Luchtmassameter MAF td5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bert van Halen

Luchtmassameter MAF td5

Bericht door Bert van Halen »

Goedenavond,

Is er een simpele methode om te checken of de luchtmassameter op mijn td5 nog goed is?
Ik heb hier (Assen) niet de mogelijkheid om hem uit te lezen dus vandaar de vraag.

Als ik de stekker los haal en ga rijden verneem ik geen verschil in vermogen, wel heb ik het idee dat hij met de stekker er op iets stiller loopt maar dat is zo minimaal dat het ook gewoon tussen mijn oren kan zitten.

Wie kan mij dit vertellen?

Groet,

Bert.
hugo

Re: Luchtmassameter MAF td5

Bericht door hugo »

Bert,

Een goed werkende lmm geeft een iets feller accelererende motor, daar zou je het zonder diagnose apparatuur aan kunnen herkennen. Overigens kun je probleemloos zonder lmm rijden als je de stekker loshaalt. Nieuwe lmm is iets van €90 dus kost niet de wereld.

Mvrgr, Hugo (TC2)
Bert van Halen

Re: Luchtmassameter MAF td5

Bericht door Bert van Halen »

Hugo,

Ik verneem geen verschil in vermogen met of zonder LMM aangesloten dus vandaar mijn twijfel.

Groet,

Bert.
Patrick Nieuwenhuis

Re: Luchtmassameter MAF td5

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Ik heb gelezen dat alleen de siemens maf goed werkt,namaak zijn ze erg slecht
Patrick Nieuwenhuis

Re: Luchtmassameter MAF td5

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

--------------------------------------------------------------------------------

From the workshop manual.

The MAF sensor is located in the intake system between the air filter housing and the turbocharger. The ECM uses the information generated by the MAF sensor to control exhaust gas recirculation (EGR).

The MAF sensor works on the hot film principal. The MAF sensor has 2 sensing elements contained within a film. One element is controlled at ambient temperature e.g. 25 °C (77 °F) while the other is heated to 200 °C (360 °F) above this temperature e.g. 225 °C (437 °F). As air passes through the MAF sensor the hot film will be cooled. he current required to keep the constant 200 °C (360 °F) difference provides a precise although non-linear signal f the air drawn into the engine. The MAF sensor sends a voltage of between 0 and 5 volts to the ECM, proportional to the mass of the incoming air. This calculation allows the ECM to set the EGR ratio for varying
operating conditions.

Inputs / Outputs
The MAF sensor receives battery voltage (C0149-3) via the ECM on a brown/orange wire. Signal output on a slate/light green wire from the MAF sensor (C0149-2) to the ECM (C0158-11) is a variable voltage proportional to
the air drawn into the engine. The MAF sensor is provided an earth (C0149-1) via the ECM (C0158-20) on a pink/black wire.

The MAF sensor can fail or supply an incorrect signal if one or more of the following occurs:
• Sensor open circuit.
• Short circuit to vehicle supply.
• Short circuit to vehicle earth.
• Contaminated sensor element.
• Damaged sensor element.
• Damaged wiring harness.
• MAF sensor supplies incorrect signal (due to air leak or air inlet restriction).

In the event of a MAF sensor signal failure any of the following symptoms my be observed:
• During driving, engine speed may dip before recovering.
• Difficult starting.
• Engine stalls after starting.
• Delayed throttle response.
• EGR inoperative.
• Reduced engine performance.
• MAF signal out of parameters.

In the event of a MAF sensor failure, the ECM will use a fixed default value from its memory.
Bert van Halen

Re: Luchtmassameter MAF td5

Bericht door Bert van Halen »

Dank voor de reacties,

Uit bovenstaand verhaal maak ik op dat de LMM voornamelijk of misschien wel volledig gebruikt wordt voor aansturing van de egr.
Ik zal het uitgaande signaal eens gaan meten, kijken of ik daar iets wijzer van wordt.

Ik zal mijn bevindingen even posten.

Groet,

Bert.
Patrick Nieuwenhuis

Re: Luchtmassameter MAF td5

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

hier nog even de storongen op n rijtje

SENSOR - CRANKSHAFT SPEED AND POSITION (CKP) - The ECM uses the signal from the CKP sensor for the following functions.
• To calculate engine speed.
• To determine engine crank position.
• To determine fuel injection timing.

