Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Hallo,
Na 40.000 km ben ik het rammelen van de koppeling op mijn '07 Defender (2.4tdci) zat, dus ik wil er een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep inzetten.
Heb een setje van AP Driveline (Borg&Beck) besteld dat leek me wel ok, maar nu pak ik hem uit en merk ik dat de veren in de plaat niet vast zitten en ook rammelen.
Het lijkt mij niet in orde. Weet iemand of dit zo hoort bij dit type? Hier hoor je het geluid:
Alvast bedankt voor jullie opinie haal die bak er liever niet elke week onder vandaan
Groeten
Paul
Na 40.000 km ben ik het rammelen van de koppeling op mijn '07 Defender (2.4tdci) zat, dus ik wil er een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep inzetten.
Heb een setje van AP Driveline (Borg&Beck) besteld dat leek me wel ok, maar nu pak ik hem uit en merk ik dat de veren in de plaat niet vast zitten en ook rammelen.
Het lijkt mij niet in orde. Weet iemand of dit zo hoort bij dit type? Hier hoor je het geluid:
Alvast bedankt voor jullie opinie haal die bak er liever niet elke week onder vandaan
Groeten
Paul
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Koppelings problemen bij de Ford motor in de Defender is bekend.
2.4 TDCI koppeling
als ik zo links en rechts lees, heeft landrover ( euh Ford destijds ) besloten dat de Transit met de zelfde motor en bak een dubbelmassa vliegwiel kreeg, maar de defender het maar moest doen met een antiek vliegwiel/kopelingsplaat., rammelende bakken en rauw lopende motr is het gevolg en zo te lezen gaat de gemiddelde plaat maar 15.000 tot 20.000 km mee
In de link hier boven heeft imand een foto geplaast waar in zicht baar is dat de plaat twee sets verschillende veren, 2 ervan zouden vast zitten en twee zouden "zweeven "
het lijk dus normaal, Ik zou persoonlijk proberen uit te zoeken of je het dubbelmassa vliegwiel van de transit niet kunt monteren.
Ik denk dan dat het dubbelmassa vlieg wiel eens in de 250.000 of 300.000 km vervangen zou moeten worden, maar dat de plaaten het wel veel langer uithouden, en dat de boel soepel loopt zonder verdere schade aan bak of ovrige aandrijflijn komponenten.
Ik weet echter niet of dit kan en ook uitkomst biedt, maar als ik het zo lees links en rechts is het gebrek aan een modern vliegwiel verantwoordelijk voor een rauwe motor en vroegtijdig/regelmatig overlijden van je koppelingsplaat.
Ik ben helaas niet bekend met deze motoren, en kan je darom ook niet beter adviseren.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
2.4 TDCI koppeling
als ik zo links en rechts lees, heeft landrover ( euh Ford destijds ) besloten dat de Transit met de zelfde motor en bak een dubbelmassa vliegwiel kreeg, maar de defender het maar moest doen met een antiek vliegwiel/kopelingsplaat., rammelende bakken en rauw lopende motr is het gevolg en zo te lezen gaat de gemiddelde plaat maar 15.000 tot 20.000 km mee
In de link hier boven heeft imand een foto geplaast waar in zicht baar is dat de plaat twee sets verschillende veren, 2 ervan zouden vast zitten en twee zouden "zweeven "
het lijk dus normaal, Ik zou persoonlijk proberen uit te zoeken of je het dubbelmassa vliegwiel van de transit niet kunt monteren.
Ik denk dan dat het dubbelmassa vlieg wiel eens in de 250.000 of 300.000 km vervangen zou moeten worden, maar dat de plaaten het wel veel langer uithouden, en dat de boel soepel loopt zonder verdere schade aan bak of ovrige aandrijflijn komponenten.
Ik weet echter niet of dit kan en ook uitkomst biedt, maar als ik het zo lees links en rechts is het gebrek aan een modern vliegwiel verantwoordelijk voor een rauwe motor en vroegtijdig/regelmatig overlijden van je koppelingsplaat.
