power steering stuurhuis lekvrij maken op rrc rhd

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans N

power steering stuurhuis lekvrij maken op rrc rhd

Bericht door Hans N »

plots vindt ik rode olie onder de wagen. behoorlijk wat.... stuurhuis lek! gelukkig net apk!

Dus ik denk een seal setje bij paddocks bestellen power steeering box open seals eruit seals erin klaar.

Maar is dat ook de praktijk?.

Groet Hans

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
robhv

Re: power steering stuurhuis lekvrij maken op rrc rhd

Bericht door robhv »

Waarlangs lekt die precies?

Als het de onderste keerring is kan het eventueel ook onderlangs zonder het huis eruit te halen. (Is een tijdje terug ook een topic over geweest of het huis eruit moest of niet) Ik heb het zelf pas geleden bij een 90 met PAS onderlangs vervangen. Scheelt je weer uitbouw werk.
Patrick Nieuwenhuis

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

De mijne lekt ook bij die grote ronde gedeelte wat makkelijk in t zicht ligt misschien heb ik ook n keer mazzel maar eerst goed schoonmaken en andere lekkages uitsluiten,succes
Hans N

Bericht door Hans N »

is idd volgens mij onderste keering.
olie loopt langs droparm. Dan dus als ik het goed zie in onderdelen boek droparm verwijderen, dust seal, cilclip, backup seal, backup washer,en seal er uit en er weer in de omgekeerde volgorde in.
Maar het lijkt me lastig !

groet,
robhv

Bericht door robhv »

Dat klopt helemaal.

Het lastige is het goed schoon krijgen voor het plaatsen van de nieuwe. Anders lekt die zo weer.
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Lekvrij maken voor langere tijd...

zal uiteindelijk wel een nieuwe worden, zoals bij zovele.
jamaar

Bericht door jamaar »

heb een keer bij een tata (ja het is vloeken in de kerk, alhoewel?) een flinke lekkage aan de stuur cilinder gehad, er droop rode olie uit
heb er een soort hydro seal in gegooid, gekocht bij de autoshop, was rond de 20 euro
normale dosis werkte niet maar nogmaals iets meer heeft hem zeker voor een jaar compleet dicht gehouden, daarna weet ik het niet want ik heb die india rotzooi gelukkig kunnen verkopen, zijn die nu niet LR eigenaar
het had geen enkele invloed op het stuurgedrag of zo
Benno

Bericht door Benno »

Moeilijkste is vaak de droparm loskrijgen. Als die loskomt is het zo gepiept ook zonder het huis te demonteren. Stofkap en veerring verwijderen en de motor starten (oliebak onder het stuurhuis. Met een beetje geluk schiet het seal er zo uit door de oliedruk van de stuurbekrachtiging. (Je olie knalt er dan ook uit trouwens).
Hans N

Bericht door Hans N »

Ik zag idd een youtube filmpje waar iemand dat op die manier doet.
Tis het proberen waard.
Een ander draaide er een paar schroeven in de keering en trok em eruit.
Setje keringen kost trouwens zo goed als niks.
Zonde alleen van die fles kroon olie die er net in zat.

Thanks for now..
Benno

Bericht door Benno »

Hoezo, gewoon opvangen, filteren en teruggooien. filteren door een oude theedoek is voldoende hoor.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Soms kun je zo het systeem weer lek vrij krijgen, maar warschijnlijk is de onderste lager ( 3 bouts stuurhuis een bronzen bus ) ook uit gelubberd, en al sje echt pech hebt is zelfs de as ingesleten.

Het zal wellicht uitstel van executie zijn , maar een gereviseerd exemplaat is de eenige duurzame oplossing.

de onderste seals kun je van onder af verwijderen ( beetje gepriegel ) en monteren.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
neef Henk

Bericht door neef Henk »

En wat is dan de beste bron voor een goed gereviseerd exemplaar?

Gr. neef Henk

Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Ja dat is een goeie, daar zullen de meeningen over verdeeld zijn, eerder kon je direct bij Adwets bestellen, maar dat is afgelopen zag ik v.d. week.

dan zul je moeten denken aan Paddock die zowel revisie aftermarket als reconditiond OE als nieuw levert, elk in zijn eigen prijsklasse.

Vis biedt ze ook aan, maar ik weet niet waar zij ze vanaf halen.

Budget parts levert ook alle tytpes stuur huis, en ik heb begrepen rechtstreeks van de fabrikant, maar dat is ook van horen zeggen.

Waar het om gaat bij een revise exemplaar is dat dat goed is gebeurd met de juiste materiaalen.
De interne delen zijn gehard staal, en als je somige revisie sets/delen ziet en voelt dan heeft de kwaliteit van het materiaal vaak te wensen over ( ergens moet de prijs laag gehouden worden )

vergelijk de hatd heid va een paddock swivel lager maar eens met eentje van timken, tik er maar eens op met een oude klep de paddock lager kun je daarna wel weg gooien net als de buget CV joints ook zeer zacht matriaal, goed koop = niet altijd goed koop!

Een stuur huis is te reviseren als je een goede lasser kent en een draibank kunt lenen, die van mijn Classic( 3 bouts ) hield het nog eens 8 jaar vol daarna en heeft ook een nieuw leven in een andere auto gekregen. maar ik zou het niet nog eens gaan doen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Hans N

Bericht door Hans N »

Afgelopen week nog rondgereden met lekkend stuurhuis. Maar nu kon het echt niet meer.

Bij nadere inspectie komt er ook olie uit de bovenkant bij de stuurnaaf.
Nu geheel gedemonteerd zie je putcorosie op de inkomende en uitgaande astap. Maar dit is bij de buitenste van de 2 keringen. Dus na een lichte slijpbeurt gaat ie weer in elkaar vanavond.
Overigens kan de olie rechtsteeks naar de bak dat moet je niet hergebruiken.
Setje van paddock voor 9 euro is prima voor deze seal revisie.
Paar uurjes werk ja dat wel.

Groet Hans

Hans N

Bericht door Hans N »

hehe
zo er zit weer olie in en het blijft er in.

gelijk ook maar even alle bushes vervangen.
En de sporing afgesteld.

zolangzamerhand wordt ik nog expert met rangerover
Dus als er iemand nog een klusje heeft... ik heb de tijden de schuur.

Groet Hans

Plaats reactie