tik in motor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
marc

tik in motor

Bericht door marc »

Ik heb een landrover V8 uit 1983. Blok heeft ongeveer 100.000 km gereden. Na een koprevisie hoorde ik als de auto echt flink warm was een harde tik in de motor. echter niet in alle toertallen.
Daarna alle hydraulische klepstoters vervangen, pushrods, distributie ketting en tandwielen,nokkenas en oliepomp.
Daarna deed hij het 300 km prima en daarna tik weer terug.Kan niet vinden wat het is. Lijkt niet vanaf krukas te komen. Van verschillende garages advies gehad, zie wat er gebeurd is aan de auto, maar probleem blijft.
Motor loopt als hij niet tikt, super mooi en heeft vol vermogen.
Word langzaam radeloos.
wie oh wie heeft nog ideeën wat dit kan zijn.
alvast bedankt marc
Mrah

Re: tik in motor

Bericht door Mrah »

Heb je wel preload afgesteld? Is niet heel noodzakelijk maar dan weet je wel hoe de kleppentrein er bij staat qua speling en of er ook stoterstangen te kort of te lang zijn e.d. Als je het wel hebt gedaan heeft kan een of meer klepbedieningsmechanismes teveel speling hebben.

Wat er ook mis kan zijn dat van de hydraulische klepstoters/nokvolgers er een te veel speling heeft in de boring waarin hij op en neer gaat.

Dan kan de oliedruk niet de klepstoter vullen en gaat de klepstoter/nokvolger tikken.

Zeker als de motor erg heet is kunnen dit soort problemen zich gaan voordoen als de passing waar de nokvolger in zit toch al niet meer heel zuiver volgens specs zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/03/2013 13:55 door Mrah.
Bart van Dessel

Re: tik in motor

Bericht door Bart van Dessel »

Het kan 'm ook in de tuimelaars zitten, is je oliedruk trouwens hoog genoeg?

Gr, Bart
neef Henk

Re: tik in motor

Bericht door neef Henk »

Ik heb dit ook aan de hand gehad en na een complete demontage bleek bij mij het heel simpel te zijn....................een scheurtje in het uitlaat spreidstuk

Gr. neef Henk
G-men (Gargamel)

Re: tik in motor

Bericht door G-men (Gargamel) »

Heb het destijds bij de 4.6 gehad; betrof een aantal tuimelaars waarin het stalen slijtplaatsje los zat. Hier kwam ruimte tussen en dat veroorzaakte een hamerachtige tik, vooral bij warme motor.
Volgens RPI hebben ze destijds een serie gehad waarbij dit een probleem was. Zij gaven aan nu een volledig stalen versie te gebruiken; welke ik toen ook onder garantie van ze gekregen heb. Helemaal compleet met nieuwe geharde tuimelaarassen.
Origineel LR schijnt dit probleem niet te hebben, maar bij veel aftermarket merken ligt het anders.

Sindsdien no problemeo meer gehad.

Gerrit
Henk Bossinade

Re: tik in motor

Bericht door Henk Bossinade »

Ook bij de orginele genuine kleptuimelaars kunnen de stalen kommetjes weleens gaan loszitten.Vr gr Henk B.
Hans N

Re: tik in motor

Bericht door Hans N »

Ik heb ook zon tik en bleek ook bij mij aan uitlaatspruitstuk te liggen.
marc

Re: tik in motor

Bericht door marc »

Iedereen die heeft gereageerd, alvast bedankt. Leer sinds ik een land rover heb heel wat van techniek. Reed eerst Toyota en had nooit iets. Nu met Laro ben ik langzaam aan een monteur aan het worden.

Vandaag de vervroeger gecontroleerd, bleek stuk. Dus nieuwe erin en rijden en geen tik meer, tot ik 40 kilometer verder was. Dus toch weer.
Lijkt geheel onafhankelijk van toerental.
Daarna alles aangetrokken aan bouten en moeren wat ik kon vinden.
Zat 1 bout van uitlaat spruitstuk iets los, maar denk niet dat dat het probleem was.
Ga wat van de andere adviezen uitvoeren.

Ik hou jullie op de hoogte, vandaag eerst weer even moet verzamelen om morgen weer te gaan sleutelen.

