Een wat genuanceerder beeld over MRB

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Puffino

Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Puffino »

Goed heren, en dames ook. Maak je borst maar eens nat en probeer dit stuk eens door te worstelen. Het is uitermate goed leesbaar, dus kom op en VERDIEPEN jullie mopperkonten je nou eens in de materie. Want dat heb ik nog weinig zien doen. Het draadje van Jan Willem vond ik daarom wel leuk, die (en alle reageerders) probeerden dat duidelijk wel.

LEES:
[www.pbl.nl]

Wat ik er uit oppik:
- er is veel import geweest van auto's uit 1985 en 86
- import zou vooral dieselauto's betreffen (slecht onderbouwd of ik heb het niet goed gezien)
- deze auto's rijden opvallend veel in de binnensteden, waar de concentratie van auto's toch al zorgt voor een luchtvervuilingsprobleem
- import vindt vooral plaats waarchijnlijk door de aanlokkelijkheid door vrijstelling MRB voor deze categorie (duh ;-) )
- deze categorie auto's wordt als dagelijkse auto ingezet, en niet als liefhebbersauto voor zo af en toe
- Uitgangspunt is dat een Oldtimer een auto is die behoudens een zekere leeftijd ook NIET voor dagelijks gebruik wordt ingezet (!!! Knoop dat even goed in je oren)
- oudere diesels stoten vooral veel fijnstof uit, de schadelijkheid daarvan is groot
- De luchtkwaliteit in Nederland maar vooral in binnensteden zou gebaat zijn bij een sterke reductie van het aantal oude dieselauto's, invoering van millieuzones zou daarvoor een goede oplossing zijn, zeker als deze groter van omvang zouden zijn dan nu.
- LPG auto's worden in huidige plannen ook aangepakt. Reden is simpel: de aantrekkelijkheid veel te rijden in een oldtimer moet omlaag
- Het instellen van mileuzones voor "auto's ouder dan" zal niet helpen, men koopt simpelweg er een oude (goedkope) auto bij die er wel in mag.
- het instellen van milieuzones zou niet de hele stad beslaan, en het zou waarschijnlijk zijn dat niet alle steden meedoen, of niet 100% meedoen. (Kennelijk is dat geen landelijke regel maar een gemeentelijke)
- het aantal bussen en vrachtwagens dat in een bepaald gebied rijdt is verstorend om het effect van reductie van het aantal oldtimers te bepalen

Samengevat: een hoop waarheden en goeie onderbouwingen aan het begin, tot ze aan conclusies gaan beginnen en dan gaat het meer naar "pseudo wetenschappelijk aannamewerk".

PS: ik heb het artikel niet grondig doorgelezen maar zeker wel even goed gescanned

Mijn mening over de MRB affaire:
Toch kan ik me zeer vinden in een onaantrekkelijker maken van het importeren van auto's van vroegah, alleen mag vanwege europese regels er nie tin gereguleerd worden. Ik zie zelf veel meer in een GELEIDELIJKE afbouw van de MRB. MIjn voorstel zou zijn om MRB te laten afbouwen vanaf 1986 (of vanaf 25 en ouder, daar ben ik nog niet over uit) tot een kwarttarief (of nog iets minder, kwarttarief is misschien weer wat veel, pin me dus niet op details vast, het gaat om het idee.) van auto's van 40 jaar en ouder. En NOOIT een nultarief zoals nu.

Want de pats-boem grens die we nu kennen, waardoor bij twee identieke auto's van een maand verschil opeens de een de volle mep moet dokken en de ander helemaal niks, dat kan niet in mijn ogen, dat is oneerlijk. En creeert wat weinig draagvlak vind ik. Maakt mensen een beetje "moedeloos en boos", om het even zo te zeggen.

Ook ben ik zeer VOOR milieuzones, maar dan wel zo dat bewoners er nog een soort rittenkaart bij krijgen. Dus dat ze niet alle dagen mogen karren in een oldtimer (of andersoort vervuilende auto) maar wel zo af en toe er effe mee kunnen rijden. Want vervuiling van het platteland door oldtimers, nee, dat wil er bij mij niet in, maar in de binnensteden, jaaaa, echt wel, daar kunnen we best iets aan proberen te doen.

Ik wil OOK graag een schoon Nederland. Maar ook eentje waarvan de economie niet in elkaar dondert door de idiote maatregelen die we bedenken met een paar oogkleppen op.

En nou jullie. Kom maar op! ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Jup haans-klunder

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Jup haans-klunder »

Ik zelf probeer zoveel als mogelijk, niemand te hinderen, dus niet stuiven op een zandpad, niet raggen op een grasveldje in de buurt. Zoveel als mogelijk roetvrij te rijden, de duurste diesel en de beste smeringsmiddelen te gebruiken. Weinig oliedruppels verliezen, ook zorgen dat de buurt blij is als er een oude bladveren Land-Rover in de buurt is voor hand en spandiensten. ( gemeente stortplaatsen. Boomstronken er uit trekken enz; enz) Ik hoop ook, nog jarenlang te genieten van mijn Land-Rover en de 50 ste jaardag te beleven dat ik in een Land-Rover stapte. Riet zal in deze storm niet breken en ook niet buigen, wat de Haagse Heren ook bedenken. Het Volk heeft toch het laatste woord. Dus we zullen wel zien wat er gebeurd. gr. Juppe.
RobSLaro

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door RobSLaro »

En nu, wat doe je met deze informatie? Mail het naar de Fractieleden !!!!!

Groet,
Rob : Weet je het beter doe er dan wat mee, als je niks doet moet je ook niet klagen.
Eric&Betty Boop

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Eric&Betty Boop »

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> - Uitgangspunt is dat een Oldtimer een auto is
> die behoudens een zekere leeftijd ook NIET voor
> dagelijks gebruik wordt ingezet (!!! Knoop dat
> even goed in je oren)

Wie bepaald dat Sander? Ik ben dat niet met je eens. Dit is FEHAC onzin. Een auto is om mee te rijden en stilstand is achteruitgang.
Ik ben ook best bereid om te betalen voor mijn dagelijks gebruik van Betty alleen ziet het er nu naar uit dat ik dat niet hoef (heb ik ook geen problemen mee ),maar ook als de algehele afschaffing(die er volgens mij ooit nog wel eens komt)door was gegaan had je mij daar niet over horen klagen. Ik wil gewoon in een oude Landrover rijden.