Ik ben helaas niet bekend met deze motoren, en kan je darom ook niet beter adviseren.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Bedankt voor je bericht/opinie Andrew!
Ik heb begrepen dat de opvolger (2.2 Tdci) wel een dual mass flywheel heeft. Wellicht om deze reden. Dat de motor gewoon een beetje onstuimig is en de veren in de koppeling dat dus niet aan kunnen.
Twee veren zijn inderdaad ietsje losser dan de andere twee. Die kan ik wel draaien maar niet met 1 vinger. Wellicht dan toch maar gewoon dit eronder hangen en als het nog eens een probleem geeft zo'n dual mass flywheel erop zetten...
Ik heb begrepen dat de opvolger (2.2 Tdci) wel een dual mass flywheel heeft. Wellicht om deze reden. Dat de motor gewoon een beetje onstuimig is en de veren in de koppeling dat dus niet aan kunnen.
Twee veren zijn inderdaad ietsje losser dan de andere twee. Die kan ik wel draaien maar niet met 1 vinger. Wellicht dan toch maar gewoon dit eronder hangen en als het nog eens een probleem geeft zo'n dual mass flywheel erop zetten...
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Goedemorgen Paul,
Ik heb geleerd dat die veren de torsies die ontstaan bij het koppelen en ontkoppelen opvangen en dat er absoluut geen speling in mag zitten want dit "vreet" in je koppelingsplaat en slijt je koppelingsplaat veel sneller en is waarschijnlijk eerder stuk. Je zal zien dat bij een oude te vervangen koppelingsplaat deze veren altijd los zitten ..........................................
Groet Michel
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Ik heb geleerd dat die veren de torsies die ontstaan bij het koppelen en ontkoppelen opvangen en dat er absoluut geen speling in mag zitten want dit "vreet" in je koppelingsplaat en slijt je koppelingsplaat veel sneller en is waarschijnlijk eerder stuk. Je zal zien dat bij een oude te vervangen koppelingsplaat deze veren altijd los zitten ..........................................
Groet Michel
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Hmm. Ja ik weet inderdaad ook niet beter, bij mijn SIII koppelingsplaat zaten ze gewoon vast en bij die van een Freelander ook.
Ik zal toch nog maar eens navraag doen bij de leverancier.
Ik zal toch nog maar eens navraag doen bij de leverancier.
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Hoi,de transit heeft toch indertijd ook veel problemen gehad met het dubbelmassavliegwiel,dit vertoonde ook vroegtijde slijtage waaordoor slijpsel in de startmotor terecht kwam en deze kapot liep.
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
De standaard gemonteerde koppeling rammelt bij ieder Puma 2. die ik ken. Bij de mijne is bij 25.000 een nieuwe gemonteerd en die zit er nu nog in. Die gaat dus al 80.000 kilometer mee met gemiddeld een ton of 5 aan de trekhaak......
Zonder gerammel en zonder problemen. Die 15 à 20.000 km levensduur is compleet uit de lucht gegrepen.
Alleen is de koppeling onder garantie vervangen, dus ik heb geen idee wat er in zit.
Zonder gerammel en zonder problemen. Die 15 à 20.000 km levensduur is compleet uit de lucht gegrepen.
Alleen is de koppeling onder garantie vervangen, dus ik heb geen idee wat er in zit.
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Bij mijn 2009 puma zijn alleen de veren vernieuwd onder garantie.Bij Jager, was een bekend probleem.
Defender 130 2009
Defender 110 2002
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/05/2013 14:17 door Fred.
Defender 130 2009
Defender 110 2002
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/05/2013 14:17 door Fred.
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Hoi Paul,
In een ver verleden heb ik nog eens koppelingsplaten ontwikkelt met ZF voor DAF. Op basis daarvan wat theorie om de waarheden en broodjes aap van elkaar te schreiden.
