Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Binnenkort (als de lente echt begint) wil ik de onderkant van onze Disco II onder handen nemen. De balken zijn nog goed, maar beginnen steeds bruiner te worden.
Ik heb geen brug of smeerput tot mijn beschikking, alles zal dus met de rug op de grond moeten gebeuren.
Voordat ik aan de bodem kan beginnen zal deze schoon moeten worden gemaakt. Zonder brug of smeerput is een stoomcleaner volgens mij geen optie.
Nu heb ik wel eens wat gelezen over een ruinsproeier, maar zijn er nog meer methoden om de onderkant schoon te maken? Hoe te ontvetten, Dasty?
Ik zit te denken om, als alles schoon is, eerst maar een te gaan kwasten met de Owatrol. Omdat Owatrol ook in de roest trekt denk ik dat ik daarna met de staalborstel de roest er af moet borstelen en nogmaals met de Owatrol aan de gang moet.
Welke alternatieven zijn er? het is nogal een oppervlakte en een roestoplosser lijkt mij niet echt een optie.
Nadat alles is voorbehandeld zal er wat op gesmeerd moeten worden. Het liefst met een spuitbus omdat je dan ook op plekken kan komen waar je met een kwast niet kan komen.
Tectyl? RX7? Iets anders?
Ervaringen zijn welkom.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d70e813a0ebecdef434da6fff7c6f8c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16449048, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Ik heb geen brug of smeerput tot mijn beschikking, alles zal dus met de rug op de grond moeten gebeuren.
Voordat ik aan de bodem kan beginnen zal deze schoon moeten worden gemaakt. Zonder brug of smeerput is een stoomcleaner volgens mij geen optie.
Nu heb ik wel eens wat gelezen over een ruinsproeier, maar zijn er nog meer methoden om de onderkant schoon te maken? Hoe te ontvetten, Dasty?
Ik zit te denken om, als alles schoon is, eerst maar een te gaan kwasten met de Owatrol. Omdat Owatrol ook in de roest trekt denk ik dat ik daarna met de staalborstel de roest er af moet borstelen en nogmaals met de Owatrol aan de gang moet.
Welke alternatieven zijn er? het is nogal een oppervlakte en een roestoplosser lijkt mij niet echt een optie.
Nadat alles is voorbehandeld zal er wat op gesmeerd moeten worden. Het liefst met een spuitbus omdat je dan ook op plekken kan komen waar je met een kwast niet kan komen.
Tectyl? RX7? Iets anders?
Ervaringen zijn welkom.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d70e813a0ebecdef434da6fff7c6f8c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16449048, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Ik heb je een mailtje gestuurd. Ik ben een fervent geruiker van Tectyl van Valvoline, kun je met spuitbus opbrengen en evt. met een slangetje met vernevelaar voor het inwendige. Ook RX5 gebruik ik veel maar dat gebruik ik meer voor de koetsen van RRC's die gevoeliger zijn voor roest. RX5 kun je ook in spuitbus kopen of in pot en dan met kwast opbrengen, dat gaat in principe ook heel vlot hoor.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Dag Apke,
ik heb dezelfde vragen.
Ik heb gekeken bij de Klassier in brummen en bij divere andere partijen en iedereen heeft andere middelen die "het best'' zijn.
Ik wel een onafhankelijke duitse test gelezen.waarin Mike Sander vet als echt alternatief werd genoemd.
Hoor graag ervaringen.
Sven
ik heb dezelfde vragen.
Ik heb gekeken bij de Klassier in brummen en bij divere andere partijen en iedereen heeft andere middelen die "het best'' zijn.
Ik wel een onafhankelijke duitse test gelezen.waarin Mike Sander vet als echt alternatief werd genoemd.
Hoor graag ervaringen.
Sven
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
[www.oldtimer-markt.de]
de testde test
de testde test
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
RX5 kan ook goed met een plantenspuit opgebracht worden.
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Mike sanders is alleen voor in kokerbalken etc voor onderkant heb je toch tectyl, dinitrol oid nodig.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2013 22:27 door Lucas van Lierop.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2013 22:27 door Lucas van Lierop.
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Interessante test! Owatrol komt d'r niet best uit.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Brantho Korrux 3in1
1 van de beste getest en een beetje doorzichtig zodat je het metaal eronder kan blijven controlleren,zelf heb ik 2 x 5 liter blikken,mijn discovery is er met een litertje helemaal gedaan ,misschien nog minder,ik heb genoeg over ,1 blik kostte dacht ik rond de 120 euro ,als je in de buurt van amsterdam bent mag je voor 20 euro een blik lenen
1 van de beste getest en een beetje doorzichtig zodat je het metaal eronder kan blijven controlleren,zelf heb ik 2 x 5 liter blikken,mijn discovery is er met een litertje helemaal gedaan ,misschien nog minder,ik heb genoeg over ,1 blik kostte dacht ik rond de 120 euro ,als je in de buurt van amsterdam bent mag je voor 20 euro een blik lenen
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Koets en aandrijflijn lichten en dan laten verzinken of is dat wat te omslachtig
Goed schoon krabben met staalborstels plamuur messen etc, het slechtste deel zal rond en net voor de brandstoftank zijn.