> Mijn mening over de MRB affaire:
> Toch kan ik me zeer vinden in een
> onaantrekkelijker maken van het importeren van
> auto's van vroegah, alleen mag vanwege europese
> regels er nie tin gereguleerd worden. Ik zie zelf
> veel meer in een GELEIDELIJKE afbouw van de MRB.
> MIjn voorstel zou zijn om MRB te laten afbouwen
> vanaf 1986 (of vanaf 25 en ouder, daar ben ik nog
> niet over uit) tot een kwarttarief (of nog iets
> minder, kwarttarief is misschien weer wat veel,
> pin me dus niet op details vast, het gaat om het
> idee.) van auto's van 40 jaar en ouder. En NOOIT
> een nultarief zoals nu.
>
> Want de pats-boem grens die we nu kennen, waardoor
> bij twee identieke auto's van een maand verschil
> opeens de een de volle mep moet dokken en de ander
> helemaal niks, dat kan niet in mijn ogen, dat is
> oneerlijk. En creeert wat weinig draagvlak vind
> ik. Maakt mensen een beetje "moedeloos en boos",
> om het even zo te zeggen.

Verder ben ik het wel met je eens en bovenstaande klinkt als een betere oplossing.
Er was op het LRCH forum ook iemand met een oplossing die mij wel goed in de oren klonk.

Quote:
"Betalen naar gebruik bij een hobby klassieker kan alleen door beperkende maatregelen op te leggen die het gebruik ofwel via kilometrage, ofwel in aantal rijdagen beperken.
- Kilometer registratie is nauwelijks te doen en vereist een volledig nieuw registratie/controle systeem.
- dagen registratie kan bv via de al bestaande evenementen regeling. Een auto staat in principe geschorst en de eigenaar is organisator van rijdagen met de eigen klassieker. Standaard staat de evenementen regeling een heel beperkt aantal rijdagen toe met een geschorst voertuig. Tegen een regulier MRB tarief kunnen rijdagen worden ingekocht (prepaid rijdagen). Een klassieker rijder betaalt dan jaarlijks standaard de schorsings kosten en voor een passende periode reguliere MRB. De dag voor je gaat rijden meld je bij de belastingdienst dat je op pad gaat en voor hoeveel dagen. Die dagen gaan dan van je gekochte tegoed af en gaande het jaar kun je rijdagen bijkopen.
Deze vernieuwde evenementen regeling kan ook voor bv campers worden toegepast. standaard geschorst en vooraf koop je een aantal rijdagen in tegen regulier MRB tarief. Aparte inrichtingseisen voor campers kunnen dan ook vervallen. Controle gaat via de al bestaande methodes

Voor verzamelaars kun je nog een apart type kenteken instellen. Een verzamelaars kenteken (vergelijkbaar met het handelaars kenteken) waarvan de MRB het gemiddelde is van alle voertuigen in de verzameling of een standaard bedrag zoals bij handelaars kentekens. Dat ene kenteken mag dan op elk voertuig binnen de verzameling worden gebruikt met de voorwaarde dat het op slechts 1 tegelijk mag worden gebruikt. Elk voertuig binnen de verzameling behoudt ook zijn eigen originele kenteken met alle (on)mogelijkheden die daarbij horen. Ook hier gaan de controles weer via al bestaande methodes.

Voor sancties bij overtredingen kun je denken aan volledige MRB aanslag voor de periode dat de auto in bezit is met 100% boete er overheen. Bij overtreding met het verzamelaars kenteken geldt de MRB van alle auto's binnen de verzameling bij elkaar opgeteld.

Verder zal voor elke auto in principe MRB moeten worden betaald (vrijstelling op basis van vermeende lage uitstoot vervalt ook) Onderscheid tussen gewone auto, klassieker en camper vervalt op deze manier en daarvoor n de plaats komt die verruimde evenementen regeling en een verzamelaars kenteken als variant op de handelaars kentekens.
Deze gedachte maakt gebruik van al bestaande regelingen die hier en daar iets uitgebreid worden en vereist geen geheel nieuwe infrastructuur binnen de betrokken overheids diensten. de beheerskosten blijven zo relatief laag en je hebt betalen naar gebruik."

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e48ac65535cedb75c0b79fedcc685ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16522126, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ca8546580aff4e2588212a3756bcf43e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16522126, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sander "one10"

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door sander "one10" »

Natuurlijk is de afbouw van de mrb een goed zaak !
Mijn auto is ook niet voor dagelijks gebruik gekocht ik rij immers 5dgn per week inmijn auto Vd zaak , ja dat is ook een 4x4 diesel (geen landrover ) , hoge bijtelling dus maar 500km vrij waar ik het wel mee red in een jaar .
Dus is de volle mep voor mijn Prive auto ( de landrover ) geen haalbare kaart .
Afbouw van de mrb in welke constructie dan ook is het overwegen waard .
Maar een ander dingetje is dan het rijden buiten de spits zoals ik doe en misschien velen ?
Ik probeer ook mijn oplossingen bij te dragen en door te mailen .

De volle mep is geen optie ( dit los van de waarde vermindering van de auto )
Kwart tarief kan ik dan nog mee leven .
Afbouw van de mrb ? Hoe moeten we dat gaan zien of rekenen .
Het rijden buiten de spits uren ? Hoe gaan we dat dan berekenen

Oké het dagelijks rijden met de oldtimer moet worden tegen gegaan ! , dat moet worden aangepakt ? Voorlopig is het nu nog geen verbod om dat te doen de regeling is nu eenmaal zo ! En wie meer rijdt pleegt meer onderhoud doe je dat niet is het snel over met je oldtimer !

