minder herrie.
Is dit een bak op z'n eind of is dit herkenbaar?
Wil de Kroon olie nog wel een keer proberen, verbeterde smeereigenschappen tov MTF94.
Kan alleen even het stukje niet vinden waar ik het heb gelezen, sorry Bart...
Vwb koeling: laatste 2 jaar met aanhanger en hoge snelheid (130+) uit Italie terug komen rijden, geen probleem.
Wel constant zware regen onderweg, dus misschien heeft die voor de nodige koeling gezorgd.
Geen idee of dat wat uitmaakt
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/06/2013 10:41 door walter74.
Lastig schakelen, vooral van 1 naar 2 en veel herrie uit de bak.
Sindsdien 2x ATF (1e keer reinigen) erin en gelijk veel makkelijker schakelen en geen of veel minder herrie.
Is dit een bak op z'n eind of is dit herkenbaar?
Wil de Kroon olie nog wel een keer proberen, verbeterde smeereigenschappen tov MTF94.
Kan alleen even het stukje niet vinden waar ik het heb gelezen, sorry Bart...
Vwb koeling: laatste 2 jaar met aanhanger en hoge snelheid (130+) uit Italie terug komen rijden, geen probleem.
Wel constant zware regen onderweg, dus misschien heeft die voor de nodige koeling gezorgd.
Geen idee of dat wat uitmaakt
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/06/2013 10:41 door walter74.
Re: R380 Oil Cooler Kit
Ja dat maakt zeker uit !
Wij gingen 2 jaar terug naar Zweden. 1e stop Kopenhagen, 2e stop Karlskrona en onderweg ook regen gehad. Geen centje pijn. Afgelopen jaar naar Frankrijk, ook zo'n beetje 800 km op 1 dag gereden. File onderweg, warm weer. Ook langere stukken 100 km/h tot 105 km/h gereden met de caravan erachter en daar werd mijn versnellingsbak dus niet happy van.
gr. Hans
Wij gingen 2 jaar terug naar Zweden. 1e stop Kopenhagen, 2e stop Karlskrona en onderweg ook regen gehad. Geen centje pijn. Afgelopen jaar naar Frankrijk, ook zo'n beetje 800 km op 1 dag gereden. File onderweg, warm weer. Ook langere stukken 100 km/h tot 105 km/h gereden met de caravan erachter en daar werd mijn versnellingsbak dus niet happy van.
gr. Hans
Re: R380 Oil Cooler Kit
Ik heb mijn r380 afgevuld met kroon ATF dextron 2-D is dit de juiste olie?
Ik wil namelijk kost wat kost versnellingsbak ellende voorkomen.
groet,
Marc
Ik wil namelijk kost wat kost versnellingsbak ellende voorkomen.
groet,
Marc
Re: R380 Oil Cooler Kit
Daar is al heel veel over geschreven, in mijn ogen is ATF niet de juiste olie, maar de MTF94 of de beschreven Kroon olie, deze olie heeft een veel beter smerende werking en nog meer voordelen. Land Rover heeft niet voor niets zijn advies veranderd van ATF naar MTF vanwege problemen. Ik gebruik alleen nog maar MTF en geen kapotte bakken meer. Enige nadeel is bij sommige bakken zwaar schakelen in koude toestand, na enkele kilometers is dit verdwenen.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: R380 Oil Cooler Kit
Ik ga de originele met thermostaat monteren, dit ter voorkoming van het niet goed op temp komen van de bakolie.
Grootste deel rij ik toch in koud Nederland
Groet Ron
/Users/famverberg/Pictures/iPhoto Libraries/Foto's Garenmarkt/Modified/2012/12 jun 2012/IMG_2115.jpeg
Grootste deel rij ik toch in koud Nederland
Groet Ron
/Users/famverberg/Pictures/iPhoto Libraries/Foto's Garenmarkt/Modified/2012/12 jun 2012/IMG_2115.jpeg