Holle kokers vol(PU)schuimen
Holle kokers vol(PU)schuimen
Aangezien ik een paar weken niet kon/kan klussen heb ik weer eens zitten denken ipv doen...
Ik heb nu een maagdelijk verzinkt chassis en body. Zou het een idee zijn om de holtes (kokers, deurstijlen etc.) vol te schuimen met PU schuim om zo te voorkomen dat er weer allerlei prut in komt? Ik weet dat het warschijnlijk lastig is maar en dat het risico is dat je plekken mist waar juist vocht en modder zich op kan hopen, maarja dat kan nu ook. Aandachtspuntje lijkt mij iig torsiebestendigheid en krimp.
Wat denken jullie zou je dit goed kunnen doen en is het een alternatief voor b.v. Mike Sanders vet of Navy Rusan waar potentieel ook weer een bol prut aan blijft hangen?
Let wel ik denk aan profi 2 componenten schuim met een hoge uitschuimfactor wat je kunt gieten, dus geen busje van de gamma.
Groet
Lucas
Ik heb nu een maagdelijk verzinkt chassis en body. Zou het een idee zijn om de holtes (kokers, deurstijlen etc.) vol te schuimen met PU schuim om zo te voorkomen dat er weer allerlei prut in komt? Ik weet dat het warschijnlijk lastig is maar en dat het risico is dat je plekken mist waar juist vocht en modder zich op kan hopen, maarja dat kan nu ook. Aandachtspuntje lijkt mij iig torsiebestendigheid en krimp.
Wat denken jullie zou je dit goed kunnen doen en is het een alternatief voor b.v. Mike Sanders vet of Navy Rusan waar potentieel ook weer een bol prut aan blijft hangen?
Let wel ik denk aan profi 2 componenten schuim met een hoge uitschuimfactor wat je kunt gieten, dus geen busje van de gamma.
Groet
Lucas
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
Zou ik niet doen........................Pu schuim bestaat uitgehard uit miljoenen kleine kamertjes die zich allemaal kunnen vullen met vocht en het resultaat is voorspelbaar denk ik. Vocht/waters wegen zijn ondoorgrondelijk en condensvorming krijg je sowieso en het PU schuim houdt het lekker vast.
Je auto wordt zwaarder na verloop van tijd, ons landje is niet bepaald droog.
Als je je chassis aan de binnenzijde toch extra wilt beschermen zou ik lekker oil waxen, waarschijnlijk heb je al extra gaten geboord voor het verzinken.
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Je auto wordt zwaarder na verloop van tijd, ons landje is niet bepaald droog.
Als je je chassis aan de binnenzijde toch extra wilt beschermen zou ik lekker oil waxen, waarschijnlijk heb je al extra gaten geboord voor het verzinken.
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
kijk uit met 2 componenten pur na afkoeling (+/- 55 graden) ontstaat er krimp van de pur, waarbij er aan alles waar de pur aan vast zit getrokken word.
holle ruimtes met dun plaatmateriaal zijn dus kwetsbaar voor vervorming.
groet Marc lw
holle ruimtes met dun plaatmateriaal zijn dus kwetsbaar voor vervorming.
groet Marc lw
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
Niet doen! Garantie op allerlei kleine ruimten waaruit het vocht - wat er hoe dan ook toch in komt - moeilijk uit verdampt en droogt.
Beter gewoon een extra bescherming er overheen (waxoil, dinitrol) en lekker veel water gebruiken na het terreinrijden. Als het maar schoon is, dan droogt het ook sneller. Resten modder, zand en vuil houden vocht vast, en dus sneller roest op die plekken.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Beter gewoon een extra bescherming er overheen (waxoil, dinitrol) en lekker veel water gebruiken na het terreinrijden. Als het maar schoon is, dan droogt het ook sneller. Resten modder, zand en vuil houden vocht vast, en dus sneller roest op die plekken.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
Lucas, waarom zou je een goed verzinkt chassis nog meer behandelen?
