extra draadje trekken voor elc. ventilator
extra draadje trekken voor elc. ventilator
Hoi,
ik ga een nieuwe radiator plaatsen met een elc.ventilator. Dit n.a.v. de ombouw 2.5 n/a - 200 tdi. Nu moet ik een stroom draadje trekken naar de ventilator. Het gemakkelijkste en dichtbij is de aansluiten op de startmotor. Volgens mij kan het geen kwaad om daar een stroomdraadje vandaan te halen. Hier staat permanent 12 volt, maar de ventilator draait pas als de temp. sensor zegt dat het te heet is. Maak ik een denk fout of kan dit inderdaad?
Groeten,
Barend
ik ga een nieuwe radiator plaatsen met een elc.ventilator. Dit n.a.v. de ombouw 2.5 n/a - 200 tdi. Nu moet ik een stroom draadje trekken naar de ventilator. Het gemakkelijkste en dichtbij is de aansluiten op de startmotor. Volgens mij kan het geen kwaad om daar een stroomdraadje vandaan te halen. Hier staat permanent 12 volt, maar de ventilator draait pas als de temp. sensor zegt dat het te heet is. Maak ik een denk fout of kan dit inderdaad?
Groeten,
Barend
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Zorg wel dat je de boel aansluit via een zekering.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ce47347cfc30f2a64e1ac1c63aa68bfa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16535694, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ce47347cfc30f2a64e1ac1c63aa68bfa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16535694, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Ok, doe ik er een losse zekeringhouder tussen, hoeveel amp. ? ventilator trekt niet zoveel denk ik, 6 amp. ?
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Hangt er van af, je kan beter via een relais gaan en dan de startstroom van het contact afhalen (of iets in de motorruimte wat via het contact gaat zoals de start/stopsolinoide) dan gaat de fan uit als je het contact uitzet en uiteraard goed zekeren. ik denk dat 6 amp een beetje weinig is voor een fan.
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('578d28c6462c81dd4aaba250610bb70f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 16535778, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1094d7b16e5334efd9665a17b5b3c85d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 16535778, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/05/2013 13:17 door Tinus.
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('578d28c6462c81dd4aaba250610bb70f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 16535778, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1094d7b16e5334efd9665a17b5b3c85d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 16535778, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/05/2013 13:17 door Tinus.
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Denk dat de aanloopstroom een stuk hoger ligt. je kan met 10A ofzo beginnen als die er uitklapt iets zwaarder tot hij erniet meer uitklapt.
Zou zelf zoals Tinus ook al zegt de voeding liever via het contact laten lopen. Het veiligst is het als de wagen zoveel mogelijk spanningsvrij is als hij af staat.
(zal niet het eerste brandje zijn door kortsluiting)
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4e676a70392494850c8fc1b81d37e18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16535847, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zou zelf zoals Tinus ook al zegt de voeding liever via het contact laten lopen. Het veiligst is het als de wagen zoveel mogelijk spanningsvrij is als hij af staat.
(zal niet het eerste brandje zijn door kortsluiting)
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4e676a70392494850c8fc1b81d37e18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16535847, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Ok Geert en Tinus, draadje vanaf het start/stopsolinoide met een 10 A zekering. Bedankt weer voor de tips
Groeten,
Barend
Groeten,
Barend
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Wees slim en gebruik een relais. Een electrische fan gebruikt meer als 10A en als je dat direct door het contactslot gaat schakelen is het een kwestie van tijd voor je problemen krijgt van je contactslot.
Bij veel dynamo's zit er ook een M6 aansluiting op de accu-aansluiting. Hier kun je een oogje onder zetten en daarmee een relais voeden. Vandaar door naar de thermostaat en de ventilator.
Spoel van het relais hang je aan een geschakelde voeding (een witte draad). Als je slim bent, koop je een relais met ingebouwde zekering.
200102.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6b90185a2df65accb297271800ec6e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fproductimages%2Fbig%2F200102.jpg', 'http://www.rdae.nl/images/productimages/big/200102.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fproductimages%2Fbig%2F200102.jpg', '', 16536508, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij veel dynamo's zit er ook een M6 aansluiting op de accu-aansluiting. Hier kun je een oogje onder zetten en daarmee een relais voeden. Vandaar door naar de thermostaat en de ventilator.
Spoel van het relais hang je aan een geschakelde voeding (een witte draad). Als je slim bent, koop je een relais met ingebouwde zekering.
