Motorwissel 3.5 V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michel WaZ

Motorwissel 3.5 V8

Bericht door Michel WaZ »

Beste prikkers,

Graag tips en trucs voor een RRC benzine / LPG '86 3.5 V8 motorwissel.
Alvast bedankt !

sorry als het al ergens op het forum staat.........................

Fijne zondag Michel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/03/2013 12:16 door Michel WaZ.
Geert Oude Luttighuis

Re: Motorwissel 3.5 V8

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

1) haal de oude motor eruit
2) stop de nieuwe motor er terug in

Wat is je niet duidelijk?
Michel WaZ

Ha ha ha ! Ja dat snap ik Geert ! Firma leuk&lollig is toch gesloten op zondag ? Ha ha ha !
Wim

Bericht door Wim »

En als hij los op een pallet in een pick-up bak ligt:
- met de heftruck de ene pallet lossen
- dan de andere pallet laden

(sorry voor het antwoord, maar je vraagstelling is die van een 3-jarige . . .)
Michel WaZ

Ik vind het anders een normale vraag voor iemand die dit nog nooit heeft gedaan Wim.
Ik zal het netjes houden maar dat van een 3 jarige slaat dus nergens op !
Reageer dan gewoon niet en wees een volwassen vent !

De mazzel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/03/2013 12:09 door Michel WaZ.
laro13

Bericht door laro13 »

Hallo Michel,

Misschien is handig om wat meer info te geven.
- Wat voor auto?
- Wat is het originele blok?

succes!
Wim

Bericht door Wim »

Michel,

als je nu bv eens begon te vermelden:
- welke auto heb je
- wat voor motor zit er nu in
- welke V-bak wil je eraan

Kijk dan zou je wellicht een serieuze reactie kunnen verwachten . . .
Michel WaZ

Hallo Laro13,

sorry dat de info niet compleet is, ik zie dat m,n handtekening niet vermeld word maar het betreft een RRC 3.5 V8 benzine/LPG uit '86.

Groet Michel
Michel WaZ

Hallo Wim, sorry dat ik even teleurgesteld reageerde , maar ik zie dat mijn handtekening niet vermeld word .
Het betreft een RRC V8 3.5 benzine/LPG uit '86

Groet Michel
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

En waarom ga je wisselen. M.a.w. wat is de staat van de motor die eruit gaat en wat is de staat van de motor die erin gaat en hoe heb je dat vastgesteld? De meeste tips en trucs zitten in de voorbereiding dus het controleren en preventief vervangen/onderhouden van hetgeen je erin gaat sleutelen zodat het eindresultaat van deze hele sessie in ieder geval een succes wordt. Het wisselen zelf is rechttoe rechtaan sleutelwerk.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Michel WaZ

Hallo Wim,

Ik had al een prikker geplaatst ( slecht lopende V8 ) , de adviezen die jullie daar hebben gegeven heb ik allemaal uitgevoerd.
Het resultaat is dat hij nog steeds slecht loopt.
De vervangende motor komt uit een Disco zat in een RRC en is een 3:18:1 motor met een vrij nieuwe nokkenas, stoters, stangen en tuimelaars. Toen was het bij mij een optel sommetje van kosten, arbeid en tijd.
Deze motor werd verkocht omdat de vorige eigenaar een 4.0 motor wil monteren en momenteel zijn RRC een complete restauratie geeft. Het is een serieuze man die het onderhoud heeft laten uitvoeren door een 4x4 garage in het oosten van het land.
Ik heb nieuwe snaren, filters, uitlaatpakkingen , slangen olie en koelvloeistof binnen alleen de motorsteunen nog.
Tevens ga ik de keen van de koppeling , stuurhuis en versnellingsbak vervangen.

Zal wel wat vergeten zijn hoor maar de multispray, remmenreiniger is ook aanwezig.

Groet Michel
Geert Oude Luttighuis

Michel,

Het is mij nog steeds niet duidelijk waar dan je vraagtekens zitten? Hebben we het over het niveau 'zorg dat je een motortakel hebt' of over 'ik zou altijd de achterste keerringen vernieuwen'?

Gek genoeg heb ik het idee dat je dit klusje ook wel zonder ons kunt klaren, dus misschien is het handiger om een aantal dingen (waar je over twijfelt) gericht te vragen/adresseren?