Mijn vrouw is overigens wel blij met de land rover. die heeft nog nooit zoveel rust gehad.

Groeten marco
neef Henk

Re: tik in motor

Bericht door neef Henk »

Zodra je de tik hoort ga dan eens met een schroevendraaier aan je oor luisteren, door de schroevendraaier op verschillende plekken tegen het blok te houden kan je hopelijk horen waar het getik zit.

Gr. neef Henk

marc

Re: tik in motor

Bericht door marc »

Helaas ook dat gaf geen oplossing. vervelende is dat hij soms fantastisch loopt en dan ineens zo maar weer tikt.
Alles nog eens nagelopen en heb eerlijk gezegd de moed opgegeven.
Auto staat nu aan de kant en als ik weer moed verzamelt heb , kijk ik er naar of gaat hij weg.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Bart van Dessel

Re: tik in motor

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Marc,

auto even aan de kant zetten, even time-out, binnenkort weer met frisse moed verder gaan, werkt bij mij altijd goed. Weet je zeker dat je oliedruk goed is? Tuimelaaras en tuimelaars zeker niet vergeten!

Gr, Bart
Robb

Re: tik in motor

Bericht door Robb »

tik misschien van opvoerpompje?
Bart van Dessel

Re: tik in motor

Bericht door Bart van Dessel »

Bij een V8??

gr bart
Arno

Re: tik in motor

Bericht door Arno »

vraag aan Bart, Wat zou dan de oliedruk moeten zijn bij een Warme Motor van een brave 3.5? en is het ook van belang als je dan 15w40 hebt of Wd40, of zonnebloemolie
Wim Janssen

Re: tik in motor

Bericht door Wim Janssen »

Mijn V8 3.5 heeft sinds de revisie, nu 60.000 km geleden een oliedruk van 1,3 bar bij stationair lopende motor en 2,5 bar bij 2500 rpm. Let wel, dit bij een echt warme motor, dus zomerse condities. Deze waarden kun je als referentie aanhouden. Je oliedruklampje gaat bij ca. 0,3 +/- 0,1 bar uit. In die oliedrukschakelaars zit wel wat afwijking.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Franc

Re: tik in motor

Bericht door Franc »

Marc,

Ik ken het, om gek van te worden. Heeft bij mij uiteindelijk geleid tot revisie. Hielp wel, maar geen oorzaak gevonden.
Krukas klinkt volgens mij niet "tikkend", meer "kloppend".
Drijfstanglagers, of kantelende zuiger zou ook nog kunnen, maar ik neem aan dat je in de motor hebt gekeken bij de koprevisie en geen gekke zaken hebt gezien.

Bij mij dezelfde waarden qua oliedruk na revisie 20.000 km geleden.
Er staan overigens waarden genoemd in het WPH.

20W50 is overigens de standaard viscositeit volgens WPH en gebruik ik altijd.

Maakt de belasting nog wat uit? Kan de tik ook uit 1 van de andere bewegende delen komen (koppeling, waterpomp, dynamo)?
Laat hem eens zo langzaam mogelijk stationair lopen, kijk eens of dat het geluid oproept.
Er wil trouwens nog wel eens een mindere klepstoter geleverd worden....
En: zoals genoemd: tuimelaars.
Is je verdeler verder helemaal OK? Is de rotor goed gangbaar? Ontsteking goed afgesteld (geluid is geen detonatie?).

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Robb

Re: tik in motor

Bericht door Robb »

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij een V8??
>
> gr bart


sorry Bart.....niet goed gelezen......
Danny van Leeuwen

Re: tik in motor

Bericht door Danny van Leeuwen »

Al aan een losse cilinderbus gedacht?
Marc

Re: tik in motor

Bericht door Marc »

Nog steeds niet gevonden
Maar bedankt voor reactie
Bij koprevisie niets te zien aan zuigers
Drijfstanglagers vervangen
Geluid werd gaande weg steeds erger
Kop gaat er maandag weer af en dan haal ik de zuigers eruit
Komt uit 1 kant van de motor
Denk toch aan kantelende zuiger
Weet niet wat dat veroorzaakt. Is dat het pistonlager ?
Of een losse cilinderbus daar moet ik helemaal niet aan denken
Bart van Dessel

Re: tik in motor

Bericht door Bart van Dessel »

Pistonlager, nokkenas lager (hopelijk niet), kantelende zuiger. Kan nog van alles zijn. Klepstoters zijn nieuw? Originele?

