RRC start probleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Stefan

RRC start probleem

Bericht door Stefan »

Beste mensen,

Een probleempje, wellicht dat iemand kan helpen. Ben een gevorderde leek op auto-gebied maar ben toch maar zelf aan de slag gegaan. (met behulp van het Haynes boek en internet kom je al een heel eind :-)

Ik heb een RRC Vogue SE uit sept '90, 3.9V8 op benzine en LPG. Start op benzine, daarna gaat ie over op LPG. Altijd prima gelopen maar sinds paar dagen start ie niet meer.

Paar dagen geleden splinter nieuwe accu geplaatst omdat bleek dat de accu op was (na accu-test). Daarna nog ff gestart om te testen, niks aan de hand, liep prima.
Dag erna start ie niet. Motor slaat rond. Voldoende accuspanning, maar lopen ho-maar ;-)

Vonk gecontroleerd bij bougie. Geen vonk.... Vonk bij verdeler gecontroleerd.... Geen vonk. Dan maar bobine vervangen. Toen gaf ie weer vonk en motor sloeg ook rond, maar starten...ho-maar;-). Na aantal keren proberen te starten scheidt de startmotor ermee uit. Startmotor eruit gehaald, geheel laten nakijken maar was nog prima in orde. Getest op andere accu en deed het perfect. Na onderzoek lag het aan gecorrodeerde verbindingen.

Startmotor weer terug geplaatst, alle leidingen en aansluitingen roestvrij gemaakt, alles aangesloten.... proberen te starten, motor slaat goed rond, bougies en verdeler vonken als een tierelier maar starten ho-maar ;-).
Toen gekeken of de motor wel brandstof krijgt. Na omzetten contact hoor ik de 'klik' en brandstofpomp lopen. Even ter bevestiging de brandstofslang los gemaakt om te kijken of er ook daadwerkelijk benzine loopt. Dat was het geval.

Resumé: Motor krijgt brandstof, startmotor werkt perfect, motor slaat ook rond, verdeler en bougies vonken maar starten doet ie niet.
Ik denk dat het iets elektronisch is. Kan het de ECU zijn?.Er zit ook nog een zelfgefabriceerde startonderbreker op alleen die staat uit (volgens mij)
De motor starten op LPG nog niet geprobeerd. Weet ook niet of dat kan.

Iemand ooit dit probleem gehad? Wellicht dat jullie me kunnen helpen.

Gr.

Stefan
Mrah

Re: RRC start probleem

Bericht door Mrah »

Kijk eens onder de bestuurders stoel. Daar zitten wat relais voor br. pomp en nog wat. Die vervangen of (tijdelijk) doorverbinden. Willen wel eens kapot gaan.
Hans N

Bericht door Hans N »

Een quick fix kan zijn.
Accu los maken , wachten , weer vastmaken. Startten.
Werkt dit niet dan kan je nog proberen om let wel zonder accu de plus tegen de min te houden ecu reset.

Vervolgens zal je naar inspuiting moeten gaan kijken.

Groet
Stefan

Bericht door Stefan »

Dank jullie wel voor de spoedige reactie. Ik zal het vanmiddag gaan proberen.

Ik zal eerst aftrappen met het advies van Hans N, daarna kijken naar de relais e.d.

Ik laat het jullie weten,

Gr.
Stefan

Bericht door Stefan »

Heren,

Heb zojuist geprobeerd direct wat benzine mengsel in te spuiten direct bij het luchtfilter. Op deze manier sla ik de 'benzine-kant' even over. De motor sloeg meteen aan en bleef even lopen (totdat de toevoer op was).
Dit betekend (corrigeer me als het verkeerd is) dat ie wel op lpg loopt/start maar niet op benzine, ondanks er benzine toevoer is.

Waar kan het dan nog aanliggen? Ligt het dus inderdaad aan de inspuiting? En zo ja, wat kun je daaraan doen?

Gr.

Stefan
Mrah

Bericht door Mrah »

Als jij je auto start doet ie dat op benzine. En gaat daarna over op LPG.

Wil de auto dus niet aanslaan op benzine dan gaat ie het ook niet op LPG doen omdat ie pas over gaat op LPG als de motor loopt.

Sommige LPG schakelaars moet je - met contact aan en starten - ingedrukt houden. Dan kun je noodstart doen op LPG na 2 of 3 seconden springt knipperende ledje op geel.

