Uitval EFI Range Rover Classic

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk Theunissen

Uitval EFI Range Rover Classic

Bericht door Henk Theunissen »

Tijdens het rijden valt spontaan, en onregelmatig de motor uit. Soms slaat de motor weer aan tijdens het uitrijden, een andere keer wil hij na herhaalde pogingen weer aanslaan.
De EFI computor geeft geen storing, de beide relais (injectoren en brandstofpomp blijven in, spanning aanwezig).
Op het ecumate uitleesapparaat valt het uitgelezen toerental naar nul (komt vanaf de boubine) echter de toerenteller (ook boubine) geen tijdens het uitrijden nog steeds een toerental aan.
Als er geen toerental in de EFI computor komt, denkt de efi dat de motor uitstaat en stop met het aansturen van de injectoren, 12V is wel op de injectoren aanwezig. Ik heb een nieuwe draad met een 6k8 weerstand opnieuw gelegd van de steker van de EFI computor naar de boubine, Geen resultaat. Computor vervangen door een ander exemplaar storing bleef.
Alle overige signalen bv Lambda en MAF en temperatuursensoren zijn correct. Volgens mij is het toertal het enige signaal dat ervoor zorgt dat de motor dierct uitval bij ontbreken van de pulzen.
PS zowel op gas als benzine is dit probleem aanwezig. Gas is een injectiesysteem welke gebruik maakt van de benzine pulzen.
Heeft iemand nog een goed idee, of dit ook meegemaakt.
Alle ideeen zijn welkom.
Henk
Bart van Dessel

Re: Uitval EFI Range Rover Classic

Bericht door Bart van Dessel »

Goeie kandidaad is de ontstekingsmodule die aan je verdeler geschroefd zit, kan ook apart zitten langs de bobine (bij softdash), is een zwart kasje. Komt regelmatig voor dat die kapot gaan met de storing die jij noemt als gevolg. Het efi systeem is normaal gesproken erg betrouwbaar.

Gr, Bart
Tom_RRC

Bericht door Tom_RRC »

Toerenteller zit aan je dynamo, dus zolang deze draait geeft de toerenteller wat aan. Ecu zit idd aan de bobine. Kijk in ieder geval naar de suggestie van Bart, lijkt me idd dat je eerder naar de ontsteking moet kijken (indien deze niet goed werkt krijgt de ecu idd geen toerental info.
henk.theunissen@chello.nl

Bericht door henk.theunissen@chello.nl »

Bart en Tom, Bedankt voor de tips,
Ik was in de veronderstelling dat de zowel de ECU als de toerenteller van de elektronisch ontsteking hun aansturing krijgen, staat zowel in de werkplaatsmanual, dus daarom had ik de unit als bron van het probleem uitgeschakeld.
Vanavond ga ik e.e.a controleren en eventueel vervangen, Ik kom hier binnenkort op terug.

Gr Henk
henk.theunissen@chello.nl

Bericht door henk.theunissen@chello.nl »

Het blijkt inderdaad de ontstekingsmodule te zijn, loopt al ruim anderhalve maand zonder problemen.

bedankt Henk
Plaats reactie