Gr, Bart
Jos Daalmans

Re: tik in motor

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Zie nu net vanuit Istrie deze discussie, ik had ook zo een kl....te tikken en bij onze v8 waren vier van de acht buisjes van de puls-air (wie heeft dit ooit verzonnen) afgebroken. Afhankelijk van de temperatuur van het blok deden ze mee of juist niet mee met tikkend geluid maken. De hele zwik verwijderd, afgestopt met afgevijlde M6 bouten en klaar.

Groeten en sleutel ze,

Jos
Marc

Re: tik in motor

Bericht door Marc »

Hoi
Zegt mij niets die buisjes, of bedoel je die aan de buitenzijde op het blok zitten en aangesloten zitten op de kop
Die heb ik er niet op zitten
Weet wel dat zo'n tik je echt getikt maakt, haha
Tijdsdruk begint nu wel te spelen
Moet er met mijn kids mee op vakantie
Dus als dit allemaal niets wordt dan zal er wel een nieuw blok in moeten en dan maar hopen dat die beter is
Groeten Marc
Marc

Re: tik in motor

Bericht door Marc »

Sterker nog, inmijn grootste nacht merrie
Geen idee of ik dat zou kunnen maken
Budget raakt ook aardig op, dus naar revisie bedrijf zit er niet in
Zo zonde zijn als project stil komt te liggen
Auto is verder af en netjes
Bedankt voor je reactie
Bart van Dessel

Re: tik in motor

Bericht door Bart van Dessel »

Ik ben van de V8 afgestapt vanwege altijd maar gedoe met de motor, wij (prikkers) rijden in principe oude bakken waar altijd wel iets aan mankeert. Maar met een tdi heb je geen gekke problemen waar je lang naar moet zoeken. Zeer betrouwbaar. Wij gaan overigens op vakantie met de Xsara break van € 250,- en de Land Rover is voor rundumshause.

Gr Bart
Jos Daalmans

Re: tik in motor

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Marc,

De V8 is nooit de stilste motor geweest. Zolang het geen klop van een drijfstanglager is of de rommel van een hoofdlager, zal het zo een vaart niet lopen.

Heb je geen Larist in de buurt? Die herkennen de meeste geluiden wel.

Een ander blok wordt duur, iedereen wil nu weer van diesel naar benzine en bij voorkeur een V8.

Groeten,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('186462cd3b2f57fabd2c119f2b58f747', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16622840, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('a396a66759f3f4ef5970779ceeb211eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16622840, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Marc

Re: tik in motor

Bericht door Marc »

Deze tik is zo luid dat mensen bij een tankstation verschrikt op kijken als ik aankom rijden
Ander blok gaat het niet worden
Deze heeft alles nieuw zo onderhand, dus zoek rustig door
Durf de gok niet aan met weet een tweedehands blok, koop hè weer iemands anders rommel
Dus oplossing zoeken, morgen of overmorgen weten we meer
Overigens bij verschillende Laro specialisten geweest
Daardoor heel veel onnodige reparaties gehad
Lijst onnodig :
Kleppen
Nokkenas
Hydraulische klepstoters
Drijfstanglagers
Distributie ketting en tandwielen
Oliepomp
Dus vertrouwen wat gezakt in de specialisten
Je snapt misschien na deze lijst dat ik in dit blok in ieder geval veel nieuwe onderdelen heb en hoop dat als we het nu vinden ik wel ff door kachel met dit blok
Jos Daalmans

Re: tik in motor

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Das een lange lijst, heb je beide V-snaren al eens los gegooid en even zonder waterpomp en stuurbekrachtiging laten lopen?

Heb je een idee of het een tik per omwenteling of per arbeidsslag is?