Lijkt mij voldoende om de grote gaten/openingen kleiner te maken zodat er geen prut oid in kan.
Voor de rest kleine gaatjes gewoon open laten.
Als je chassis verzinkt is neem ik aan dat het ook aan de binnenkant gebeurd is.Voordat dit problemen gaat opleveren door corrosie
ben je heeeeel wat jaartjes verder.......
Heb zelf ook een verzinkt chassis en nu vijf jaar later zit er enkel wat aanslag op.
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bf0c91274eab0283a3f7867d7ae8ce43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16585380, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lijkt mij voldoende om de grote gaten/openingen kleiner te maken zodat er geen prut oid in kan.
Voor de rest kleine gaatjes gewoon open laten.
Als je chassis verzinkt is neem ik aan dat het ook aan de binnenkant gebeurd is.Voordat dit problemen gaat opleveren door corrosie
ben je heeeeel wat jaartjes verder.......
Heb zelf ook een verzinkt chassis en nu vijf jaar later zit er enkel wat aanslag op.
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bf0c91274eab0283a3f7867d7ae8ce43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16585380, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
Ja, ik denk ook dat de olie eerder op is als dat de volverzinkte streched Disco verroest zal zijn.
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
Hoi Lucas,
Dit idee hadden ze bij Alfa Romeo ook eens. Ze hebben ooit de Alfasud ontwikkeld, helaas heel slecht plaatmateriaal en de monteurs in de fabriek hadden nog nooit van handschoenen gehoord toen ze het blanke plaatmateriaal in handen hadden.
Resultaat, deze auto roestte al op de tekentafel.
Toen kwam de tweede serie Alfasud en werd het doorroesten van de kokers hardhandig aangepakt, jawel hoor, Pur erin, dat kon nooit meer roesten.
Roesten deed het ook niet meer want na twee jaar viel de koker er al onderuit. Dit was bijna het einde van Alfa want dat heeft veel claims gekost. Dus vanaf dat moment de PUR weer in de ban gegaan in de automobiel industrie.
Zoals al aangegeven, Waxoil voor binnenzijde chassis, de rest met Fertran inspuiten.
Succes en veel rijplezier,
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4d09224623e75c4753f1dcab806fb473', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16585499, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('fd90a9b57079e7b0b44a0227cffb003c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16585499, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Dit idee hadden ze bij Alfa Romeo ook eens. Ze hebben ooit de Alfasud ontwikkeld, helaas heel slecht plaatmateriaal en de monteurs in de fabriek hadden nog nooit van handschoenen gehoord toen ze het blanke plaatmateriaal in handen hadden.
Resultaat, deze auto roestte al op de tekentafel.
Toen kwam de tweede serie Alfasud en werd het doorroesten van de kokers hardhandig aangepakt, jawel hoor, Pur erin, dat kon nooit meer roesten.
Roesten deed het ook niet meer want na twee jaar viel de koker er al onderuit. Dit was bijna het einde van Alfa want dat heeft veel claims gekost. Dus vanaf dat moment de PUR weer in de ban gegaan in de automobiel industrie.
Zoals al aangegeven, Waxoil voor binnenzijde chassis, de rest met Fertran inspuiten.
Succes en veel rijplezier,
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4d09224623e75c4753f1dcab806fb473', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16585499, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('fd90a9b57079e7b0b44a0227cffb003c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16585499, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
Wel eens een camper gezien die ze zo geisoleerd hadden. Als isolatie is pur een beste spullen die je hebben kunt. Als roest bevorderend ook een van de beste materialen. Na een paar jaar viel de camper serieus uit elkaar. Echt een drama.
Ik maak alle gaatjes aan de bovenzijde van mijn chassis dicht. Aan de onderzijde laat ik ze open en mischien doe ik nog iets met mike sanders vet.
