slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?
slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?
Mijn 200 tdi uit een discovery, (nu in een 110, onze reserveauto, lang geleden gekocht bij een handelaar) , liep altijd al wel erg traag. Ik ben even aan bezig geweest met de brandstofpomp en timing. Hij doet het al aanzienlijk vlotter. Ik wilde ook de turbodruk ietsje hoger zetten. Wat blijkt tot mijn grote verbazing..... slechts met de grootst mogelijke moeite komt hij op 0,6 bar.
Is de turbo dan versleten? Ik dacht dat die alleen maar vast kon lopen oid, de schoepen slijten toch niet?
Ik heb de meter gecontroleerd door hem te op een wiel te ijken, en voor de zekerheid de wastegate even afgekoppeld zodat ik de druk direct kan meten op het huis van de turbo zonder dat de wastegate oorzaak kan zijn van rare waarde´s .Ik heb tijdje geleden aan het asje gevoeld, draait soepel en geen ontzettende speling oid.
Iemand ervaring met `versleten` turbo´s of een idee hoe dat komt?
Groeten, Freek
Is de turbo dan versleten? Ik dacht dat die alleen maar vast kon lopen oid, de schoepen slijten toch niet?
Ik heb de meter gecontroleerd door hem te op een wiel te ijken, en voor de zekerheid de wastegate even afgekoppeld zodat ik de druk direct kan meten op het huis van de turbo zonder dat de wastegate oorzaak kan zijn van rare waarde´s .Ik heb tijdje geleden aan het asje gevoeld, draait soepel en geen ontzettende speling oid.
Iemand ervaring met `versleten` turbo´s of een idee hoe dat komt?
Groeten, Freek
Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?
Meet je dat rijdend,dus belast? Of stilstaand in de werkplaats?
Onbelast krijg je nooit de turbodruk hoog genoeg om de wastegate te laten openen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5eb1b9beb4dbab4eefbb9069495fb8a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16575096, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3f94f4c62e5d6642150f1709eddc5cf8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16575096, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 21:14 door Eric&Betty Boop.
Onbelast krijg je nooit de turbodruk hoog genoeg om de wastegate te laten openen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5eb1b9beb4dbab4eefbb9069495fb8a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16575096, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3f94f4c62e5d6642150f1709eddc5cf8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16575096, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 21:14 door Eric&Betty Boop.
Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?
Inderdaad, dit is alleen rijdend te meten, als motor op temperatuur is en onder belasting, beste in 3e of 4e versnelling. Beste met een T-stukje tussen korte slang van turbo naar actuator en losse meter met voldoende slang om de meter op je schoot te leggen of los op dashboard.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?
Dat heb ik rijdend gemeten. Ik weet dat je zonder belasting niet echt turbodruk opbouwt.
Wastegate is gangbaar en sluit onder de veerdruk zeer overtuigend weer dicht. Intercooler niet zichtbaar lek, slangen zitten allemaal vast.
Wastegate is gangbaar en sluit onder de veerdruk zeer overtuigend weer dicht. Intercooler niet zichtbaar lek, slangen zitten allemaal vast.
Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?
Oké, goed gemeten, als hij dan slechts 0,6 oplevert dan kunnen de schoepjes van het inlaat gedeelte beschadigd zijn door vuile inlaatlucht, die kunnen gezandstraalt zijn waardoor er stukjes vanaf zijn, kijk er maar eens in door de inlaatslang los te halen.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?
of je interkoeler zit vol zooi....
luchtfilter wel ok??
luchtfilter wel ok??
Re: slechts 0,6 bar turbodruk 200 tdi, hoe kan dat?
of je leidingen zijn poreus. Wat ik heb gedaan is 1,0bar ingespoten met de compressor dit laten vloeien (via een tstuk) vervolgens aan de slag met een fles dreft water. Waar je belletjes ziet lekt het. ( duhh ) Dan kun je meteen kijken of en wanneer je wastegate opengaat. Bij mij ging de wastegate veel te vroeg open. Deze heb ik nu verdraaid dat hij pas opengaat bij 0,8. Het is nee heel andere laro! wat een verschil
Re: slechts 0,6 bar turbodruk 200 tdi, hoe kan dat?
het was bij een 200tdi een veel voorkomend euvel dat de gelamineerde lagen loslieten waardoor de slangen dichtsloegen, zou gewoon ook de slangen nakijken.
Jo
Jo
Re: slechts 0,6 bar turbodruk 200 tdi, hoe kan dat?
ook al lijkt de wastgate makkelijk te bewegen, wil dat nog niet zeggen dat hij ook goed afsluit, door bv koolaanslag, hierdoor kan de turbo nooit meer zijn gewenste druk bereiken. dus dit ook even proberen na te kijken. het zelfde geld voor de egr klep, (heeft een 200tdi die?)
Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?
Heb het ook nog zonder luchtfilter geprobeerd. Slangen zijn niet dichtgeklapt. Enigste stap naar een oplossing lijkt om alles maar los te schroeven en van binnen te bekijken. Dat ga ik dan maar doen.
Re: slechts 0,6 bar turbodruk 20 tdi, hoe kan dat?
ja of je doet het op mijn manier
Re: slechts 0,6 bar turbodruk 200 tdi, hoe kan dat? OPGELOST
Nou, het was weer een echte landrover-reparatie, allemaal weer anders dan vooraf bedacht.
Ik had van mijn reserve-blok de turbo bekeken, die leek ook erg versleten. Deze in Amersfoort laten reviseren, voor 425 euro.
Dus ik ik aan de slag om de turbo te wisselen. Toen bleek dat het wastegate-klepje in het uitlaatdeel van de niet meer werkende turbo het gaatje niet goed afsloot. De turbo zelf leek nog goed, dus voor niets de andere laten reviseren...
Het busje van het asje van het wastegateklepje was naar buiten gekomen waardoor het klepje niet meer recht voor het gaatje van de wastegate-opening zat. Het busje terug op zijn plek lukte niet dus het uitlaatdeel van de gereviseerde turbo gebruikt in combinatie met de turbo die al op mijn 110 zat.
Nou, nu gaat hij als de brandweer!!
Met het slangetje los van de wastegate gaat hij tot 1,1 a 1,2 bar. En ik heb nog een gereviseerde turbo op de plank liggen...
Freek
Ik had van mijn reserve-blok de turbo bekeken, die leek ook erg versleten. Deze in Amersfoort laten reviseren, voor 425 euro.
Dus ik ik aan de slag om de turbo te wisselen. Toen bleek dat het wastegate-klepje in het uitlaatdeel van de niet meer werkende turbo het gaatje niet goed afsloot. De turbo zelf leek nog goed, dus voor niets de andere laten reviseren...
Het busje van het asje van het wastegateklepje was naar buiten gekomen waardoor het klepje niet meer recht voor het gaatje van de wastegate-opening zat. Het busje terug op zijn plek lukte niet dus het uitlaatdeel van de gereviseerde turbo gebruikt in combinatie met de turbo die al op mijn 110 zat.
Nou, nu gaat hij als de brandweer!!
Met het slangetje los van de wastegate gaat hij tot 1,1 a 1,2 bar. En ik heb nog een gereviseerde turbo op de plank liggen...
Freek