Waarvoor Waeco PerfectCharge DC20 gebruiken?
Waarvoor Waeco PerfectCharge DC20 gebruiken?
Ik heb een Waeco PerfectCharge DC20 van iemand gekregen.Link naar fabrikant
Ik begrijp dat deze bedoeld is om een tweede accu op te laden. Maar waarom zou je zo'n apparaat gebruiken en niet gewoon een relais of Fet brug?
Dan heb je tijdens laden in elk geval je volledige laadcapaciteit beschikbaar en bij deze maar 20A.
Er is vast een toepassing voor waarbij deze Waeco een betere keuze is, anders werd hij vast niet gemaakt/verkocht. Wie kan me daarover wat uitleggen?
Ik begrijp dat deze bedoeld is om een tweede accu op te laden. Maar waarom zou je zo'n apparaat gebruiken en niet gewoon een relais of Fet brug?
Dan heb je tijdens laden in elk geval je volledige laadcapaciteit beschikbaar en bij deze maar 20A.
Er is vast een toepassing voor waarbij deze Waeco een betere keuze is, anders werd hij vast niet gemaakt/verkocht. Wie kan me daarover wat uitleggen?
Re: Waarvoor Waeco PerfectCharge DC20 gebruiken?
Het lijkt er in ieder geval op dat deze een gestabiliseerde uitgangs spanning heeft. Bij een scheiding dmv relais heb je op beide accu's de dynamo spanning en die kan dus wat wisselend zijn afhankelijk van verbruikers/toerental.
Wellicht kan dat voor bepaalde apparaten belangrijk zijn? De kenners zullen je vast meer kunnen vertellen.
Grtz. Erik
Wellicht kan dat voor bepaalde apparaten belangrijk zijn? De kenners zullen je vast meer kunnen vertellen.
Grtz. Erik
Re: Waarvoor Waeco PerfectCharge DC20 gebruiken?
Als je de specificaties bekijkt, kun je zien dat dit een lader is die gecombineerd is met een spanningsomvormer.
Betekend dat de huishoudaccu altijd geladen wordt met 14,1 volt met een maximumm stroom van 8 Ampere. Dus ook als de voedeingsbron een lagere spanning heeft. (lees boordnet) Naast de vaste (maximale) laadspanning is de laadstroom van maximaal 8 ampere goed voor het behoud van de capaciteit van tractie accus. Deze kunnen minder makkelijk een (zeer) grote laadstroom accepteren als de normale startaccu.
Accutechnisch is het een perfecte oplossing..
Vooral bij oudere auato's waar de boordspanning nog wel eens lager is en een scheidingsbrug gebruikt wordt; krijg je een lagere spanning op de huishoudaccu, waardoor deze langszamer laad en noooit echt 100% vol raakt.
Als je hem al hebt zou ik hem gewoon gebruiken. Als hij gekocht moet worden, geef ik persoonlijk de voorkeur aan een goede FET brug.
Hoge laadstromen treden maar een kort deel van de laadcyclus op, en dan nog alleen als de accu volledig ontladen is. Bij 2 accu;s in de auto wordt in de praktijk de laadstroom van de huishoudaccu na het starten beperkt door de wat lagere boordspanning direct na het starten (door verbruikers zoals verlichting, ventilator, laden van startaccu etc.etc.).
In dat opzicht zie ik technisch geen voordeel in een FET brug/relais tov de Perfect Charge. Grootste voordeel van de FET/relais is de prijs zijn
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2013 10:34 door G-men (Gargamel).
Betekend dat de huishoudaccu altijd geladen wordt met 14,1 volt met een maximumm stroom van 8 Ampere. Dus ook als de voedeingsbron een lagere spanning heeft. (lees boordnet) Naast de vaste (maximale) laadspanning is de laadstroom van maximaal 8 ampere goed voor het behoud van de capaciteit van tractie accus. Deze kunnen minder makkelijk een (zeer) grote laadstroom accepteren als de normale startaccu.
Accutechnisch is het een perfecte oplossing..
Vooral bij oudere auato's waar de boordspanning nog wel eens lager is en een scheidingsbrug gebruikt wordt; krijg je een lagere spanning op de huishoudaccu, waardoor deze langszamer laad en noooit echt 100% vol raakt.