De koppelingsplaat in het filmpje bevat 3 sets veren:
Set 1: bladveren tussen de voeringsdelen. Deze zorgen voor een doseerbare koppeling. De gehele doseerden van de koppeling komt uit deze veren.
Set 2: kleine torsiedemper. Dit zijn de vier kleine schroefveertjes. Hierbij zitten ook wrijvingselementjes. Dit veer-dempersysteem dempt de trillingen uit de rotspartijen van de motor om zo rammelen van de versnellingsbak tegen te gaan bij stationair draaien in zijn neutraal.
Set 3: grote torsiedemper. De voer grote schroefveren + demperelement. Deze dempt de rotatieoneenparigheden uit de motor voordat deze de aandrijflijn ingaan. Deze oneenparigheden worden veroorzaakt door de verbranding per zuiger maar ook bv. door de nokkenas. Deze veren hebben dus niks te maken met aangrijpen van de koppeling. Hun doel is alleen het beschermen van de aandrijflijn. Een modernere manier bij diesels is mbv een dual Maas flywheel, waarmee eigen frequentiepieken veel verder weg geduwd kunnen worden. Het monteren van een Transit vliegwiel is dus niet aan te raden aangezien deze uitgelegd is op een aandrijflijn met compleet verschillende stijfheden. Hiermee zou je bijvoorbeeld ineens een differentieel op eigen frequentie kunnen gaan aansturen...
Een goed voorbeeld hiervan is het brommen dat de achterassen vroeger deden in oude stadsbussen.
Moraal van het verhaal:
- het gebrek aan voorspanning in twee van de vier veren lijkt bedoeld om de stijfheidsopbouw anders te krijgen.
- het gebrek aan voorspanning in twee veren zou wat irritant gerammel kunnen veroorzaken, maar ik geloof niet dat je dat bij een Defender kan horen.
Dus?
Monteren dat ding en lekker rijden.
Hoop dat ik hiermee wat verheldering gegeven heb.
Groet,
Michael
In een ver verleden heb ik nog eens koppelingsplaten ontwikkelt met ZF voor DAF. Op basis daarvan wat theorie om de waarheden en broodjes aap van elkaar te schreiden.
De koppelingsplaat in het filmpje bevat 3 sets veren:
Set 1: bladveren tussen de voeringsdelen. Deze zorgen voor een doseerbare koppeling. De gehele doseerden van de koppeling komt uit deze veren.
Set 2: kleine torsiedemper. Dit zijn de vier kleine schroefveertjes. Hierbij zitten ook wrijvingselementjes. Dit veer-dempersysteem dempt de trillingen uit de rotspartijen van de motor om zo rammelen van de versnellingsbak tegen te gaan bij stationair draaien in zijn neutraal.
Set 3: grote torsiedemper. De voer grote schroefveren + demperelement. Deze dempt de rotatieoneenparigheden uit de motor voordat deze de aandrijflijn ingaan. Deze oneenparigheden worden veroorzaakt door de verbranding per zuiger maar ook bv. door de nokkenas. Deze veren hebben dus niks te maken met aangrijpen van de koppeling. Hun doel is alleen het beschermen van de aandrijflijn. Een modernere manier bij diesels is mbv een dual Maas flywheel, waarmee eigen frequentiepieken veel verder weg geduwd kunnen worden. Het monteren van een Transit vliegwiel is dus niet aan te raden aangezien deze uitgelegd is op een aandrijflijn met compleet verschillende stijfheden. Hiermee zou je bijvoorbeeld ineens een differentieel op eigen frequentie kunnen gaan aansturen...
Een goed voorbeeld hiervan is het brommen dat de achterassen vroeger deden in oude stadsbussen.
Moraal van het verhaal:
- het gebrek aan voorspanning in twee van de vier veren lijkt bedoeld om de stijfheidsopbouw anders te krijgen.
- het gebrek aan voorspanning in twee veren zou wat irritant gerammel kunnen veroorzaken, maar ik geloof niet dat je dat bij een Defender kan horen.