Ik probeer niet te denken in problemen maar in oplossingen !



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/04/2013 21:48 door sander "one10".
Puffino

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Puffino »

Erik, pas op, ik verwoord zaken die in dat stuk staan en daarin zijn te concluderen. Die definitie van een oldtimer is niet de mijne!! Maar die zoals men er in Den Haag over praat. Let wel dat ook een oldtimer verzekering bijv vrijwel altijd een kilometer/jaar limiet heeft. Ofwel: er van uitgaand dat er weinig mee gereden wordt.

IK heb die definitie niet bedacht. Ik wil OOK met mijn Land Rover rijden en die van mij is uit 89, en IS niet eens belastingvrij... Let wel dat ik zelfs pleit om die van mij dus niet eens belastingvrij te maken ;-)

Jouw "verzamelaarskenteken" klinkt me ook wel leuk in de oren. Ook jij hebt leuke alternatieven.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Eric&Betty Boop

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Eric&Betty Boop »

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Erik, pas op, ik verwoord zaken die in dat stuk
> staan en daarin zijn te concluderen. Die definitie
> van een oldtimer is niet de mijne!! Maar die zoals
> men er in Den Haag over praat.

Maar jij zette er wel(knoop dat goed in je oren achter)

> Let wel dat ook een oldtimer verzekering bijv vrijwel altijd een
> kilometer/jaar limiet heeft. Ofwel: er van
> uitgaand dat er weinig mee gereden wordt.

Betty zit gewoon in een reguliere verzekering omdat ze dagelijkse auto is en dus niet in een oldtimer verzekering


> Jouw "verzamelaarskenteken" klinkt me ook wel leuk
> in de oren. Ook jij hebt leuke alternatieven.

Dit is niet mijn idee Sander,maar van iemand op het LRCH forum zoals ik al schreef.
Het lijkt mij een heel eerlijke oplossing.
Je koopt de dagen die je wil rijden via internet en wil je het hele jaar rijden zoals ik dan betaal je gewoon volle pond MRB.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d51669b5d7abc02637b1c163cd10a062', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16522180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1aab7b23cfd2971064e229c57668c474', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16522180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Puffino

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Puffino »



Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Ken

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Ken »

En daar hebben we Bert Pronk 2

Ik hoop dat de huidige voorstellen doorgaan want als je géén 120 euro kunt betalen om te rijden dan moet je er ook vooral niet aan beginnen
willem

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door willem »

ik lees ook een stukje over milieuzones ik weet niet hoe het in andere steden is
maar bij ons in Den Haag is het schandalig als ik 500 meter van het ziekenhuis sta moet ik 6 km omrijden om er te komen.
zeer goed voor het mileu
het centrum is bij ons afgesloten maar de woonwijken erom heen zijn het kind van de rekening
deze hebben hier door veel meer verkeer dus vervuiling.
er moeten tegen woordig in den haag veel zeer veel meer kilometers gemaakt worden om van a naar b te komen
zeer milieu vriendelijk,
nog zo'n plan waar ze goed hebben over nagedacht .

willem109+
Land rover 109( benzine)
Geert LW79

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Geert LW79 »

Hallo Ken, die 120 euro zou ik met liefde betalen maar met mijn 2 oldtimers van 35 en 37 jaar oud ga ik van 0 euro naar bijna 4000 euro per jaar, is dat eerlijk? Ik betaal straks meer wegenbelasting per jaar dan de waarde van de auto's.
Mischien is het eerlijker om voor iedere 5 jaar dat de auto ouder wordt boven de 25 jaar 25% korting op de mrb te geven, dus ouder als 25 jaar 75% betalen, ouder als 30 jaar 50% betalen, ouder als 35 jaar 25% betalen en ouder als 40 jaar mrb vrij ( of mischien die 120 euro per jaar)
Hoe ouder de auto hoe historischer hij is en hoe kleiner de kans dat hij een dagelijks vervoermiddel is. als je een auto ouder als 40 jaar dagelijks gebruikt ben je mijns inziens toch een echte liefhebber.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc52e1981bbace0abfe165ffb80cdfe7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16522287, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Puffino

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Puffino »

Handshake.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

ik opteer een Engelse tax: per half of heel jaar betalen. 30 jaar & ouder, ongeacht de brandstof op gewicht/motoronhoud met een max van... weet ik veel: €500 ofzo
lijkt me te doen
Frank

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Frank »

Als mijnheer Weekers zich eens richtte op bestrijding van

- Fraude vanuit de Balkan
- Fraude vanuit Polen
- Fraude mbt kinderbijslag marokkanen/turken
- Fraude met bijstand/uitkeringen

Maar dat kost werk en moeite en daar worden we moe van, en dat moet je niet willen als politicus
Makkelijker is het om gewoon een wetswijziging door te voeren.Waarom geen brommerbelasting, waarom geen voltarief op motoren waarom geen belasting op fietsen. Verras de hybride rijders eens met het opheffen van het voordeel............Lachen joh en vooral erg makkelijk cashen. Dan hoef je verder ook niets meer aan die fraude te doen....
Veronica

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Veronica »



Veronica
SIII 109 Stawag "Onze Ouwe"
2,6l. 6 cilinder op benzine uit 1978
Gromit

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Gromit »

Frank Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als mijnheer Weekers zich eens richtte op bestrijding van
>
> - Fraude vanuit de Balkan
> - Fraude vanuit Polen
> - Fraude mbt kinderbijslag marokkanen/turken
> - Fraude met bijstand/uitkeringen
>
> Maar dat kost werk en moeite en daar worden we moe van, en dat moet je niet willen als politicus

En zo kunnen we nog VEEEEL meer dingen op gaan noemen die allemaal mis zijn in Nederland, maar dit draadje gaat over de MRB vrijstelling.
Sorry hoor, maar ik wordt er ondertussen een beetje moe van alle opmerkingen over deze regering en/of Weekers.
Geloof maar niet dat als Weekers op moet stappen (wat er dik in zit) of als deze regering plaats moet maken voor een andere, dat in één keer alle plannen naar de prullenbak gaan. Feit blijft dat de Nederlandse Staat (los van welke partij er aan de macht is) geld nodig heeft en dat gaan wij burgers links of rechtsom betalen. Als het niet het opheffen van de MRB vrijstelling is, dan wordt het wel een dakpannen tax of een WC gebruik belasting. Wen er maar vast aan.