Ik zou gewoon even die relais er uit halen en vervangen door een nieuwe. Daar ligt het vast en zeker aan als ik je verhaal zo hoor: hij krijgt geen benzine omdat de pomprelais defect is vermoed ik. Hij wil immers wel lopen dus aan rest van injectie/ontstekingssysteem ligt het niet.

Voor de rest is Hotwire injectie systeem bijna bomproof.
Stefan

Bericht door Stefan »

Bedankt voor je snelle antwoord maar als ik deze benzine slang klein beetje los draai en ik zet 'm op contact dan begint er benzine te lopen. Kan het toch nog aan de relais liggen?

zie rode pijltje
[postimg.org]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2013 19:35 door Stefan.
Mrah

Bericht door Mrah »

Kan wel zijn dat er wat restdruk op staat maar wellicht worden de injectoren via dat relais aangestuurd.

Heb zelf ook een dag of wat besteed aan exact zelfde probleem en was gewoon het relais.

Start hem dan eens op LPG of is dat niet mogelijk?
Stefan

Bericht door Stefan »

Ik zal h'm morgen proberen te starten op lpg d.m.v. het inhouden van de lpg knop totdat ie geel knippert, zoals je aangaf. Ik hoop dat dat lukt.
Ook zal ik de relais vervangen met een andere die overeenkomt met het brandstof-relais. Heb zo geen nieuwe liggen maar wellicht kan ik een relais 'lenen' van de elektrische stoelen o.i.d.

Ik hou je op de hoogte,

Gr.
Mrah

Bericht door Mrah »

Het is namelijk zo dat er 2 relais onder de bestuurdersstoel zitten (LHD) die met het injectiesysteem te maken hebben De een is voor de fuelpump en de andere is het main relais dat onder meer de injectoren van voeding voorziet.

Dat er dus brandstof druk is kan goed kloppen. Dat relais zal het toevallig nog doen.

Wat je kunt doen is het relais er uit trekken en pin 87 verbinden met 30 met een draadje met twee mannetjes. Beter is een ander relais ergens uit trekken (elektrische stoelbediening bv.) en kijken of ie het nu wel doet.
Mrah

Bericht door Mrah »

Main relais voedt ook de airflow sensor of luchthoeveelheidmeter zie ik hier in mijn HAYNES manual.
Hans N

Bericht door Hans N »

Het kan idd een probleem met de relais zijn.
In mijn geval zitten die onder de motorkap tegen het schutboard. En werden door oxide op de voetjes .aangetast.
Ook een plakkende klep op de luchtmassameter en de gasklepstandsensor stekker kunnen dergelijke klachten veroorzaken.
Groet,
Boelo

Bericht door Boelo »

Hi Stefan,
Het kan ook te maken hebben met de benzineafsluiter van je LPG installatie. Heb je de brandstoftoevoer daarvoor of daarna gemeten?
Het lijkt alsof de motor geen brandstof krijgt, zijn de bougies droog?
Groeten Boelo

LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29513f12c73a9595300822cdef6dcff3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 16543973, 600, 600, 'Loading image ...', false);

LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Stefan

Bericht door Stefan »

Bedankt voor de reacties, ik zal ze morgen allemaal nalopen voor zover ik dat kan. Moet nu even weg voor (schoon)moederdag, moet ook gebeuren hé ;-)

Ik hou jullie morgen op de hoogte,

LR groeten terug,

Gr.

Stefan
Stefan

Bericht door Stefan »

Heren,

De bougies zijn mijn inziens kurkdroog. De motor krijgt dus geen benzine. Hij start namelijk op benzine, en gaat dan over op LPG. De auto op LPG starten d.m.v. het inhouden van de LPG knop is niet gelukt.

Ik heb het relais van de benzinepomp (zit bij mij onder de bijrijder-stoel en heeft een zwart en blauw blok met zilveren relais) tijdelijk vervangen met die van de elektrische ramen (die werken wel) maar geen resultaat.

Als ik brandstof inspuit bij de luchtinlaat slaat de motor wel direct aan en loopt heel even, dus het ligt niet aan het de ontsteking.

Weten jullie hoe ik de brandstofpomp en dergelijke kan meten, ondanks ik het gevoel heb dat er wel benzine loopt want dat voel ik als ik mijn hand op de brandstoffilter hou, onder de auto. (ik voel de benzine stromen)

Gr.