Dus?
Monteren dat ding en lekker rijden.
Hoop dat ik hiermee wat verheldering gegeven heb.
Groet,
Michael
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
goed verhaal, weer wat geleerd
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Had alleen gisterenavond niet in de gaten dat die geweldige autocorrect van de iPhone sommige fantastische woorden heeft geplaatst...
Rotspartijen.... moest gewoon rotatie zijn.
Het was laat zullen we maar zeggen.
Rotspartijen.... moest gewoon rotatie zijn.
Het was laat zullen we maar zeggen.
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Inderdaad een heel informatief verhaal Michael.
Maar ik had wel zoiets van:
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93c6ae07b09c1961ec736795d6b798c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16530741, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('be3c8e069ca8b7ce231e8cb162e2e5da', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16530741, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar ik had wel zoiets van:
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93c6ae07b09c1961ec736795d6b798c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16530741, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('be3c8e069ca8b7ce231e8cb162e2e5da', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16530741, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Uuuuhhmm, proost?
Hoe is het met de 2,25?
Hoe is het met de 2,25?
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Michael110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Uuuuhhmm, proost?
Ik dacht vanwege de spelling dat je een bakkie te veel op had.
> Hoe is het met de 2,25?
Met dat naaimachientje bedoel je.
Shit wat loopt dat blokje mooooooooiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d182f2e786c2b38e5cddc84cb74ce4fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16530866, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c937ce31945988f34a2f4da52c82bdd6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16530866, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2013 19:32 door Eric&Betty Boop.
-------------------------------------------------------
> Uuuuhhmm, proost?
Ik dacht vanwege de spelling dat je een bakkie te veel op had.
> Hoe is het met de 2,25?
Met dat naaimachientje bedoel je.
Shit wat loopt dat blokje mooooooooiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d182f2e786c2b38e5cddc84cb74ce4fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16530866, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c937ce31945988f34a2f4da52c82bdd6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16530866, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2013 19:32 door Eric&Betty Boop.
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
UIt de lucht gegrepen is het niet lees maar eens in mijn link die ik in mijn post heb geplaast,! en die van jouw kan erbij jijj hebt hem ook al na 20 000 vervangen! dus wat is dan uit de lucht gegrepen als er zo veel meldingen zijn????
somigen schrijven dat ze een ander type plaat hebben gekregen ( onder garantie ) en er nu langer mee hebben gereden, maar er zijn er ook die weer naar korte tijd een nieuwe plaat nodig hadden, er is dus iets niet goed doordacht.
Als je ( zoals ik ) in contact kunt komen met Scottish hydro electric en dan met iemand van de sirvice / wagenpark kunt spreeken dan kunnen ze je wel een boekje open doen over de korte levensduur /rammelen van de koppelingen in de Defender TDCi die hebben hele vloten per regio en zelfs de electricheins die er mee moeten werken klagen steen en been over de rammelende trillende koppeling /motor bij de Td4 Defenders 110 130 velen hebben een PTO hydro pomp op de tussenbak, de motoren lopen dus veel stationair niet dat je dat hoort boven het geramel van de koppeling/bak uit.
Is 5000KG niet wat veel achter een defender? of heb je speciale aanpassingen?
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
somigen schrijven dat ze een ander type plaat hebben gekregen ( onder garantie ) en er nu langer mee hebben gereden, maar er zijn er ook die weer naar korte tijd een nieuwe plaat nodig hadden, er is dus iets niet goed doordacht.
Als je ( zoals ik ) in contact kunt komen met Scottish hydro electric en dan met iemand van de sirvice / wagenpark kunt spreeken dan kunnen ze je wel een boekje open doen over de korte levensduur /rammelen van de koppelingen in de Defender TDCi die hebben hele vloten per regio en zelfs de electricheins die er mee moeten werken klagen steen en been over de rammelende trillende koppeling /motor bij de Td4 Defenders 110 130 velen hebben een PTO hydro pomp op de tussenbak, de motoren lopen dus veel stationair niet dat je dat hoort boven het geramel van de koppeling/bak uit.