Succes! Geert
Geert Oude Luttighuis

Om zelf een aftrap te geven: klopt 't dat je van carburatie naar injectie gaat? Zijn er dan nog kabelboom-issues om rekening mee te houden?
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Als het er over gaat waar moet ik op letten bij het wisselen en niet over wat moet ik vervangen voor ik ga wisselen (ken de V8 blokken niet alleen van zien)

Bij wisselen (zelfde motor dus carb naar carb en niet naar injectie)

- Bekabeling los halen en markeren waar ze thuis horen eventueel met foto's (markeren kun je doen door bijv schildertape te pakken en daar een symbooltje of tekst op te zetten. Als je dit labeltje ook terug laat komen op de foto kun je het altijd terug vinden
- Brandstofleiding moet zichzelf wijzen
- Als je er zeker van bent dat alle bekabeling, brandstofleiding(en), koelleidingen enz los zijn motorsteunen losgooien en de bak losmaken van de motor (zorg dat je ze allemaal hebt gehad)
- Dan is het een kwestie van blok eruit halen kan zijn dat hij wat moeilijk van de bak los komt. En er wat andere kleine dingen in de weg zitten die je los moet halen.
- Daarna in omgekeerde volgorde de ruilmotor terug plaatsen

Wat is sowieso zou vervangen bij de ruilmotor
- Achterste keerring van de krukas
- koppeling, drukgroep, druklager, toplager. Zorg ervoor dat de koppeling goed gecentreerd zit anders gaat hij nooit op de bak passen
- nieuwe motorsteunrubbers kun je nu namelijk goed bij
- brandstoffilter(s) (als je dit al niet gedaan hebt)
- Distributie en snaren
- Olie incl oliefilter

Als het blok loopt kun je er nog aan denken op de overige slijtage delen te vervangen. Maar bovenstaande is het makkelijkste als blok nog uit de auto is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/03/2013 13:32 door defendertje90.
Michel WaZ

Thanx defendertje90 ,dat van die foto's en labellen is een goeie. De koppeling ziet er goed uit weinig slijtage en geen scheurtjes.
Dat bedoel ik nu met tips en trucs.

Fijne zondag, Michel
Michel WaZ

Hoi Geert, ik heb geen vraagtekens hoor , maar jullie ervaren sleutelaars zijn al door schade en schande wijs geworden .
Daar kan ik als a.s. motorwisselaar best wel advies van gebruiken.
Michel
Ray / De Wijk

Bericht door Ray / De Wijk »

Beste Michel.
Het zal wel aan het weer liggen dat je zulke antwoorden krijgt.
Koud, winderig. Iedereen is het zat.
Ik wou dat ik kon helpen maar ik heb er nog niet mee gemaakt maar ik begrijp je wel.
Gewoon wat handige tips in het algemeen.
Heel veel plezier met het inbouwen.
Haaietoo Ray
Michel WaZ

Thanx Ray, dat zal het zijn die kou, maar de meeste prikkers zijn oké en word je goed geholpen.

Ciao Michel
Manfred

Bericht door Manfred »

Inderdaad zorg dat je alle onderdelen die je nodig hebt op voorraad hebt, het is enorm frustrerend als je niet verder kunt doordat je iets mist.
Ik vind het persoonlijk zonde om de koppeling niet te vervangen als deze niet recentelijk gedaan is. Je kunt ook makkelijk bij de slave cilinder en die willen ook nog wel eens gaan. Druklager, toplager, motorsteunrubbers, alle benodigde pakkingen (vergeet je uitaatspruitstukpakkingen niet) bougies, misschien nieuw setje bougiekabels.
Daarbij als de motor er uit is kun je makkelijk bij plekken die normaal vrijwel onbereikbaar zijn. dus denk aan slechte stukken in een schutbord repareren of een likje verf hier en daar. Slechte en oude koelwaterslangen, thermostaat? Noem het maar op.
Eea is natuurlijk heel erg afhankelijk van welke eisen je er zelf aan stelt.
Neem er in ieder geval even rustig de tijd voor en gebruik je gezonde verstand, dan moet het goed komen.
defendertje90

En vergeet ook niet dat de oliepompen in die blokken niet zelf aanzuigend zijn lees net een verhaal op een ander forum van iemand die dit ook niet wist. Resultaat laat zich raden
Michel WaZ

Bedankt Manfred ik heb idd al veel onderdelen ter vervanging binnen dus dat komt wel goed.
Het is idd knap waardeloos als je niet verder kan.

Groet Michel
Michel WaZ

Ja dat klopt, daar zijn een paar foefjes voor ;
- niet tegelijk de olie uit de carterpan laten lopen en je oliefter eraf halen.
Dus als de olie uit je carterpan is dan vullen, je nieuwe oliefilter 75% vullen met olie en erop draaien.

- je kan ook nog de oliepomp vullen met vaseline nadat je de olie uit het Carter hebt gehaald en tegelijk het oliefilter hebt vervangen dan als ik het goed heb begrepen een markering maken op je ontsteking/blok en de ontsteking verwijderen dan kan je met een boormachine de pomp " primen". Dit is me wel een beetje onduidelijk .

Fijne avond, Michel
defendertje90

mooi dat het bekend is zou zonde zijn als om die reden je blok in de soep loopt.
Plaats reactie