Succes met zoeken en ik hoop dat een oplossing langskomt,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d94047bc357bb2539b5566e2335022b5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16625171, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('068a709cba177522782e6df72c4f61a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16625171, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Alan T

Re: tik in motor

Bericht door Alan T »

Wat was de reden voor de koprevisie? zijn je koppen ook gevlakt zoja hoeveel?

verder schreef je:
Motor loopt als hij niet tikt, super mooi en heeft vol vermogen..
is het vermogen anders op het moment dat die tikt

Alan
Marc

Re: tik in motor

Bericht door Marc »

Zuigers eruit
Bussen niet los
Geen rare sporen op de zuigers of cilinder
Echt geen idee meer
Morgen komt iemand van een motor revisie bedrijf kijken
Hopen dat hij iets vindt
Wordt langzaam deprie
G-men (Gargamel)

Re: tik in motor

Bericht door G-men (Gargamel) »

Marc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Deze tik is zo luid dat mensen bij een tankstation
> verschrikt op kijken als ik aankom rijden
> Ander blok gaat het niet worden
> Deze heeft alles nieuw zo onderhand, dus zoek
> rustig door
> Durf de gok niet aan met weet een tweedehands
> blok, koop hè weer iemands anders rommel
> Dus oplossing zoeken, morgen of overmorgen weten
> we meer
> Overigens bij verschillende Laro specialisten
> geweest
> Daardoor heel veel onnodige reparaties gehad
> Lijst onnodig :
> Kleppen
> Nokkenas
> Hydraulische klepstoters
> Drijfstanglagers
> Distributie ketting en tandwielen
> Oliepomp
> Dus vertrouwen wat gezakt in de specialisten
> Je snapt misschien na deze lijst dat ik in dit
> blok in ieder geval veel nieuwe onderdelen heb en
> hoop dat als we het nu vinden ik wel ff door
> kachel met dit blok

Weet je echt zeker dat het niet de tuimelaars zijn ? Dat klinkt echt alsof de klep met een hamer naar beneden geslagen wordt; en zijn de enige in de kleppentrein di je niet vervangen hebt.
Als 1 van de stalen plaatjes los zit, zal hij elke keer voor het indrukken een harde tik geven. Als hij koud is valt dat meestal wel mee; maar als ie warm wordt (aluminium zet immers meer uit als staal) wordt het erger.
Het is heel eenvoudig te constateren als je even de nokkenassen licht.

mvg Gerrit

Gerrit
marc

Re: tik in motor

Bericht door marc »

Hoi Alan,

Ik heb in 2010 de koprevisie gedaan, dit omdat er een koppakking kapot was.
Ik rijd (nu nog) op LPG en heb vervolgens besloten als alles er toch af is dan ook maar harde klepzittingen

Kop is toen afgeperst etc,
Is ook licht gevlakt, weet niet hoeveel, maar destijds kreeg ik te horen dat het nagenoeg niets was.
Afgelopen maanden heb ik de kop terug gebracht om te kijken of er iets was met de klepzittingen en is de kop weer afgeperst etc.
Had toen de tik in het blok en zocht het bij de kleppen.
Daarna de hele waslijst vervangen en niets.

Als het blok warm is en tikt, verlies ik geen vermogen.
De tik is soms weg bij een bepaald toerental, maar ik krijg daar ook niet echt mijn vinger achter. Soms tikt hij ook helemaal niet.
De tik was de laatste keer zo heftig dat ik de auto langs de kant heb gezet. (kwam boven de radio en geloof me die heb ik altijd hard aan staan) uit.

Vandaag de zuigers eruit gehaald, wanden zien er prima uit van de cilinders en ook de zuigers zien er goed uit.
laat morgen alles meten om te kijken of daar toch iets mee is., maar geloof daar niet echt in.

Bedankt voor je reactie

groeten marco
marc

Re: tik in motor

Bericht door marc »

Hoi Gerrit,

ik heb een gehele tuimelaar as vervangen, wel door een gebruikte, maar geluid bleef hetzelfde.
Stond niet in het lijstje, maar is wel gedaan.
Zou naar mijn mening erg toevallig zijn dat ze beide hetzelfde geluid maken.

Vraag, hoe bedoel je nokkenas lichten, er uithalen?

Groeten Marco
Bart van Dessel

Re: tik in motor

Bericht door Bart van Dessel »

Had ik als 3e van boven al gepost, op 30-3, maar als de assen goed zijn dan zal het daar niet aan liggen. Maar 2 slechte kan natuurlijk ook, al zou ik er gewoon een nieuwe in zetten, en orig. kwaliteit. Met gebruikte spullen loop je natuurlijk wel meer risico, Heb je ook naar de tuimelaars en stoterstagen gekeken?

