300 tdi series 2a

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
wouter

300 tdi series 2a

Bericht door wouter »

Ik wil graag een 300tdi motor in mijn series 2a bouwen. Past de motor zo voor mijn origineel 2a bak. Wil eigenlijk mijn origineele versnellingsbak houden. Bestaat er ook een foto reportage van?

groeten wouter
Driving Dutchman

Re: 300 tdi series 2a

Bericht door Driving Dutchman »

Hoi Wouter,

Kijk hier eens. Hoop dat je Engels goed is???
Ben zelf lid van deze club en heb zelf een Series 2a 109 SW met 200 tdi conversie.
[www.series2club.co.uk]

Hopelijk heb je er wat aan...

Michiel
Driving Dutchman

Re: 300 tdi series 2a

Bericht door Driving Dutchman »

Maar om die ene vraag te beantwoorden. Je originele versnellingsbak kun je behouden, heb ik ook in de mijne.
Wat wel aan te raden is, is om een heavy duty koppelingsplaat en drukgroep te plaatsen vanwege het grotere vermogen van een 200/300 tdi.
Heb zelf een Borg & Beck erin gezet nadat mijn originele helemaal versplinterde met een vreselijke klap.

PS. op het sereis 2 club forum staan origineel foto's bij een van de draadjes, maar ze zijn bezig de boel te verhuizen en nu zijn een hoop foto's weg. Hopelijk zijn ze binnenkort weer terug erop.

Je kunt ook lid worden buiten Engeland. Er is een ware schat aan ervaring hier met conversies.

Michiel
Eric&Betty Boop

Re: 300 tdi series 2a

Bericht door Eric&Betty Boop »

Houd er wel rekening mee dat al die verhalen op het serie II forum gaan over rechtsgestuurde auto's.
Bij een linksgestuurde is de uitdaging een stuk groter omdat de turbo en het stuurhuis ruzie gaan krijgen.
Al is dat met een 300tdi misschien een minder groot probleem dan met een 200tdi uit een disco.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a9d641c5d0ab955f286084ebc25f4d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16229441, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('586dd21b9084edee697e84cc25e2c81e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16229441, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Driving Dutchman

Re: 300 tdi series 2a

Bericht door Driving Dutchman »

Das een goeie, niet zo aan gedacht.

Michiel
wouter

Re: 300 tdi series 2a

Bericht door wouter »

Bedankt voor de tips, kan iemand mij ook vertellen wat allemaal de verschillen zijn tussen een 200tdi en 300tdi.
Exfietser

Re: 300 tdi series 2a

Bericht door Exfietser »

Foto reportage: 200di
Hier kun je zien wat er gedaan moet worden op het turbo gedeelte na.

Er zijn ook redelijk wat redenen om het zonder turbo of gewoon niet te doen. Op het PB hier zijn diverse mensen geweest die het in het verleden gedaan hebben en een aantal mensen hebben die conversie er naderhand weer uit gesloopt omdat het te veel problemen gaf. Een versnellingsbakken abonnement was geloof ik 1 van de redenen.

Een 200tdi uit een disco kun je gewoon op de motorsteunen plaatsen. Bij een 200tdi uit een defender moet de motorsteun rechtsvoor verandert worden.
Van de 300tdi weet ik dat de motorsteunen heel anders zijn. De twee motorsteunen voor moeten beide verandert worden.

Verder vind ik een s2 een erg leuke wagen om te zien. Als je een 200 of 300tdi gaat plaatsen is het (en bij de 300tdi helemaal) bijna onontkoombaar om je voorfront naar voren te plaatsen. Het kan wel maar is erg lastig. Misschien is het makkelijker als je inderdaad de originele lt76 v-bak laat zitten. Bij zo'n tdi heeft heb je nu eenmaal een hele hoop radiatoren weg te werken. Ik persoonlijk vind een defender voorkant er niet uitzien op een mooie series. Maar dat is een kwestie van smaak. ieder moet doen wat hij zelf wil. Ik zou er alleen sterk aan denken om over te gaan naar een oude 90 of 100 en daar de conversie inzetten.

Arnold.
Driving Dutchman

Re: 300 tdi series 2a

Bericht door Driving Dutchman »

De voorkant hoeft niet persee naar voren. Wat ik veel zie hier en bij mij is dat ook het geval, laten een hoop de viscose fan achterwege. Scheelt een hoop ruimte. Wel de juiste radiator gebruiken natuurlijk. Als je zelf een frame maakt kunnen de radiator en de intercooler gewoon naast mekaar.
Ik heb met mijn 200 tdi zonder fan nog nooit een centje pijn gehad wat oververhitting betreft en ik heb toch al wel op heeele warme dagen rondgetuft met haar.

Maar wat ik er wel bij wil zeggen dat ik de series nou niet ineens rij zoals een moderne defender omdat er een moderne motor in zit. Ik blijf rondrijden met een gangetje van een mijl of 50 per uur. is ong. 80km/h max. Omdat de motor al dat extra vermogen heeft, hoeft ie ook niet zo hard te werken als het originele blok en wordt ie dus ook niet zo gek warm.

Wel of geen turbo en intercooler maakt wel een hoop uit met vermogen en dus heuveltjes op en in het terrein. Maar het is idd een heel gepuzel omdat het stuur in Nederland aan de verkeerde kant zit....

Michiel
Plaats reactie