Stefan
Ian RookRover

Bericht door Ian RookRover »

Doet je brandstofdrukregelaar het wel? (zit op de fuel rail, waar de benzineleiding van onderaf naar binnen komt en wordt via vacuum gestuurd, kan zijn dat het slangetje aan de achterkant lek is of los zit). Kan ook nog zijn dat je injectoren geen puls krijgen, maar dat lijkt me sterk, aangezien ze dan allemaal stuk zouden zijn. Al doet maar de helft het, dan zou je toch al haperend en stotend leven eruit moeten krijgen.

Ian.
Stefan

Bericht door Stefan »

Update:

De motor krijgt wel degelijk brandstof. Ik heb de slang van de brandstoftoevoer losgemaakt en in een bakkie gelegd. Nu contact aangezet en er komt een mooie straal benzine uit de slang.

Nu snap ik er niks meer van. Motor krijgt benzine, bougies vonken maar lopen doet ie niet... Als ik brandstof inspuit bij de luchtinlaat slaat de motor wel direct aan en loopt......

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/05/2013 11:49 door Stefan.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Kan goed zijn dat je brandstofpomp te weinig druk levert, er komt wel benzine maar dat de druk te laag is, onder een bepaalde druk gaan de injectoren niet open en komt er geen druppel benzine in de verbrandingsruimte. Jouw pomp, die in de tank zit, draait altijd, ook op lpg, op zich geen probleem maar zorg wel dat je tank voor 3/4 of helemaal vol is, dat vermindert de kans op vuil in de tank.

Gr, Bart
Stefan

Bericht door Stefan »

Haa Bart,

Brandstof tank zal ik geheel vullen, is nu maar 1/4e gevuld.

Als de druk te laag is zou het dan kunnen komen door een vieze/verstopte filter?

Als ie zou lopen had ik 'm al gebracht... maar helaas...Repareer je ook op locatie? ;-)

Gr.

Stefan
Ian RookRover

Bericht door Ian RookRover »

Dat er benzine uit die slang komt betekent nog niet dat het ook de cylinders in gaat. Zie ook het antwoord van Bart hieronder, wellicht is de druk te laag, of, zoals ik al aangaf is je drukregelaar stuk en dan wordt het volgens mij gewoon rondgepompt, terug de tank in. Dit gebeurt ook als de druk te laag is of de injectoren om een andere reden niet opengaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/05/2013 12:16 door Ian RookRover.
peter

Bericht door peter »

Je zegt een mooie straal benzine, dit zegt volgens mij nog niets over het feit of de motor brandstof krijgt. Je hebt benzine tot aan de injectoren,
en deze injectoren worden appart aan gestuurd, het lijkt er op dat daar iets aan mankeert, volgens mij ( maar ik kan het mis hebben) staat er altijd een plus
op de injectoren en wordt de min geschakeld. Dus zal het daarergens moeten zoeken. Corossie kan allerlei gekken dingen doen, en onze RR zijn daar zeker gevoelig voor, dus ik zou alle kontakten nog eens zeer goed schoonmaken.

succes
Bart van Dessel

Sorry,

ik ben geen locatie sleutelaar, sorry, filter verstopt kan, maar komt heel weinig voor bij efi's.Als ik de auto hier heb dan wil ik d'r wel aan beginnen maar heb het wel druk...je zou ook bram-rrc hier van het forum eens kunnen vragen, die heeft een soortgelijk probleem gehad bij z'n 3.9i RRC, hij woont in de buurt.

Gr, Bart
Leendert

Bericht door Leendert »

Bij mijn RRC wordt ivm LPG de stuurdraden naar de injectoren door relais onderbroken bij het rijden op LPG.
Ook start ik op benzine en nadat de motor 2000 RPM heeft gemaakt schakelt (doormiddel van een vacuum schakelaar) hij over op LPG, de injectoren worden dan uit geschakeld.
Mischien moet je even controleren of je spanning op de injectoren krijgt tijdens starten of min aansluiting zoals peter schrijft
Hans N

Bericht door Hans N »

Ik schreef al dat de relais het probleem zou kunnen vormen
de switch-over relais moeten het wel doen. anders is een start op gas of benzine of beide niet te doen.
Laat iemand de sleutel omdraaien en ga op zoek naar de schakelende relais die worden aangestuurd door de vacuumschakelaar.
Tis een beetje trail en error. maar grote kans dat je vindt.

