Oliepeil(en) automaatbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Walter van Ginkel

Oliepeil(en) automaatbak

Bericht door Walter van Ginkel »

Hallo, misschien is hier iemand die mij kan helpen,

Na inbouw van de 300tdi met automaatbak in de defender de bak gevuld met circa 8.5 liter olie (terwijl de boeken 9.1 liter zeggen).
nu word de auto al een paar dagen gebruikt, en hij rijd goed alleen zit het oliepeil volgens de peilstok wel .... 4cm hoger dan de 2 gaatjes (en ik neem aan dat dat het peil is) ik heb er al een litertje uit laten lopen maar het peil zakt niet echt.
op de peilstok staat heel duidelijk ""do not overfill"" ik begin dus toch wel een beetje bang te worden......

het filter van de automaatbak is vervangen, dus daar zat geen olie meer in, het kan zijn dat er nog iets in de koppelomvormer zat, maar dat kan volgens mij nooit zoveel zijn.
ik heb de originele oliekoeler van de discovery geplaatst, alleen de slangen 10cm ingekort

iemand tips???

Groeten Walter
Benno

Re: Oliepeil(en) automaatbak

Bericht door Benno »

Goede procedure van peilen gevolgd ?

koude motor, starten. Automaat met de selector door ALLE versnellingen heen bewegen van P-R-N-D-2-1 en terug. In elke stand paar seconden wachtten. daarna met lopende motor en automaat in P peilen.

Benno
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Met een beetje te veel bijvullen gaat het peil snel omhoog is mijn ervaring. Ik krijg best vaak Disco's binnen met een te hoog peil, maar de dringende boodschap op de peilstok neem ik een beetje in twijfel. Ik heb nog nooit een probleem gehad met een iets te hoog peil. Maar eerst de juiste procedure volgen van peilen zoals Benno omschrijft is de enige juiste, daarna kun je misschien wat olie aflaten. Het peilen dient in koude toestand te gebeuren, dus als de auto een tijdje niet gelopen heeft.

Gr, Bart
sjeroens

Bericht door sjeroens »

Klopt helemaal wat hierboven staat! Maar als purist neem ik de 3 ook nog mee
Hoeveel verschil zit er tussen het onderste gaatje en bovenste? Mijn ervaring is dat je er snel overheen gaat.
J.
Crazy-G

Bericht door Crazy-G »

Omdat je een niet originele peilstok-houder (disco?) gebruikt, 300 TDi-automaat combi is nooit geleverd in een Defender en de peilstok-houder van de V8 automaat is niet meer leverbaar, is de kans zeer groot dat de peilstok helemaal niet loopt zoals origineel in een Disco en zal daardoor ook bijna nooit correct aangeven.

Ik heb dat zelf opgelost door de latere carterpan van de disco-2 automaat onder mijn automaat te schroeven, geen peilstok meer maar vullen tot de ATF uit de vulopening, die in de pan zit, loopt en klaar, scheelt ook weer een (peil)stok onder de motorkap.

Is wat lastiger omdat je onder de wagen moet maar mijn ervaring is dat ook op deze manier het checken en vullen een fluitje van een cent is, voor de rest moet je namelijk ook al onder de wagen zijn dus dat ene gaatje extra lijkt me geen probleem.

Gert-Jan.
Walter van Ginkel

Hallo,

Bedankt voor de info, deze kende ik niet dus zal inderdaad niet goed gepeild hebben,
ik zal het vanavond proberen,

Groeten Walter
Walter van Ginkel

Hallo,

Ik heb inderdaad de orginele peilstok van de discovery behouden,
wel heb ik de motor en bak geplaatst in dezelfde stand als hij in de Discovery zat, hiervoor schietlood en waterpas gebruikt. (wel chassis gefixeerd)
maar je hebt inderdaad gelijk dat het iets kan afwijken.

Goede tip van de disco 2 carter en hoogte is geen probleem, ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een eigen hefbrug heb.

Groeten Walter
Sebastian Zuur

Bericht door Sebastian Zuur »

Hey Walter Jongen...!!
Van je geloof gevallen ? of heb je een brute suzuki met 300 tdi?
Binnenkort even een bakkie doen?

Groet Sebastian uut Assen
Plaats reactie