LEES:
[www.pbl.nl]
Wat ik er uit oppik:
- er is veel import geweest van auto's uit 1985 en 86
- import zou vooral dieselauto's betreffen (slecht onderbouwd of ik heb het niet goed gezien)
- deze auto's rijden opvallend veel in de binnensteden, waar de concentratie van auto's toch al zorgt voor een luchtvervuilingsprobleem
- import vindt vooral plaats waarchijnlijk door de aanlokkelijkheid door vrijstelling MRB voor deze categorie (duh

- deze categorie auto's wordt als dagelijkse auto ingezet, en niet als liefhebbersauto voor zo af en toe
- Uitgangspunt is dat een Oldtimer een auto is die behoudens een zekere leeftijd ook NIET voor dagelijks gebruik wordt ingezet (!!! Knoop dat even goed in je oren)
- oudere diesels stoten vooral veel fijnstof uit, de schadelijkheid daarvan is groot
- De luchtkwaliteit in Nederland maar vooral in binnensteden zou gebaat zijn bij een sterke reductie van het aantal oude dieselauto's, invoering van millieuzones zou daarvoor een goede oplossing zijn, zeker als deze groter van omvang zouden zijn dan nu.
- LPG auto's worden in huidige plannen ook aangepakt. Reden is simpel: de aantrekkelijkheid veel te rijden in een oldtimer moet omlaag
- Het instellen van mileuzones voor "auto's ouder dan" zal niet helpen, men koopt simpelweg er een oude (goedkope) auto bij die er wel in mag.
- het instellen van milieuzones zou niet de hele stad beslaan, en het zou waarschijnlijk zijn dat niet alle steden meedoen, of niet 100% meedoen. (Kennelijk is dat geen landelijke regel maar een gemeentelijke)
- het aantal bussen en vrachtwagens dat in een bepaald gebied rijdt is verstorend om het effect van reductie van het aantal oldtimers te bepalen
Samengevat: een hoop waarheden en goeie onderbouwingen aan het begin, tot ze aan conclusies gaan beginnen en dan gaat het meer naar "pseudo wetenschappelijk aannamewerk".
PS: ik heb het artikel niet grondig doorgelezen maar zeker wel even goed gescanned
Mijn mening over de MRB affaire:
Toch kan ik me zeer vinden in een onaantrekkelijker maken van het importeren van auto's van vroegah, alleen mag vanwege europese regels er nie tin gereguleerd worden. Ik zie zelf veel meer in een GELEIDELIJKE afbouw van de MRB. MIjn voorstel zou zijn om MRB te laten afbouwen vanaf 1986 (of vanaf 25 en ouder, daar ben ik nog niet over uit) tot een kwarttarief (of nog iets minder, kwarttarief is misschien weer wat veel, pin me dus niet op details vast, het gaat om het idee.) van auto's van 40 jaar en ouder. En NOOIT een nultarief zoals nu.
Want de pats-boem grens die we nu kennen, waardoor bij twee identieke auto's van een maand verschil opeens de een de volle mep moet dokken en de ander helemaal niks, dat kan niet in mijn ogen, dat is oneerlijk. En creeert wat weinig draagvlak vind ik. Maakt mensen een beetje "moedeloos en boos", om het even zo te zeggen.
Ook ben ik zeer VOOR milieuzones, maar dan wel zo dat bewoners er nog een soort rittenkaart bij krijgen. Dus dat ze niet alle dagen mogen karren in een oldtimer (of andersoort vervuilende auto) maar wel zo af en toe er effe mee kunnen rijden. Want vervuiling van het platteland door oldtimers, nee, dat wil er bij mij niet in, maar in de binnensteden, jaaaa, echt wel, daar kunnen we best iets aan proberen te doen.
Ik wil OOK graag een schoon Nederland. Maar ook eentje waarvan de economie niet in elkaar dondert door de idiote maatregelen die we bedenken met een paar oogkleppen op.
En nou jullie. Kom maar op!

Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL