Weekers heeft het druk
Weekers heeft het druk
Hartelijk dank voor uw e-mail gericht aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Motorrijtuigenbelasting valt onder het ministerie van Financiën. Ik heb uw vraag voorgelegd aan Financiën en bijgaand hun reactie.
Met vriendelijke groet,
Loes Klijn
Adviseur Maatschappelijke Correspondentie
Geachte heer / mevrouw,
Met uw e-mail aan staatssecretaris Weekers hebt u inzicht gegeven in wat de veranderingen in de regeling voor oldtimers voor u betekenen. Gezien de grote hoeveelheid reacties die staatssecretaris Weekers op deze regeling heeft ontvangen, is het niet mogelijk deze allemaal binnen een redelijke termijn individueel te beantwoorden. Daarom is voor deze opzet van beantwoording gekozen. Hieronder treft u uitgebreide uitleg over aanleiding en aard van de nieuwe regeling voor oldtimers.
Staatssecretaris Weekers is zich zeer bewust wat de mogelijke afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers losmaakt. Hij heeft dan ook toegezegd, in een overleg volgend op zijn Kamerbrief van 15 april (zie: [www.rijksoverheid.nl]), een ultieme poging te zullen doen om met de oldtimerbranche tot overeenstemming te komen teneinde het hobbymatig gebruik van rijdend cultureel erfgoed te ontzien.
In zijn Kamerbrief van 24 april (te vinden via [www.rijksoverheid.nl]) heeft de staatssecretaris de Tweede Kamer een alternatief voor de afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers voorgelegd.
Belangrijk gegeven hierbij is dat de uitkomsten het resultaat zijn van intensief overleg met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. Er is een akkoord gesloten dat door de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche wordt gesteund. Dit alternatief ziet er als volgt uit.
Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Het betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Dit is de structurele regeling die ruim € 16 miljoen per jaar kost (optie 4 van de brief van 15 april jl.). Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar zijn (datum eerste toelating vanaf 1973 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt. In de uitwerking van deze regeling zal hierbij worden meegewogen dat voor deze maanden een ontheffing kan worden aangevraagd in het geval het voertuig APK gekeurd moet worden.
Dit alternatief beoogt nog meer dan de alternatieven, genoemd in de brief van 15 april jl., de liefhebber te ontzien terwijl de meer milieubelastende, maar onder het huidige regime vrijgestelde veelrijder (voornamelijk diesel- en LPG-rijders) zijn vrijstelling verliest en MRB moet gaan betalen.. Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het overgangsregime loopt af in het jaar 2028 (zodra de jaargang 1987 40 jaar is).
Voor uitgebreidere informatie verwijs ik u naar de hierboven genoemde brieven, alsook nadere informatie op www.rijksoverheid.nl. De oldtimerregeling wordt nader uitgewerkt en zal deel uitmaken van het Belastingplan 2014.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Namens deze,
R. Dolstra
Directeur Communicatie
Met vriendelijke groet,
Loes Klijn
Adviseur Maatschappelijke Correspondentie
Geachte heer / mevrouw,
Met uw e-mail aan staatssecretaris Weekers hebt u inzicht gegeven in wat de veranderingen in de regeling voor oldtimers voor u betekenen. Gezien de grote hoeveelheid reacties die staatssecretaris Weekers op deze regeling heeft ontvangen, is het niet mogelijk deze allemaal binnen een redelijke termijn individueel te beantwoorden. Daarom is voor deze opzet van beantwoording gekozen. Hieronder treft u uitgebreide uitleg over aanleiding en aard van de nieuwe regeling voor oldtimers.
Staatssecretaris Weekers is zich zeer bewust wat de mogelijke afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers losmaakt. Hij heeft dan ook toegezegd, in een overleg volgend op zijn Kamerbrief van 15 april (zie: [www.rijksoverheid.nl]), een ultieme poging te zullen doen om met de oldtimerbranche tot overeenstemming te komen teneinde het hobbymatig gebruik van rijdend cultureel erfgoed te ontzien.
In zijn Kamerbrief van 24 april (te vinden via [www.rijksoverheid.nl]) heeft de staatssecretaris de Tweede Kamer een alternatief voor de afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers voorgelegd.
