startproblemen 2,25 diesel series 3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
LRCD

startproblemen 2,25 diesel series 3

Bericht door LRCD »

Mijn Series 3 2,25 Diesel heeft start problemen. Deze problemen waren er al voor de winter dus het licht niet aan de tempratuur. Ik ben nog bezig om hem op te bouwen/ af te bouwen dus ik rijd er niet meer in dan de werkplaats in en uit. Maar omdat we komende lente en zomer er eindelijk serieus mee willen gaan rijden word het nu toch wel tijd om dit op te lossen. Hier onder de symptomen en bevindingen.
De landrover start altijd (mits de accu vol zit) maar ik moet erg lang starten voordat hij aan slaat. En ik hoor dat er mensen zijn die met hun 109 2,25 diesel 110km/u rijden. Ik ben blij als ik nadat ik het gaspedaal helemaal onderin getrapt en de nodige kilometers geduld heb de 80 haal. Ik word als ik de snelweg op rijd ingehaald door tuterende vrachtwagens. Ik zou toch in ieder geval met de vrachtwagens mee moeten kunnen rijden.
Ik heb de gloeibougies vervangen maar dit heeft niets opgeleverd. Het gloeien werkt wel maar heeft geen merkbare invloed op het starten. Brandstof filter vervangen en filter in de opvoerpomp schoongemaakt maar ook hiermee geen verbetering. Ik heb transparante slangen tussen de aanvoer en retour van de inspuit pomp gezet om te kijken of er eventueel lucht in de lijding zit maar ook dit is niet het geval. Afgelopen vrijdag de compressie gemeten en dit lijkt mij in orde. Cylinder 1 32bar, cylinder 2 33bar, cylinder 3 34bar, cilinder 4 33bar. Als de motor eenmaal loopt loopt deze naar mijn idee mooi (rustig zonder bijgeluiden en regelmatig). Wel heb ik het idee dat de motor vrij veel rookt als hij loopt. Starten zonder luchtfilter levert ook geen betere start prestaties op en zonder vlinderklep ook niet. Dus na mijn idee ook geen lucht probleem. Wanneer de motor net heeft gelopen en ik zet hem uit om hem direct weer te straten dan wil het heel af en toe gebeuren dat hij snel aan slaat maar meestal moet ik net zo lang starten als wanneer ik hem een week niet gestart heb. Ik heb een poging gewaagt om de brandstof pomp te verdraaien om te kijken of daar nog wat verbetering te halen is maar als ik de 3 bouten los draai dan is de pomp niet noemenswaardig te verdraaien. Ik heb met een stift een streep op de pomp flens en de motor gezet en met een steeksleutel op de pomp gehaakt kan ik dan de dikte van de stiftstreep verdraaien (mm of 2). Dit levert wel andere geluiden van de motor op maar de stand waar hij op stond klinkt dan het mooiste.
Ik begin ondertussen door mijn opties heen te raken. Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat de kleptiming misschien niet in orde is door het oprekken van de ketting?? Is dit nog makkelijk te controleren? Of dat het inspuit moment niet in orde is. En anders moet het naar mijn idee aan de verstuivers of de injectie pomp liggen.

Iemand die mij kan vertellen hoe ik kan controleren dat de kleptiming nog in orde is (ik heb gehoord dat die kan verloopen door rek in de ketting)?
Iemand die mij kan vertellen hoe ik het inspuit moment kan contoleren?
En is er misschien nog iets dat ik kan testen voordat ik mijn verstuivers en/of injectiepomp laat controleren en of reviseren?
richard78

Re: startproblemen 2,25 diesel series 3

Bericht door richard78 »

Gezien je naast de start en loop problemen ook rook hebt denk ik toch aan je timing van de dieselpomp. Is de rook wit(tig) of zwart? Bij wit met de klok mee draaien en bij zwart tegen de klok in (dacht ik). Naast de drie bouten moet je ook de leidingen los halen. Deze houden de pomp namelijk ook op zijn plek.

succes!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('02d49d67a9fd1e0cd2917d6c633c39ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16290967, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Uit je compressie meting blijkt dat je een top blok hebt. Hoeveel km heeft hij gedraaid? De ketting kan rekken ja. maar niet zoveel dat je motor niet meer starten wil of zijn top niet meer haalt. Wat eventueel gerekt is zou je gewoon bij moeten kunnen stellen door de pomp iets te verdraaien. Je zegt dat dat niet lukt omdat de pomp vast zit. Je pomp zit inderdaad vast aan de stalen hogedrukleidingen. Die zijn zo stijf dat de pomp niet zo maar te verdraaien is met leidingen vast. Die moet je eerst losmaken voordat je pomp kunt verdraaien. Dan de leidingen en beetje bijbuigen en weer vast zetten. Met heel veel geweld lukt het overigens wel om de pomp te verdraaien. Maar pas op! Die leidingen zijn kwetsbaar en de koperen wartels door ouderdom ook. Als je wartels weer vast zet moet je ze voor het vast zetten schoonmaken zodat de wartels er soepel met de hand helemaal opgedraaid kunnen worden. Een halve maximaal een hele slag met een leidingsleutel is dan voldoende om de leiding weer vast en dicht te krijgen. Draai je ze harder aan dan bestaat de kans dat je de schroefdraad sloopt en dan krijg je de leiding nooit meer dicht.

