Een vraagje over stroom.
Een vraagje over stroom.
Beste prikkers,
Als ik een stekkerverbinding heb die getest is op 24 volt DC en max 10 ampère en ik stuur daar 40 volt door met een paar miliampere wat kan er dan gebeuren, met andere woorden gaat dit goed?
Wellicht dat iemand mij dit uit kan leggen wat er dan gebeurd.
Groet,
Bert.
Als ik een stekkerverbinding heb die getest is op 24 volt DC en max 10 ampère en ik stuur daar 40 volt door met een paar miliampere wat kan er dan gebeuren, met andere woorden gaat dit goed?
Wellicht dat iemand mij dit uit kan leggen wat er dan gebeurd.
Groet,
Bert.
Re: Een vraagje over stroom.
Hoogstwaarschijnlijk gebeurd er niets, d.w.z. het gaat gewoon goed. Maar leg de bedoelingen eens uit?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
24 volt met 10 amp is 240 watt
40 volt met 10 amp is 400 watt
Dus als je spreekt over miliampere dan gaat de verbinding en de draden niet kapot
40 volt met 10 amp is 400 watt
Dus als je spreekt over miliampere dan gaat de verbinding en de draden niet kapot
De reden waarom ik dit vraag,
Ik ben bezig om een nieuwe kabelboom te maken voor de TD5 motor om de verstuivers aan te sturen en de stekkers waarmee ik ga testen zijn getest voor 24 volt en max 10 ampère.
Maar voor zover ik na kan gaan worden de verstuivers met 40 volt aangestuurd dus vandaar de vraag.
Groet,
Bert.
Ik ben bezig om een nieuwe kabelboom te maken voor de TD5 motor om de verstuivers aan te sturen en de stekkers waarmee ik ga testen zijn getest voor 24 volt en max 10 ampère.
Maar voor zover ik na kan gaan worden de verstuivers met 40 volt aangestuurd dus vandaar de vraag.
Groet,
Bert.
Leendert Schreef:
-------------------------------------------------------
> 24 volt met 10 amp is 240 watt
> 40 volt met 10 amp is 400 watt
> Dus als je spreekt over miliampere dan gaat de
> verbinding en de draden niet kapot
Iets genuanceerder: P=I^2 * R, In dit geval doet het voltage er niet zoveel toe (zolang je geen problemen met isolatie, vonkoverslag e.d. krijgt), maar het in de verbinding gegenereerde vermogen (warmte) wordt bepaald door de stroomsterkte en de weerstand. Met milliamps dus niets aan de hand. Tenzij je er hoogspanning op zet, dan krijg je toch vonkjes...
-------------------------------------------------------
> 24 volt met 10 amp is 240 watt
> 40 volt met 10 amp is 400 watt
> Dus als je spreekt over miliampere dan gaat de
> verbinding en de draden niet kapot
Iets genuanceerder: P=I^2 * R, In dit geval doet het voltage er niet zoveel toe (zolang je geen problemen met isolatie, vonkoverslag e.d. krijgt), maar het in de verbinding gegenereerde vermogen (warmte) wordt bepaald door de stroomsterkte en de weerstand. Met milliamps dus niets aan de hand. Tenzij je er hoogspanning op zet, dan krijg je toch vonkjes...
Ja maar:
Wat voor kontakten praat je over? messing? vertind?
Het probleem is dan vervuiling ,of corrosie op den duur. Jammer van je mA tjes, die gaan er dan niet meer door. Je zult dus naar goudkontakten moeten.
mvg Hans
Wat voor kontakten praat je over? messing? vertind?
Het probleem is dan vervuiling ,of corrosie op den duur. Jammer van je mA tjes, die gaan er dan niet meer door. Je zult dus naar goudkontakten moeten.
mvg Hans
Volgens mij is een steker waar 24v 10a niet geschikt voor bijvoorbeeld 110 volt.
Heeft meer te maken met de isolatie waarden dan alle sommetjes bij elkaar.
Je gebruikt toch ook geen voordeur beldrukker voor je woonkamer verlichting?