Belangrijk gegeven hierbij is dat de uitkomsten het resultaat zijn van intensief overleg met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. Er is een akkoord gesloten dat door de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche wordt gesteund. Dit alternatief ziet er als volgt uit.
Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Het betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Dit is de structurele regeling die ruim € 16 miljoen per jaar kost (optie 4 van de brief van 15 april jl.). Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar zijn (datum eerste toelating vanaf 1973 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt. In de uitwerking van deze regeling zal hierbij worden meegewogen dat voor deze maanden een ontheffing kan worden aangevraagd in het geval het voertuig APK gekeurd moet worden.
Dit alternatief beoogt nog meer dan de alternatieven, genoemd in de brief van 15 april jl., de liefhebber te ontzien terwijl de meer milieubelastende, maar onder het huidige regime vrijgestelde veelrijder (voornamelijk diesel- en LPG-rijders) zijn vrijstelling verliest en MRB moet gaan betalen.. Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het overgangsregime loopt af in het jaar 2028 (zodra de jaargang 1987 40 jaar is).
Voor uitgebreidere informatie verwijs ik u naar de hierboven genoemde brieven, alsook nadere informatie op www.rijksoverheid.nl. De oldtimerregeling wordt nader uitgewerkt en zal deel uitmaken van het Belastingplan 2014.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Namens deze,
R. Dolstra
Directeur Communicatie
Re: Weekers heeft het druk
yup, kreeg ik ook.
kan me nog niet herrineren dat het al door de kamers is gegaan.....
maw. ze lopen voor de muziek uit...
is weer eens wat anders voor Weekers...soms weet hij van niets....
kan me nog niet herrineren dat het al door de kamers is gegaan.....
maw. ze lopen voor de muziek uit...
is weer eens wat anders voor Weekers...soms weet hij van niets....
Re: Weekers heeft het druk
Wij hebben net zo'n mail gekregen.
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('182024b8c1f87cf982f05df852e1cd50', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16533904, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('182024b8c1f87cf982f05df852e1cd50', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16533904, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Weekers heeft het druk
dus gewoon weer de standaard antwoorden om ons zoet te houden
had eigenlijk niet anders verwacht.
willem109+
Land rover 109( benzine)
had eigenlijk niet anders verwacht.
willem109+
Land rover 109( benzine)
Re: Weekers heeft het druk
Loes heeft geageerd bij mij.......hetzelfde dus. Ook door gestuurd.
Groet michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Groet michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: Weekers heeft het druk
Ze vinden hun "alternatief" nog steeds heel goed. Hetzelfde antwoord. Hopelijk komt men nog tot bezinning...
Ik vraag me echter nog steeds af of de heren en dames politici een IQ hebben dat hoger is dan de maximum snelheid van een Series 3...
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2b879f57f38f21a2cf06462e54706614', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16535268, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/05/2013 06:53 door Marijn & Simba.
Ik vraag me echter nog steeds af of de heren en dames politici een IQ hebben dat hoger is dan de maximum snelheid van een Series 3...
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2b879f57f38f21a2cf06462e54706614', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16535268, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/05/2013 06:53 door Marijn & Simba.
Re: Weekers heeft het druk
Wat is er mis met een iq van 130??
Lijkt me toch al vrij ver boven het gemiddelde.
Gr. Kees.
Lijkt me toch al vrij ver boven het gemiddelde.
Gr. Kees.
Re: Weekers heeft het druk
Marijn & Simba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ze vinden hun "alternatief" nog steeds heel goed.
> Hetzelfde antwoord. Hopelijk komt men nog tot
> bezinning...
> Ik vraag me echter nog steeds af of de heren en
> dames politici een IQ hebben dat hoger is dan de
> maximum snelheid van een Series 3...
Dat vraag ik me niet meer af! Hooguit het IQ topsnelheid in de 2e versnelling!
mzzl
Kees
-------------------------------------------------------
> Ze vinden hun "alternatief" nog steeds heel goed.
> Hetzelfde antwoord. Hopelijk komt men nog tot
> bezinning...