To the point:
Het hele milieu argument is bullshit; als alle vrachtwagens in Nederland zich zouden houden aan de maximum snelheid van 80km. zou dat veel meer fijnstof besparen dan als alle oldtimers naar de sloop zouden moeten. Het gaat dus puur om geld! Ik heb er geen probleem mee om wat te betalen voor mijn oldtimer, ik maak immers gebruik van de wegen, maar dan moet het wel eerlijk gaan. En ik vind 120,- pj nog wel op te brengen voor die paar km die ik per jaar rijd, MAAR dan wil ik wel zelf bepalen wanneer ik mag rijden. Ik wil in de sneeuw kunnen spelen of een kerst- of nieuwjaars rit kunnen maken als ik daar zin in heb. Ik betaal dan toch voor het gebruik?

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('59284141ee7e3a916f9d155d641e47b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16522402, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jaap90

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Jaap90 »

Beste Sander.

De problematiek rondom de oldtimers in de binnenstad zoals in het bewuste rapport voor het planbureau voor de leefomgeving wordt beschreven bestaat niet. Natuurlijk is er wel een fijnstof en co2 etc probleem in de steden maar dat is een algemeen probleem. De grafiekjes in het rapport zijn zodanig weergegeven dat het lijkt alsof dat door oldtimers veroorzaakt wordt. Tel eerst maar eens op, aan de hand van de grafiekjes, wat het aandeel van de oldtimers is en je komt zo rond de 1 procent van het personenautoverkeer uit. Tel je het vrachtverkeer erbij dan is het aandeel van de oldtimer in de stedelijke vervuiling niet eens meer meetbaar. Zo is er op dit rapport wel meer aan te merken, het is niet de plaats om dat hier te doen.
Met de verhoging van de MRB vrije leeftijd van 25 naar 30 jaar die ruim een jaar geleden is ingevoerd is al een flinke stap gedaan om het misbruik van de regeling tegen te gaan. Uit de importcijfers is dat nu al te zien. Daar komt nog bij dat de goedkooprijder die alleen vanwege de vrijstelling in een oldtimer rijdt daar echt wel mee stopt als hij erachter komt wat hij an onderhoud kwijt is bij een 30 jaar oude auto. Dat heeft hij er niet voor over, het is immers geen liefhebber maar een profiteur.

Verder zit er wel wat in je verhaal. Er mag wat mij betreft best wat betaald worden, ook door de oldtimers. Maar niet op basis van flauwekulrapporten en ook niet op basis van de eeuwige melkkoe-gedachte. En altijd met een fatsoenlijke overgangsregeling. Zoals de Diesel en in mindere mate de LPG rijder nu uitgesloten worden is onbehoorlijk bestuur.
Jaap
Hans N

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Hans N »

Hhuh beetje tendentiues Sander..
Ik ben dus een mopperkont tja. Zeurkous ook zeker.

Wanneer ik een wagen zou rijden dienu niet en zomogelijk pas over een jaar of 6 a 7 deels belastingvrij zou worden.had.
Dan was dat een bewuste keuze en zou ik geen reden hebben tot beklag.

Er is volgens mij geen reden tot nuancering van het mrb plan.
Het blijft een onzalig plan welke alle belastingbetalers geld gaat kosten.
125 m plus van de heer Weekers resulteerd in minimaal 20 m minus tot max 125 minus .
De deviatie is derhalve tussen de 145 tot 250m minder in de staatskas. Dat voorzover onze onbetrouwbare overheid.

Nu de positie van meervoudige oldtimer bezitters. In mijn geval 5. Tuurlijk schorssen kan.
Ik rijdt het jaar door in 3 wagens waarvan 2 op lpg en 1 op benzine. Totaal ca 15000 km per jaar verdeeld over 3 wagens.
3x 120 betalen is te doen echter 2 lpg installaties uitbouwen is waanzin.

De Fehacs en knacs denken in een maatschappelijk acceptabele regeling waarin een onaangetaste buitenstaander een mening vormt in de trand als : tja ik betaal wegenbelasting dus zij moeten dat ook., op aansluit. De echte Dutch treat mentaliteit.

En ja het rijden in een ouwe merc is een keuze die voortkomt uit de vrijheid om te kiezen . Net als de keuze om in een belastingvrije Ampera te rijden. De keuze ligt nogal aan de dikte van je buidel. De meeste kiezen onbewust voor de middenweg door een auto te rijden die hen past . Daarbij is het nogal ongepast om ieder ander die een andere keuze maakt te dicteren om ook de middenweg op te gaan aleen maar omdat zij dat ook doen.

Ik blijf pleitten voor regulering maar dan op basis van natuurlijk verloop met een actieve stop op import gekoppeld aan een lidmaatschap bij een merkenclub waarbij het importeren eens in de 5 jaar wordt toegestaan.
Om vrijbuiters daarin te ontmoedigen dient en nieuw lid minimaal een jaar op de wacht te staan en bestaande leden minimaal 2jaar de wacht aan te zeggen. De handel in aanwezige wagens in de nederlandse markt wordt hier niet mee geschaad en de wereld kan lekker doordraaien.

met de huidige plannen verplaatst het probleem zich naar wagens van voor 1975 waarin weer fijn 200 en 300 tdi worden geplaatst. Het hoesje wordt gewisseld en de rekenende berijder lacht ons weer toe!

Greetz ,

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Andrew Colville

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Andrew Colville »

makkelijke oplosssingen de systeemen bestaan al ( wat aanpassinegn noodzakelijk ), aleen de wetgeving niet.