Gr, Bart
marc

Re: tik in motor

Bericht door marc »

Snaren eraf gehad, was het niet, zit overigens na eerste problemen met tik een nieuwe waterpomp op.
Weet niet of het een arbeidslag is of omwentelings slag is.
Ik ben helaas geen monteur en ben nu zwaar aan het leren.
Krijg wel wat hulp, maar het meeste moet ik proefondervindelijk uit zoeken.
Dus soms gaat de discussie op dit item mij boven mijn pet en vraag ik na wat of hoe ik iets moet doen,
helaas niet de financiën om de auto bij een dealer of iets dergelijks te zetten en zeggen zoek maar ff.
Ondertussen al wel een dikke 1500,- euro aan onderdelen erin.
Dus zo langzamer hand zou je denken moet het toch een keer klaar zijn.

Als je je afvraagt waarom geen ander blok, ik heb het gevoel dat ik dat station al gepasseerd ben, er zit nu zoveel nieuws in dat ik denk dat het beter is door te zoeken.

Groeten Marco
Bart van Dessel

Re: tik in motor

Bericht door Bart van Dessel »

Ik weet dat Andrew Colville een 3.9 volledig heeft gereviseerd een tijd terug vanwege tik in het blok, achteraf bleek het een tuimelaar te zijn. Een gebruikte andere kan ook slecht zijn! € 1500,- is veel geld maar was bij een goede diagnose misschien niet nodig geweest. Een diagnose van een échte V8 kenner die de ins en outs kent. Voor jou is dit meer een leerproces geworden. Achteraf natuurlijk makkelijk praten van mij. Oh ja, ik neem aan dat je ook nieuwe klepstoters hebt, neem alleen originele van Land Rover, imitaties zijn niet goed, diverse specialisten willen ze ook niet meer verkopen, ze kunnen nl. gaan tikken..

Gr, Bart
Alan T

Re: tik in motor

Bericht door Alan T »

Zitten je klepzittingen nog wel vast?

Normaal gesprokken worden de klepzittingen in een alu kop mee/ingegoten
als hier later wat anders ingaat kan die loskomen helemaal als het aluminium heet{zeker met lpg} word en uitzet, maar als die weer afkoel zit het min of meer weer vast

Alan
Eric_1

Re: tik in motor

Bericht door Eric_1 »

Hoi Marc

Zijn bij de laatste revisie de koppen niet gevlakt? Ik heb ook ooit lang geleden een 110 V8 gehad waarvan de motor zou zijn gereviseerd. Als hij echter goed warm was hoorde je aan 1 kant een felle hard tik, net van een klep. Ook lang gezocht. Uiteindelijk bij het demonteren van de kop bleek dat 1 klep de zuiger raakte. Koppen waren inderdaad gevlakt maar eentje dus wel een beetje erg veel!! Andere koppen erop en toen was het weg.

Bij koude motor hoorde je niks; als hij goed warm werd wel; net de uitzetting door de hitte was voldoende om het dan te laten raken.

Groeten
Eric
G-men (Gargamel)

Re: tik in motor

Bericht door G-men (Gargamel) »

marc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Gerrit,
>
> ik heb een gehele tuimelaar as vervangen, wel door
> een gebruikte, maar geluid bleef hetzelfde.
> Stond niet in het lijstje, maar is wel gedaan.
> Zou naar mijn mening erg toevallig zijn dat ze
> beide hetzelfde geluid maken.
>
> Vraag, hoe bedoel je nokkenas lichten, er
> uithalen?
>
> Groeten Marco

Verschrijving; ik bedoel uiteraard het lichten van de tuimelaarassen. Het probleem zit echter niet in de assen maar in de tuimelaars zelf.
Het komt regelmatig voor dat het geharde stalen plaatje dat de klepsteel bedient los gaat zitten, waardoor er ruimte ontstaat en bij het indrukken een flinke tik wordt gegeven als de vrije ruimte wordt "dichtgetimmert".
Het klinkt dan echt alsof hij met een hamer opengeslagen wordt.

