12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Opgelost
Geplaatst: za 16 feb 2013, 19:12
Hallo allemaal,
De stroomvoorziening van mijn S2a Ambulance (12V benzine ex-Engels Rijnleger) heeft kuren en wel in de volgende vorm:
Laadstroomlampje bleef branden na starten en ging harder branden bij inschakelen stroomverbruikers. Na doormeten de dynamo eruit gehaald.
De wagen heeft niet meer de originele configuratie met aparte spanningsregelaar, maar de dynamo heeft een ingebouwde gelijkrichter en spanningsregelaar.
De kapotte dingen:
* Van de gelijkrichter is een diode eruit geklapt
* De spanningregelaar is stuk (zelf gedaan - zat transistor op plek die ik niet verwachtte....)
* De koolborstels hebben ongelijke slijtage (wellicht daardoor slechter contact) want die zijn aan het kopse eind van de as gemonteerd en niet zoals je meestal ziet aan de zijkant van de as.
De goede dingen:
* doormeten van de rest vd dynamo gaf geen vreemde meetresultaten
Merk Lucas, model onbekend, vermogen onbekend-waarschijnlijk iets van 60A. (is me verteld) Zie link hieronder voor fotos.
Nu heb ik de volgende adviezen gekregen:
* Reviseren; weet je zeker dat het goed wordt, dat alles op elkaar is afgestemd en het weer als nieuw draait. Kosten: ±200 euro
* Nieuw kopen, en dan zoeken naar iets dat past.
* Op de sloop zoeken naar een vervangende achterkant, om die compleet te vervangen
* Alleen de kapotte onderdelen bij bestellen (voorzover dat kan)
De link naar wat foto's van het ding.
Mijn vragen:
Wat is wijsheid? Met gebruikt spul, koop ik andersmans ellende. Welke tips zijn er te geven waaraan ik hierboven nog niet heb gedacht - of wat is de absolute voorkeur??
Als ik iest vergeten ben te omschrijven - vraag gerust door.
Bij voorbaar bedankt voor het meedenken!
Met groet, Ronald
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/02/2013 09:19 door Landsy.
De stroomvoorziening van mijn S2a Ambulance (12V benzine ex-Engels Rijnleger) heeft kuren en wel in de volgende vorm:
Laadstroomlampje bleef branden na starten en ging harder branden bij inschakelen stroomverbruikers. Na doormeten de dynamo eruit gehaald.
De wagen heeft niet meer de originele configuratie met aparte spanningsregelaar, maar de dynamo heeft een ingebouwde gelijkrichter en spanningsregelaar.
De kapotte dingen:
* Van de gelijkrichter is een diode eruit geklapt
* De spanningregelaar is stuk (zelf gedaan - zat transistor op plek die ik niet verwachtte....)
* De koolborstels hebben ongelijke slijtage (wellicht daardoor slechter contact) want die zijn aan het kopse eind van de as gemonteerd en niet zoals je meestal ziet aan de zijkant van de as.
De goede dingen:
* doormeten van de rest vd dynamo gaf geen vreemde meetresultaten
Merk Lucas, model onbekend, vermogen onbekend-waarschijnlijk iets van 60A. (is me verteld) Zie link hieronder voor fotos.
Nu heb ik de volgende adviezen gekregen:
* Reviseren; weet je zeker dat het goed wordt, dat alles op elkaar is afgestemd en het weer als nieuw draait. Kosten: ±200 euro
* Nieuw kopen, en dan zoeken naar iets dat past.
* Op de sloop zoeken naar een vervangende achterkant, om die compleet te vervangen
* Alleen de kapotte onderdelen bij bestellen (voorzover dat kan)
De link naar wat foto's van het ding.
Mijn vragen:
Wat is wijsheid? Met gebruikt spul, koop ik andersmans ellende. Welke tips zijn er te geven waaraan ik hierboven nog niet heb gedacht - of wat is de absolute voorkeur??
Als ik iest vergeten ben te omschrijven - vraag gerust door.
Bij voorbaar bedankt voor het meedenken!
Met groet, Ronald
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/02/2013 09:19 door Landsy.