zuiger slijtage rover V8
zuiger slijtage rover V8
Ik ben bezig met het reviseren van een Rover 3.5L V8 motor. Ik heb de boring van alle 8 cylinders opgemeten en die is 88.90mm tot 88.91mm. (grootste waarde voor diameter haaks op zuigerpin). Dus dat is mooi (origineel = 88.90mm).
De zuigers, dat is een ander verhaal. De diameter parallel aan de zuigerpin, is 88.89. Dat is OK. De diameter haaks op de zuigerpin is 88.82mm. Dat lijkt te veel.
Volgens het handboek moet de speling tussen zuiger en cylinder liggen tussen 0.018mm en 0.033mm. In mijn geval is dat nu 0.08mm (89.00mm-88.82mm). De zuigers zien er nog goed uit, geen krassen oid. Is het naar jullie mening noodzakelijk om de zuigers te vervangen.
Arjan
De zuigers, dat is een ander verhaal. De diameter parallel aan de zuigerpin, is 88.89. Dat is OK. De diameter haaks op de zuigerpin is 88.82mm. Dat lijkt te veel.
Volgens het handboek moet de speling tussen zuiger en cylinder liggen tussen 0.018mm en 0.033mm. In mijn geval is dat nu 0.08mm (89.00mm-88.82mm). De zuigers zien er nog goed uit, geen krassen oid. Is het naar jullie mening noodzakelijk om de zuigers te vervangen.
Arjan
Re: zuiger slijtage rover V8
- Zuigers slijten vaak niet bovenaan maar onderaan. Bovenaan dragen de zuigerveren en niet de zuiger zelf loopt op de cilinderwand als het goed is.
- Zuigers zijn enigszins konisch afgedraaid, smaller van boven dan van onderen. Bovenkant van zuiger wordt heter en zet meer uit dan onderkant vandaar.
Die afdraaisporen zijn te zien op de zuigers van Rover V8. Lijkt me sterk dat je echt kunt zien dat die lichte groeven glad zijn gesleten en dus een kleinere maat geven.
- Omdat de zuiger niet de cilinder raakt kun je beter kijken naar hoeveel slijtage de cilinderwand heeft opgelopen.
- Goede manier is met een hoonapparaat door de cilinders gaan en dan met goed licht de cilinders bekijken. Waar de cilinders niet geraakt zijn door het hoonapparaat is slijtage opgetreden.
- Een ervaren revisiemonteur kan jouw vertellen wat nog kan en wat teveel is aan stootrand e.d.
- Kun je na honen een echte stootrand voelen in de cilinder is het tijd voor opboren en overmaatse zuigers monteren.
- Toch kan het lang goed gaan als je toch alleen nieuwe zuigerveren plaatst.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2013 21:31 door Mrah.
- Zuigers zijn enigszins konisch afgedraaid, smaller van boven dan van onderen. Bovenkant van zuiger wordt heter en zet meer uit dan onderkant vandaar.
Die afdraaisporen zijn te zien op de zuigers van Rover V8. Lijkt me sterk dat je echt kunt zien dat die lichte groeven glad zijn gesleten en dus een kleinere maat geven.
- Omdat de zuiger niet de cilinder raakt kun je beter kijken naar hoeveel slijtage de cilinderwand heeft opgelopen.
- Goede manier is met een hoonapparaat door de cilinders gaan en dan met goed licht de cilinders bekijken. Waar de cilinders niet geraakt zijn door het hoonapparaat is slijtage opgetreden.
- Een ervaren revisiemonteur kan jouw vertellen wat nog kan en wat teveel is aan stootrand e.d.
- Kun je na honen een echte stootrand voelen in de cilinder is het tijd voor opboren en overmaatse zuigers monteren.
- Toch kan het lang goed gaan als je toch alleen nieuwe zuigerveren plaatst.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2013 21:31 door Mrah.
Re: zuiger slijtage rover V8
Het is aan te raden gelijk het nieuwe type zuigerveersets te monteren.Vr gr Henk B.