Wat erg leuk is lassen aan een volgepurd chassis. Een redelijk onblusbaar binnenbrandje is erg waarschijnlijk. Je wilt nsttuurlijk nooit lassen aan je verzinkte chassis. Bovendien is een verzinkt chassis moelijk lasbaar en komen giftige dampen vrij. Het kan echter wel. En stel er moet iets gerepareerd na bijvoorbeeld een ongelukje. Beetje jammer om hem dan total loss te verklaren vanwege pur in het chassis. Ik ken bedrijven die verzinkt spul niet meer willen lassen maar ook chassis die vol met motorolie zitten niet lassen. Dit vanwege de dampen en binnenbrandjes gevaar.
Ik maak alle gaatjes aan de bovenzijde van mijn chassis dicht. Aan de onderzijde laat ik ze open en mischien doe ik nog iets met mike sanders vet.
Wat erg leuk is lassen aan een volgepurd chassis. Een redelijk onblusbaar binnenbrandje is erg waarschijnlijk. Je wilt nsttuurlijk nooit lassen aan je verzinkte chassis. Bovendien is een verzinkt chassis moelijk lasbaar en komen giftige dampen vrij. Het kan echter wel. En stel er moet iets gerepareerd na bijvoorbeeld een ongelukje. Beetje jammer om hem dan total loss te verklaren vanwege pur in het chassis. Ik ken bedrijven die verzinkt spul niet meer willen lassen maar ook chassis die vol met motorolie zitten niet lassen. Dit vanwege de dampen en binnenbrandjes gevaar.
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
Niets inspuiten (zeker geen waxoil oid) want daar plak allerlei vuil aan dat vocht vasthoudt. Zink is meer dan voldoende bescherming. Regelmatig met de rioolslang op de HD reiniger er doorheen spuiten tot er alleen maar schoon water uitkomt.
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
Als je toch door wilt zetten........
Dit product heb ik in de holle ruimten (kokerbalken) van mijn boot gegoten, na overleg met de leverancier over eventueel opname van vocht door het spul.
[www.polyservice.nl]
Dit product heb ik in de holle ruimten (kokerbalken) van mijn boot gegoten, na overleg met de leverancier over eventueel opname van vocht door het spul.
[www.polyservice.nl]
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
Deden ze ook met kevers,...
resultaten zijn reeds beschreven,..
grtn
RoLandRover
resultaten zijn reeds beschreven,..
grtn
RoLandRover
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
Ik zie net dat ik dat ik hier nog niet netjes op gereageerd had (al jullie berichten wel gelezen!)
Iedereen bedankt voor de reacties, ik zie er inderdaad vanaf. Reden waarom ik er aan dacht is dat ik altijd het liefst de mooiste oplossing wil (iedereen heeft zo zijn trekjes). Maar hier is het middel dus erger dan de kwaal (voor zover die er is).
Veel groeten en geniet nog even van de zon
Lucas
Iedereen bedankt voor de reacties, ik zie er inderdaad vanaf. Reden waarom ik er aan dacht is dat ik altijd het liefst de mooiste oplossing wil (iedereen heeft zo zijn trekjes). Maar hier is het middel dus erger dan de kwaal (voor zover die er is).
Veel groeten en geniet nog even van de zon

Lucas
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
Ooit dacht een collega: ik ga een leuk sinterklaaskadootje maken. Hij in een hele grote kartonnen doos een piepklein aandenken en er omheen purren was het idee. Voor het purren doos dicht want anders werd het niks. Wou hij even testen hoe goed het uitgehard was na het weekend, dus hand erin. Dat was lachen want pur helemaal niet uitgehard en hij zijn hand vol natte pur. En zoals de anderen melden pur is net als een bijennest, allemaal holtes die als ze nat worden lekker nooit opdrogen. Was helemaal zonde van het verzinken geweest!
Re: Holle kokers vol(PU)schuimen
Laat door het chassis en de balken maar een frisse tochtwind waaien. Af en toe de balken schoonspuiten is nog steeds het beste.gr. Juppe.