Distributie ketting tandje verkeerd?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robert

Distributie ketting tandje verkeerd?

Bericht door Robert »

Volgens mij heb ik bij het monteren van nieuwe tandwielen, spanner en ketting op mijn SIII 2.25 petrol niet meer het juiste moment om de ontsteking op tijd te zetten. Ik denk dat het tandwiel op de nokkenas 1 tandje verkeerd staat tov het tanwiel op de krukas. Met een stroboscoop lamp staat het merkteken bovenaan de poelie cq een centimeter of 4 a 5 voor de merktekens op het blok. Dus eigenlijk te veel voorontsteking. Zet ik alles op tijd, dus als ik de verdeler tegen de klok in draai en de tekens op het blok komen overeen met het merkteken op de poelie, dan is alle vut uit de motor verdwenen. Kortom, ik vermoed een tandje verkeerd, maar de motor loopt prima als de verdeler met de klok mee wordt gedraaid en het merkteken op de poelie bovenaan staat ipv tegenover de tekens op het blok (dat blikje thv de dynamo bevestiging)
Mijn vraag: kan het kwaad zo te blijven rijden of moet alles weer los... (Radiator eruit, kap eraf, ventilator los enz. Dit koste mij 2 x een gebroken rib!). Wie weet hier wat meer van. En zo ja, welk tandwiel moet voor of achteruit!
Wim Janssen

Re: Distributie ketting tandje verkeerd?

Bericht door Wim Janssen »

Als werkelijk je distributieketting een tandje verkeerd staat, klopt ook je kleptiming niet meer. Ontsteking kun je nog wel corrigeren buiten alle merktekens om, maar verkeerde kleptiming is gewoon blijvend vermogensverlies. Helaas zul je de sessie nog eens opnieuw moeten doen als je het echt goed wilt krijgen..
Ik zou het trouwens gewoon volgens het handboek doen, want daar staat niets bij over gebroken ribben.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Plaats reactie