Stationair lopen 200TDI versus 300TDI

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
NielsD

Stationair lopen 200TDI versus 300TDI

Bericht door NielsD »

Goedenavond,

Ik heb mijn 90 met een 200TDI weer op de weg na een jaar.
Nu vind ik hem stationair erg trillen, het is net een trekker
Nu heb ik afgelopen week in een 300TDI gereden en deze liep veel soepeler.
Kan een 200TDI Disco net zo soepel lopen als een 300TDI of blijft deze rouwer?

Nu vermoed ik dat ik de pomp moet afstellen (op tijd).
Ik heb de distributie al vervangen.
Nu ben ik op zoek gegaan en vond ik het volgende bericht.
[landrover.startpagina.nl]
Hij is van eventjes geleden.

Hierin schrijft Bart "ik doe altijd eerst de distributie vernieuwen en daarna kleppen stellen en dan de inspuitpomp met micrometer afstellen".
Ik heb de distributie vervangen en de kleppen gesteld. Hoe stel je je pomp af met een micrometer?

Kortom de volgende twee vragen.
Kan een 200TDI net zo soepel lopen als een 300TDI?
Hoe stel ik mijn BIP af met een micrometer?

Wie o wie heeft hier een antwoord op...? Bart?

Gr. Niels

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2013 23:55 door NielsD.
paul be

Re: Stationair lopen 200TDI versus 300TDI

Bericht door paul be »

een 200 Tdi loopt iets rauwer, dat is zo en blijft zo.

defender 110 300TDi
Rodietje nieuw

Bericht door Rodietje nieuw »

Een 200tdi loopt altijd wat rauwer dan een 300tdi. Afstellen kan helpen, maar echt rustig zal hij nooit worden. Ik weet dat hierover discussies zijn geweest, maar bij mij werkt het wel: doe ongeveer 200 ml 2t olie bij een volle tank diesel. Gaat de motor niet rustiger van lopen, maar je dieselpomp wordt wel een stuk stiller. Geen rode 2t olie toevoegen natuurlijk.
Puffino

Bericht door Puffino »

Tjonge jonge wat een trekker moet die 200tdi weer wezen. ONZIN. Tuurlijk is de 300tdi iets stiller, als ie goed is. Maar een goeie 200tdi is ook een mooi rustig lopend blokje hoor. Maak er niet gelijk een trillende trekkermotor van in de schrikverhalen.

Mits compressie op alle cylinders gelijk is, mits alle onderdelen goed gesmeerd zijn, mits alles goed in elkaar zit, mits.... etc.

Onregelmatig lopen is een teken van ongelijke slijtage of afstelling. Kan in de pomp zitten, in de afsluiteing van de zuigerveren, in de injectoren, in de kleppenafstelling, in .... van alles.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Pieter

Bericht door Pieter »

De aftermarket engine mounts zijn te stug. Je kunt de juiste kan je bestellen bij glencone, zie Deze link.
NB: ik spreek niet uit eigen ervaring.
Symon

Bericht door Symon »

Wat maakt de kleur van de olie dan uit?

Gr Symon
paul be

Bericht door paul be »

wie heeft het hier over schrikverhalen en trekkergeluiden?

iets rauwer, that´s all
Rodietje nieuw

Bericht door Rodietje nieuw »

Ik heb 't in ieder geval niet over een trekker... Heb hier verschillende defenders met verschillende motoren, maar ik kies toch vaak voor de 200tdi omdat ik die erg plezierig vind... Maar in vergelijking met een 300tdi of een td5 is hij wat rauwer en zeker wat LUIDRUCHTIGER...

En geen rode tweetakt-olie omdat rode diesel ook rood is.... Meer uitleg nodig?
Symon

Bericht door Symon »

rode diesel wordt niet meer gebruik dacht ik

Gr Symon
NielsD

Bericht door NielsD »

Kijk in korte tijd weer een paar reacties. BEDANKT.
Okè, de 200TDI loopt wat rauwer. Hier is iedereen het over eens.

Maar nu, ik wil toch mijn BIP gaan afstellen.
Ik wil hem toch zo soepel mogelijk laten lopen. Nu trilt mijn hele auto en dit kan denk ik rustiger.
Hoe moet ik dit afstellen en dan ook fijn stellen met bv. een micrometer.

Wie weet waar en hoe ik de micro meter moet plaatsen om echt te fine tunen.

Gr. Niels
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Afstellen met de micrometer doe je door eerst de motor met de juiste borg pennen te blokeren ( krukas en inspuit pomp )

Liefst kijk je ook of je nokken as ook exact met het merkteken overeenkomt, maar kan me voor stellen dat je de deksel er niet weer af wilt halen , al is dat wel de juiste manier .

Vervolgens draai je de stel boutjes van de inspuit pomp los ( 3 stuks ) en plaats je aan de achterzijde van de pomp een adapter en micrometer, met de micrometer ga je de gespecificeerde lift meten @ TDC b.v. 11 mm( let op VW lift als voorbeeld ) als je exact de gespecificeerde lift hebt bereikt zet je de 3 boutjes weer vast en verwijder je de paspennen, vervolgens draai je de motor eenst 2x 360 graden met de hand rond, als het goed is raakt niks en kun je de motor starten en horen/voelen of je trilling weg is.