Is 5000KG niet wat veel achter een defender? of heb je speciale aanpassingen?
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Michael, Kun je dit nader toe lichten?
je schrijft,
Het monteren van een Transit vliegwiel is dus niet aan te raden aangezien deze uitgelegd is op een aandrijflijn met compleet verschillende stijfheden. Hiermee zou je bijvoorbeeld ineens een differentieel op eigen frequentie kunnen gaan aansturen...
Een goed voorbeeld hiervan is het brommen dat de achterassen vroeger deden in oude stadsbussen.
DE Transit gebruikt de zelfde motor en bak ( daar is de motor van geleend om in de defender te plaatsen tijdens het leiderschap van Ford )
Als de Dubbelmasa vliegwiel de trillingen veel verder kan weg drukken (zoals je zelf schrijft), zou dat in mijn ogen een beter oplossing zijn dan een oud ontwerp ( veertjes in de plaat ) de trillingen en freqenties zouden dan ook kleiner/minder/korter worden toch?
de keuze van Landrover destijds om een dubbel massa vliegwiel monteren op de Td5 ( voor ganger van de TDCI ) was als reden ook om trillingen in de 5 cilinder motor op te vangen maar ook en even belangerijk om de overige komponenten van de aandrijf lijn Juist te ontlasten, de aandrijf lijn van een Landrover met Td5 is veel stiller/soepeler dan een van de voorgangers 200Tdi/300Tdi( verder dezelfde componenten ) en ook veel stiller dan de TDCI Landrovers. terwijl de assen en basis componenten in al die jaargangen hetzelfde zijn gebleven.
Ook lijkt een dubbelmassa vlieg wiel de standaard te zijn bij vrijwel elke auto/vrachtwagen fabricant, vrijwel in elke moderne diesel maar ook steeds meer bij benzine motoren, Het moet ergens goed voor zijn lijkt me of mis ik hier iets?
Nog een opmerking ( ik zit niet in die wereld ) maar alle "oude"stads bussen die ik ken waren automaat en voor de tijd van dubbelmassa vlieg wielen ( denk ik ) in elk geval heb ik nog nooit gehoord van een automaat met dubbelmassa vliegwiel?
Ben benieuwd naar je antwoord, dat van die veertjes wist ik nog niet in deze context ( welke wat doen ) erg Leerzaam!
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
je schrijft,
Het monteren van een Transit vliegwiel is dus niet aan te raden aangezien deze uitgelegd is op een aandrijflijn met compleet verschillende stijfheden. Hiermee zou je bijvoorbeeld ineens een differentieel op eigen frequentie kunnen gaan aansturen...
Een goed voorbeeld hiervan is het brommen dat de achterassen vroeger deden in oude stadsbussen.
DE Transit gebruikt de zelfde motor en bak ( daar is de motor van geleend om in de defender te plaatsen tijdens het leiderschap van Ford )
Als de Dubbelmasa vliegwiel de trillingen veel verder kan weg drukken (zoals je zelf schrijft), zou dat in mijn ogen een beter oplossing zijn dan een oud ontwerp ( veertjes in de plaat ) de trillingen en freqenties zouden dan ook kleiner/minder/korter worden toch?
de keuze van Landrover destijds om een dubbel massa vliegwiel monteren op de Td5 ( voor ganger van de TDCI ) was als reden ook om trillingen in de 5 cilinder motor op te vangen maar ook en even belangerijk om de overige komponenten van de aandrijf lijn Juist te ontlasten, de aandrijf lijn van een Landrover met Td5 is veel stiller/soepeler dan een van de voorgangers 200Tdi/300Tdi( verder dezelfde componenten ) en ook veel stiller dan de TDCI Landrovers. terwijl de assen en basis componenten in al die jaargangen hetzelfde zijn gebleven.