Inspuitmoment kun je het beste op het gehoor controleren, In principe moet het streepje van de pomp op het metalen pijltje dat met een schroef op je blok vast zit staan. De positie van dit pijltje is met de stelsleutel tijdens de montage van het blok en de distributie vastgesteld. Met de stelsleutel kun je controleren of dat pijltje nog steeds goed staat. Door het rekken van de ketting kan dat pijltje dus nu iets afwijken.

De stelsleutel werkt op zich goed en is heel nauwkeurig maar als je daarna op het gehoor nog iets bijstelt krijg je de motor toch altijd net even iets beter. Maar dat zijn peanuts. De 2,25 moet gewoon altijd starten ook als de pomp behoorlijk verdraait is. En zomers start die motor ook zonder gloeien. Dat doet hij ook in de winter trouwens maar pas na een tijdje starten.

Ik denk veel eerder dat je je problemen eerder moet zoeken in je brandstof toe en afvoer (retourleidingen) en de instelling van je gaspedaal. Als je je gaspedaal helemaal intrapt is het hendeltje op je pomp dan ook helemaal naar het einde toe verdraait? Het stop hendeltje op de pomp (Dat van je stopknop) komt ook helemaal vrij?

Zitten er in je brandstofleidingen geen verstoppingen? Let ook op het gaasfiltertje dat onderaan het pijpje zit dat in je tank steekt. Zijn je tanks van binnen schoon en ligt er onder geen laag slijmerige zooi? Sediment en brandstof filter schoon en vervangen? Geeft de brandstofpomp voldoende output? Zijn de retourleidingen schoon? Is de orifice in de banjobout op je brandstof filter schoon? Kijk uit met doorprikken, als het gaatje te groot is werkt je motor ook niet goed. Beter niet prikken dus.

Dat lange starten kan door een lekje komen. Na een tijdje zakt dan de brandstof uit je leidingen, pomp, filters enz. terug in je tank. Je moet dan een tijdje starten voor de brandstof weer opgepompt is.

Het testen/reviseren van je verstuivers kan ook start problemen geven. En een injectiepomp revisie kan ook nog schelen. Er kan vuil inzitten die de doorstroom beperken.

Een motor met de compressie die jij meet moet op zijn sloffen de 100km/u halen.

GroteFoto-NXSTPHTC-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef358ebc508e02c2c97159ef5fe8be43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-NXSTPHTC-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NXSTPHTC-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-NXSTPHTC-1.jpg', '', 16291001, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Het linkerplaatje is de gemeten compressie van de motor zoals ik hem kocht. Je ziet dat cilinder 1 maar 17 bar geeft. De motor startte altijd snel ook als het koud was. En 100km/u deed hij ook en verbruik was 1 op 10. Hij rookte wel en maakte een onwijze pest herrie. Zonder oordoppen was er niet mee te rijden.

Ik denk dat jij je probleem niet echt in de timing hoeft te zoeken. Ik ken diverse 2,25 motoren. 1 motor met 325 op de teller. En een andere met 2250 op de teller. Beide motoren doen het uitstekend en zijn nog nooit gereviseerd. Ze worden wel goed onderhouden. Zijn niet uitgerust met overdrives en worden hoog in de toeren gereden. We hebben toen een compressie meting gedaan op deze motoren en waren beide zeer goed. Bij de ene motor alle vier de cilinders boven de 33 bar en bij de andere ergens tussen de 31 en 33 bar.

Ga eerst eens je brandstof systeem nalopen voor je met de timing gaat prutsen.

Arnold.
lrcd

Bericht door lrcd »

Orifice ? Waar zit die op het filter. Opvoer pomp is schoon en klepjes werken. Filterter in het pompje is ook schoon. Filtertje in de aanvoerleiding van de injectiepomp is ook schoon. Brandstoffilter is ook net nieuw tank had ik al schoon gemaakt en de leidingen naar de tank doorgeblazen. Opvoer pompjekan ik niet controleren op zijn opbrengst maar als ik de leiding los draai zie ik wel brandstof komen teruglopen is het denk ik niet omdat ik geen luchtbellen in de transparante slangen zie verwacht ik geen lucht in de leiding
gerard series 3 88