Succes
Stefan

Bericht door Stefan »

Bedankt voor alle info, met behulp van jullie kennis ben ik al een heel eind en weet ik al 100% meer dan 3 dagen geleden :-)

Update:

Ik heb beide relais (de main EFI en de brandstofpomp) doorverbonden (87 doorverbonden met 30) maar geen verschil. Ik hoor beide relais ook 'klikken' als ik het contact omzet. Waarschijnlijk ligt het dus niet aan deze 2 relais.

Ik heb de weerstand van de injectoren gemeten op de ECU. Poort 2 met 11 en poort 2 met 13. Ik meet dan 4.7 ohm en 4.9 ohm. Volgens het boek zou dit optimaal tussen 4 en 4.5 ohm moeten zijn. Tussen de 5 en 6 ohm is er waarschijnlijk iets mis met 1 injector. Tussen 8 en 9 ohm waarschijnlijk 2 injectoren. Ik zie ook dat aansluitingen van de injectoren verroest beginnen te raken.. een keer schoonmaken zou geen kwaad kunnen maar volgens mij ligt het niet aan de injectoren zelf.

Ik heb geen 'reserve' injector liggen om te testen. Ik weet ook niet hoe ik kan meten óf de injectoren daadwerkelijk worden aangestuurd. Ik meet aan 't stekkertje van een injector geen spanning als ik probeer te starten. Zou hier dan een spanning/signaal over moeten lopen? En zo ja, van welke relais moet deze spanning dan komen?

Gr.

Stefan
Bart van Dessel

Heb je geen aparte relais in je lpg systeem? Op welke manier wordt de benzine toevoer onderbroken als ie op lpg loopt?

Gr, Bart
Stefan

Bericht door Stefan »

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb je geen aparte relais in je lpg systeem? Op
> welke manier wordt de benzine toevoer onderbroken
> als ie op lpg loopt?
>
> Gr, Bart

Dat weet ik niet, zal eens kijken of ik daar achter kan komen.

Gr.

Stefan
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Anders dan ik via pm zei. wordt bij mij de stroom vanaf het efi relais naar de efi onderbroken wanneer op gas wordt geschakeld.
Hier zit dus een extra relais tussen (bij mij twee stuks die parallel staan, vonden ze betrouwbaarder denk ik)

(volgens mij heb ik gezegd de stroom naar de injectoren. Op zich kan dat ook, en zal er ook een relais tussen zitten)

Kabel naar de injectoren zijn geel/wit en geel/blauw gekleurd, maar die zouden dan vanaf de stekker op de ecu ergens onderbroken moeten zijn.

Vanaf ecu relais (zwarte voetje, blauwe is pomp) naar ecu is bruin/oranje.

Dus als is het ecu relais gemaakt, als de voeding naar de ecu vervolgens wordt onderbroken heb je nog geen spanning naar je injectoren.
MischaHeel

Bericht door MischaHeel »

Beste Stefan,

Ik volg met interesse dit topic, want ik heb sinds gisteren exact hetzelfde probleem.
Heb vandaag geprobeerd de relais onder de stoel te vervangen, echter zonder resultaat. Helaas verder nog geen tijd gehad, dus ik ben erg benieuwd of jij al wat gevonden hebt.
Zit er ook nog een relais onder de motorkap ? Ik heb een 3.9 uit 1992.
Succes en ik hoor/lees graag !
Groet, Mischa
Stefan

Bericht door Stefan »

Na het grondig uitleggen van het probleem worden, volgens een bekende met 40 jaar ervaring, de injectoren (de EFI) simpelweg niet aangestuurd. Er is vonk en er is benzinedruk. Zolang de injectoren niet worden aangestuurd komt er geen benzine in de motor. Dat de injectoren zelf kapot zijn lijkt hem nogal vergezocht. Deze zouden dan alle 8 ineens kapot moeten zijn gegaan en dat is zeer onwaarschijnlijk. Heb ook nog een Ohm test gedaan zoals hierboven beschreven en daar blijkt ook uit dat de injectoren in orde zijn. (voor zover ik kan meten)

De relais na de ECU (de zwarte en blauwe blocken) zijn mijn inziens in orde (ze 'klikken' als het contact wordt omgezet) Tevens nogmaals getest met de werkende relais van de elektrische ramen, geen verschil.
De ECU heeft 12V voeding. Het zou volgens hem dus een defecte ECU kunnen zijn. Weet iemand waar ze een ECU kunnen doormeten? (Omgeving Deurne, Helmond)

Type nummer PRC8702, 80200 A, Date code: 2690 Made in U.K.

Gr.

