Brandstofmeter werkt niet meer correct

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
mark-109SIII

Brandstofmeter werkt niet meer correct

Bericht door mark-109SIII »

Beste prikkers,

Onlangs heb ik in mijn Series III een motorwissel uitgevoerd van diesel naar benzine, heb ook een nieuwe brandstoftank met nieuwe drijver. Als ik de tank volgooi met benzine (is even opletten bij de pomp :-)), dan geeft mijn brandstofmeter (die heb ik niet vervangen) 3/4 vol aan. Het is NIET zo dat de meter de eerste 100 km of blijft hangen, hij zakt direct geleidelijk naar beneden.

Weet iemand waar ik kan beginnen met zoeken? De meter is correct aangesloten en heeft goeie massa.

Bedankt!

Mark
Jan

Re: Brandstofmeter werkt niet meer correct

Bericht door Jan »

Ik ben daar laatst ook een hele tijd mee bezig geweest in mn LW Diesel waar het helemaal niet werkte. Je stelt dat je een andere drijver hebt (compleet tankelement neem ik aan?)
Wat kan is dat daarvan de weerstand anders verloopt en dat ie bij vol niet 0 ohm is. Kun je eenvoudig meten door te kijken welke spanning erop staat bij een volle tank. Als die ook niet 0 volt is dan is het logisch dat je tankgauge niet "vol" aangeeft.
Of je meter in orde is kun je eenvoudig testen door het tankelement te overbruggen. De tankmeter moet dan in één keer helemaal naar vol lopen.

Hoop dat dit je wat verder brengt!
mark-109SIII

Bericht door mark-109SIII »

Hoi Jan,

bedankt voor de tip. Hebben het nagemeten en vlotter en weerstand bleken te werken. Na het openschroeven van de tank bleek deze niet vol te zitten. Meter gaf dus correct aan. De beluchting van de tank was niet goed aangesloten. het betreft een tank van 75 liter aan de achterkant van de wagen. Deze bestaat uit twee delen, gescheiden door een stukje chassis. Het voorste deel kreeg geen lucht, zodat tijdens het tanken (de benzine komt in het achterste deel de tank in) leek de tank vol te zitten, de benzine ging niet van het achterste naar het voorste deel. De beluchting van het voorste deel was afgedopt, die hebben we nu aangesloten op de beluchting van het achterste deel, en de beluchting van het achterste deel is al aangesloten op de benzinedop. Vanochtend getankt et voila, de brandstofmeter geeft "vol" aan.

Bedankt voor je hulp,

Mark
javar52

Bericht door javar52 »

Mark,

Top dat het opgelost is! Dat is het leuke aan dit soort dingen; de oorzaak achterhaal je alleen maar door logisch zoeken en uitsluiten. Blijkt het altijd weer wat anders te zijn
En ja: als je tank niet vol is gaat ie nooit vol aangeven tenzij je het vlotterelement overbrugt.......

Jan
Plaats reactie