Het klusje vereist wel wat speciaal gereedschap ( borg pennen micrometer en adapter, en komt best naukeurig, misschien is het beter om b.v. bij Bart een afspraakje te maken, hij heeft het materiaal en de kennis in hius om dit klusje te klaren.

Het kan zijn dat je stationare toerental te laag is, dan gaan zowel de 200 tdi als de 300 tdi wat onrustiger lopen en dat kun je goed voelen.

Ik het werkplaats handboek staat beschreven hoe je de pomplift afsteld en wat de juiste waarden zijn.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Niels,

Verkeerde afstelling kan het gedrag/geluid van een tdi sterk veranderen. Wat je zou kunnen doen en wat bijna geen moeite kost is je inspuitmoment iets later te laten zetten, daar loopt ie vaak rustiger van, misschien staat ie wel veel te vroeg? Ik heb alle special tool in huis en wil het graag voor je doen.

Gr, Bart
Eric_1

Bericht door Eric_1 »

Hoi Niels

Iedereen hoor ik hier zeggen dat een Disco 200Tdi rauwer loopt, maar jij zegt toch dat hij meer trilt als een traktor?

Een 200tdi zal wel iets rumoeriger zijn; echter een 200Tdi Discovery (dus met Discovery steunen) hoeft niet meer te trillen dan een 300Tdi.

Als je nu een Defender 200Tdi met Defender steunen dan zal hij wel meer trillen maar puur uit het feit dan Defender 200Tdi motorsteunen veel stugger zijn dan Discovery 200Tdi steunen; of Defender/Discovery 300Tdi steunen.

Afstellen doe je met micrometer achter in de pomp maar dan moet je wel de juiste stift hebben. Hierbij verschilt een Defender of Discovery blok ook omdat de brandstofpomp iets verschoven zit en de Defender iets lastiger te bereiken is met je micrometer

groeten
Eric
Oscar

Bericht door Oscar »

Niels,

Bekend verhaal bij stationair.

Warm rijden en stationair iets hoger draaien, daar wordt ie veel rustiger van zonder allerlei moeilijke toeren te hoeven uithalen.
Een Defender 200tdi blijft overigens altijd rauw, de Disco variant kan heel mooi rustig lopen.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Bart van Dessel

Defender en Disco zijn dezelfde motoren, ook de plaats van de pomp. Alleen de turbo zit bij een origineel Defender blok (11L) anders dan bij een Discovery blok (12L). Dat de motorsteunen anders waren van zachtheid dat is nieuw voor mij, maar ik ben voor 80% met 300 tdi's bezig.

Gr, Bart
Puffino

Bericht door Puffino »

+1

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
Oscar

Bericht door Oscar »

Bart,

Er zijn meer verschillen tussen een 11L en 12L o.a.
- distributiehuis
- opstelling van de hogedrukpomp
- waterpomp

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Bart van Dessel

Distributiehuis en waterpomp klopt, daar heb je gelijk in. Ik heb zelfs apart voor die blokken de distributiesets besteld, een 11L blok heeft ook geen looprol bij de distributie, alleen een spanrol. Opstelling van inspuitpomp wist ik niet, hij zit toch op dezelfde plek? Wat heeft het verder voor invloed? Onderblok met zuigers en cylinderkop zijn verder wel gelijk volgens mij.

Gr, Bart
Puffino

Bericht door Puffino »

De pomp staat anders gedraaid ten opzichte van het blok. En lager gepositioneerd bij de Disco.

Vandaar het andere distri-huis.

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
forbert 90-200Tdi

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Ik vind het niet lekker op de trekker, maar heerlijk!
Eric_1

Bericht door Eric_1 »

Hoi Bart

bij een Discoblok staat de pomp wat lager, daar kan ik mijn micrometer achter op de pomp zetten. Bij een defender blok heb ik daar met mijn micrometer geen plek voor en moet ik het met een hefboompje doen om te kunnen meten. Dus inderdaad verschil.

Een defender heeft gewoon van die ronde volle rubbers; 1 tapeind boven en 1 onder (zoals een V8 had) en een disco blok heeft veel grotere holle rubber. Dat maakt een heel verschil in trillingen doorgeven. Maar beide kunnen net zo mooi lopen (qua geluid)

Tja en zelf meer 200Tdi fan/ervaring..

groeten
Eric
Bart van Dessel

Kijk, heb ik weer wat geleerd. Bij een 300 tdi is afstellen met micrometer ook een beetje een gedoe, heel weinig ruimte, maar het gaat net. Vorige week een distributie gedaan bij 200 tdi, met niuwe pakkingen voor huis en waterpomp, met kleppen stellen erbij ben ik 3 uurtjes bezig geweest. Maar ben altijd bang voor afbrekende bouten van het distributiehuis rondom de waterpomp, omdat ze vaak héél vastzitten. Dat is weer het voordeel van 300 tdi, no risks.

Gr, Bart
NielsD

Bericht door NielsD »

Bart daar was ik ook erg bang voor.
Ik heb de distributie ook gedaan en de vorige keer hebben ze alles met vloeibare pakking vast gezet.
Inclusief de bouten van de waterpomp. Heel voorzichtig met samengeknepen billen de boutjes los gekregen.

Maar heren, hartelijk bedankt voor het advies.
Ik zal eerst mijn stationair toerental eens afstellen.
Het rauwe nemen we voor lief (wat niet aan de 90)

En we zijn allemaal weer wijzer geworden met de verschillen tussen de 200TDI's.
Plaats reactie