Ook lijkt een dubbelmassa vlieg wiel de standaard te zijn bij vrijwel elke auto/vrachtwagen fabricant, vrijwel in elke moderne diesel maar ook steeds meer bij benzine motoren, Het moet ergens goed voor zijn lijkt me of mis ik hier iets?
Nog een opmerking ( ik zit niet in die wereld ) maar alle "oude"stads bussen die ik ken waren automaat en voor de tijd van dubbelmassa vlieg wielen ( denk ik ) in elk geval heb ik nog nooit gehoord van een automaat met dubbelmassa vliegwiel?
Ben benieuwd naar je antwoord, dat van die veertjes wist ik nog niet in deze context ( welke wat doen ) erg Leerzaam!
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Hoi Andrew,
Dezelfde motor en bak wel, maar niet de dezelfde assen, differentieels en banden. Het gaat om de rotatiestijfheid van de gehele aandrijflijn.
Zoals je je kunt voorstellen werkt een veer-demper pakket alleen als deze uitgelegd is op de juiste waarden. Het is vergelijkbaar met een gewone autoveer en schokdemper.
Het zou best goed kunnen gaan, maar dat is een gok. Bij de DAF's had ik destijds een compromis gemaakt op de stijfste aandrijflijn (4x2 Trekker). Wanneer deze nergens meer in eigen frequentie aangestoten werd, waren alle andere ook heel aardig (t/m 8x4). Ik zal eens zoeken in mijn archief of ik nog grafiekjes heb van het trillingsverloop van zo'n voertuig. Daarin zie je dat het gemeten op het vliegwiel een grafiek is die lijkt op de koppelkromme, maar dan dus Hz/s afgezet tegen toerental. Is goed voor te stellen, want elke ontbrandinf geeft een versnelling aan de krukas. Met de torsiedemper druk je deze grafiek grotendeels weg maar introduceer je ook een eigenfrequentiepiek ontstaan. Deze moet buiten het gebruiksgebied liggen (hinderlijk geluid) en mag niet gelijk zijn aan een eigen frequentie van een onderdeel in de aandrijflijn (mechanische schade).
Ooit in een grijs verleden reden er hier rondom Utrecht Den Oudsten bussen met een pneumatisch(?) geschakelde handbak. Die met zo'n heel klein pookje.
Bij een volautomatische speelt trouwens de koppelomvormer een belangrijke rol als demper.
Michael
Dezelfde motor en bak wel, maar niet de dezelfde assen, differentieels en banden. Het gaat om de rotatiestijfheid van de gehele aandrijflijn.
Zoals je je kunt voorstellen werkt een veer-demper pakket alleen als deze uitgelegd is op de juiste waarden. Het is vergelijkbaar met een gewone autoveer en schokdemper.
Het zou best goed kunnen gaan, maar dat is een gok. Bij de DAF's had ik destijds een compromis gemaakt op de stijfste aandrijflijn (4x2 Trekker). Wanneer deze nergens meer in eigen frequentie aangestoten werd, waren alle andere ook heel aardig (t/m 8x4). Ik zal eens zoeken in mijn archief of ik nog grafiekjes heb van het trillingsverloop van zo'n voertuig. Daarin zie je dat het gemeten op het vliegwiel een grafiek is die lijkt op de koppelkromme, maar dan dus Hz/s afgezet tegen toerental. Is goed voor te stellen, want elke ontbrandinf geeft een versnelling aan de krukas. Met de torsiedemper druk je deze grafiek grotendeels weg maar introduceer je ook een eigenfrequentiepiek ontstaan. Deze moet buiten het gebruiksgebied liggen (hinderlijk geluid) en mag niet gelijk zijn aan een eigen frequentie van een onderdeel in de aandrijflijn (mechanische schade).
Ooit in een grijs verleden reden er hier rondom Utrecht Den Oudsten bussen met een pneumatisch(?) geschakelde handbak. Die met zo'n heel klein pookje.
Bij een volautomatische speelt trouwens de koppelomvormer een belangrijke rol als demper.