Wat je er dan opstrijkt is een kwestie van vertrouwen hebben in de resultaten van mede prikkers danwel de informatie die je kunt vinden op het net.
RX 5 vindt ik goed werken op staal, RX 10 zou het zelfde zijn maar dan zwart van kleur, het trekt goed in het staal, misschien daarna over lakken met een ander lak systeem, maar ik mee dat niet alle lakken er zomaar op hechten Bart heeft hier misschien meer informatie over.
Branthokorrux heb ik afgelopen jaar voor het eerst gebruikt, maar de recenties die ik kreeg zijn wel goed ( een zuidelijke gemeente schijnt het te hebben gebruik bij renovatie van straat meubielair ) ook verkoopt mijn leverancier veel aan vracht wagen herstel bedrijven en mechanistatie bedrijven, dan moet in mijn ogen wel wat goeds betekenen.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Goed schoon krabben met staalborstels plamuur messen etc, het slechtste deel zal rond en net voor de brandstoftank zijn.
Wat je er dan opstrijkt is een kwestie van vertrouwen hebben in de resultaten van mede prikkers danwel de informatie die je kunt vinden op het net.
RX 5 vindt ik goed werken op staal, RX 10 zou het zelfde zijn maar dan zwart van kleur, het trekt goed in het staal, misschien daarna over lakken met een ander lak systeem, maar ik mee dat niet alle lakken er zomaar op hechten Bart heeft hier misschien meer informatie over.
Branthokorrux heb ik afgelopen jaar voor het eerst gebruikt, maar de recenties die ik kreeg zijn wel goed ( een zuidelijke gemeente schijnt het te hebben gebruik bij renovatie van straat meubielair ) ook verkoopt mijn leverancier veel aan vracht wagen herstel bedrijven en mechanistatie bedrijven, dan moet in mijn ogen wel wat goeds betekenen.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
deze is wel vaker voorbij gekomen. Ik dacht dat owatrol slecht uit de test kwam omdat ze het puur gebruikte. Owatrol heeft een hechtende component nodig. Daarom moet je het ook altijd mengen in 50/50 verhouding met bv loodmenie.
Maar zeker interesante test!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d85baa788775b0c5d0d00658bdd3a1c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16449535, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar zeker interesante test!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d85baa788775b0c5d0d00658bdd3a1c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16449535, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
[www.oldtimerautosite.nl]
Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.
larolibelle.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d69fabce2921f7b6bee31e5147209437', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-a95vYdUvAso/TiFKpv8OCpI/AAAAAAAADfk/ETrA0XAthVM/larolibelle.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', '', 16449753, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.
larolibelle.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d69fabce2921f7b6bee31e5147209437', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-a95vYdUvAso/TiFKpv8OCpI/AAAAAAAADfk/ETrA0XAthVM/larolibelle.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', '', 16449753, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Hoi,ik heb dat ook gebruikt voor mijn chassie in zwarte kleur,wist niet dat het ook in de blanke variant te krijgen was,heb het met de roller aangebracht,smeert zich zeer goed,stinkt alleen behoorlijk;
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Ik gebruik RX5,RX7 en RX10.
RX5 is vergelijkbaar met owatrol,net zo dun dus kruipt overal in.Hecht zeer goed en gebruikt vliegroest als bindmiddel
Eerst schoonmaken en dan weer laten aanroesten dus.
RX10 is een afwerklaag.Het spul droogt wel langzaam maar word niet keihard.Het barst dus niet zoals bijv Hammerite of bitac.
RX7 gebruik je voor het inwendige(kokerbalken)wel eerst RX5 gebruiken.
Alles wat ik behandeld heb is nu anderhalf jaar later nog steeds roestvrij.
Mijn auto staat gewoon buiten en word ook regelmatig gebruikt op onverhard waarbij een waterplasje ook niet geschuwd word.
Kortom,ik ben er zeer te spreken over.
Gr Edwin
RX5 is vergelijkbaar met owatrol,net zo dun dus kruipt overal in.Hecht zeer goed en gebruikt vliegroest als bindmiddel
Eerst schoonmaken en dan weer laten aanroesten dus.
RX10 is een afwerklaag.Het spul droogt wel langzaam maar word niet keihard.Het barst dus niet zoals bijv Hammerite of bitac.
RX7 gebruik je voor het inwendige(kokerbalken)wel eerst RX5 gebruiken.
Alles wat ik behandeld heb is nu anderhalf jaar later nog steeds roestvrij.
Mijn auto staat gewoon buiten en word ook regelmatig gebruikt op onverhard waarbij een waterplasje ook niet geschuwd word.
Kortom,ik ben er zeer te spreken over.
Gr Edwin
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
RX5 als basis, daarna RX10 in twee lagen, wat verdunt met rx5
RX10 is niet overschilderbaar.