Stefan

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2013 11:23 door Stefan.
Leendert

Bericht door Leendert »

Als je in de buurt van Helmond zit, ik heb nog een ECU liggen die kan je wel even uitproberen.
Maar ik denk nog steeds dat je moet uitzoeken hoe jou LPG instalatie werkt.
Met name hoe wordt benzine uitgeschakeld als hij omschakeld naar LPG.
Dit is er later bijgebouwd en heeft waarschijnlijk niets te maken met de originele instalatie, dus staat ook nergens beschreven in de LR boeken.
Stefan

Bericht door Stefan »

Bedankt voor het aanbod. Ik zal het LPG gedeelte eerst proberen uit te zoeken. Lukt het me niet dan pm ik je wel even.

Is het mogelijk (tijdelijk) het LPG systeem uit te schakelen?
Sebastian Zuur

Bericht door Sebastian Zuur »

Meestal wordt er een bypass geplaatst naar de lpg regeleenheid voor de injectoren die stilgelegd worden bij het rijden op gas.
Ik zou eens beginnen te controleren of je ook brakke verbindingen hebt.
Als je de originele relais al vervangen hebt en die klikken zou ik het niet direct in de ecu zoeken.
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

idd Stefan, zoals hieronder wordt beschreven eerst uitzoeken hoe je injectie wordt onderbroken.
(zou dit zoiezo willen weten, zeker als je ergens stil komt te staan is het handig te weten hoe je installatie werkt,
dus even een schematje maken voor later)

Ik heb hierboven geschreven welke draden je moet zoeken...
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Wellicht ter overvloede,
maar let op dat je geen gewone relais gebruikt. In deze relais zit een diode.
hebben ze ook bij de automaterialen van bosch. zou je even voor het nummer moeten googlen adhv het lucas nr.
MischaHeel

Bericht door MischaHeel »

Beste Bram,

Ik heb een origineel relais nieuw gekocht bij Jansen in Udenhout.
Dat zou dus goed moeten zijn.
Ga verder zoeken.
Groet, Mischa
Bart van Dessel

Ik denk ook dat het een kleinigheidje is, je moet gewoon zoeken waar de onderbreker zit. Kom maar 's langs.

gr, Bart
Stefan

Bericht door Stefan »

Update

Ik begrijp 1 ding niet helemaal. Normaal gesproken start ie op benzine en gaat pas na enkele seconden/toeren over op LPG. Stel dat er iets mis is met het LPG systeem dan zou ie toch nog gewoon moeten starten op benzine?

Hoe kan ik meten of de injectoren überhaupt worden aangestuurd als ik probeer te starten?
Bart van Dessel

Tja, lpg installaties zijn nooit 100% bullet-proof, alles wat achteraf ingebouwd wordt gaat ooit zorgen voor problemen. Ook startonderbrekers en alarm installaties en uitgebreide muziekinstall. gaan vroeg of laat problemen veroorzaken. Daarom gooi ik die shit (sorry) er meestal direct uit. Heb je nog gezocht naar het relais?

Gr, Bart
Mrah

Bericht door Mrah »

Je start op benzine en vervolgens gaat ie automatisch over op LPG.

Je zet de motor af dan zou het kunnen zijn dat een relais in de LPG stand blijft hangen toch?

Bij mijn 3.9EFI op LPG zijn er twee grote omschakel relais ingebouwd die met 2x4 stekkers en contrastekkers aan de injectoren zitten gekoppelt. Dus de grijze vrouwtjes stekkers van de benzine-injectoren zijn stuk voor stuk gekoppeld aan een mannetje van een van de twee grote omschakelrelais. De vrouwtjes van de 2 omschakelrelais zitten op de injectoren.

Stuurspanning injectoren voor starten op benzine gaat dus altijd via de 2 omschakelrelais.

Heb ik daar een storing aan: wip ik gewoon de relais er tussenuit door pluggen van de grijze vrouwtjesstekkers direct op de injectoren (zoals het hoort bij benzine). Loopt ie dus alleen nog maar op benzine en moet je ook de verdamperstekker los trekken anders krijgt ie 2 brandstoffen als de LPG schakelaar nog niet op benzine staat...
Stefan

Bericht door Stefan »

RR staat niet in de schuur en het was vandaag toch een ellendig weer zeg ;-). Verder vandaag niet al te veel tijd gehad. Het lpg relais heb ik dus nog niet kunnen vinden. Ik laat jullie morgen weer wat weten. Ik ga erachter komen, de aanhouder wint :-)

Gr. Stefan
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

En, heeft de aanhouder al gewonnen?
Robbert RRC LSE

Bericht door Robbert RRC LSE »

Stefan,

Bij de RRC worden de injectoren aan ieder kant gelijktijdig aangestuurd. Tenminste als ik de elektrische schema's moet geloven.
Het start op benzine is afhankelijk van een aantal factoren die de ECU eerst test.
Verder zit er ook nog een inertia schakelaar in het circuit.
De lucht massa meter en nog de stationair motor aan de achter kant van het inlaatspruitstuk.

