slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
freek

slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?

Bericht door freek »

Mijn 200 tdi uit een discovery, (nu in een 110, onze reserveauto, lang geleden gekocht bij een handelaar) , liep altijd al wel erg traag. Ik ben even aan bezig geweest met de brandstofpomp en timing. Hij doet het al aanzienlijk vlotter. Ik wilde ook de turbodruk ietsje hoger zetten. Wat blijkt tot mijn grote verbazing..... slechts met de grootst mogelijke moeite komt hij op 0,6 bar.
Is de turbo dan versleten? Ik dacht dat die alleen maar vast kon lopen oid, de schoepen slijten toch niet?
Ik heb de meter gecontroleerd door hem te op een wiel te ijken, en voor de zekerheid de wastegate even afgekoppeld zodat ik de druk direct kan meten op het huis van de turbo zonder dat de wastegate oorzaak kan zijn van rare waarde´s .Ik heb tijdje geleden aan het asje gevoeld, draait soepel en geen ontzettende speling oid.
Iemand ervaring met `versleten` turbo´s of een idee hoe dat komt?
Groeten, Freek
Eric&Betty Boop

Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?

Bericht door Eric&Betty Boop »

Meet je dat rijdend,dus belast? Of stilstaand in de werkplaats?
Onbelast krijg je nooit de turbodruk hoog genoeg om de wastegate te laten openen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5eb1b9beb4dbab4eefbb9069495fb8a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16575096, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3f94f4c62e5d6642150f1709eddc5cf8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16575096, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 21:14 door Eric&Betty Boop.
Bart van Dessel

Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?

Bericht door Bart van Dessel »

Inderdaad, dit is alleen rijdend te meten, als motor op temperatuur is en onder belasting, beste in 3e of 4e versnelling. Beste met een T-stukje tussen korte slang van turbo naar actuator en losse meter met voldoende slang om de meter op je schoot te leggen of los op dashboard.

Gr, Bart
freek

Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?

Bericht door freek »

Dat heb ik rijdend gemeten. Ik weet dat je zonder belasting niet echt turbodruk opbouwt.
Wastegate is gangbaar en sluit onder de veerdruk zeer overtuigend weer dicht. Intercooler niet zichtbaar lek, slangen zitten allemaal vast.
Bart van Dessel

Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?

Bericht door Bart van Dessel »

Oké, goed gemeten, als hij dan slechts 0,6 oplevert dan kunnen de schoepjes van het inlaat gedeelte beschadigd zijn door vuile inlaatlucht, die kunnen gezandstraalt zijn waardoor er stukjes vanaf zijn, kijk er maar eens in door de inlaatslang los te halen.

Gr, Bart
sjorsboomschors/aka/PP

Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

of je interkoeler zit vol zooi....
luchtfilter wel ok??
Marc vd K

Re: slechts 0,6 bar turbodruk 200 tdi, hoe kan dat?

Bericht door Marc vd K »

of je leidingen zijn poreus. Wat ik heb gedaan is 1,0bar ingespoten met de compressor dit laten vloeien (via een tstuk) vervolgens aan de slag met een fles dreft water. Waar je belletjes ziet lekt het. ( duhh ) Dan kun je meteen kijken of en wanneer je wastegate opengaat. Bij mij ging de wastegate veel te vroeg open. Deze heb ik nu verdraaid dat hij pas opengaat bij 0,8. Het is nee heel andere laro! wat een verschil
Disco

Re: slechts 0,6 bar turbodruk 200 tdi, hoe kan dat?

Bericht door Disco »

het was bij een 200tdi een veel voorkomend euvel dat de gelamineerde lagen loslieten waardoor de slangen dichtsloegen, zou gewoon ook de slangen nakijken.

Jo
disco ronl

Re: slechts 0,6 bar turbodruk 200 tdi, hoe kan dat?

Bericht door disco ronl »

ook al lijkt de wastgate makkelijk te bewegen, wil dat nog niet zeggen dat hij ook goed afsluit, door bv koolaanslag, hierdoor kan de turbo nooit meer zijn gewenste druk bereiken. dus dit ook even proberen na te kijken. het zelfde geld voor de egr klep, (heeft een 200tdi die?)
freek

Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?

Bericht door freek »

Heb het ook nog zonder luchtfilter geprobeerd. Slangen zijn niet dichtgeklapt. Enigste stap naar een oplossing lijkt om alles maar los te schroeven en van binnen te bekijken. Dat ga ik dan maar doen.
Marc vd K

Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?

Bericht door Marc vd K »

ja of je doet het op mijn manier
freek

Re: slechts 0,6 bar turbodruk 200 tdi, hoe kan dat? OPGELOST

Bericht door freek »

Nou, het was weer een echte landrover-reparatie, allemaal weer anders dan vooraf bedacht.
Ik had van mijn reserve-blok de turbo bekeken, die leek ook erg versleten. Deze in Amersfoort laten reviseren, voor 425 euro.
Dus ik ik aan de slag om de turbo te wisselen. Toen bleek dat het wastegate-klepje in het uitlaatdeel van de niet meer werkende turbo het gaatje niet goed afsloot. De turbo zelf leek nog goed, dus voor niets de andere laten reviseren...
Het busje van het asje van het wastegateklepje was naar buiten gekomen waardoor het klepje niet meer recht voor het gaatje van de wastegate-opening zat. Het busje terug op zijn plek lukte niet dus het uitlaatdeel van de gereviseerde turbo gebruikt in combinatie met de turbo die al op mijn 110 zat.
Nou, nu gaat hij als de brandweer!!
Met het slangetje los van de wastegate gaat hij tot 1,1 a 1,2 bar. En ik heb nog een gereviseerde turbo op de plank liggen...
Freek
Plaats reactie