# Verplicht een belastingplichtige auto in bezit om een oldtimer te kunnen bezitten ( controle op het moment van overschrjven )
Geen plichtige auto Geen oldtimer. Keuze "A" bij het overschrijven

# Geen belasting plichtige auto en toch oldtimer 1/2 ( originele tarief ) belasting betalen. Keuze "B "bij het overschrijven.

bij keuze "A" & "B" geldt Max 6000 of xxxx KM per jaar, controle middels de verplicht werkende KM teller ( vroeger een apk eis nu niet ) bij algemene verkeers controle en steekproef gewijs door belasting dienst via RDW zeer hoge sancties bij fraude ( denk tachograaf varcht wagens / illigale brandstof )

# Gaat het je om de auto en niet de belasting en wil je toch meer dan 6000 Km per jaar rijden/ eenigste auto dagelijks gebruik dan kun je denk ik ook leven met de kosten van de belasting. Keuze "C" bij het overschrijven. geen KM beperking vrij keuze in auto en of bouwjaar.

Ik denk dat zo alle groepen geholpen zijn, eerlijk lijkt het me wel ( al zie ik vast iets over het hoofd )

De verzamelaars heben vast en zeker een andere belasting plichtige auto/ oprijwagen of ...,

De hobbyrijder kan ook zijn hobby blijven uitoefenen ook wanner hij geen extra auto wenst, hij kan aleen niet meer dan 6000 of XXX per jaar rijden.

De gene die de auto als eenigste auto willen vanwege de auto en ook onbeperkt willen rijden kunnen dat ook , maar dat kost net als bij elke andere auto de volle mep, is je auto zwaar en diesel, dan is het wellicht een te dure hobby voor je als je de belasting te duur vindt of je bent eigenlijk een profiteur heel simpel.

Voor somigen is er geen oplossing, Ik doel hier mee op de gene die voet bij stuk houdt en onbeperkt en belasting vrij wil rijden met een auto die is geimporteerd omdat zo het goedkoopst is, warschijnlijk ben je dan geen liefhebber/hobbyist, maar meer een profiteur en juist die mensen o.a. hebben de oude regelingen verziekt.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
keesN

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door keesN »

Frank Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als mijnheer Weekers zich eens richtte op
> bestrijding van
>
> - Fraude vanuit de Balkan
> - Fraude vanuit Polen
> - Fraude mbt kinderbijslag marokkanen/turken
> - Fraude met bijstand/uitkeringen
>
> Maar dat kost werk en moeite en daar worden we moe
> van, en dat moet je niet willen als politicus
> Makkelijker is het om gewoon een wetswijziging
> door te voeren.Waarom geen brommerbelasting,
> waarom geen voltarief op motoren waarom geen
> belasting op fietsen. Verras de hybride rijders
> eens met het opheffen van het
> voordeel............Lachen joh en vooral erg
> makkelijk cashen. Dan hoef je verder ook niets
> meer aan die fraude te doen....

sander "one10"

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door sander "one10" »

Andrew

Ik heb ook maar 1 auto in mijn bezit (oldtimer) , betaal normale verzekering en ik rij er puur de weekends mee.
En de vakantie's , de rest rijd ik in de auto Vd zaak waar ik geen bijtelling voor betaal ( 4x4pickup ) dus maar 500km vrij .
Dit is voor mij een "voordelige" manier van rijden en tevens mijn hobby .
Ben dus geen dagelijke rijder en rijd idd + - 5000 km pj , en misschien zijn er wel meer mensen die zo rijden ? .
Ik wil gerust ook een deel betalen maar kan de volle mep ookniet ophoesten .
Er zijn inmiddels veel plannen , ook deze klinkt redelijk !
Hoe meer plannen des te beter , alleen hopen dat er een fatsoenlijke regeling uit komt !

Groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

Puffino

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Puffino »

onzin. Doet ie OOK
Puffino

TUSSENSTAND: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Puffino »

Hans, Andrew, OOK weer leuke alternatieven.

Grappig hoe creatief mensen toch zijn in het bedenken van regelingen.

Handhaving doen we niet zo in ons land, helaas. Dat zal wel het argument zijn "uw voorstel is niet te handhaven". Welnu, eenvoudig te pareren: je vangt er wel wat mensen mee, en dat verdient zich terug.

TUSSENSTAND

Wat mij ZEER verbaast in deze discussie is het simpele feit dat ik allemaal heel relaxte reacties lees van mensen die zeggen "ik wil best een beetje betalen", die heb ik tot nu toe nog niet veel gehoord, alleen de azijnpissers over de eikels in dit kabinet. Ik vind dta heel tof, ik had eigenlijk redelijk harde scheldkannonades verwacht aan mijn adres.... Hahaha, leuk te lezen dat dat niet gebeurt. Prikkers zijn elke keer weer NOG Leuker dan je kunt bedenken.

Ik denk dat met deze toon van enige nuances er een heel redelijk voorstel uit te slepen is, alleen, wie moet dat naar boven toe zien te krijgen? Iemand connecties met een hoge piet in de belangenvereniging? We moeten dit toch al polderend best kunnen oplossen.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
G-men (Gargamel)

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door G-men (Gargamel) »

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> onzin. Doet ie OOK


Helemaal met Sander eens..
Het is erg makkelijk om Weekers overal de schuld van te geven en er allerlei andere onderwerpen bij te halen.....
Ik begrijp dat het oplucht, maar uiteindelijk is het de tweede kamer die wel of niet akkoord gaat, en die hebben we twee jaar geleden zelf gekozen.
Discussies over alsnog veranderen en wat wel niet acceptabel voor ons als LR rijders is denk ik een gepasseerd station; misschien kan nog iets gebeurd met de moties van Bashir; maar dat geloof ik eerlijk gezegd niet.
De discussie is eigenlijk al gestart in 2012 en milieu/oldtimers stond in de programma's van bijna alle politieke partijen bij de laatste verkiezingen.....
Hoe vervelend het ook is, helemaal een verassing kan het niet zijn..
Puffino

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Puffino »

Als het je gelukkiger zou maken om je gal te spuwen, zouden mopperkonten de gelukkigste mensen op deze planeet zijn.

