Gescheiden accu systeem
Gescheiden accu systeem
Beste prikkers,
Ik wil mijn 110 V8 uitrusten met een dubbel accu systeem ivm het voeden van accesoires.
Nu heb ik van T-max een compleet split charge system aangeschaft maar de vraag is nu kan ik de accu (Deta accu 71Ah 670A) welke de 110 nu al een tweetal jaren heeft gewoon blijven gebruiken en er een accesoire accu van hetzelfde merk bijzetten? Indien dit kan wat dienen dan zoal de specificaties van de accesoire accu te zijn?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Ik wil mijn 110 V8 uitrusten met een dubbel accu systeem ivm het voeden van accesoires.
Nu heb ik van T-max een compleet split charge system aangeschaft maar de vraag is nu kan ik de accu (Deta accu 71Ah 670A) welke de 110 nu al een tweetal jaren heeft gewoon blijven gebruiken en er een accesoire accu van hetzelfde merk bijzetten? Indien dit kan wat dienen dan zoal de specificaties van de accesoire accu te zijn?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: Gescheiden accu systeem
ja hoor kan geen enkel probleem zolang je ze niet in serie zet. Het enige wat je dadelijk met je laadsysteem doet is zorgen dat als de motor (en dus je dynamo draait) je de accu's laad. Op het moment dat je acc accu word belast met bijv lieren dan gaat het relais uit waardoor hij de 2 accu's scheid.
Tja hoeveel moet de nieuwe accu zijn, wat wil je er aan gaan hangen. Een lier, koelbast of gewoon een paar werklampen/ verstralers.
Tja hoeveel moet de nieuwe accu zijn, wat wil je er aan gaan hangen. Een lier, koelbast of gewoon een paar werklampen/ verstralers.
Re: Gescheiden accu systeem
Beste is 2 nieuwe accu’s tegelijk, uit eenzelfde productie batch.
Een nieuwe bijzetten kan natuurlijk ook en heeft verder geen gevolgen behalve dat ze eerder op zullen zijn.
Hoeveel eerder hangt af van het verschil in de accu’s.
Split charge laad dus niet per definitie beide accu’s als je de motor laat draaien.
Dit systeem laad de huis accu pas bij als de start accu voldoende vol is, eerder niet.
Het kan dus best zo zijn dat pas na 30 minuten het relais schakelt om de huis accu te laden.
Bij mij, ik heb ook zonnepanelen, kan mijn dual sense volt sensitive relais 2 kanten uitkijken.
(http://www.bepmarine.com/home-mainmenu-8/product-270/dual-sense-voltage-sensitive-relay-125amp-vsr-)
M.a.w. als mijn huisbatterij na 3 dagen camp nog altijd vol is en door b.v. binnen verlichting de start accu leger is
dan zal dit relais schakelen zodat de panelen ook de start accu bijvullen.
Split charge is alleen maar kijken wie vol is wie niet en wie er voorrang heeft bij het laden.
Dit is altijd de start accu en daarna pas de huis accu.
Ik hoop dat het duidelijk is, ik niemand tegen het zere been schop hier op dit forum en dat je geholpen bent met deze info.
succes, je gaat er denk ik veel aan hebben.
Een nieuwe bijzetten kan natuurlijk ook en heeft verder geen gevolgen behalve dat ze eerder op zullen zijn.
Hoeveel eerder hangt af van het verschil in de accu’s.
Split charge laad dus niet per definitie beide accu’s als je de motor laat draaien.
Dit systeem laad de huis accu pas bij als de start accu voldoende vol is, eerder niet.
Het kan dus best zo zijn dat pas na 30 minuten het relais schakelt om de huis accu te laden.
Bij mij, ik heb ook zonnepanelen, kan mijn dual sense volt sensitive relais 2 kanten uitkijken.
(http://www.bepmarine.com/home-mainmenu-8/product-270/dual-sense-voltage-sensitive-relay-125amp-vsr-)
M.a.w. als mijn huisbatterij na 3 dagen camp nog altijd vol is en door b.v. binnen verlichting de start accu leger is
dan zal dit relais schakelen zodat de panelen ook de start accu bijvullen.
Split charge is alleen maar kijken wie vol is wie niet en wie er voorrang heeft bij het laden.
Dit is altijd de start accu en daarna pas de huis accu.
Ik hoop dat het duidelijk is, ik niemand tegen het zere been schop hier op dit forum en dat je geholpen bent met deze info.
succes, je gaat er denk ik veel aan hebben.
Re: Gescheiden accu systeem
swb88in@hotmail.com Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste is 2 nieuwe accu’s tegelijk, uit eenzelfde
> productie batch.
>
Da's wel wat overdreven precies.
Als het waar was dan zouden al die mensen met met opzet verschillende accu's (een start-accu en een lier-accu) permanent problemen hebben.
't Is wat anders als je twee accu's in serie hebt in een 24 V installatie: dan moeten de accu's zoveel mogelijk gelijk zijn.
Marc
-------------------------------------------------------
> Beste is 2 nieuwe accu’s tegelijk, uit eenzelfde
> productie batch.
>
Da's wel wat overdreven precies.
Als het waar was dan zouden al die mensen met met opzet verschillende accu's (een start-accu en een lier-accu) permanent problemen hebben.
't Is wat anders als je twee accu's in serie hebt in een 24 V installatie: dan moeten de accu's zoveel mogelijk gelijk zijn.
Marc
Re: Gescheiden accu systeem
Ik heb er voor gekozen om mijn tweede accu te scheiden middels een intelligent combiner (Cyrix-i).
Dit omdat het dan simpel mogelijk is de tweede accu te gebruiken voor starthulp en je er verder geen omkijken maar naar hebt.
Mogelijk is het wel gevoeliger als een diodebrug.
Het T-max systeem werkt geloof ik anders. Deze kijkt of er een laadstroom is (motor loopt) en schakelt dan beide accu's in waardoor deze worden opgeladen.
Je hebt niet dat de start accu eerst wordt opgeladen en dan pas je 2de accu.
Het is niet nodig om twee nieuwe accu's te plaatsen, maar voor de tweede accu is het mogelijk wel raadzaam om een semi-tractie accu te nemen.
Er is al eerder veel over dit onderwerp geschreven:
link
Dit omdat het dan simpel mogelijk is de tweede accu te gebruiken voor starthulp en je er verder geen omkijken maar naar hebt.
Mogelijk is het wel gevoeliger als een diodebrug.
Het T-max systeem werkt geloof ik anders. Deze kijkt of er een laadstroom is (motor loopt) en schakelt dan beide accu's in waardoor deze worden opgeladen.
Je hebt niet dat de start accu eerst wordt opgeladen en dan pas je 2de accu.
Het is niet nodig om twee nieuwe accu's te plaatsen, maar voor de tweede accu is het mogelijk wel raadzaam om een semi-tractie accu te nemen.
Er is al eerder veel over dit onderwerp geschreven:
link
Re: Gescheiden accu systeem
Ben het met remco eens. De t max kijkt alleen of er laadstroom is en niet hoe vol de startaccu zit.
2 nieuwe accu's is inderdaad overdreven ik zelf heb er een optima red top instaan als start accu (2de hands gekocht), en een blue top als accessoire accu die heb ik mee overgenomen uit mijn vorige auto. Dus wel het zelfde merk maar totaal andere accu's qua amperage en CCA
2 nieuwe accu's is inderdaad overdreven ik zelf heb er een optima red top instaan als start accu (2de hands gekocht), en een blue top als accessoire accu die heb ik mee overgenomen uit mijn vorige auto. Dus wel het zelfde merk maar totaal andere accu's qua amperage en CCA