--> mod_embed_images_loadimage('96ecf614c8a7944df6c21448bc5f28d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fthumbsnap.com%2FZ4CgOHGa', 'http://thumbsnap.com/Z4CgOHGa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fthumbsnap.com%2FZ4CgOHGa', '', 16629401, 600, 600, 'Loading image ...', false);

In het voorbeeld hierboven is hij afgebroken, maar vaker komt hij samen methet pennetje los. Vaak wordt het bij warme motor erger, omdat het aluminium meer uitzet als het staal van het slijtplaatje en er dan iets meer ruimte komt tussen beide delen.
De motor zelf loopt perfect.
Komt vaak voor bij aftermarket tuimelaars; hoewel ik begrijp dat ook sommige OEM tuimelaars er last van hebben.
Ik heb er zelf een jaar en 8000km mee rond gereden in een nieuw 4.6 blok; tot ik het uiteindelijk zat was en de tuimelaarassen gelicht heb.
Bleek dat er 2 tuimelaars waren met dit probleem. Uiteindelijk is alles (assen & tuimelaars) onder garantie door RPI geruild voor volledig stalen tuimelaars en bijbehorende gesinterde assen

Zoals gezegd, het is de moeite waard het even te controleren.

Gerrit



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2013 23:20 door G-men (Gargamel).
Bart van Dessel

Re: tik in motor

Bericht door Bart van Dessel »

Marc, weet je al iets meer? We zijn allemaal benieuwd...

Gr, Bart
Marc

Re: tik in motor

Bericht door Marc »

Revisie bedrijf langs geweest
Kon niet echt wat vinden
Gaf wel aan dat mijn bus van de eerste cilinder iets lager gemonteerd zat dan de andere
De andere zitten precies tot aan mijn. Kop
Zou kunnen betekenen dat het een losse bus zou zijn
Echter wat tegenspreekt is dat er koolsporen boven zitten en als hij zou bewegen zouden er ergens van het tikken en op en neer bewegen slijtsporen zichtbaar moeten zijn
Verder onder aan zuiger 1 wat extra slijtage aan de ondermijnde beetje gekarteld
Wie nog ideeën
Marc

Re: tik in motor

Bericht door Marc »

Revisie bedrijf langs geweest
Kon niet echt wat vinden
Gaf wel aan dat mijn bus van de eerste cilinder iets lager gemonteerd zat dan de andere
De andere zitten precies tot aan mijn. Kop
Zou kunnen betekenen dat het een losse bus zou zijn
Echter wat tegenspreekt is dat er koolsporen boven zitten en als hij zou bewegen zouden er ergens van het tikken en op en neer bewegen slijtsporen zichtbaar moeten zijn
Verder onder aan zuiger 1 wat extra slijtage aan de ondermijnde beetje gekarteld
Wie nog ideeën
Bart van Dessel

Re: tik in motor

Bericht door Bart van Dessel »

Tuimelaars....
Alan T

Re: tik in motor

Bericht door Alan T »

Hallo Marc

Balen dat je het probleem nog niet gevonden hebt.
Maar als ik je verhaal zo lees is het ontstaan na de koprevisie
lijkt die mij dan toch de hooftverdachte
Is het misschien een idee om toch effe een andere {nog origineele} kop te proberen?

Alan
marc

Re: tik in motor

Bericht door marc »

Vandaag niet veel verder gekomen en het vertrouwen in de laro specialisten (die ik gebeld heb,) is zwaar gezakt.
De een zegt dat er geen bussen in een V8 3.5 zitten en de ander weer wel
ook weet niemand welke de standaard zuiger is. Sommige zeggen AE en andere zeggen dat het een landrover onderdeel is.

Moed zakt mij in de schoenen.

Ik ga sowieso de raad van Bart volgen en een andere tuimelaaras monteren, blijft wel het feit dat ik aan 1 cilinder veel schade aan de onderzijde heb.
Die wil ik dus vervangen en nee ik ga er niet 8 vervangen, wil gewoon 1 proberen, weet dat dat risico met zich meebrengt, echter weet niet of dit het probleem is.

