Controlelampje gescheiden remsysteem
Controlelampje gescheiden remsysteem
Beste prikkers,
Op het dashboard van mijn 109 series III zit een lampje. Dit lampje met de tekst "brake" gaat branden zodra een lek ontstaat in het gescheiden remsysteem. Nu meen ik me te herinneren, dat dit lampje aan gaat op het moment dat de startmotor draait. Ter controle of het lampje het doet. Dit lampje gaat nu niet meer aan.
Zeker weet ik het niet, weet één van jullie dit?
Bedankt alvast!
Mark
Op het dashboard van mijn 109 series III zit een lampje. Dit lampje met de tekst "brake" gaat branden zodra een lek ontstaat in het gescheiden remsysteem. Nu meen ik me te herinneren, dat dit lampje aan gaat op het moment dat de startmotor draait. Ter controle of het lampje het doet. Dit lampje gaat nu niet meer aan.
Zeker weet ik het niet, weet één van jullie dit?
Bedankt alvast!
Mark
Re: Controlelampje gescheiden remsysteem
Heb ook zo'n lampje op mn 110, nog nooit zien branden tijdens het starten, alleen 1x toen er idd echt een lek was.
Beste Mark,
Klopt.
Op mijn SIII, 109 uit 1982 zit ook zo'n lampje met de tekst 'Brake'.
Heb het net even geprobeerd: het lampje brand zolang ik het contactslot doordraai naar 'starten'.
Groet Paul Rasch
80" 1950
109" 1982, stage one
Klopt.
Op mijn SIII, 109 uit 1982 zit ook zo'n lampje met de tekst 'Brake'.
Heb het net even geprobeerd: het lampje brand zolang ik het contactslot doordraai naar 'starten'.
Groet Paul Rasch
80" 1950
109" 1982, stage one
Hoi Mark,
Lampje hoort te branden bij het starten, als de motor loopt (en er dus vacuüm is opgebouwd) gaat het lampje weer uit.
Groet, Ernst.
Lampje hoort te branden bij het starten, als de motor loopt (en er dus vacuüm is opgebouwd) gaat het lampje weer uit.
Groet, Ernst.
zit dat lampje niet in een schakelaar? ter controle van het lampje?
heb zelf een S2a dus eigenlijk is dit al te modern voor mij
heb zelf een S2a dus eigenlijk is dit al te modern voor mij
Beste Ernst (en Mark),
Je schrijft (zie hieronder) dat het lampje uit gaat als er voldoende vacuüm is opgebouwd.
Bij mijn 1982 SIII Stage One V8 werkt dat zeker niet zo. Het is puur of de startstand van het contact is ingeschakeld.
Startmotor laten draaien: lampje aan. Startmotor uit: lampje uit.
Loopt de motor en zet je deze af en dan direct weer starten: lampje aan tijdens het starten. Dan moet er nog voldoende vacuüm zijn.
Uit het schema kan ik deze werking overigens niet verklaren?
Bij mij zit er alleen een lampje op de midden console, niet iets gecombineerd met een test schakelaar.
De bedrading is 100% origineel.
Iemand een idee of nadere verklaring?
Groet Paul Rasch
Edit door Paul: toegevoegd opmerking over de bedrading.
-------------------------------
> Hoi Mark,
> Lampje hoort te branden bij het starten, als de
> motor loopt (en er dus vacuüm is opgebouwd) gaat
> het lampje weer uit.
> Groet, Ernst.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2013 17:57 door Paul Rasch.
Je schrijft (zie hieronder) dat het lampje uit gaat als er voldoende vacuüm is opgebouwd.
Bij mijn 1982 SIII Stage One V8 werkt dat zeker niet zo. Het is puur of de startstand van het contact is ingeschakeld.
Startmotor laten draaien: lampje aan. Startmotor uit: lampje uit.
Loopt de motor en zet je deze af en dan direct weer starten: lampje aan tijdens het starten. Dan moet er nog voldoende vacuüm zijn.
Uit het schema kan ik deze werking overigens niet verklaren?
Bij mij zit er alleen een lampje op de midden console, niet iets gecombineerd met een test schakelaar.
De bedrading is 100% origineel.
Iemand een idee of nadere verklaring?
Groet Paul Rasch
Edit door Paul: toegevoegd opmerking over de bedrading.
-------------------------------
> Hoi Mark,
> Lampje hoort te branden bij het starten, als de
> motor loopt (en er dus vacuüm is opgebouwd) gaat
> het lampje weer uit.
> Groet, Ernst.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2013 17:57 door Paul Rasch.
Het lampje wordt geschakeld via de unit welke registreert of de achterwielen meer remdruk te verwerken krijgen dan de voorwielen ( vanwege een lek in het voor remsysteem bijvoorbeeld ), hierdoor verschuift er een zuigertje in die unit en wordt er een contactje ingedrukt.
Dat het lampje gaat branden tijdens het starten zal puur zijn om te laten zien dat het lampje niet stuk is, dus even stroom krijgt vanaf het start-contact, parallel met het start-relais.
PS, dit is mijn visie !! Dus ik kan er naast zitten.
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2013 18:58 door Peter SERIES III -109.
Dat het lampje gaat branden tijdens het starten zal puur zijn om te laten zien dat het lampje niet stuk is, dus even stroom krijgt vanaf het start-contact, parallel met het start-relais.
PS, dit is mijn visie !! Dus ik kan er naast zitten.
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2013 18:58 door Peter SERIES III -109.
Bij de latere Serie III modellen (ik dacht va 1980) is er inderdaad alleen maar een lampje BRAKE zonder test knop.
Dit lampje wordt getest als je de startmotor aanstuurt door een relais dat in het dashbord driehoekje zit (hier zit ook het lampje)
In sommige uitvoeringen is er ook een vacuum schakelaar die kontroleert of er genoeg vacuum is en dan zou je verwachten dat het lampje al brand zogauw het contact aan gezet wordt(geen vacuum).
Als je dit lampje ziet branden bij het starten is dit dus goed, het systeem word getest.
Als dit lampje niet meer gaat branden is er dus een storing in het systeem (lampje kappot of draad breuk bv)
Dit lampje wordt getest als je de startmotor aanstuurt door een relais dat in het dashbord driehoekje zit (hier zit ook het lampje)
In sommige uitvoeringen is er ook een vacuum schakelaar die kontroleert of er genoeg vacuum is en dan zou je verwachten dat het lampje al brand zogauw het contact aan gezet wordt(geen vacuum).
Als je dit lampje ziet branden bij het starten is dit dus goed, het systeem word getest.
Als dit lampje niet meer gaat branden is er dus een storing in het systeem (lampje kappot of draad breuk bv)