Re: zuiger slijtage rover V8
Mrah, bedankt voor je info.
Ik kan de afdraai sporen nog zien, alleen in het licht kun je zien (en voelen) dat ze op de wanden haaks op de zuigerpinnen, gladder zijn geworden. Dat is dan net de ~80um die ik meet met een mituyo micrometer (heb ik eerst geijkt). Ik heb gemeten zoals het manual voorschrijft : "clearance in bore measured at bottom of skirts at right angles to gudgeon pin" (0.018mm .. 0.033mm).
Je geeft aan dat de cilinderwand slijtage belangrijker is. Een duidelijke stootrand voel ik gelukking niet. Er zitten ook geen krassen in de cylinder wanden. Tevens lijkt de gemiddelde ovaliteit (gemeten over 3 dieptes in de cylinder) max 10um te zijn). Na het honen zal ik kijken of er delen vd cilinder zijn die de hoonstenen niet geraakt hebben.
Je hebt gelijk dat de diameter in het bovenste gedeelte (waar de zuigerringen zitten) iets minder is om de hogere uitzetting tgv warmte op te vangen.
Toch nog een vraagje, gesteld dat de cilinder goed is, ik er nieuwe zuigerveren in zet, wat kan er dan toch nog fout gaan als de piston-bore clearance groter is dan 0.033mm? Wanneer keur je een zuiger af (afgezien van krassen en groeven).
Van het weekend zet ik de zuiger op zijn kop in de cilinder en meet met een voelermaatje wat de clearance is op een aantal plaatsen (zoals in het overhaul manual beschreven staat).
Arjan
Ik kan de afdraai sporen nog zien, alleen in het licht kun je zien (en voelen) dat ze op de wanden haaks op de zuigerpinnen, gladder zijn geworden. Dat is dan net de ~80um die ik meet met een mituyo micrometer (heb ik eerst geijkt). Ik heb gemeten zoals het manual voorschrijft : "clearance in bore measured at bottom of skirts at right angles to gudgeon pin" (0.018mm .. 0.033mm).
Je geeft aan dat de cilinderwand slijtage belangrijker is. Een duidelijke stootrand voel ik gelukking niet. Er zitten ook geen krassen in de cylinder wanden. Tevens lijkt de gemiddelde ovaliteit (gemeten over 3 dieptes in de cylinder) max 10um te zijn). Na het honen zal ik kijken of er delen vd cilinder zijn die de hoonstenen niet geraakt hebben.
Je hebt gelijk dat de diameter in het bovenste gedeelte (waar de zuigerringen zitten) iets minder is om de hogere uitzetting tgv warmte op te vangen.
Toch nog een vraagje, gesteld dat de cilinder goed is, ik er nieuwe zuigerveren in zet, wat kan er dan toch nog fout gaan als de piston-bore clearance groter is dan 0.033mm? Wanneer keur je een zuiger af (afgezien van krassen en groeven).
Van het weekend zet ik de zuiger op zijn kop in de cilinder en meet met een voelermaatje wat de clearance is op een aantal plaatsen (zoals in het overhaul manual beschreven staat).
Arjan
Re: zuiger slijtage rover V8
Hh,
Kijk eens naar de maten die je hebt opgeschreven, je praat over duizendste( afkeurmaten).
Klopt dat wel, als je naar de de gemeten waarde kijkt is je speling nu 0.18 mm. Zijn je afkeurmaten ook niet in honderdste aangegeven?
Remco
Kijk eens naar de maten die je hebt opgeschreven, je praat over duizendste( afkeurmaten).
Klopt dat wel, als je naar de de gemeten waarde kijkt is je speling nu 0.18 mm. Zijn je afkeurmaten ook niet in honderdste aangegeven?
Remco
Re: zuiger slijtage rover V8
Wat er kan misgaan is dat je last kunt krijgen van kantelende zuigers wat een geratel/of tik geeft bij koude motor en warm bij stationair al heb ik zelf dat bij een Rover V8 nog nooit gehoord. Denk dat dit type motor hier niet heel gevoelig voor is.