Mijn zuiger is een AE Hepolite 18386

Wie weet of dit vanuit de fabriek gemonteerd is. (hij is 88,9)

Ik heb geprobeerd een foto toe te voegen bij dit bericht, maar dat lukt mij niet (totaal geen verstand van computers)
marc

Re: tik in motor

Bericht door marc »

heb iets hoger de stand van zaken neer gezet,
hier de herhaling, weet niet waar iedereen kijkt en deze staat dan mooi het laagst
Vandaag niet veel verder gekomen en het vertrouwen in de laro specialisten (die ik gebeld heb,) is zwaar gezakt.
De een zegt dat er geen bussen in een V8 3.5 zitten en de ander weer wel
ook weet niemand welke de standaard zuiger is. Sommige zeggen AE en andere zeggen dat het een landrover onderdeel is.

Moed zakt mij in de schoenen.

Ik ga sowieso de raad van Bart volgen en een andere tuimelaaras monteren, blijft wel het feit dat ik aan 1 cilinder veel schade aan de onderzijde heb.
Die wil ik dus vervangen en nee ik ga er niet 8 vervangen, wil gewoon 1 proberen, weet dat dat risico met zich meebrengt, echter weet niet of dit het probleem is.

Mijn zuiger is een AE Hepolite 18386

Wie weet of dit vanuit de fabriek gemonteerd is. (hij is 88,9)

Ik heb geprobeerd een foto toe te voegen bij dit bericht, maar dat lukt mij niet (totaal geen verstand van computers)
Bart van Dessel

Re: tik in motor

Bericht door Bart van Dessel »

Iedere Rover V8 heeft stalen bussen die in het aluminium blok zitten. Moet iedere LaRo specialist weten, in principe bijna hetzelfde blok als van een 2002 Discovery II bijvoorbeeld. Als je 1 bus gaat vervangen dan zal het hele onderblok kaal gemaakt moeten worden, dus dan gaan er inderdaad mensen roepen van "doe ze dan ook allemaal", je zit dan ook weer met 8 nieuwe zuigerveer-sets en honen van de cylinders. Zou ik niet niet aan beginnen. maar ik zou eerst naar de andere mogelijkheden kijken. Hoe heb je blok trouwens open gehaald? Koppen en spruitstukken eraf?

Gr Bart
marc

Re: tik in motor

Bericht door marc »

Ja, ik heb de kop eraf en ook de zuiger eruit. Koppen en spruitstuk.
Op dit moment ligt alleen de probleem kant open, andere kop zit er nog op.
Zoals ik zei, wil ik eigenlijk alleen de zuiger vervangen en dan de andere tuimelaar as erop

Zag op de marktpagina dat jij nog een blok te koop had, is dat wat voor mij of wordt ik daar niet wijzer van.
Ik ga over 3 weken op vakantie met gezin en heb de laro nodig vandaar.

Ken jij de zuiger, die ik genoemd heb?
Bob Knipscheer

Re: tik in motor

Bericht door Bob Knipscheer »

Ik heb ook wel eens een tik gehad in de v8. (Maar niet zo hard als jij denk ik)
Bij mij was er een vuiltje in het gaatje van de hydraulische kleppenstoter waardoor die zich niet goed vol zoog.
Die kleppenstoter heb ik vervangen en daarna was het over!

Succes,

Bob
marc

Re: tik in motor

Bericht door marc »

Vandaag door revisie bedrijf vastgesteld dat de onderkant van de cilinderbus niet rond is. Zuiger tikt daar, zaten ook zoals ik beschreef beschadigingen aan de onderzijde zuiger.
Mogelijk heeft er vuil in het gat waar de trekbout in gaat gezeten, (heb ik wel schoongemaakt, maar mogelijk toch iets blijven zitten) daardoor is de kop te strak aangetrokken en heeft de onder bus beschadigd.
Dit gaat zoals het er nu uitziet in houden dat er een bus vervangen moet worden. Dat is een dure grap, blok eruit en ze adviseren dan 4 bussen te doen a 250,- ex
Dat zie ik dan weer niet zitten, dus op zoek naar een ander blok, tenzij iemand nog een oplossing weet,
Zal jullie de komende tijd op de hoogte houden van de ontwikkelingen, zag dat een onderblok, gereviseerd in holland erg duur is, dus mogelijk een Engels onderblok of een geheel ander blok.

Hoop over een paar weken weer te rijden.
Henk Bossinade

Re: tik in motor

Bericht door Henk Bossinade »

Ron B. heeft pas een partij binnen gekregen.Vr gr Henk B.
Plaats reactie