2.25 op gas weber of zenith?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Larosaurus

2.25 op gas weber of zenith?

Bericht door Larosaurus »

Wellicht ga ik series 2,25 benzine op gas ombouwen, er zit een zenith carb. in. Is er verschil op gas tussen zenith en weber?
westfries

Re: 2.25 op gas weber of zenith?

Bericht door westfries »

Mijn zenith bevalt prima
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik ga er vanuit dat je bij een Weber de 34 ICH bedoelt die als directe vervanging voor de Zenith wordt aangeboden.
Een Zenith 36 IV is een 36 mm carburateur en een Weber 34 ICH een 34 mm carburateur.
Zowel op benzine als op gas kun je betere prestaties verwachten met de Zenith.

Dennis B
arend

Bericht door arend »

mijn series 2a met een zenith gaat als een speer op gas of benzine, maakt niks uit(iets meer kracht met benzine)
mits goed afgesteld(laat de experts dit doen ) moet een Zenith goede prestaties leveren
arend
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Volgens mij maakt het niet zo veel uit omdat de afstelling gedaan wordt op de verdamper en op de slang van je lpg en niet op de carb. Ik heb een Weber, maar welke weet ik niet precies. Ik dacht dat er maar een soort was voor de 2.25 maar Dennis schrijft dat er meer zijn, nu heb ik zo het idee dat ik dit graag geloof. Ik kan me voorstellen dat de kleinere opening in de carb voor extra weerstand zorgt waardoor je motor dan te weinig mengsel zou opslurpen. Op mijn 109 staat een Weber, en die gaat ook als een raket, dus op zich zou ik als je een zenith hebt die goed is en je rijdt of wilt gaan rijden op gas niet investeren in een weber. Ik heb toen de keuze gemaakt omdat mijn solex zo lek was als een mandje en zodoende een andere carb moest.

Sjoerd
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Sjoerd schreef:
>
> Ik dacht dat er maar een soort was voor de 2.25 maar
> Dennis schrijft dat er meer zijn, nu heb ik zo het idee dat
> ik dit graag geloof.

De vervangende Weber carburateur die direct op het originele series spruitstuk past is de 34 ICH.
De 2.25 die in de vroege 110 is gebruikt heeft een Weber 32/34 DMTL register carburateur. De 2.5 heeft dezelfde carburateur, maar met een andere sproeier bezetting.
Er is nu ook een Weber vervanging set te koop voor de 2.25 die bestaat uit een inlaatspruitstuk, luchtfilter en een Weber 32/36 DGV register carburateur.

Zelf zou je ook nog e.e.a. kunnen verzinnen, zolang het maar op een van de inlaatspruitstukken past.

Dennis B
Plaats reactie