TD5 Dynamo stuk of niet?
TD5 Dynamo stuk of niet?
Als ik mijn TD5 uit 1999 start dan gaat mijn acculampje branden, mijn voltmeter en turbodruk meter blijven op nul (ook bij meer toeren maken). Bij het startmoment geeft de auto 12 V en daarna terug naar 11,5 V. Starten doet hij prima en hij loopt ook goed. Is mijn dynamo kapot of moet ik dit ergens anders zoeken?
Groet, Martin
Groet, Martin
Re: TD5 Dynamo stuk of niet?
Ik ben nu de dynamo er maar aan het uit sleutelen, maar is er niemand die iets weet?
Re: TD5 Dynamo stuk of niet?
als de motor loopt dan moet je minimaal 13,4 volt hebben
heb je dit niet dan is er iets mis echter kan dat ook een defecte accu zijn die sluiting heeft
ik weet niet hoelang dit al is want als de dynamo maar 11,5 volt geeft dan zou hij ook niet gemakkelijk meer starten
dan zou na een paar keer starten en rijden de accu leeg zijn
met vriendelijke groet
dirk ambu
land rover 109 serie 3 ambulance 1980 2,5 na en in opbouw defender 110 5 deurs 1986
[www.defender.mijnalbums.nl]
heb je dit niet dan is er iets mis echter kan dat ook een defecte accu zijn die sluiting heeft
ik weet niet hoelang dit al is want als de dynamo maar 11,5 volt geeft dan zou hij ook niet gemakkelijk meer starten
dan zou na een paar keer starten en rijden de accu leeg zijn
met vriendelijke groet
dirk ambu
land rover 109 serie 3 ambulance 1980 2,5 na en in opbouw defender 110 5 deurs 1986
[www.defender.mijnalbums.nl]
Re: TD5 Dynamo stuk of niet?
als de motor eenmaal loopt, brandt het acculampje dan nog ??
Re: TD5 Dynamo stuk of niet?
Ja alleen als ik flink gas geef gaat ie ff uit, maar daarna brand het lampje weer. Gisteren nog 50 km gereden (zoals iedere dag)en vanochtend webasto aangezet, zoals iedere werkdag, omdat ik weg wilde. Deze deed het ook prima. Accu is nog niet oud (1 jr. ongeveer) en geeft geen in principe problemen. Dus toen ik vanochtend startte ging mijn lampje branden. Eerder deze week geen problemen gehad.??
Uitbouwen gaat trouwens best lastig, zo weinig ruimte....
gr Martin
Uitbouwen gaat trouwens best lastig, zo weinig ruimte....
gr Martin
Re: TD5 Dynamo stuk of niet?
zitten er niet ergens 2 zekeringen voor de dynamo?
als daar 1 van stuk is laad hij niet
maar in jouw geval vermoed ik een kapotte diode in de dynamo omdat je verteld dat bij hoge toeren het lampje wel even uit gaat
met een goede accu kan je nog vrij lang starten ook al laad hij niet bij
als daar 1 van stuk is laad hij niet
maar in jouw geval vermoed ik een kapotte diode in de dynamo omdat je verteld dat bij hoge toeren het lampje wel even uit gaat
met een goede accu kan je nog vrij lang starten ook al laad hij niet bij
Re: TD5 Dynamo stuk of niet?
Bij mijn td5 geeft de nanocom al jaren 13v+ aan ga er maar van uit dat deze niet goed meer is.
Re: TD5 Dynamo stuk of niet?
Als je hem er toch al uit hebt, zou ik even bij een revisiebedrijf langsgaan. Die kunnen hem zo testen, ook onder vollast.
Zoals gezegd mnoet je iets van 13,5-14 volt op de accu als de motor draait. Als het lager is, dan is hij waarschijnlijk defect.
Zit hij er nog in, dan kun je nog even meten. Maar als het lampje blijft branden is waarschijnlijk de dynamo idd stuk. Of net dat ene draadje ernaartoe moet aan massa liggen...
Gerrit
Zoals gezegd mnoet je iets van 13,5-14 volt op de accu als de motor draait. Als het lager is, dan is hij waarschijnlijk defect.
Zit hij er nog in, dan kun je nog even meten. Maar als het lampje blijft branden is waarschijnlijk de dynamo idd stuk. Of net dat ene draadje ernaartoe moet aan massa liggen...