200102.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6b90185a2df65accb297271800ec6e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fproductimages%2Fbig%2F200102.jpg', 'http://www.rdae.nl/images/productimages/big/200102.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fproductimages%2Fbig%2F200102.jpg', '', 16536508, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
niet via contact!!
als de motor heet is en je zet hem gelijk uit dan loopt de temperatuur in het koelsysteem nog op en juist dan is het goed als de fan nog even na blaast
je hoort dit wel vaker (volvo 343 had dit ook) ik heb het ook zo gedaan en kan niet anders zeggen dat de fan inderdaad soms aanslaat als de ik de motor net uit gezet heb
heb gewoon van de + accu een 4mm2 met een 20 amp losse steekzekeringhouder de fan aangesloten en de min van de fan via de censor op het chassis gezet
een goede fan trekt best wel wat stroom
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('778b5b63530067428ceb13b38ccd8132', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16536591, 600, 600, 'Loading image ...', false);
als de motor heet is en je zet hem gelijk uit dan loopt de temperatuur in het koelsysteem nog op en juist dan is het goed als de fan nog even na blaast
je hoort dit wel vaker (volvo 343 had dit ook) ik heb het ook zo gedaan en kan niet anders zeggen dat de fan inderdaad soms aanslaat als de ik de motor net uit gezet heb
heb gewoon van de + accu een 4mm2 met een 20 amp losse steekzekeringhouder de fan aangesloten en de min van de fan via de censor op het chassis gezet
een goede fan trekt best wel wat stroom
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('778b5b63530067428ceb13b38ccd8132', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16536591, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Inderdaad: neem even meer tijd (en werk) en haal een draad van de + van je accu. Goede zekering erin (min. 12 amp) en je weet zeker dat het goed aangesloten is.
Tip: de temp. sensor zal het relais bedienen waardoor je fan aanslaat. Neem een klein ledje dat je in je dashboard inbouwt en sluit dat aan op je relais. Slaat nu je fan aan, dan gaat het ledje ook branden en dan zie je dattie aanslaat. Ik weet niet hoeveel herrie jouw motor maakt, de mijne heel veel en ik hoorde nooit of de fan wel of niet aansloeg. Met zo'n ledje heb je er (letterlijk) zicht op.
Tip: de temp. sensor zal het relais bedienen waardoor je fan aanslaat. Neem een klein ledje dat je in je dashboard inbouwt en sluit dat aan op je relais. Slaat nu je fan aan, dan gaat het ledje ook branden en dan zie je dattie aanslaat. Ik weet niet hoeveel herrie jouw motor maakt, de mijne heel veel en ik hoorde nooit of de fan wel of niet aansloeg. Met zo'n ledje heb je er (letterlijk) zicht op.
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Standaard is de 200Tdi voorzien van een viscous fan en die stopt ook op het moment dat je de motor uitschakelt; terwijl bij het uitschakelen ook de stroming van de koelvloeistof stilvalt.
Enige voordeel wat je dus hebt is dat er wat "frisse lucht" door de motorruimte blijft stromen en het water in de radiateur afkoelt.....
Als de motor op normale bedrijftemperatuur en de koeling in orde is, dan is het uitschakelen van de ventilator bij contact uit geen enkel probleem.
Zelfs bij de TDV6 gebruikt Lr nog een (electronisch) gestuurde viscous koppeling. Simpelweg omdat deze blijft draaien als ie stuk gaat en je dus altijd koeling houdt. Maar die stopt ook direct bij uitschakelen motor.
Loopt de motor (te) warm dan is het beter hem gewoon even stationair te laten lopen ipv hem uit te schakelen. Zo vermijd je hot-spots en schade.
Als dat warmlopen vaker gebeurd moet je gaan kijken wat de grondoorzaak is.....
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Enige voordeel wat je dus hebt is dat er wat "frisse lucht" door de motorruimte blijft stromen en het water in de radiateur afkoelt.....
Als de motor op normale bedrijftemperatuur en de koeling in orde is, dan is het uitschakelen van de ventilator bij contact uit geen enkel probleem.
Zelfs bij de TDV6 gebruikt Lr nog een (electronisch) gestuurde viscous koppeling. Simpelweg omdat deze blijft draaien als ie stuk gaat en je dus altijd koeling houdt. Maar die stopt ook direct bij uitschakelen motor.
Loopt de motor (te) warm dan is het beter hem gewoon even stationair te laten lopen ipv hem uit te schakelen. Zo vermijd je hot-spots en schade.
Als dat warmlopen vaker gebeurd moet je gaan kijken wat de grondoorzaak is.....