Michael
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Bedankt Michael! Goed onderbouwd verhaal, dat stelt me wel gerust. Dan ga ik het ding er maar eens gewoon inzetten.
Waarschijnlijk zal ik bij demontage van de oude wel zien dat deze echt slechter was. Zal er ook een filmpje van posten...
Groeten!
Paul
Waarschijnlijk zal ik bij demontage van de oude wel zien dat deze echt slechter was. Zal er ook een filmpje van posten...
Groeten!
Paul
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Michael110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> .....
>
> Ooit in een grijs verleden reden er hier rondom
> Utrecht Den Oudsten bussen met een pneumatisch(?)
> geschakelde handbak. Die met zo'n heel klein
> pookje.
> Bij een volautomatische speelt trouwens de
> koppelomvormer een belangrijke rol als demper.
>
Ah die goeie oude tijd !! Die bussen ken ik ook nog. En de verschillende bussen van Centraal Nederland, sommige konden best "sportief" rijden, vooral op die stukken waar er toch geen passagiers waren. (En dan nog de herinnering aan de Franse militaire bussen waar ik ooit een lift van kreeg, met oa een uitlaat-rem.)
Marc
-------------------------------------------------------
> .....
>
> Ooit in een grijs verleden reden er hier rondom
> Utrecht Den Oudsten bussen met een pneumatisch(?)
> geschakelde handbak. Die met zo'n heel klein
> pookje.
> Bij een volautomatische speelt trouwens de
> koppelomvormer een belangrijke rol als demper.
>
Ah die goeie oude tijd !! Die bussen ken ik ook nog. En de verschillende bussen van Centraal Nederland, sommige konden best "sportief" rijden, vooral op die stukken waar er toch geen passagiers waren. (En dan nog de herinnering aan de Franse militaire bussen waar ik ooit een lift van kreeg, met oa een uitlaat-rem.)
Marc
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Bedankt Michael, dat is een helder verhaal.
Binnen kort zal er en test zijn met een dubbelmassa vliegwiel zijn.
In de UK zijn ze druk bezig met de conversie naar het oude 5 cilinder geluid door de 3.2 TDCI motor uit de Transit in een Defender te monterensamen met de nog sterkere ( MT85 meen ik ) 6 bak, deze heft standaard een dubbelmassa vliegwiel.
over een poosje zullen we wel leren of alles heel blijft zonder bijgeluiden of ander mechanische schade.
Klingt als een mooie combienatie 5 cilinder voor het geluid en 265 PK en bergen koppel en er komt nog meer aan als de tuners in de UK klaar zijn met hun magie.
Voor de geintereseerden
5 cillinder TDCI Defender
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Binnen kort zal er en test zijn met een dubbelmassa vliegwiel zijn.
In de UK zijn ze druk bezig met de conversie naar het oude 5 cilinder geluid door de 3.2 TDCI motor uit de Transit in een Defender te monterensamen met de nog sterkere ( MT85 meen ik ) 6 bak, deze heft standaard een dubbelmassa vliegwiel.
over een poosje zullen we wel leren of alles heel blijft zonder bijgeluiden of ander mechanische schade.
Klingt als een mooie combienatie 5 cilinder voor het geluid en 265 PK en bergen koppel en er komt nog meer aan als de tuners in de UK klaar zijn met hun magie.
Voor de geintereseerden
5 cillinder TDCI Defender
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Nee, ik laad gewoon standaard teveel. Rij vaak voor een vriend ritjes met graafmachines etc. Die zijn met wat extra bakken en diesel etc meestal te zwaar en wegen rond de 5 ton.
De originele koppeling gaat vaak na 15 of 20 K rammelen, dat herken ik wel. Maar als er daarna eenmaal een andere geplaatst is gaat die meestal gewoon een ton mee?