Gerrit
Re: TD5 Dynamo stuk of niet?
Controller even de bekabeling. Een slecht aangesloten kabel (tussen de dynamo en de accu / zekeringen bak) kan hetzelfde veroorzaken.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e1eebdf1911e39e4b0fa2dae78bb7877', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16405631, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e1eebdf1911e39e4b0fa2dae78bb7877', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16405631, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: TD5 Dynamo stuk of niet?
Hoi,
Als je lampje niet goed werkt en de naastgelegen meters ook raar dien zou ik de bedrading controleren. Brand hij als de motor niet loopt?
Succes
Als je lampje niet goed werkt en de naastgelegen meters ook raar dien zou ik de bedrading controleren. Brand hij als de motor niet loopt?
Succes
Re: TD5 Dynamo stuk of niet?
Als de bedrading goed is dan zal het een setje versleten koolborstels zijn niet ongewoon.
Laat de vacuem pomp aan de dynamo zitten Je revisiebedrijf weet exact hoe deze te demonteren zonder schade, en dek de olie leidingen af, de vacuem pomp wordt door de motor olie gesmeerd, hier wil je geen troep in krijgen.
Als je hem er toch afsleutelt breng heb dan naar een revisis bedrijf die kunnen testen terwijl je wacht en vaak ook een kosten raming maken voor revisie.
Op een Td5 met gezonder bedrading en dynamo is een laad voltage van 13-14,8 volt heel gewoon. onder de 13 komt niet veel voor, tenzei er iets mis is met het laadsysteem of zonbeetje alle verbruikers aan staan.
Bij de Td5 heb je goede laadstroom nodig, als deze te ver afzakt dan is een Td5 heel moeilijk te starten, als de voltage van de accu onder de 8 volt valt tijdens de koude start dan zal de motor niet aanslaan.
Bij de Td5 is er geen los lampje het is een SMD die de acculampje doet oplichten, deze is ook niet ( eevoudig ) te vervangen, de gehele teler unit is een printplaat, enkel de lampje voor de verlichting savonds zijn te vervangen.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Laat de vacuem pomp aan de dynamo zitten Je revisiebedrijf weet exact hoe deze te demonteren zonder schade, en dek de olie leidingen af, de vacuem pomp wordt door de motor olie gesmeerd, hier wil je geen troep in krijgen.
Als je hem er toch afsleutelt breng heb dan naar een revisis bedrijf die kunnen testen terwijl je wacht en vaak ook een kosten raming maken voor revisie.
Op een Td5 met gezonder bedrading en dynamo is een laad voltage van 13-14,8 volt heel gewoon. onder de 13 komt niet veel voor, tenzei er iets mis is met het laadsysteem of zonbeetje alle verbruikers aan staan.
Bij de Td5 heb je goede laadstroom nodig, als deze te ver afzakt dan is een Td5 heel moeilijk te starten, als de voltage van de accu onder de 8 volt valt tijdens de koude start dan zal de motor niet aanslaan.
Bij de Td5 is er geen los lampje het is een SMD die de acculampje doet oplichten, deze is ook niet ( eevoudig ) te vervangen, de gehele teler unit is een printplaat, enkel de lampje voor de verlichting savonds zijn te vervangen.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: TD5 Dynamo stuk of niet?
Mijn Lotus Esprit had een probleem ook een probleem met de elektronica, starten ging goed en rijden ook.
Alleen viel de rest van alle elektrische componenten uit. Volt meter bleef ook op minimaal staan. Mijn accu heb ik toen vervangen, ik had al geconstateerd dat die niet goed was ook al startte de motor goed. Het punt was echter dat mijn accu blijkbaar erg veel stroom trok van de dynamo en bijna alle stroom die de dyname produceerde gedumpt werd in een accu die het niet meer op nam. Toen ik mijn accu vervangen had kreeg ik weer een normale uitlezing op de volt meter in mijn auto.
Alleen viel de rest van alle elektrische componenten uit. Volt meter bleef ook op minimaal staan. Mijn accu heb ik toen vervangen, ik had al geconstateerd dat die niet goed was ook al startte de motor goed. Het punt was echter dat mijn accu blijkbaar erg veel stroom trok van de dynamo en bijna alle stroom die de dyname produceerde gedumpt werd in een accu die het niet meer op nam. Toen ik mijn accu vervangen had kreeg ik weer een normale uitlezing op de volt meter in mijn auto.