12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Opgelost
12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Opgelost
Hallo allemaal,
De stroomvoorziening van mijn S2a Ambulance (12V benzine ex-Engels Rijnleger) heeft kuren en wel in de volgende vorm:
Laadstroomlampje bleef branden na starten en ging harder branden bij inschakelen stroomverbruikers. Na doormeten de dynamo eruit gehaald.
De wagen heeft niet meer de originele configuratie met aparte spanningsregelaar, maar de dynamo heeft een ingebouwde gelijkrichter en spanningsregelaar.
De kapotte dingen:
* Van de gelijkrichter is een diode eruit geklapt
* De spanningregelaar is stuk (zelf gedaan - zat transistor op plek die ik niet verwachtte....)
* De koolborstels hebben ongelijke slijtage (wellicht daardoor slechter contact) want die zijn aan het kopse eind van de as gemonteerd en niet zoals je meestal ziet aan de zijkant van de as.
De goede dingen:
* doormeten van de rest vd dynamo gaf geen vreemde meetresultaten
Merk Lucas, model onbekend, vermogen onbekend-waarschijnlijk iets van 60A. (is me verteld) Zie link hieronder voor fotos.
Nu heb ik de volgende adviezen gekregen:
* Reviseren; weet je zeker dat het goed wordt, dat alles op elkaar is afgestemd en het weer als nieuw draait. Kosten: ±200 euro
* Nieuw kopen, en dan zoeken naar iets dat past.
* Op de sloop zoeken naar een vervangende achterkant, om die compleet te vervangen
* Alleen de kapotte onderdelen bij bestellen (voorzover dat kan)
De link naar wat foto's van het ding.
Mijn vragen:
Wat is wijsheid? Met gebruikt spul, koop ik andersmans ellende. Welke tips zijn er te geven waaraan ik hierboven nog niet heb gedacht - of wat is de absolute voorkeur??
Als ik iest vergeten ben te omschrijven - vraag gerust door.
Bij voorbaar bedankt voor het meedenken!
Met groet, Ronald
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/02/2013 09:19 door Landsy.
De stroomvoorziening van mijn S2a Ambulance (12V benzine ex-Engels Rijnleger) heeft kuren en wel in de volgende vorm:
Laadstroomlampje bleef branden na starten en ging harder branden bij inschakelen stroomverbruikers. Na doormeten de dynamo eruit gehaald.
De wagen heeft niet meer de originele configuratie met aparte spanningsregelaar, maar de dynamo heeft een ingebouwde gelijkrichter en spanningsregelaar.
De kapotte dingen:
* Van de gelijkrichter is een diode eruit geklapt
* De spanningregelaar is stuk (zelf gedaan - zat transistor op plek die ik niet verwachtte....)
* De koolborstels hebben ongelijke slijtage (wellicht daardoor slechter contact) want die zijn aan het kopse eind van de as gemonteerd en niet zoals je meestal ziet aan de zijkant van de as.
De goede dingen:
* doormeten van de rest vd dynamo gaf geen vreemde meetresultaten
Merk Lucas, model onbekend, vermogen onbekend-waarschijnlijk iets van 60A. (is me verteld) Zie link hieronder voor fotos.
Nu heb ik de volgende adviezen gekregen:
* Reviseren; weet je zeker dat het goed wordt, dat alles op elkaar is afgestemd en het weer als nieuw draait. Kosten: ±200 euro
* Nieuw kopen, en dan zoeken naar iets dat past.
* Op de sloop zoeken naar een vervangende achterkant, om die compleet te vervangen
* Alleen de kapotte onderdelen bij bestellen (voorzover dat kan)
De link naar wat foto's van het ding.
Mijn vragen:
Wat is wijsheid? Met gebruikt spul, koop ik andersmans ellende. Welke tips zijn er te geven waaraan ik hierboven nog niet heb gedacht - of wat is de absolute voorkeur??
Als ik iest vergeten ben te omschrijven - vraag gerust door.
Bij voorbaar bedankt voor het meedenken!
Met groet, Ronald
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/02/2013 09:19 door Landsy.