Maat van me rijdt in Duitsland met inmiddels 30 Puma's en ik ga meestal af op mijn en zijn ervaringen. Wij hebben geen problemen meer gehad na het wisselen. Maar wat er ik UK gebeurt zegt me niet zoveel, als ze geen Defenders kunnen ontwerpen en bouwen zullen ze ook wel niet kunnen onderhouden.
De originele koppeling gaat vaak na 15 of 20 K rammelen, dat herken ik wel. Maar als er daarna eenmaal een andere geplaatst is gaat die meestal gewoon een ton mee?
Maat van me rijdt in Duitsland met inmiddels 30 Puma's en ik ga meestal af op mijn en zijn ervaringen. Wij hebben geen problemen meer gehad na het wisselen. Maar wat er ik UK gebeurt zegt me niet zoveel, als ze geen Defenders kunnen ontwerpen en bouwen zullen ze ook wel niet kunnen onderhouden.
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
hihi, daar heb je een punt, ik vindt de gene die tot 3 x toe een koppeling hebben gewisseld ook meer te verwijten aan de bestuurder dan het materiaal.
Toch vindt ik het wel slecht dat ze maar zo kort mee gaan in eerste instantie, de meeste ( bijzondere bestuurders daar gelaten ) Landrovers rijden met gemak 250000- 300000 op hun originele plaat, deze worden vaak vervangen omdat toch de bak eraf is ( preventief onderhoud ) of omdat dan pas er problemen zich voor gaan doen.
Je bent niet de eenige die met zware gewichten rondrijdt, Ik ken een 90 200tdi die zomers met een "aanhangertje" (molenwagen van vrachtwagen ) vol stro balen zijn eenige aanpassing is werkende lucht remmen ik denk dat die wagen met stro snel over de 10- 15 ton gaat en dat achter een verder standaard 90 200tdi, hij rijd ovrigens niet ver, hooguit 5 -10 km.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Toch vindt ik het wel slecht dat ze maar zo kort mee gaan in eerste instantie, de meeste ( bijzondere bestuurders daar gelaten ) Landrovers rijden met gemak 250000- 300000 op hun originele plaat, deze worden vaak vervangen omdat toch de bak eraf is ( preventief onderhoud ) of omdat dan pas er problemen zich voor gaan doen.
Je bent niet de eenige die met zware gewichten rondrijdt, Ik ken een 90 200tdi die zomers met een "aanhangertje" (molenwagen van vrachtwagen ) vol stro balen zijn eenige aanpassing is werkende lucht remmen ik denk dat die wagen met stro snel over de 10- 15 ton gaat en dat achter een verder standaard 90 200tdi, hij rijd ovrigens niet ver, hooguit 5 -10 km.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Rammelende veren in nieuwe koppelingplaat voor Defender'07
Nou, na een avondje stekkertjes losvloeken en de bak eraf trekken heb ik de koppelingsplaat er tussen vandaan, en een nieuwe alvast er weer tussen gezet.
En jawel hoor de plaat is helemaal naar z'n grootje.
De veren zitten er enorm los in, en van de kleine veertjes in't midden is er een gebroken. Ik heb een enorme vrije speling op de middenas dus dat kan de 'kloenk' in de aandrijflijn wellicht goed verklaren.
Hier de video van de oude rammelende plaat
Dus of m'n rammel nou helemaal weg is of niet; die plaat moest sowieso vervangen worden.
Nu die bak er weer terug op prikken. En alle stekkertjes er weer op... het was een beetje laat gisterenavond om het nog af te maken
En jawel hoor de plaat is helemaal naar z'n grootje.
De veren zitten er enorm los in, en van de kleine veertjes in't midden is er een gebroken. Ik heb een enorme vrije speling op de middenas dus dat kan de 'kloenk' in de aandrijflijn wellicht goed verklaren.
Hier de video van de oude rammelende plaat
Dus of m'n rammel nou helemaal weg is of niet; die plaat moest sowieso vervangen worden.
Nu die bak er weer terug op prikken. En alle stekkertjes er weer op... het was een beetje laat gisterenavond om het nog af te maken