Heeft volgens mij ook te maken met de zuigerpen plaats in zuiger en motorgeometrie.
Bepaalde motoren zoals de redblocks van Volvo 240 en 740 gingen op leeftijd nog wel eens tikken. Toch haalden veel van deze motoren met gemak 4 a 5 ton km's met ratel en al.
Ik keur een zuiger pas af als de nieuwe zuigerveren die je monteerd in de groeven van de zuiger een te grote speling dan voorgeschreven hebben.
Je kunt je voorstellen dat die zuigerveren niet te veel ruimte mogen hebben in de groef van de op en neer gaande zuiger.
Dit komt alleen voor bij motoren met zeer hoge kilometerstanden of die lopen zonder luchtfilter.
Belangrijk is dat je de groeven in de zugers zeer zorgvuldig schoonmaakt. Dit kan door oude zuigerveer te breken en daarmee de groeven reinigen van roet en aanslag.
Verder niet teveel tobben over voorschriften en voorgeschreven toleranties: Heb eens een CIH blok van Opel laten opboren van 1.9 naar 2.4. De zuigerspeling die ik toen had op de zuigers was 0.01mm meer dan volgens voorschrift aangegeven.
Was geen probleem. Heb er nog vele jaren en km mee gereden. Reed ook op LPG en dan zetten de zuigers toch wel meer uit dan lopend op benzine. Zo compenseert het een het ander.
Heeft volgens mij ook te maken met de zuigerpen plaats in zuiger en motorgeometrie.
Bepaalde motoren zoals de redblocks van Volvo 240 en 740 gingen op leeftijd nog wel eens tikken. Toch haalden veel van deze motoren met gemak 4 a 5 ton km's met ratel en al.
Ik keur een zuiger pas af als de nieuwe zuigerveren die je monteerd in de groeven van de zuiger een te grote speling dan voorgeschreven hebben.
Je kunt je voorstellen dat die zuigerveren niet te veel ruimte mogen hebben in de groef van de op en neer gaande zuiger.
Dit komt alleen voor bij motoren met zeer hoge kilometerstanden of die lopen zonder luchtfilter.
Belangrijk is dat je de groeven in de zugers zeer zorgvuldig schoonmaakt. Dit kan door oude zuigerveer te breken en daarmee de groeven reinigen van roet en aanslag.
Verder niet teveel tobben over voorschriften en voorgeschreven toleranties: Heb eens een CIH blok van Opel laten opboren van 1.9 naar 2.4. De zuigerspeling die ik toen had op de zuigers was 0.01mm meer dan volgens voorschrift aangegeven.
Was geen probleem. Heb er nog vele jaren en km mee gereden. Reed ook op LPG en dan zetten de zuigers toch wel meer uit dan lopend op benzine. Zo compenseert het een het ander.
Re: zuiger slijtage rover V8
Hoi Henk,
Welke zijn dat en heb je hier toevallig een partnummer van?
Groet Gerard E.
Welke zijn dat en heb je hier toevallig een partnummer van?
Groet Gerard E.
Re: zuiger slijtage rover V8
Gerard,de zuigerveren die ik gebruik hebben het nr. RTC2408 (standaard).Het is de vervanging voor de orginele veren.De beide compressieringen zijn anders geprofileerd en de olieschraapveer is 1delig ipv 3 delig . Ik bestel ze wel bij de LR dealer.Vr gr Henk B.
Re: zuiger slijtage rover V8
Ik heb zojuist de speling van de zuigerveren in de groeven gemeten. De dikte van de zuigerveren is 1.57mm, dus in het voorgeschreven bereik van 1.56-1.59mm. De bijbehorende speling is (met een voelermaat gemeten) 0.15mm voor de eerste zuigerveer en 0.08mm voor de 2e zuigerveer. Volgens het overhaul manual moet de speling tussen de 0.05..0.1mm liggen. Dus op basis hiervan zou de 1e zuigerveer speling te groot zijn.