In the event of a CKP sensor signal failure, any of the following symptoms may be observed:
• Engine cranks but fails to start.
• Engine misfires (CKP sensor incorrectly fitted).
• Engine runs roughly or stalls (CKP sensor incorrectly fitted).
The CKP sensor does not have a back-up strategy. If it fails the engine will stop running and fail to start.

BATTERY CONDITION - Td5
maintenance free, so topping-up is not possible. On the top of the battery is a battery indicator. When the indicator shows:
• GREEN - The battery is in a good state of charge.
• DARK (turning to black) - The battery needs charging.
• CLEAR (or light yellow) - The battery needs replacing. Do not charge the battery or jump start the vehicle in this condition.
• If the green dot is missing, the battery needs charging.

SENSOR - MASS AIR FLOW (MAF)
In the event of a MAF sensor signal failure any of the following symptoms may be observed:
• During driving, engine speed may dip before recovering.
• Difficult starting.
• Engine stalls after starting.

SENSOR - ENGINE COOLANT TEMPERATURE
In the event of an ECT sensor failure, any of the following symptoms may be observed:
• Difficult cold start.
• Difficult hot start.

ELECTRONIC UNIT INJECTOR
In the event of an EUI failure, any of the following symptoms may be observed:
• Engine misfire.
• Idle faults.
• Reduced engine performance.
• Reduced fuel economy.
• Difficult cold start.
• Difficult hot start.

SENSOR - FUEL TEMPERATURE (FT)
In the event of an FT sensor signal failure any of the following symptoms may be observed:
• Difficult cold start.
• Difficult hot start.
• Driveability concern.

RELAY - FUEL PUMP
In the event of a fuel pump relay failure any of the following symptoms may be observed:
• Engine will crank but not start.
• If the engine is running, it will stop.

RELAY - MAIN
The main relay is located in the engine compartment fuse box and supplies battery voltage to the following:
• The ECM.
• The MAF sensor.
• Fuel pump relay.

In the event of a main relay failure any of the following symptoms may be observed:
• Engine will crank but not start.
• If the engine is running, it will stop.

GLOW PLUGS
The glow plugs are a vital part of the engine starting strategy. The purpose of the glow plugs are:
• Assist cold engine start.

Post-heat is the length of time the glow plugs operate after the engine starts. The ECM controls the post-heat time based upon ECT information. If the ECT fails the ECM will operate pre-post heat time strategies with default values from its memory. In this case, the engine will be difficult to start.

In the event of a glow plug failure, any of the following symptoms may be observed:
• Difficult starting.

Other Top Tips from Land Rover:
STARTING - DIESEL ENGINES

In cold weather, or when the battery is in a low state of charge, depress the clutch pedal while starting and hold it down until the engine is running.

FUEL CUT-OFF SWITCH
The switch is located on the engine compartment bulkhead. After an impact, the switch must be reset by pressing the rubber top before the engine can be restarted.
Andrew Colville

Re: Luchtmassameter MAF td5

Bericht door Andrew Colville »

Je merkt het bijna niet, om die reden ook moeilijk te testen.

als je er bekend mee bent dan voel je het verschill, meestal zal een Td5 wat zwakker zijn onder de turbo gebied. Mits deze echt kapot is en niet een foute waarde meet door b.v vervuiling of slechte input voltage.

om zeker te weten of deze stuk is kun je het beste realtime even kijken wat hij doet en vergelijkne met de voor geschreven waarden. dit kan met een nanocom of hawkeye misschien is er een prikker in jouw omgeving die bereid is te helpen.

Voor het verdere rijgedrag maakt het niet veel uit, wel zal de uitstoor iets hoger zijn en mogelijk ook (minimaal) een hooger verbruik.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Bert van Halen

Re: Luchtmassameter MAF td5

Bericht door Bert van Halen »

Andrew,

Heeft het weglaten van het signaal van de LMM als ik de stekker los laat ook invloed op het functioneren van de egr?

Gr.

Bert.
Bert van Halen

Re: Luchtmassameter MAF td5 opgelost!

Bericht door Bert van Halen »

Goedenavond,

Na wat zoekwerk heb ik het gevonden.

Er bleek een probleem te zitten in de stekker die de massa aan de LMM moet geven (nr 1)

Dit ontdekt na wat zoekwerk met de multimeter.
Ik heb een nieuwe stekker aan de kabelboom gesoldeerd en net proefgereden.

Het verschil is inderdaad goed te vernemen, hij is nu levendiger en heeft meer power.

Dank voor jullie feedback en meedenken!


Groet,

Bert.
Plaats reactie