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Hoi,
Maak het voor alle zekerheid zo geschakeld:
Landrover+90+110+Naloop+ventilator.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d266b01f3fa5d89fc2f128b79e6bf4d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-1Z2aTMTJ_2I%2FUYupoB8lqHI%2FAAAAAAAAIYM%2FZ5eHuafGZ2w%2Fw773-h580-no%2FLandrover%2B90%2B110%2BNaloop%2Bventilator.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-1Z2aTMTJ_2I/UYupoB8lqHI/AAAAAAAAIYM/Z5eHuafGZ2w/w773-h580-no/Landrover+90+110+Naloop+ventilator.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-1Z2aTMTJ_2I%2FUYupoB8lqHI%2FAAAAAAAAIYM%2FZ5eHuafGZ2w%2Fw773-h580-no%2FLandrover%2B90%2B110%2BNaloop%2Bventilator.jpg', '', 16538276, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hierbij blijft de ventilator (als deze al loopt) en het contact wordt uitgeschakeld, nalopen, totdat de thermostaat afschakelt. Daarna schakelt deze niet meer vanzelf in (geheugenfunctie van het relais in dit geval), zolang het contact niet wordt ingeschakeld, dat is ook nog wat veiliger.
Zoals al aangegeven, pik inderdaad de spanning van de dikke schroef op de dynamo af. Is het makkelijkst en meest doeltreffend.
De kleuren op de tekening zijn willekeurig, maar daar waar permanent spanning op staat, bij voorkeur rood en een geschakeld spanning vanaf het contactslot, wit. De massadraad in de regel zwart. Zorg wel voor een goede massa op het chassis (een van de motormassa kabels).
De diodes D1, D2 en D3 zijn van het type IN4005, IN4006 of IN4007 (gewoon 1 A max). D3 is een z.g. blusdiode om stoorpieken te voorkomen.
Succes en sleutel ze,
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6033887e616793bd8847ec627e49e19', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16538276, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('749efe6d050b588f5fe73b1b57f9ec48', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16538276, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Maak het voor alle zekerheid zo geschakeld:
Landrover+90+110+Naloop+ventilator.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d266b01f3fa5d89fc2f128b79e6bf4d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-1Z2aTMTJ_2I%2FUYupoB8lqHI%2FAAAAAAAAIYM%2FZ5eHuafGZ2w%2Fw773-h580-no%2FLandrover%2B90%2B110%2BNaloop%2Bventilator.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-1Z2aTMTJ_2I/UYupoB8lqHI/AAAAAAAAIYM/Z5eHuafGZ2w/w773-h580-no/Landrover+90+110+Naloop+ventilator.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-1Z2aTMTJ_2I%2FUYupoB8lqHI%2FAAAAAAAAIYM%2FZ5eHuafGZ2w%2Fw773-h580-no%2FLandrover%2B90%2B110%2BNaloop%2Bventilator.jpg', '', 16538276, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hierbij blijft de ventilator (als deze al loopt) en het contact wordt uitgeschakeld, nalopen, totdat de thermostaat afschakelt. Daarna schakelt deze niet meer vanzelf in (geheugenfunctie van het relais in dit geval), zolang het contact niet wordt ingeschakeld, dat is ook nog wat veiliger.
Zoals al aangegeven, pik inderdaad de spanning van de dikke schroef op de dynamo af. Is het makkelijkst en meest doeltreffend.
De kleuren op de tekening zijn willekeurig, maar daar waar permanent spanning op staat, bij voorkeur rood en een geschakeld spanning vanaf het contactslot, wit. De massadraad in de regel zwart. Zorg wel voor een goede massa op het chassis (een van de motormassa kabels).
De diodes D1, D2 en D3 zijn van het type IN4005, IN4006 of IN4007 (gewoon 1 A max). D3 is een z.g. blusdiode om stoorpieken te voorkomen.
Succes en sleutel ze,
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6033887e616793bd8847ec627e49e19', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16538276, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('749efe6d050b588f5fe73b1b57f9ec48', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16538276, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator OPGELOST
Bedankt allemaal voor de hulp!!. Gisteren alles aangesloten. Een draad getrokken van het contactslot (de witte) naar voren en een extra voeding draad van de startmotor, deze apart gezekerd. Het geheel aangesloten met een relais er tussen. Of het goed werkt weet ik nog niet want in ben nog bezig met de ombouw en die is nog niet af. Ik heb nog een andere vraag over het stuurhuis, maar die post ik wel apart.
Groeten,
Barend
Groeten,
Barend
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Vindt de geschatte aperages wat laag, mijn elektrische koelfan (audi TT) trekt 40Apm. tijdens het opstarten, dan gaan dunne draadjes VEEL te warm worden en krijg je brandgevaar, dus dikkevoeding met 60 Amp zekering via relais geschakeld aangelegd.
GRT Huub
Check dat amperage...
GRT Huub
Check dat amperage...