Zijn dit ook de afkeur grenzen die jij hanteert ?
Mvrgr Arjan
Zijn dit ook de afkeur grenzen die jij hanteert ?
Mvrgr Arjan
Re: zuiger slijtage rover V8
Je moet natuurlijk wel met nieuwe zuigerveren meten. Zuigerveren slijten aan alle kanten behalve aan de binnenkant van de cirkel. Dat kun je duidelijk zien als je de nieuwe en oude met elkaar vergelijkt.
Ook moet je de slotspeling opmeten. Handig als je oude en nieuwe veren met elkaar kunt vergelijken.
Slotspeling meet je door zuigerveer in cilinder te plaatsen en met zuiger op de kop de zuigerveer ongeveer 1 cm onder bovenkant blok te duwen en iets onder de stootrand. Daarna met voelermaat speling meten.
Oude zuigerveren hebben soms wel een slotspeling van 1.5 a 2mm.
Nieuwe moeten slechts enkele tienden van mm slotspeling hebben.
Altijd nieuwe zuigerveren controleren of ze wel de juiste minimale speling hebben. Ze zetten uit bij warm worden van motor en indien er te weinig speling aanwezig is kunnen ze breken/vast lopen en krassen veroorzaken.
Ook moet je de slotspeling opmeten. Handig als je oude en nieuwe veren met elkaar kunt vergelijken.
Slotspeling meet je door zuigerveer in cilinder te plaatsen en met zuiger op de kop de zuigerveer ongeveer 1 cm onder bovenkant blok te duwen en iets onder de stootrand. Daarna met voelermaat speling meten.
Oude zuigerveren hebben soms wel een slotspeling van 1.5 a 2mm.
Nieuwe moeten slechts enkele tienden van mm slotspeling hebben.
Altijd nieuwe zuigerveren controleren of ze wel de juiste minimale speling hebben. Ze zetten uit bij warm worden van motor en indien er te weinig speling aanwezig is kunnen ze breken/vast lopen en krassen veroorzaken.
Re: zuiger slijtage rover V8
Dit topic is al weer van een paar maand terug maar ik wil toch nog even reageren.
Heb nu een relatief nieuw 3.5 V8 blok open getrokken omdat het blok zwaar olie verbruikte (1 op 500km). Het blok was er 50.000km geleden nieuw (uit engeland) in gekomen.
Het hele blok ziet er van binnen piekfijn uit. Weinig slijtage, geen vervuiling en geen rare dingen. Alleen wel veel kool op de zuigers. Dat is absoluut niet via de klepgeleiders binnen gekomen maar duidelijk via de olieschraapveer die van het enkelvoudige type is. Dat kun je ook zien omdat het kool op de randen van de zuigers opgehoopt zit.
Volgens mij zijn de olieschraapveren van het enkelvoudige type niet goed. Heb zelf al diverse malen 3-voudige gemonteerd en heb nu een fatsoenlijk olieverbruik (1 op 5000km). Dus wat mij betreft kun je denk ik beter niet RTC2408 monteren!
Heb nu een relatief nieuw 3.5 V8 blok open getrokken omdat het blok zwaar olie verbruikte (1 op 500km). Het blok was er 50.000km geleden nieuw (uit engeland) in gekomen.
Het hele blok ziet er van binnen piekfijn uit. Weinig slijtage, geen vervuiling en geen rare dingen. Alleen wel veel kool op de zuigers. Dat is absoluut niet via de klepgeleiders binnen gekomen maar duidelijk via de olieschraapveer die van het enkelvoudige type is. Dat kun je ook zien omdat het kool op de randen van de zuigers opgehoopt zit.
Volgens mij zijn de olieschraapveren van het enkelvoudige type niet goed. Heb zelf al diverse malen 3-voudige gemonteerd en heb nu een fatsoenlijk olieverbruik (1 op 5000km). Dus wat mij betreft kun je denk ik beter niet RTC2408 monteren!