Als je hem al hebt zou ik hem gewoon gebruiken. Als hij gekocht moet worden, geef ik persoonlijk de voorkeur aan een goede FET brug.
Hoge laadstromen treden maar een kort deel van de laadcyclus op, en dan nog alleen als de accu volledig ontladen is. Bij 2 accu;s in de auto wordt in de praktijk de laadstroom van de huishoudaccu na het starten beperkt door de wat lagere boordspanning direct na het starten (door verbruikers zoals verlichting, ventilator, laden van startaccu etc.etc.).
In dat opzicht zie ik technisch geen voordeel in een FET brug/relais tov de Perfect Charge. Grootste voordeel van de FET/relais is de prijs zijn
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2013 10:34 door G-men (Gargamel).
Re: Waarvoor Waeco PerfectCharge DC20 gebruiken?
Dank jullie wel, misschien ga ik hem maar in mijn bootje inbouwen.
Re: Waarvoor Waeco PerfectCharge DC20 gebruiken?
Op mijn boot heb ik 2 x 100A accu's. Ze worden nu door een intelligent relais gekoppeld. Zou het voordelen hebben om hiervoor deze DC20 te gebruiken, of is het relais beter?
Re: Waarvoor Waeco PerfectCharge DC20 gebruiken?
De DC 20 levert 8 ampere maximaal. Dat is dan wel weer erg weinig ciir 200Ah aan capaciteit.
Ik zou lekker het relais laten zitten.
DC 20 lijkt me ideall om b.v een lichtaccu van een caravan of camper oid op te laden; maar dan niet veel meer als 80AH; omdat het anders veel te lang duurt voor hij vol is.
Ik zou lekker het relais laten zitten.
DC 20 lijkt me ideall om b.v een lichtaccu van een caravan of camper oid op te laden; maar dan niet veel meer als 80AH; omdat het anders veel te lang duurt voor hij vol is.
Re: Waarvoor Waeco PerfectCharge DC20 gebruiken?
Hoi, de DC 20 levert 20A, de DC 8 8 ampere.
Ik zit er aan te denken misschien nog een derde accu op de boot te maken, alleen voor mijn anker alarm en waeco koelkast, dan een klein accuutje van 55 AH of zo....
Ik zit er aan te denken misschien nog een derde accu op de boot te maken, alleen voor mijn anker alarm en waeco koelkast, dan een klein accuutje van 55 AH of zo....
Re: Waarvoor Waeco PerfectCharge DC20 gebruiken?
Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi, de DC 20 levert 20A, de DC 8 8 ampere.
> Ik zit er aan te denken misschien nog een derde
> accu op de boot te maken, alleen voor mijn anker
> alarm en waeco koelkast, dan een klein accuutje
> van 55 AH of zo....
Voor die 55AH zou een DC8 dan prima voldoen. laadstroom is dan 15% van de maximale capaciteit. DC20 kan ook, zeker als je hem hebt liggen.
DC20 zou voor een 200 Ah prima geschikt zijn, mits je lange tochten maakt zodat hij ook de tijd heeft om te laden. Ik weet ook niet of hij erg blij wordt van 2 parallel geschakelde accu's. Die zou ik lekker achter het relais laten zitten; dan laden ze ook wat sneller bij.
-------------------------------------------------------
> Hoi, de DC 20 levert 20A, de DC 8 8 ampere.
> Ik zit er aan te denken misschien nog een derde
> accu op de boot te maken, alleen voor mijn anker
> alarm en waeco koelkast, dan een klein accuutje
> van 55 AH of zo....
Voor die 55AH zou een DC8 dan prima voldoen. laadstroom is dan 15% van de maximale capaciteit. DC20 kan ook, zeker als je hem hebt liggen.
DC20 zou voor een 200 Ah prima geschikt zijn, mits je lange tochten maakt zodat hij ook de tijd heeft om te laden. Ik weet ook niet of hij erg blij wordt van 2 parallel geschakelde accu's. Die zou ik lekker achter het relais laten zitten; dan laden ze ook wat sneller bij.