;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
G-men (Gargamel)

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door G-men (Gargamel) »

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als het je gelukkiger zou maken om je gal te
> spuwen, zouden mopperkonten de gelukkigste mensen
> op deze planeet zijn.
>
> ;-)

Die ga ik onthouden.

En dan nu maar eens naar echte trekkers kiekn in het dorp.
DSCF2469.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a8f9e2e53e8c4610dbd22c0824fc56dd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.uitinhaarlemmermeer.nl%2Fclientdata%2Fimages%2Fagendapro%2Factiviteiten%2F%2Fimages%2Fwidth%2F482%2FDSCF2469.jpg', 'http://www.uitinhaarlemmermeer.nl/clientdata/images/agendapro/activiteiten//images/width/482/DSCF2469.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.uitinhaarlemmermeer.nl%2Fclientdata%2Fimages%2Fagendapro%2Factiviteiten%2F%2Fimages%2Fwidth%2F482%2FDSCF2469.jpg', '', 16522649, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/04/2013 11:10 door G-men (Gargamel).
Edgar

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Edgar »

Het hele verhaal over fijnstof van oudere diesels is natuurlijk best wel waar, maar als ik in de stad ben dan zie ik misschien 1 op de 200 auto's als oude diesel, of soms nog minder. Wat ik wel zie zijn stads bussen die doorgaans 16 uur per dag met hun diesels fijn stof en roet de stad in blazen. Daarom lijkt mij een veel betere actie als het allemaal daadwerkelijk om het mileu gaat, deze bussen om te bouwen naar gas, dan elimineer je dus een enorme hoeveelheid fijnstof en roet. Zeker als je dit landelijk doet. Het zelfde geld ook voor de dieselend taxies in de stad, In Maleisie en Thailand rijden ale taxies op gas en niet op diesel. In Thailand rijden ook veel vrachtwagens en bussen op gas.

In Nederland staan alle auto's geregistreerd, iedereen praat over veel oude diesels, maar hoeveel zijn dit er dan?????? Dit is volgens mij heel eenvoudig na te gaan. Aan de hand van de registratie kunnen ze dus ook de concentratie van oude diesels in de steden vrij eenvoudig bepalen, maar dat heb ik de overheid dit nog niet zien doen. Waarbij het voor mij heel duidelijk is dat de overheid zich niet baseerd op feiten maar gewoon uit is op een nieuwe melk koe.

Wat mij betreft BPM en wegen belasting afschaffen en dit verdisconteren in de brandstof, dan betaald iedereen gelijkwaardig mee, ook de buitenlanders, dikke auto die veel brandstof verbruikt (die van mij 109 V8) betaald meer als een kleine auto die minder verbruikt. Duurdere brandstof, mensen gaan bewuster rijden, is beter voor het mileu. Goedkopere auto's mensen kopen eerder een nieuwe auto, is beter voor de economie. Verder heeft dit als bijkomend voordeel dat het hele ambtenaren aparaat dat zich bezig houdt met motorrijtuigen belasting, BPM en handhaving hiervan opgedoekt kan worden, moet je kijken wat dat voor een geld oplevert, waarschijnlijk veel meer als die paar old timers belasten. De mensen die bij de grens wonen gaan dan waarschijnlijk over de grens tanken, dit moeten we dan maar accepteren.

Edgar 109V8 Stage I
Hendrik "Blue-Box"

Misschien een domme opmerking:

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Hebben vele van jullie deze verandering, het wegvallen van de vrijstelling, niet zien aankomen?
Vanaf 2010, hing deze maatregel in de lucht, en is er in de politiek al over gesproken.

Ik denk dat vele lang de hoop gehad hebben dat dit niet zou doorgaan, daarmee is het houden/aankopen van een dergelijke auto een gok,
soms win je, soms verlies je.

Een behoorlijk aantal jaren heb ik me zakelijk geheel gefocust op onze "belastingvrije auto's" maar heb ook ingezien dat dit niet zo door kon blijven gaan.
Ook andere bedrijven hadden naar mijn mening, hun bedrijfsplan tijdig kunnen bijsturen.

Ik denk dat de wetgeving nog strenger gaat worden omtrent de uitstoot en de motorgegevens op kenteken.
bijvoorbeeld door strengere controle op de uitstoot, en daarmee weer terug naar elk jaar een APK....
Ik ben er van overtuigd dat er nog meer maatregelen komen.

Persoonlijk ben ik verhuist naar Frankrijk,waar niemand wegenbelasting betaald,
Maar daar betaal je weer voor andere dingen.....................

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('31cac4330235e8677c04c64742f8f50a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16522693, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Puffino

Re: Misschien een domme opmerking:

Bericht door Puffino »

Oh zeker wel hoor, Hendrik, maar stiekem denk je dan toch dat er een kleine rechtvaardigheid in de plannen zit en die is er nu NIET. Noot dat ik me druk maar om een situatie waar ik niet in zit, ik HEB geen belastingvrije Land Rover ;-)

Kijk, betalen is een ding, maar de leukste is nog wel die kerel die er 5 thuis heeft staan, allemaal belastingvrij. Dat wordt een moeilijk verhaal straks met 5*2000 euro wegenbelasting per jaar.

Ook de grens, dat je vanaf een bepaalde datum vanaf volle mep naar helemaal gratis gaat, ik vind het niet kunnen. En in dit draadje lees je dus... DAT mensen ook best willen dokken, maar dan wel rechtvaardig.

En niet dokken omdat je uitstoot onder het mom van "daar helpen we het milieu mee". Dat doen ze niet.

Het is de toon van Den Haag tegenover de mensen op straat, Hendrik. Dokken doen we toch wel, alleen wie en waarvoor. Jij weet als geen ander dat Prikkers niet het rijkste volkje zijn.

GROET!