Bericht door gerard series 3 88 »

hallo ik ga met exfietser mee en denk ook dat het een brandstoftoevoer probleem is.
heb zelf ook mn blok eruit gehad en na dien ook start problemen (lees lang doorstarten).
na onderzoek gebleken dat er een brandstofleiding aansluiting niet geheel dicht was . probleem opgeslost.
ff gloeien en starten zowel bij koud als warm weer
succes met de zoektocht
groet gerard
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Op je brandstoffilter (dat tegen je schutbord zit geschroeft.) zit de retour brandstof leiding met een banjoaansluiting gemonteerd. In het boutje van die banjo aansluiting zit een opening van een bepaalde diameter. Dat is je orifice. Eigenlijk gewoon een geboord gaatje. Een jaar of zeven geleden heeft hier iemand op het pb dat gaatje met een boortje groter gemaakt. Hij wilde het gewoon schoonmaken maar had een iets te groot boortje zeg maar. Gevolg was dat de motor niet goed meer liep. Weet niet echt meer wat het was. maar goed was het niet. Na een eindeloze zoekpartij bleek het vervangen van dat banjo boutje de oplossing.

Arnold.
LRCD

Bericht door LRCD »

een lekkage in een brandstof leiding kan ik me haast niet voorstellen. zoals ik al zij heb ik transparante slangen op de aanvoer en retour van de injectie pomp geplaatst. Ik kan hier geen luchtbellen in ondekken niet tijdens het lopen maar ook niet na lang stil staan. En na mijn idee zou hij wel vlot moeten starten nadat hij net heeft gelopen. Dus starten uit zetten en direct weer starten. maar dat werkt dus ook niet. Ergens een een verstopping zou natuurlijk kunnen ik heb problemen gehad met vuil maar toen tank schoon gemaakt, filter in de opvoer pomp, brandstof filter vervangen, slangen naar de tank doorgeblazen, en nieuwe transparante slangen op de retour en de aanvoer van de injectie pomp. en het filtertje in de aanvoer van de injectie pomp gecontroleerd maar hier zat al geen vuil meer. Ik kan het orifice vanavond even controleren en voor de zekerheid de leidingen en filters nogmaals op verstopping controleren maar daar verwacht ik niet veel van.
Het opvoerpompje kan natuurlijk te weinig brandstof geven maar hoe controleer je dat? ik kan me voorstellen dat je dan bij vol gas niet genoeg brandstof heeft, maar om te starten? ik zou zeggen als er brandstof in het filter zit en de leidingen naar de brandstof pomp zitten nog vol dan moet hij in ieder geval snel aanslaan. zelfs zonder opvoerpomp.
het handeltje van het uit zetten van de motor op de injectie pomp is helemaal tot zijn aanslag terug en het handeltje wat aan het gapedaal zit maakt ook de complete slag met het gespedaal. Dus als daar iets mis is is dat ergens een afstelling in de pomp.
Ik ga vanavond nogmaals zoeken naar vuil/vertoppingen.

ik bedenk me nu het volgende. Als ik de aanvoer slang van de injectiepomp in een bakje diesel hang samen met de retour van de injectie pomp is de injectie pomp dan in staat om de diesel uit het bakje op te zuigen?? zo zou ik dan kunnen controleren of er ergens een restrictie is in de aanvoer of retour van de brandstof leidingen. Nu ik over het opvoer pompje na denk bedenk ik me ook dat ik met handmatig pompen niets merk van het pompen. Ik zou me voor kunnen stellen dat met handmatig pompen er druk op gebouwd zou moeten worden en dat het pompen dus zwaarder zou moeten gaan. of kan het nog drukloos retour??

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/01/2013 07:52 door LRCD.
LRCD

Bericht door LRCD »

gister avond nog van alles geprobeerd maar niets heeft geholpen. ik verwacht toch dat het probleem ergens in de injectie pomp of in de verstuivers gezocht moet worden. maar ik heb ondertussen ook begrepen dat het inspuit moment toch wel nauwkeurig komt en erg van invloed zou zijn op het starten en zijn topsnelheid. is er iemand die mij kan vertellen waar ik de handleiding voor het op tijd zetten van de pomp kan vinden en is er iemand in de regio arnhem nijmgen bij wie ik een sleutel kan lenen die ik hier bij nodig heb. als het inspuit moment inorde is dan weet ik zeker dat ik het in de pomp en/ verstuivers moet zoeken. dat lijkt me wel een prettig idee voordat ik kosten ga maken.
Alan T

Bericht door Alan T »

Hallo Arnold

Je schrijft afstellen op gehoor
zou je dat kunnen toelichten

die 109d van mij loopt volgens mij netjes, maar ik lijk wat vermogen te missen 95km max het verbruik is 1op6 en hij rookt best wel en nee ik bezorg geen piza's 85km
elheffe

Bericht door elheffe »

Ik weet niet wat voor 109 je hebt, ik heb een ambulance en 90 km/h is toch wel de top met mijn auto.
Als je geen brandstof lekkage hebt en je compressie goed is ligt het zo goed als zeker aan de verstuivers.
Ik weet niet hoe de brandstof tank er van binnen uit ziet, maar een mogelijkheid is dat je bacterie groei hebt gehad in je brandstof, maar dit is vrij ongewoon bij autos. Er zit niks raars in de bezinkkolf?
Plaats reactie