Al deze dingen hebben invloed op het starten.

Wat je kunt doen om de injectoren te testen is on geveer 4,5 volt met een schakelaartje pulzeren aan de injector aan te bieden. Als er dan genoeg druk op de leiding staat kun je in met de bougie eruit ruiken of er benzine door komt.
Dit alles kun je natuurlijk ook doen door de injector uit de rail te halen.

Voor meer info probeer het programma Rave te downloaden daar staat heel veel info in.

M.vr.gr.

Robbert
Stefan

Bericht door Stefan »

Beste mensen,

Met een beetje hulp heb ik 'm weer kunnen starten. Heb een extra elektra-draad aangelegd. Van de plus van de accu direct naar de plus van het relais/onderdeel wat het LPG aanstuurt en laat stromen. Lopen doet ie dus wel op LPG. Ik heb er uiteraard een schakelaar tussen gezet anders blijft er gas stromen als ik de motor uitzet. Ik moet dus elke keer voor het starten de schakelaar aanzetten en nadat ik gestopt ben niet vergeten de schakelaar uit te zetten. Het is en blijft een tijdelijke (nood)oplossing.

Hij startte meteen op LPG. Lopen doet ie ook perfect, behalve dat ie nu (ook in z'n P en N) te hard stationair draait. Ik heb nu dus een manier gevonden om direct op LPG te starten.
Het te hard stationair draaien ligt denk ik aan het feit dat ik a.h.w. een "illegale" bypass heb gemaakt.

Het probleem zit 'm dus inderdaad in de aansturing van de benzine toevoer naar de injectoren en of dit nu door het LPG systeem komt weet ik nog niet. Waarschijnlijk wel. Ik kan er voorlopig mee rijden. Ik breng 'm volgende week naar een goed aangeschreven LPG inbouw/herstel garage om te laten testen of het aan het LPG systeem ligt.

Ik hou jullie op de hoogte.

Gr.
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

en daar ga je daar zo heel de week mee rijden??

(licht niet aan de aansturing van de benzine toevoer, want benzine had je wel, maar de aansturing van de injectoren, maar goed...)

(daarom is het bv ook niet de inertia switch die open zou staan)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 13:36 door bram-rrc.
Bart van Dessel

Ik heb een perfect aansluitschema voor een gas installatie, heb ik van de site van Vogels afgeplukt. Dan is het veilig en eenvoudig. Zo'n automatisch benzine startsysteem ben ik geen voorstander van, je moet zelf de baas blijven en altijd handmatig voor G of B kunnen kiezen.

Gr, Bart
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

mee eens.

start overigens altijd gewoon op gas, dat gaat echt goed. zomer of winter.

en na elke keer gas tanken rij ik een paar km op benzine (niet teveel, wa da kost...)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 15:32 door bram-rrc.
Stefan

Bericht door Stefan »

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb een perfect aansluitschema voor een gas
> installatie, heb ik van de site van Vogels
> afgeplukt. Dan is het veilig en eenvoudig. Zo'n
> automatisch benzine startsysteem ben ik geen
> voorstander van, je moet zelf de baas blijven en
> altijd handmatig voor G of B kunnen kiezen.
>
> Gr, Bart

Hee Bart,

Is dat schema ook bruikbaar voor mijn systeem? Ik ben ook fan van het feit dat je zelf moet kunnen bepalen of je op gas of benzine start.
Zou je het schema door kunnen mailen? Of kan ik het schema ergens van af plukken?

Gr.

Stefan
Stefan

Bericht door Stefan »

Overigens gisteren de auto naar de LPG-boer gebracht. Ligt waarschijnlijk aan het LPG regelkastje (of hoe noem je zoiets;-). Ik wacht het af. Tevens werkte de LPG indicator niet meer, mijn tank is altijd vol haha...was 't maar waar ;-)

Gr.

Stefan
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Ja, er kan er maar een de baas zijn en dat ben jezelf. gr. Juppe.
Plaats reactie