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Puffino

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Puffino »

Sterker nog, het over de grens tanken: zo vloeien de kosten voor de landen weer deels terug. ;-)

Zij dokken op onze wegen, wij betalen bij hen weer BTW op de gekochte brandstof. (al snap dat er een verschil zit in wie er betaalt en wie er ontvangt, maar ok)

Overigens: de buitelanders in onze binnensteden vervuilen OOK. De bron doet er niet toe, tenslotte.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Gromit

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Gromit »

Tja, België voert niet voor niks een wegenvignet voor buitenlandse automobilisten in.
Ook die regering heeft geld nodig en haalt het overal en nergens vandaan. We zullen de komende jaren nog heel veel nieuwe belastingmaatregels gaan zien.
wegenvignet

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5e41219cd4d6f8c9b5ce905d734433a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16522776, 600, 600, 'Loading image ...', false);
fenix2

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door fenix2 »

Zolang de MRB wordt geheven op basis van het BEZIT van een auto, blijven we het haasje met klassieke auto's. Het is dan eigenlijk vrijwel onmogelijk om te varieren naar het feitelijk gebruik van de auto.

Het beste zou zijn om terug te gaan naar een MRB heffing op basis van GEBRUIK, zoals het voor 1994 was geregeld.
Als de grondslag op gebruik van de weg weer terugkomt, kan mijn suggestie zoals gedaan op het lrch forum (zie onder) of iets vergelijkbaars aan de orde komen.

QuoteBetalen naar gebruik bij een hobby klassieker kan alleen door beperkende maatregelen op te leggen die het gebruik ofwel via kilometrage, ofwel in aantal rijdagen beperken.
- Kilometer registratie is nauwelijks te doen en vereist een volledig nieuw registratie/controle systeem.
- dagen registratie kan bv via de al bestaande evenementen regeling. Een auto staat in principe geschorst en de eigenaar is organisator van rijdagen met de eigen klassieker. Standaard staat de evenementen regeling een heel beperkt aantal rijdagen toe met een geschorst voertuig. Tegen een regulier MRB tarief kunnen rijdagen worden ingekocht (prepaid rijdagen). Een klassieker rijder betaalt dan jaarlijks standaard de schorsings kosten en voor een passende periode reguliere MRB. De dag voor je gaat rijden meld je bij de belastingdienst dat je op pad gaat en voor hoeveel dagen. Die dagen gaan dan van je gekochte tegoed af en gaande het jaar kun je rijdagen bijkopen.
Deze vernieuwde evenementen regeling kan ook voor bv campers worden toegepast. standaard geschorst en vooraf koop je een aantal rijdagen in tegen regulier MRB tarief. Aparte inrichtingseisen voor campers kunnen dan ook vervallen. Controle gaat via de al bestaande methodes

Voor verzamelaars kun je nog een apart type kenteken instellen. Een verzamelaars kenteken (vergelijkbaar met het handelaars kenteken) waarvan de MRB het gemiddelde is van alle voertuigen in de verzameling of een standaard bedrag zoals bij handelaars kentekens. Dat ene kenteken mag dan op elk voertuig binnen de verzameling worden gebruikt met de voorwaarde dat het op slechts 1 tegelijk mag worden gebruikt. Elk voertuig binnen de verzameling behoudt ook zijn eigen originele kenteken met alle (on)mogelijkheden die daarbij horen. Ook hier gaan de controles weer via al bestaande methodes.

Voor sancties bij overtredingen kun je denken aan volledige MRB aanslag voor de periode dat de auto in bezit is met 100% boete er overheen. Bij overtreding met het verzamelaars kenteken geldt de MRB van alle auto's binnen de verzameling bij elkaar opgeteld.

Verder zal voor elke auto in principe MRB moeten worden betaald (vrijstelling op basis van vermeende lage uitstoot vervalt ook) Onderscheid tussen gewone auto, klassieker en camper vervalt op deze manier en daarvoor n de plaats komt die verruimde evenementen regeling en een verzamelaars kenteken als variant op de handelaars kentekens.
Deze gedachte maakt gebruik van al bestaande regelingen die hier en daar iets uitgebreid worden en vereist geen geheel nieuwe infrastructuur binnen de betrokken overheids diensten. de beheerskosten blijven zo relatief laag en je hebt betalen naar gebruik.
We hebben nog een paar weken de tijd, gebruik die tijd om constructief de tweede kamer te informeren! Het uitnodigende antwoord van Farshad Bashir heeft de nodige e-mail adressen.

succes en houdt moed

groetjes, Fenna
Hendrik "Blue-Box"

Re: Misschien een domme opmerking:

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Ik begrijp je bericht maar zie het wel in het licht van bezuinigingen op andere fronten.

AOW
ouderenzorg,
speciaal onderwijs,
onderwijs in het algemeen
voorzieningen voor gehandicapten,
enz.....
enz....

Ik geloof dat dit soort maatregelen nooit gerechtvaardigd zijn.

Natuurlijk gebruikt de politiek de foute argumenten, maar gebeurd dat niet overal?

De regeringen geven simpelweg meer geld uit dan er binnenkomt en daar moet wat aan gedaan worden, anders volgen we het zelfde pad als de VS.
En mensen die afgeven op de politiek zouden misschien moeten gaan stemmen of nadenken over hun keuze, 1 op de 4 stemt namelijk niet en daar zullen ook Land Rover of oldtimer bezitters bijzitten.
"Opkomst verkiezingen laagste in 14 jaar: 73,8 procent".

En de mensen die er 5 hebben is dat natuurlijk zuur maar ze lopen al een paar jaar 5x het risico en hebben 5x de gok genomen.
zelf heb ik er meer dan 10 en als Frankrijk de politiek veranderd ben ik het haasje..