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Hoi huub, heb inmiddels alles gemonteerd. In de ventilator doos bleek ook een relais te zitten, wordt dus meegeleverd. Deze is aan de voeding kant 30 amp. Ik heb er nu ook een 30 amp. Zekering tussen. Maar zal het in de gaten houden. Groet, barend
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Hoi Red fox hou er rekening mee dat als je niet via het contact schakeld de fan vaak aanslaat als de motor net uit is.Normaal als de motor uit is staat staat de fan ook stil dus dat kan ook bij de elec. fan.Het is soms vervelend als je bijv bij de supermarkt op het parkeerterrein staat of in een stad geparkeerd staat en hop je fan springt aan.
Bij mijn 109 kwamen ze mij eerst altijd roepen binnen dat er iets met mijn landrover aan de hand was wat hij maakte zo'n herrie!
Het is maar dat je het even weet.
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d83eeb1c704bc3750d1e1fe8ae8f5d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16547449, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij mijn 109 kwamen ze mij eerst altijd roepen binnen dat er iets met mijn landrover aan de hand was wat hij maakte zo'n herrie!
Het is maar dat je het even weet.
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d83eeb1c704bc3750d1e1fe8ae8f5d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16547449, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Hoi dirk, ik heb de schakeldraad van het contactslot afgehaald, de witte. Dikke voedingsdraad van de startmotor die weer rechtstreeks op de accu staat, dus, moet goed komen groet,, barend
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Ok toppie laat het nu maar warm weer worden dan!
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2380f8d6c0e183a61ca90d5be1129165', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16547516, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2380f8d6c0e183a61ca90d5be1129165', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16547516, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: extra draadje trekken voor elc. ventilator
Hoi Dirk,
Daarom heb ik de éénmalige "naloopschakeling" in mijn eerdere post van deze discussie aangegeven. De ventilator blijft dan na het uitschakelen van de motor nalopen als deze al toevallig liep, als de thermostaat dan de boel verbreekt, stopt de ventilator en komt pas weer op als de auto weer op contact wordt gezet.
Landrover+90+110+Naloop+ventilator.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cada8e4157717dde0d272f66100ffaaf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-1Z2aTMTJ_2I%2FUYupoB8lqHI%2FAAAAAAAAIYM%2FZ5eHuafGZ2w%2Fw408-h306-p-o%2FLandrover%2B90%2B110%2BNaloop%2Bventilator.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-1Z2aTMTJ_2I/UYupoB8lqHI/AAAAAAAAIYM/Z5eHuafGZ2w/w408-h306-p-o/Landrover+90+110+Naloop+ventilator.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-1Z2aTMTJ_2I%2FUYupoB8lqHI%2FAAAAAAAAIYM%2FZ5eHuafGZ2w%2Fw408-h306-p-o%2FLandrover%2B90%2B110%2BNaloop%2Bventilator.jpg', '', 16547869, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De stroom van de ventilator loopt uiteraard in deze schakeling niet door het contact. Alleen de stuurstroom van het relais komt via het contact en dat is maar iets van 0,1 of 0,2 Ampère.
Met deze schakeling kan er ook niks gebeuren als je aan de motor aan het werken bent als deze warm is. Heel vervelend als een ventilator onverwacht begint te lopen.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Daarom heb ik de éénmalige "naloopschakeling" in mijn eerdere post van deze discussie aangegeven. De ventilator blijft dan na het uitschakelen van de motor nalopen als deze al toevallig liep, als de thermostaat dan de boel verbreekt, stopt de ventilator en komt pas weer op als de auto weer op contact wordt gezet.
Landrover+90+110+Naloop+ventilator.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cada8e4157717dde0d272f66100ffaaf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-1Z2aTMTJ_2I%2FUYupoB8lqHI%2FAAAAAAAAIYM%2FZ5eHuafGZ2w%2Fw408-h306-p-o%2FLandrover%2B90%2B110%2BNaloop%2Bventilator.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-1Z2aTMTJ_2I/UYupoB8lqHI/AAAAAAAAIYM/Z5eHuafGZ2w/w408-h306-p-o/Landrover+90+110+Naloop+ventilator.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-1Z2aTMTJ_2I%2FUYupoB8lqHI%2FAAAAAAAAIYM%2FZ5eHuafGZ2w%2Fw408-h306-p-o%2FLandrover%2B90%2B110%2BNaloop%2Bventilator.jpg', '', 16547869, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De stroom van de ventilator loopt uiteraard in deze schakeling niet door het contact. Alleen de stuurstroom van het relais komt via het contact en dat is maar iets van 0,1 of 0,2 Ampère.
Met deze schakeling kan er ook niks gebeuren als je aan de motor aan het werken bent als deze warm is. Heel vervelend als een ventilator onverwacht begint te lopen.
Groeten en sleutel ze,
Jos