Stuur / wiel trillt vanaf 100km/h en dan is die niet meer te hou
Stuur / wiel trillt vanaf 100km/h en dan is die niet meer te hou
Al watmtijd kwijt om mijn laro van het trillen af te helpen waarbij die vanaf boven de 100km/h gaat beginnen met trillen aan de wielen en niet meer te stoppen is...
Inmiddels heb ik de wielen laten balanceren, de lagers nagelopen, de rubbers aan de sturvoorrichting (panhard) vervangen, de stuurdemper is vervangen, de luchtdruk is verhoogd. De schockdempers en veren zijn nieuw, de wielen zijnuitgelijnd en er zit geen speling opmhet stuurhuis.
De trillen komen duidelik van een kant (links vandaan) maar ik weet echt niet meer wat ik er nog kan checken, stellen etc...ik heb een 300tdi 110.
Iemand nog suggesties?
Dank
Nick
Inmiddels heb ik de wielen laten balanceren, de lagers nagelopen, de rubbers aan de sturvoorrichting (panhard) vervangen, de stuurdemper is vervangen, de luchtdruk is verhoogd. De schockdempers en veren zijn nieuw, de wielen zijnuitgelijnd en er zit geen speling opmhet stuurhuis.
De trillen komen duidelik van een kant (links vandaan) maar ik weet echt niet meer wat ik er nog kan checken, stellen etc...ik heb een 300tdi 110.
Iemand nog suggesties?
Dank
Nick
Re: Stuur / wiel trillt vanaf 100km/h en dan is die niet meer te
Hoi,
Doe eens een zoekopdracht naar voorpanning swiffels shimmen en er gaat een wereld vor je open.
Groet frank
Doe eens een zoekopdracht naar voorpanning swiffels shimmen en er gaat een wereld vor je open.
Groet frank
Re: Stuur / wiel trillt vanaf 100km/h en dan is die niet meer te
Controleer ook het gat waar de bout van de panhard doorgaat aan de as,die lubberen ook wel eens uit
Re: Stuur / wiel trillt vanaf 100km/h en dan is die niet meer te
Heb je de bussen in de radius armen gechecked?
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c55d2291ca5a6d9dd72d624eaf3ac536', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16445327, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c55d2291ca5a6d9dd72d624eaf3ac536', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16445327, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Stuur / wiel trillt vanaf 100km/h en dan is die niet meer te
hoi, als je stil staat en je draait je stuur iets naar links en rechts, herhaaldelijk, zie je dan je motorkap ook iets naar l en r bewegen.
hoogst waar schijnlijk de stang tussen as en chassis
dit geeft bij 90 zo n trilling dat hij niet meer op de weg te houden is en je MOET remmen.
of is het niet zo erg, dan in andere kogels of swiffels
hoogst waar schijnlijk de stang tussen as en chassis
dit geeft bij 90 zo n trilling dat hij niet meer op de weg te houden is en je MOET remmen.
of is het niet zo erg, dan in andere kogels of swiffels
Re: Stuur / wiel trillt vanaf 100km/h en dan is die niet meer te
Check idd de swivels pin aan de bovenzijde en de bin met lager aan de onderzijde eens goed.
Speling is te stellen door shimmen ( meestal weg te halen) aan bovenzijde.
Maar het is ernstiger als het onderste pin/ lager verrot is of dat de bovenste pin ovaal is geworden.
Of zoals eens gezien is de onderste pin met zijn 4 schroeven los gaan zitten doorovervloedige smering. ( hm dat was bij mijzelf)
Tuurlijk zijn er ook nog aandrijfas trillingen die mogelijk de homokineet of de wiellagers hebben aangetast.
Zo zoek ze.
succes
.
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Speling is te stellen door shimmen ( meestal weg te halen) aan bovenzijde.
Maar het is ernstiger als het onderste pin/ lager verrot is of dat de bovenste pin ovaal is geworden.
Of zoals eens gezien is de onderste pin met zijn 4 schroeven los gaan zitten doorovervloedige smering. ( hm dat was bij mijzelf)
Tuurlijk zijn er ook nog aandrijfas trillingen die mogelijk de homokineet of de wiellagers hebben aangetast.
Zo zoek ze.
succes
.
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Re: Stuur / wiel trillt vanaf 100km/h en dan is die niet meer te
lijkt het hier op? Zoek dan is op dead wobble
Re: Stuur / wiel trillt vanaf 100km/h en dan is die niet meer te
Death wobble komt door te lage voorspanning op de swivels en wordt gestart door het rijden door een kuil (zoals op de video). Begint zelden spontaan vanzelf vanaf een bepaalde snelheid.
Jouw beschrijving is anders en doet meer vermoeden dat het versleten stuurkogels of spoorstangkogels zijn. Dat zou een goede uitlijner echter moeten constateren voordat hij uit gaat uitlijnen. Is dit goed gecontroleerd?
Verder zoals al aangegeven de diverse rubbers en uitgesleten boutgaten of bouten voor panhardstang en/of radiusarmen.
Jouw beschrijving is anders en doet meer vermoeden dat het versleten stuurkogels of spoorstangkogels zijn. Dat zou een goede uitlijner echter moeten constateren voordat hij uit gaat uitlijnen. Is dit goed gecontroleerd?
Verder zoals al aangegeven de diverse rubbers en uitgesleten boutgaten of bouten voor panhardstang en/of radiusarmen.
Re: Stuur / wiel trillt vanaf 100km/h en dan is die niet meer te
Hoi Frank
dank voor je waardevolle input. Het fenomeen 'wobble of death' was voor mij een nieuwe naar zoveel jaren laro gesleutel en heb ik weer wat nieuwe kennis bij!javascript:editor_tools_handle_smiley_select(""
hiervoor dank
Nick
dank voor je waardevolle input. Het fenomeen 'wobble of death' was voor mij een nieuwe naar zoveel jaren laro gesleutel en heb ik weer wat nieuwe kennis bij!javascript:editor_tools_handle_smiley_select(""
hiervoor dank
Nick