Re: 12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Advies gevraagd
ruil dynamo
meestal het beste
diode vervangen kan een hoop gepruts geven
regelaar niet origineel ongeveer 35€
lagers? kan ook lastig zijn
ik pruts graag maar ga meestal voor ruil
ikniethuil
meestal het beste
diode vervangen kan een hoop gepruts geven
regelaar niet origineel ongeveer 35€
lagers? kan ook lastig zijn
ik pruts graag maar ga meestal voor ruil
ikniethuil
Re: 12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Advies gevraagd
Het lijkt een gewone Ford dynamo. Gewoon een ruil exemplaar nemen, ben je voorlopig weer uit de problemen
mvg Hans
mvg Hans
Re: 12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Advies gevraagd
Reviseren koste voor mijn SIII 109. Euro 65 heeft het welgeteld een paar uur goed gedaan alvorens de spanningsregelaar er weer doorknalde.Spanningsregelaar was van een ander type.
Mocht hem door het revisie bedrijf opnieuw laten reviseren maar heb gekozen voor een nieuwe bij Landro.
Zit er nu 1,5 jaar op en werkt goed.
Gr Edwin
Mocht hem door het revisie bedrijf opnieuw laten reviseren maar heb gekozen voor een nieuwe bij Landro.
Zit er nu 1,5 jaar op en werkt goed.
Gr Edwin
Re: 12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Advies gevraagd
De vraag is of je nog oude Starlets tegenkomt op de sloop, maar:
[www.lrch.nl]
Gerard
[www.lrch.nl]
Gerard
Re: 12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Advies gevraagd
Er zijn inderdaad heel veel verschillende mogelijkheden, en het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik heb hem laten reviseren door een gespecialiseerd bedrijf. Prima bevallen. Nooit meer problemen mee gehad en ik was zeker geen 220 euro kwijt. Ik vond het zelf ook wel leuk om de auto origineel te houden en dus de originele dynamo er weer op te hebben.
Re: 12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Advies gevraagd
Bedankt voor jullie reacties!
Nog even ter aanvulling;
* De dynamo is zeker van Lucas, althans er staat Lucas in de alu-omhuizing gegoten.
* Omdat de originele configuratie van de wagen er niet meer was (met aparte sp.reg.) lijkt me terugplaatsen van een dynamo hoe het nu is het handigste. originaliteit was toch al aangetast.
Met groet, Ronald
Nog even ter aanvulling;
* De dynamo is zeker van Lucas, althans er staat Lucas in de alu-omhuizing gegoten.
* Omdat de originele configuratie van de wagen er niet meer was (met aparte sp.reg.) lijkt me terugplaatsen van een dynamo hoe het nu is het handigste. originaliteit was toch al aangetast.
Met groet, Ronald
Re: 12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Advies gevraagd
De orginele configuratie was een gelijkspanningsdynamo met een electromechanische regelaar. Dat wil je echt niet hebben omdat het een onbetrouwbaar systeem was dat ook nog eens slecht voor je accu's was. Helaas was er in die tijd niets beters.
Gewoon een willekeurige moderne dynamo met een electronische regelaar zal het uitstekend doen in jouw wagen. En (bijna) alles dat je nu op een sloperij tegenkomt is met een electronische regelaar en van een groter vermogen dan de oorspronkelijke gelijkspannings dynamo die in je wagen zat. Als je een dynamo vind die fysiek op de boutgaten en beugels van je motor past kun je die gewoon gebruiken.
Arnold.
Gewoon een willekeurige moderne dynamo met een electronische regelaar zal het uitstekend doen in jouw wagen. En (bijna) alles dat je nu op een sloperij tegenkomt is met een electronische regelaar en van een groter vermogen dan de oorspronkelijke gelijkspannings dynamo die in je wagen zat. Als je een dynamo vind die fysiek op de boutgaten en beugels van je motor past kun je die gewoon gebruiken.
Arnold.
Re: 12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Advies gevraagd
Dank je Arnold, ook je verhaal over het acculaden in de post van CamperChris heb ik met interesse gelezen
Het is en blijft een superforum hier!
Ronald
Het is en blijft een superforum hier!
Ronald
Re: 12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Advies gevraagd
De dynamo van een Ford Scorpio V6 of Sierra V6 past ook perfect op de originele dynamosteun van een 2,25 en levert een maximale stroom van 90A, die heb ik er ook in zitten.
Bosch nummer van die dynamo is: 0986 036 000
Hella nummer is: 8EL 725 726-001
Lucas nummer is: LRB00209
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2013 11:07 door Nick.
Bosch nummer van die dynamo is: 0986 036 000
Hella nummer is: 8EL 725 726-001
Lucas nummer is: LRB00209
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2013 11:07 door Nick.
Re: 12V dynamo S2a (benz.) reviseren of nieuw? Opgelost
Bedankt voor de tips en reacties!
Inmiddels een nieuwe gehaald
Ronald
Inmiddels een nieuwe gehaald
Ronald