Re: zuiger slijtage rover V8
De ''oude'' types zuigerverensets worden bij LR al een poos niet meer geleverd.De fabrikanten die deze OEM sets voor LR maakten waren Detroit Diesel Corp. (General Motors) en Federal Mogull .De nieuwere , modernere sets worden alleen nog geleverd aan LR door Federal Mogull .Je kunt dus proberen nog ergens een ''oude '' set op de kop te tikken of overgaan op immitatie zuigerveren waarvan de kwaliteit niet bekend is of gewoon de nieuwe sets kopen bij de LR dealer.Ik heb een 3.5 motor die 120.400 KM met de 1 delige olieschraapveren heeft gelopen en waarvan het olie verbruik nog steeds ongeveer overeenkomt met jouw motor
. Vr gr Henk B.

Re: zuiger slijtage rover V8
Ik koop mijn zuigerveren bij RPI en die zijn altijd 3 delig dacht ik.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2013 20:48 door Mrah.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2013 20:48 door Mrah.
Re: zuiger slijtage rover V8
Mrah,praten wij over hetzelfde
? Ik heb het over een zuigerveerset bestaande uit 2 compessieveren en 1 olieschraapveer.De ''oude'' olieschraapveer bestaat uit 3 delen en de ''nieuwe'' olieschraapveer is gewoon een ring uit 1 geheel.Bij de modernere nieuwe set zijn bovendien de beide compressieveren anders gevormd.Wat is het merk van de veren die jij bij RPI koopt?Helaas weet ik niet hoe het met de motorrevisie van Arjan is afgelopen , jij mischien wel
? Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2013 21:03 door Henk Bossinade.


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2013 21:03 door Henk Bossinade.
Re: zuiger slijtage rover V8
Ja foutje van mij, ik heb het over de olieschraapveer van RPI die 3 delig zou moeten zijn. Wat voor merk het was. Weet ik niet meer.
Als het hoge olieverbruik dan niet aan de olieschraapveer zou kunnen liggen kan het dan aan te veel carterventilatie liggen? Er zit namelijk een Edelbrock carb op en die trekt het motorcarter veel te veel vacuum door rechtstreekse aansluiting van onder de gasklep. Die carterventilatie ga ik sowieso veranderen.
Hoe het met de motor van Arjan is afgelopen is mij niet duidelijk maar geen nieuws is vaak goed nieuws heb ik wel eens begrepen .
Als het hoge olieverbruik dan niet aan de olieschraapveer zou kunnen liggen kan het dan aan te veel carterventilatie liggen? Er zit namelijk een Edelbrock carb op en die trekt het motorcarter veel te veel vacuum door rechtstreekse aansluiting van onder de gasklep. Die carterventilatie ga ik sowieso veranderen.
Hoe het met de motor van Arjan is afgelopen is mij niet duidelijk maar geen nieuws is vaak goed nieuws heb ik wel eens begrepen .
Re: zuiger slijtage rover V8
Heb net set zuigerveren besteld bij RPI en de verkoopster verzekerde mij er van dat de olieschraapveren die zij leveren uit drie delen bestaan.
Volgens mij werken 3 delige olieschraapveren veel beter dan die uit 1 stuk. We gaan het zien. Ben bezig met revisie van 3.5 V8 van klant die klacht heeft dat de motor een buitensporig olieverbruik heeft. Motor heeft na nieuw aanschaf nog maar 50.000km gelopen en nu al 1 op 500km olieverbruik. Kan buiten enkele lekkages geen andere oorzaak vinden dan die olieveren.
Ook nog steeds niets van Arjan zijn V8 gehoord...
Volgens mij werken 3 delige olieschraapveren veel beter dan die uit 1 stuk. We gaan het zien. Ben bezig met revisie van 3.5 V8 van klant die klacht heeft dat de motor een buitensporig olieverbruik heeft. Motor heeft na nieuw aanschaf nog maar 50.000km gelopen en nu al 1 op 500km olieverbruik. Kan buiten enkele lekkages geen andere oorzaak vinden dan die olieveren.
Ook nog steeds niets van Arjan zijn V8 gehoord...