> Ik vraag me echter nog steeds af of de heren en
> dames politici een IQ hebben dat hoger is dan de
> maximum snelheid van een Series 3...
Dat vraag ik me niet meer af! Hooguit het IQ topsnelheid in de 2e versnelling!
mzzl
Kees
Re: Weekers heeft het druk
hoe dom ze ook zijn
met hun salaris is het geen probleem een 109 diesel te rijden
met hun salaris is het geen probleem een 109 diesel te rijden
Re: Weekers heeft het druk
Die van mij rijdt net aan 90...
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b22189c2530fc77444ae64a43f42f6cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16537445, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b22189c2530fc77444ae64a43f42f6cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16537445, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Weekers heeft het druk
Dit schreef ik ook al elders bij het 6 mei verhaal...
Maar goed, alles bij elkaar is mijn 109 nog maar 31 jaar oud en loopt op diesel. Ik rij nog geen 1000 km per jaar, dus die vervuiling valt wel mee dacht ik. Straks de volle mep betalen voor een diesel van bijna 2 ton... Dat wordt het hele jaar schorsen en in de zomermaanden even rijden? In de sneeuw mag dus niet meer, dus die lol mag ook niet.
Nee dan kan ik beter een modernere defender kopen en die alle dagen gaan rijden. Dan blaas ik dus 20.000 km roet de lucht in voor hetzelfde geld. Hoezo het milieu meneer Weekers? En mijn 109 moet dan maar naar de schroot? Kunnen ze er weer een nieuwe van maken, dat is pas milieubewust. Van die energie en milieu belasting kan een 109 weer 30 jaar rijden, o nee dat mocht dus niet...
Rapport niet gelezen meneer Weekers? De premies om "oude" autos van 10 jaar en ouder van de weg te halen, heeft meer geld gekost en meer milieuschade aangericht dan ze duurzaam te laten rijden. Dat de regering geld wil vangen voor het gebruik van hun wegen, ok dat kan. Maar laat het milieu erbuiten, dan moet je gewoon elke fabrikant verplichten hun auto's zo te maken dat ze minimaal 30 jaar meegaan, dat is pas winst. En natuurlijk dat kan al lang, alleen dat past niet in onze consumptie maatschappij, duurzaamheid is de grootste vijand van dit economisch bestel.
Dus iemand belang bij een 109 uit 1982? Inruilen voor een defender van 2008 mag ook, dan moet ik die wel voor 2038 verkopen...
Maar goed, alles bij elkaar is mijn 109 nog maar 31 jaar oud en loopt op diesel. Ik rij nog geen 1000 km per jaar, dus die vervuiling valt wel mee dacht ik. Straks de volle mep betalen voor een diesel van bijna 2 ton... Dat wordt het hele jaar schorsen en in de zomermaanden even rijden? In de sneeuw mag dus niet meer, dus die lol mag ook niet.
Nee dan kan ik beter een modernere defender kopen en die alle dagen gaan rijden. Dan blaas ik dus 20.000 km roet de lucht in voor hetzelfde geld. Hoezo het milieu meneer Weekers? En mijn 109 moet dan maar naar de schroot? Kunnen ze er weer een nieuwe van maken, dat is pas milieubewust. Van die energie en milieu belasting kan een 109 weer 30 jaar rijden, o nee dat mocht dus niet...
Rapport niet gelezen meneer Weekers? De premies om "oude" autos van 10 jaar en ouder van de weg te halen, heeft meer geld gekost en meer milieuschade aangericht dan ze duurzaam te laten rijden. Dat de regering geld wil vangen voor het gebruik van hun wegen, ok dat kan. Maar laat het milieu erbuiten, dan moet je gewoon elke fabrikant verplichten hun auto's zo te maken dat ze minimaal 30 jaar meegaan, dat is pas winst. En natuurlijk dat kan al lang, alleen dat past niet in onze consumptie maatschappij, duurzaamheid is de grootste vijand van dit economisch bestel.
Dus iemand belang bij een 109 uit 1982? Inruilen voor een defender van 2008 mag ook, dan moet ik die wel voor 2038 verkopen...