hawkeye,nanocom

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
patrick nieuwenhuis

hawkeye,nanocom

Bericht door patrick nieuwenhuis »

zoals beschreven bij Arthur Verhalle over zijn hawkeye,dat hij foutcodes heeft verwijderd,wat mag een landrover rijder die zo,n apparaat heeft ,wel en welke fautcodes niet weghalen,of is eigenlijk zo,n apparaat voor een gespecialiseerde garage?
Andrew Colville

Re: hawkeye,nanocom

Bericht door Andrew Colville »

Je kunt als eigenar van een moderne Landrover ( Disco 2 valt daar onder ) veel baat hebben van het in bezit zijn van b.v. een nanocom of Hawkeye.

Met dit aperaatje kun je zelf bij problemen de auto uitlezen en zo versneld tot een oplossing komen om dat het aperaat mogelijke problemen/fouten aangeeft.

Het wissen van de fouten of wel fout codes heeft geen nare gevolgen, en is dus gewoon veilig, door na het wissen te gaan rijden en daarna weer uit te lezen krijg je een beter beeld van wat huidige fouten zijn en welke ooit eens zijn voor gekomen sinds de laaste diagnose sessie waarbij foutmeldingen zijn gewist.

Waar je wel voor zichtig mee om moet gaan zijn de instellingen van ACE , BCU/Alarm en SLS systemen, bij deze systemen heb je de mogelijkheid om diverse waarden aan te passen en diverse onder delen in of uit te schakelen, maak je hier de verkeerde keuze dan kan het naadelige gevolgen hebben.

Voor je een instelling weizigt moet je zorgen dat je 100% begrijpt wat de instelling is, hoe het werkt, en wat je wilt gaan doen, daarnaast moet je zorgen dat de accu goed opgeladen is( aan een goede accu lader hangen druppel lader is onvoldoende ), het uitlezen van de diverse ECU's kost veel accuspanning en bij een telage spanning kan het schrijven van de weizigingen worden vestoord met een dood ECU als gevolg en een auto die je niet meer kunt rijden.

Postings van "Bricked ecu's" ( baksteen ) ECU's staan er inmiddels genoeg op internet in de meeste gevallen gaat het om de eenvoudig herschrijfbare NNN ECU van de Td5 motor men schrijft zelf software update's of gaan expirimenteren met de Fuel map en tune ID map's of "tun"file's ofwel tuning file's die b.v. op markt plaats en E-bay zo verkocht worden en per e-mail ontvangen worden, hier gaat het soms mis, veelal door te lage accu spanning of corrupte bestanden, miscomunicatie en eigenaren die niet hebben opgelet met het progameren.
De ECU is daarna stuk ( Leeg ) en kan niet eens meer met het diagnose aperaat comuniceeren waardoor de ECU naar een specialist zal moeten in de hoop deze te kunnen herstellen. door de software opnieuw rechstreeks op de eproms te schrijven waardoor comunicate weer mogelijk wordt.

Om de Eproms uit de ECU t ekrijgen heb je kennis van zaken nodig en speciale soldeer aperatuur en eprom porgameer stations nodig, ook heb je software nodig en de originele bestanden van de fabriekant om de ECU nieuw leven in te blazen.

Wees gewaarschuwd!

De Hawkeye Pro die Arthur heeft aangesachft is de meest uitgebreide, hij kan met dat aperaat onbeperkt elk ondersteund Landover model uitlezen, dit aperaat is dan ook gericht op de Garage houders.

als particulier ben je goedkoper uit met een Nanocom of Hawkeye met maar éen lecentie, hier mee kun je alleen Discovery's Td5 uitlezen of als je echt goed koop wilt enkel jouw auto( vin gekoppeld ), wil je een identieke auto van de buurman uitlezen dan zal er eerst een lecentie moeten worden bijgekocht.

Soms geeft het activeren van deze nieuwe nancom's en Hawkeye wat prbelemen het kan dus zijn dat je even moet bellen met de leverancier om het aperaat werkend te krijgen.

In de moderne voertuig techniek is diagnose aperatuur onmisbaar, het is een stukje gereedschap geworden voor de monteur, en kan de klant veel geld besparen omdat de monteur snel en doeltreffend wordt geleid naar problemen, wat uren zoek werk scheelt.

Of het een goed product is om zelf te hebben is een overweging die je zelf moet maken, het is geen goed koop speeltje, en als je niet begrijpt wat het aperaat kan doen en kan verpesten in de verkeerde situatie is het wellicht onverstandig er een aan te schaffen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/04/2013 02:57 door Andrew Colville.
patrick nieuwenhuis

Re: hawkeye,nanocom

Bericht door patrick nieuwenhuis »

Bedankt Andrew ,ik denk als je er toch 1 wilt nemen dat de nanocom een betere is omdat hij als een mini ''status display'' met allerlei parameters de werking van de TD5 kan monitoren onder t rijden
Arthur Verhalle

Re: hawkeye,nanocom

Bericht door Arthur Verhalle »

Patrick,

Dat kan een Hawkeye Pro ook......

Het is inderdaad wat Andrew schrijft, de Pro versie is behoorlijk aan de prijs (€ 1.500,00), maar ik heb 3 LandRovers, een 110" 300tdi, een Disco II TD5 en een RangeRover L322 4.4V8 en het ziet er niet naar uit, ondanks soms nare storingen, dat het hier bij blijft. Deze kan ik nu allemaal uitlezen en in de effectief 2 dagen dat het ding nu actief is, heb ik meer informatie uit de Disco kunnen halen dan ik de 2 weken ervoor had opgemaakt met fysiek onderdelen uitwisselen.