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb3a7cf311ce82730179d08ae3440dea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16522824, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Scratch

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Scratch »

Ach, ik heb al jaren MRB betaald over mijn Land Rovers. Dat je belastingvrij kon rijden (90 300Tdi) was natuurlijk een Maas in de wet. Deze is nu gedicht voor mijn diesel... Maar niet getreurd, ik pak gewoon de volgende Maas... V8 en €120 per jaar. December tot februari gaat de 90 dan maar op de aanhanger naar de evenementen. Over 11 jaar ga ik dan wel weer dieselen. Moet nog wel wat gaan verzinnen voor mijn 110 diesel CSW. Misschien camper, misschien gedeeltelijk schorsen... Voorlopig gooien we de Vectra (ook diesel) er maar uit voor een goedkope boodschappen auto...
paul be

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door paul be »

ik kan nog steeds niet geloven dat die oldtimers zoveel verontreiniging veroorzaken dat ze zohard aangepakt moeten worden om ze te laten verdwijnen hierom.

Iedereen die een oldtimer koopt doet dat bewust. Gewoon om het type auto of weet ik wat al niet meer voor redenen, en weet dat een oude auto rijden ook geld kost.
Volgens mij blijft zo n groep altijd wel beperkt in aantal mensen tot een bepaalde grens, niet iedereen wil een oude auto.

Dus ik vind het allemaal crap wat ze verzinnen over die wegenbelasting.
willem

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door willem »

dat de midden jaren 80 diesels willen beperken vooral in de steden waar je ze echt heel veel tegen komt kan ik enigszins wel begrijpen .
maar dat ze hier een prijs kaartje aan hangen dat ze er geld aan moeten verdienen is schandalig dat heeft totaal niks met milieu te maken..
ze hadden hier eerder over moeten na denken toen ze de oldtimer vrijstelling gaven.
niet eerst mensen een hobby laten nemen waar zeer veel geld ingestoken word en dan in 1 keer kaal plukken.

willem109+
Land rover 109( benzine)
Hans N

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door Hans N »

Wat mij begint op te vallen is dat er bij velen een acceptatie komt.
zoiets als; Ach die paar honderd euro . twee keer tanken en je bent het ook kwijt.

Echter door te morrelen aan de bestaande vrijstelling en zowiezo iedere ophef over "zekerheden" levert afwachtende burgers op die nauwelijks hun buidel open trekken totdat er weer zekerheid is.
Er is nu al een enorme achterstand in deze sector en elke aankondiging hoe " gunstig ook voor een enkeling" laat een spoor van vernieling na.
Nu ook weer de aankondiging dat diesels en LPG pas bij 40 jaar betaalbaar wordt levert de gasinbouwbedrijven en de dieselpomp onderhoudsbedrijven enorme kopzorgen op.

Wat door velen niet wordt ingezien is dat het invoeren van deze mrb op oldtimers IEDEREEN geld gaat kosten zelfs al heb je helemaal geen auto. Dus zelfs al heb je een uitkering en een OV jaarkaart dan moeten er miljoenen euros'door iedereen bijelkaar worden gebracht om alle verliezen te compenseren die de invoering van deze regeling gaat kosten. Sterker nog , de dreiging van de invoer is al slecht voor iedere belastingbetaler....
Als iedereen dit nou eens doorkreeg, de min van financiën incluis, dan zou het consolideren van de bestaande situatie langzaam de stabiliteit van de sector weer kunnen wederkeren.

En neem dan importbeperkende maatregelen als je de aantallen vervuilende diesels niet bevallen.
Wat mij betreft gooi je de deur dicht voor alles dat ouder is dan 25 jaar.
Mocht je dan toch iets ouds willen importeren dan presenteer je daarbij de rekening aan het loket van de RDW/ belastingdienst. Nou ik ben er van overtuigd dat het snel voorbij is met de importpret.

Onze bestuurders zijn geregeld debet aan het creëren van deze onzekerheden. Heel vaak zijn ze er zich nauwelijks bewust van welke opschudding ze veroorzaken door in de media bij een Paul en Witteman iets te roepen.dat ze de dag er op alweer moeten intrekken.
Nu gebeurt het met de MRB eerder gebeurde het met de hypotheekrenteaftrek en de aanpassingen in ons zorgstelsel en zaken als ontslagrecht en onze oudedagsvoorzieningen.
Telkens zijn het zaken met terugwerkende kracht. Als bestuurders zou je vooruit moeten zien en niet telkens de spelregels aanpassen in het spel als je al bent begonnen
In een bedrijf, stichting of vereniging zou dit niet worden geaccepteerd en het bestuur zou moeten opstappen op beschuldiging van nalatig of onbehoorlijk bestuur.

Hoe mooi zou het zijn als bestuurders eerst eens alles grondig doorrekenen voordat ze iets roepen.

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
disco ronl

Re: Een wat genuanceerder beeld over MRB

Bericht door disco ronl »

Edgar Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat mij betreft BPM en wegen belasting afschaffen
> en dit verdisconteren in de brandstof, dan betaald
> iedereen gelijkwaardig mee, ook de buitenlanders,
> dikke auto die veel brandstof verbruikt (die van
> mij 109 V8) betaald meer als een kleine auto die
> minder verbruikt. Duurdere brandstof, mensen gaan
> bewuster rijden, is beter voor het mileu.
> Goedkopere auto's mensen kopen eerder een nieuwe
> auto, is beter voor de economie. Verder heeft dit
> als bijkomend voordeel dat het hele ambtenaren
> aparaat dat zich bezig houdt met motorrijtuigen
> belasting, BPM en handhaving hiervan opgedoekt kan
> worden, moet je kijken wat dat voor een geld
> oplevert, waarschijnlijk veel meer als die paar
> old timers belasten. De mensen die bij de grens
> wonen gaan dan waarschijnlijk over de grens
> tanken, dit moeten we dan maar accepteren.
>
> Edgar 109V8 Stage I

Mijn idee, en in het voordeel van mijzelf, maarvooral rechtvaardig voor iedereen, veel rijden, veel verbruiken -> meer betalen.
ik rijd ook weinig met mijn hobby disco die nooti belasting vrij wordt. (ik heb mijn deel nu zolang wel betaald na 6 jaar MR
Plaats reactie