Ben er erg over te spreken. Zowel op chassis, en bodemplaat gebruikt. (na nieuwe vloerplaat in rrc)
[www.caprotech.nl]
RX10 is niet overschilderbaar.
Ben er erg over te spreken. Zowel op chassis, en bodemplaat gebruikt. (na nieuwe vloerplaat in rrc)
[www.caprotech.nl]
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
heb een beetje hetzelfdeprobleem als ik al de ontroesters en verven enz bij elkaar ga tellen ben ik aardig wat geld kwijt en is late stralen en galvaniseren makkelijker maar een disco is geen mecano zoals serie of defender
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Dag Patrick!
Ik zou graag voor € 20 een blik bij je komen halen om te proberen?!
Ik zou graag voor € 20 een blik bij je komen halen om te proberen?!
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Ahh, maar dat kan mee vallen bij een Discovery, koets lichten en andrijf lijn verwijderen kan in een dag met twee man en de juiste materiaalen ter beschikking ( lucht sleutel, 2 koloms brug, motor takel, etc )
Net als bij de classic is het mogelijk de koets van het chassis te plukken (+- 14 bouten wat rem leidingen en stekkers )
als het chassis eenmaal vrij staat dan staat motor en bak er zo naast, ook de assen en tank zijn dan snel te verwijderen en als laaste dingen als stuur huis en leidingen ACE hydro unit.
Ik denk dat het chassis vrij maken zelfs sneller te doen is dan bij een Series of Defender tenzei je bent ingericht om het plaatwerk van een Defender of Series compleet en in een keer te lichten.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Net als bij de classic is het mogelijk de koets van het chassis te plukken (+- 14 bouten wat rem leidingen en stekkers )
als het chassis eenmaal vrij staat dan staat motor en bak er zo naast, ook de assen en tank zijn dan snel te verwijderen en als laaste dingen als stuur huis en leidingen ACE hydro unit.
Ik denk dat het chassis vrij maken zelfs sneller te doen is dan bij een Series of Defender tenzei je bent ingericht om het plaatwerk van een Defender of Series compleet en in een keer te lichten.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
galvaniseren dus !! kosten ongeveer 500 euro en dit komt overal ook aan de binnenkant.
110 en serie demonteren doe je ook in 2 dagen als je een motortakel hebt
110 en serie demonteren doe je ook in 2 dagen als je een motortakel hebt
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Bij thermisch verzinken komt het zink overal ( mits voldoende grote gaten aanwezig zijn ander ploft de boel open )
een constructie laten verzinken kost ongeveer €1,20 per KG verzonken gewicht, een Kaal Disco 2 chassis schat ik op 150-200Kg het gewicht met zink wordt gemiddeld 8 % zwaarder( met twee man zwaar, maar te tillen en mee weg te lopen. been there done that! )
Je eerste probleem na het kal hebben van je chassis is het schoon krijgen daarvan, Straalen, thermisch ontlakken, of Loogen ( chemisch ontlakken )
Vergetet niet dat je een Landrover uit elkaar gaat halen, en dat het dus in theorie in twee dagen zou kunnen, maar er zal altijd iets tegen zitten, afgebroken bout, stuk getrokken leiding, klemmetje gebroken noem maar op.
Ik ben benieuwd wie de eerste is die een Discovery 2 chassis laat verzinken, Ik zi dat maarsland of richard chassis in iedergeval nieuwe maakt dus is het duidelijk dat die Chassis hard kunnen rotten, anders zouden zijn niet op die markt inspelen, dus wie nu zijn huidige kan conserveren bespaart mogelijk geld in de toekomst of misschien blijft de auto iets waardevaster.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
een constructie laten verzinken kost ongeveer €1,20 per KG verzonken gewicht, een Kaal Disco 2 chassis schat ik op 150-200Kg het gewicht met zink wordt gemiddeld 8 % zwaarder( met twee man zwaar, maar te tillen en mee weg te lopen. been there done that! )
Je eerste probleem na het kal hebben van je chassis is het schoon krijgen daarvan, Straalen, thermisch ontlakken, of Loogen ( chemisch ontlakken )
Vergetet niet dat je een Landrover uit elkaar gaat halen, en dat het dus in theorie in twee dagen zou kunnen, maar er zal altijd iets tegen zitten, afgebroken bout, stuk getrokken leiding, klemmetje gebroken noem maar op.
Ik ben benieuwd wie de eerste is die een Discovery 2 chassis laat verzinken, Ik zi dat maarsland of richard chassis in iedergeval nieuwe maakt dus is het duidelijk dat die Chassis hard kunnen rotten, anders zouden zijn niet op die markt inspelen, dus wie nu zijn huidige kan conserveren bespaart mogelijk geld in de toekomst of misschien blijft de auto iets waardevaster.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Bodem behandeling, ik zie door de bomen het bos niet meer
Verzinken is het geld niet, hoe er rekening mee dat ontlakken (heel belangrijk!) meer kost dan het verzinken zelf, daar komt nog bij div transport. Maar ik vind het de moeite 
