speling in swifels

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bouke

speling in swifels

Bericht door Bouke »

Hallo Allemaal,

Mijn Landrover SIII stage one is APK afgekeurd op speling in de swifels. ik heb zelf inderdaad gezien dat er behoorlijk wat speling op de swifels zit als je het wil boven en onder vastpakt en heen en weer beweegt. Betekend dit dat het tijd is voor nieuwe bollen of kom ik weg met het verwijderen van een shimm plaatje? de grote oilseal om de bollen heen zijn links en rechts ook slecht.

Groeten Bouke
Cadarn

Re: speling in swifels

Bericht door Cadarn »

Heel misschien redt je het met shimplaatjes, anders toch de "lagering" vervangen.
Zijn bij jouw auto nog bussen.
Jaap
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

shim verwijderen zou kunnen afhankelijk van de hoeveelheid die er nu nog onder zit. (weet zo even niet of de stage assen gelijk zijn aan de serie of defender assen)
serie assen hebben boven en onder shims zitten, defender assen alleen boven shims.

Als er geen of te weinig shims zitten zul je moeten reviseren, houd in nieuwe lager(s), bus keerringen vet enz.

Zoals gezegd ken ik de stage assen niet dus kan een onderdeel genoemd hebben wat er niet inzit

Stuur even je mail adres naar roybruurs(at)hotmail(punt)com heb misschien nog wel iets voor je

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/02/2013 19:18 door defendertje90.
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

oja vergeet die kingpin niet had er natuurlijk bij moeten staan
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Tijd om ze te reviseren, gezien de leeftijd van de auto en je geeft aan "flink speling" dan zou ik adviseren beide zijdes te voorzien van nieuwe delen waarnodig en daarna goed afstellen.

Dat is even een klus, maar zeker de moeite waard het stuurgedrag zal vele malen beter zijn.

enkel shims verwijderen is aleen verantwoord als je zeker weet dat er verder niks is versleten en dat er dus niet ergens een lagertje of bus echt finaal overleden is.

er zijn voor diverse types as revisie setjes te koop in diverse kwaliteiten in de set zit nogmaal gesproken alle delen die slijtage gevoelig zijn lagers, bussen, keeringen, swivelpins en pakkingen.

Pak het WP handboek er bij en volg de stappen, verkeerd afstellen kan weer andere delen schade toe brengen.

de stage one is permanent 4x4 in de fusee bollen draaien de homokoneten, en deze worden onder druk gezet als de afstelling van de fusees niet klopt, ze draaen dan uit het midden met andere schade als gevolg.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2013 00:56 door Andrew Colville.
Plaats reactie