Het zal zeer vermoedelijk goed gaan in verband met veiligheid marges maar vergeet die vermogen berekeningen.
40 volt is niet de hele wereld, mili ampère. Of the record: ik zou het pionieren
Heeft meer te maken met de isolatie waarden dan alle sommetjes bij elkaar.
Je gebruikt toch ook geen voordeur beldrukker voor je woonkamer verlichting?
Het zal zeer vermoedelijk goed gaan in verband met veiligheid marges maar vergeet die vermogen berekeningen.
40 volt is niet de hele wereld, mili ampère. Of the record: ik zou het pionieren
Het gaat om de warmte ontwikkeling. volgens mij niet meer en niet minder.
Kortom geen probleem als er 40 volt over zet met een lage stroom.
mvg mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Kortom geen probleem als er 40 volt over zet met een lage stroom.
mvg mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
De stekkers hebben een temperatuurbereik van -30 tot + 140 graden waaronder ze getest zijn en ze zijn specifiek voor de automotivebrance gemaakt.
Er zitten vergulde contacten in en geen gewone, ik heb het probleem van inbrandende contacten al eens eerder gehad bij de eerste fiat ducato's 2.8 jtd.
Bij deze motoren kwam ook het probleem voor dat ze slecht en duurder gingen lopen door ingebrande contacten, nadat we deze vervingen door vergulde was het probleem er uit dus deze ga ik nu ook gebruiken.
Groet,
Bert.
Er zitten vergulde contacten in en geen gewone, ik heb het probleem van inbrandende contacten al eens eerder gehad bij de eerste fiat ducato's 2.8 jtd.
Bij deze motoren kwam ook het probleem voor dat ze slecht en duurder gingen lopen door ingebrande contacten, nadat we deze vervingen door vergulde was het probleem er uit dus deze ga ik nu ook gebruiken.
Groet,
Bert.
Kapot gaan doet het zéker niet! Waar je wel aan moet denken is dat dergelijke verbindingen die redelijk hoge vermogens kunnen verwerken bij lage vermogens nog wel een slecht contact willen gaan maken. Dat komt doordat bij dat bij die lage vermogens het zelfreinigend vermogen wat afneemt. Heel overdreven: er ontstaan geen vonken bij aansluiten/afkoppelen en daardoor reinigt het niet (das het slechte nieuws ) maar door die lage vermogens slijt het ook niet of nauwelijks (das het goeie nieuws ).
Kortom: houdt de contacten schoon en het gaat langer mee dan jij kan leven....
Jan
Kortom: houdt de contacten schoon en het gaat langer mee dan jij kan leven....
Jan
Ok, dank voor jullie reacties.
Ik ga ze testen en hou de boel in de gaten.
Groet,
Bert
Ik ga ze testen en hou de boel in de gaten.
Groet,
Bert
Bert,
Die verstuivers die gebruiken heeeeeeeeeeeeeeel wat meer dan een paar milliamperes....... En dat van die 40volt zou ik ook nog even nameten..... Als je een ecu open maakt zie je in het midden een paar condensatoren zitten die de pompverstuivers aansturen, dat circuit moet je even nalopen.....
Succes
Die verstuivers die gebruiken heeeeeeeeeeeeeeel wat meer dan een paar milliamperes....... En dat van die 40volt zou ik ook nog even nameten..... Als je een ecu open maakt zie je in het midden een paar condensatoren zitten die de pompverstuivers aansturen, dat circuit moet je even nalopen.....
Succes
Hugo,
Ik heb ondertussen een mailtje van de fabrikant terug dat de stekkers die ik wil gebruiken ook daarvoor geschikt zijn.
Ze kenden het probleem van landrover trouwens en ik bleek niet de eerste te zijn met deze oplossing.
Ik ga het gewoon proberen.
Groet,
Bert.
Ik heb ondertussen een mailtje van de fabrikant terug dat de stekkers die ik wil gebruiken ook daarvoor geschikt zijn.
Ze kenden het probleem van landrover trouwens en ik bleek niet de eerste te zijn met deze oplossing.
Ik ga het gewoon proberen.
Groet,
Bert.