Motormanagement-systemen zijn prachtig, een moderne auto is gewoon een rijdende computer (vergelijk maar een series met een L322, de ene heeft 5 zekeringen, de andere 100!). Voordeel van de computers is dat ze zaken die mechanisch vast zouden liggen, "online" kunnen bijstellen. Nadeel is dat computers niet zelf kunnen (mee)denken, ze doen alleen iets op basis van geprogrammeerde voorwaarden. In het Disco verhaal kun je dat mooi nalezen: de motor doet raar, het lijkt erop dat er te weinig brandstof komt. Dat is de mechanische oplossing. Naar nu is gebleken, is de postion-switch van de automaat de weg kwijt en stelt de ECU dat dit een gevaarlijke situatie is en gaat de auto in "limp"-mode..... Zonder die Hawkeye was ik nu bezig geweest een nieuwe kop op mijn TD5 te monteren....

De schade is dus teruggebracht van een brandstofsysteem en een kop naar een switch.

Deze besparing alleen al levert een Hawkeye Pro op!

Zo zijn er nog meer voordelen te noemen: de wagen gaf bij het maken van contact 3 piepjes. Handleiding zegt: storing aan de luchtvering. Ik kon ermee rijden, dus: mooi voor de zomer. Hawkeye zegt: storing is allang gerepareerd, maar nooit in de ECU afgemeld. Storing gereset, weg piepjes!

Samengevat: fijne apparatuur, onmisbaar voor de serieuze LandRover-sleutelaar.


Arthur
G-men (Gargamel)

Re: hawkeye,nanocom

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hawkeye pro is een prachtig apparaat maar wel heel erg duur. Voor de TD5 zou ik persoonlijk ook voor de nanocom gaan.

Heb voor de D3 zitten zoeken en dan heb je bij de hawkeye een aantal kabels nodig om de diverse modules aan te sturen. wordt al snel erg prijzig en 1500 euro vind ik toch echt te gek voor een diagnose tool dat je als particulier (hopelijk) maar zelden gebruikt.

De Faultmate van BlackBoxSolutions voor de D3 (alleen storingen resetten), doet alles via de CAN-bus. Jammer genoeg is de nanocom voor de D3 nog niet leverbaar.
Voor de mensen met een LR met CAN-bus (RR vanaf 2002, Disco 3 en alle latere modellen) is de IID tool momenteel het meest uitgebreide en goedkoopste (iets van 250 pond)
Is een soort cartridge die je in de ODB poort prikt. bediening gaat dan via de cruise control knopjes op het stuur en de uitlezing via het LCD display "message centre" op het dashboard.
Is echter wel voor 1 auto/type maar dat is voor de particulier niet echt een nadeel. Bruikbaar voor alle systemen incl luchtvering(RLM), alarm,Motor(PCM),BCM, transmissie(TCM),audio systeem, live data etc. etc.
Wordt later dit jaar een update verwacht waarmee ook (indien gewenst) mapping veranderd kan worden; en ook de webasto standkachel kan worden ge-reset en primed (via CAN-bus, niet via de W-bus van Webasto !)

Colin van BBS geeft overigens aan dat er halverwege dit jaar ook een nanocom uit voor de D3/D4 en RR(S) even afwachten dus.

Paar linkjes voor de geinteresseerde lezer.

[www.gap-diagnostic.com]

[blackbox-solutions.com]

[www.disco3.co.uk]

Ik wacht even de update van de IID-tool en de nieuwe nanocom af; maar later dit jaar komt er ook iets voor de D3.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/04/2013 11:52 door G-men (Gargamel).
Andtee

Re: hawkeye,nanocom

Bericht door Andtee »

volgens mij heeft de Hawkeye zich binnen 3 dagen al ruimschoots terug verdiend.
hans.oskam@la-yesera.com

Re: hawkeye,nanocom

Bericht door hans.oskam@la-yesera.com »

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en moet mijn weg nog even zoeken.
Ik heb een defender 2007 en ben op zoek naar een ODB, 1 die redelijk betaalbaar is.
Kan iemand mij vertellen of adviseren wat voor mij een goede keuze is of waar ik anders naar info kan zoeken omtrent een odb??

vr.gr. Hans Oskam
G-men (Gargamel)

Re: hawkeye,nanocom

Bericht door G-men (Gargamel) »

Als je met "betaalbaar" een 100 Eurie bedoelt, dan raad ik je aan eens bij Conrad te kijken.
Nadeel is wel dat deze alleen de genormeerde codes kunnen uitlezen en niet de LR-specifieke. Aan de andere kant zou dat je voor een defender een eind moeten brengen.
Die heeft immers niet zoveel specials als een RRS of Discovery 3 . (lees minder electronica)

Wil je alles kunnen lezen datn is een nanocom (blackbox engineering) of hawkeye (bearmach) de enige keuze. (beide stand alone)
Recentelijk is er ook een nieuwe speler op de markt en dat is de Lynx; die o.a. via paddock wordt aangeboden. Hiervoor heb je een pc nodig.
Deze zijn wel stukje duurder....

Gerrit
hans.oskam@la-yesera.com

Re: hawkeye,nanocom

Bericht door hans.oskam@la-yesera.com »

bedankt Gerrit, ik ga mij die richting eens op orienteren.

Hans
Lucas van Lierop

Re: hawkeye,nanocom

Bericht door Lucas van Lierop »

Om dit even te kapen, weet iemand waarmee je een Disco 1 (of RRC?) kan uitlezen? Ik weet dat deze nog een beetje prehistorisch zijn op dit vlak maar je kan o.a. de ABS via een diagnose stekker bereiken. Ik ben bekend met de truc om ABS foutcodes middels het knipperen van het lampje uit te lezen maar mocht het voor een paar tientjes met een of ander conrad ding kunnen lijkt me dat nog wel leuk.

Groet
Plaats reactie