Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje
Geplaatst: wo 02 jan 2013, 14:41
Hallo Prikkers,
Enige tijd geleden was ik bezig met het afstellen van mijn auto. Juiste timing op gas, maar dit wou niet lukken.
Toch maar even bij en landrover specialist langs en die kreeg hem ook maar niet perfect afgesteld...
De boosdoener, olie schaapveren die niet goed functioneerde. Balen, de gehele motor moet uit elkaar om dit probleem op te lossen.
Sommigen onder jullie weten dat de 6cil versie benzine een niet veel voorkomende motor is en dat onderdelen moeilijk te krijgen zijn.
Bij mijn zoektocht heb ik vaak te horen gekregen dat onderdelen voor deze motor niet meer te leveren zijn.
De moet zakte me in de schoenen en ik zat al te denken een conversie naar een 200tdi, al zou ik dat erg jammer vinden aangezien mijn auto nog geheel origineel is en er nog maar zo weinig 6cil rondrijden.
Toch besloten de kop er af te halen om de motor van binnen te bekijken om te zien hoe het er uitziet en welke onderdelen ik nog meer nodig zou hebben.
Alles zag er nog mooi en haast ongebruikt uit! alleen de zuigerveren waren aan vervanging toe, maar geen krassen op de cilinderwand of zuigers.
Wel was er een uitlaatklep gescheurd. Deze moest dus even vervangen worden (zie foto hier onder):
uitlaatklep.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5c055c45b2bee284394d50fbfd8046e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fkeetbeltrum.ke.funpic.org%2Fdir%2Fuitlaatklep.jpg', 'http://keetbeltrum.ke.funpic.org/dir/uitlaatklep.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fkeetbeltrum.ke.funpic.org%2Fdir%2Fuitlaatklep.jpg', '', 16221884, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze kleppen heeft ReGa gewoon op voorraad en de koppakking heb ik daar ook vandaan.
Zuigerveren is veel moeilijker aan te komen en origineel landrover kan ik nergens vinden.
Uiteindelijk ben ik bij Pasman in Baak uitgekomen. Daar werkt iemand met een voorliefde voor Laro's. Eén zuiger achter gelaten zodat zij de maten op kunnen nemen en de juiste veren kunnen maken/bestellen.
Uiteindelijk na een week of 4 alle onderdelen in huis om de motor weer op te bouwen. Echter loop ik nu tegen twee problemen op.
1) de zuigerveren passen niet. Bij het terugplaatsen van de eerste zuiger (netjes alle randen schoon gekrapt en de zuigers gehoond) was het niet mogelijk de zuigerveerspanner te gebruiken aangezien de kop schuin is. Uiteindelijk is het wel gelukt met veel geduld, maar nu zit de zuiger muurvast in mijn blok. Met de slinger is er ook geen beweging in te krijgen. Ik had netjes de zuigerveren op maat gemaakt volgens de specificaties (0.40 tot 0.60).
Echter blijkt de nieuwe schaapveer +/- 4 mm diep te zijn waar mijn zuiger maar 3mm is.
Hoe heb ik de zuiger er nog toch in gekregen? Gewoon netjes op zijn plek gelegd en boven aan wat een klein randje waar de zuiger nog even in moest schieten en dit heb ik gedaan door er een stootje met een hamer op te geven. De veer achter de schaapveer is wel in te drukken maar zit nu wel vast. De zuiger is er van onderen wel weer uit drukken/slaan, maar ik moet nog wel weer wachten op andere zuigerveren. Vandaag maar even bij Pasman langs om het probleem en oplossing te bespreken.
2) De kapotte uitlaatklep heb ik vervangen voor een nieuwe, de overige niet. Bij een compressie meting waren alle zuigers goed behalve die met de kapotte klep. Echter heb ik nog wel even met de compressor getest of ze allemaal ook echt dicht waren. Nu lekken alle kleppen nog een beetje en ook na het opnieuw inslijpen lukt het me niet ze helemaal dicht te krijgen.
Is dit heel erg en moet ik de overige ook vervangen voor nieuwe? Of kan ik het gewoon laten zitten zo?
Groet,
Remco
Enige tijd geleden was ik bezig met het afstellen van mijn auto. Juiste timing op gas, maar dit wou niet lukken.
Toch maar even bij en landrover specialist langs en die kreeg hem ook maar niet perfect afgesteld...
De boosdoener, olie schaapveren die niet goed functioneerde. Balen, de gehele motor moet uit elkaar om dit probleem op te lossen.
Sommigen onder jullie weten dat de 6cil versie benzine een niet veel voorkomende motor is en dat onderdelen moeilijk te krijgen zijn.
Bij mijn zoektocht heb ik vaak te horen gekregen dat onderdelen voor deze motor niet meer te leveren zijn.
De moet zakte me in de schoenen en ik zat al te denken een conversie naar een 200tdi, al zou ik dat erg jammer vinden aangezien mijn auto nog geheel origineel is en er nog maar zo weinig 6cil rondrijden.
Toch besloten de kop er af te halen om de motor van binnen te bekijken om te zien hoe het er uitziet en welke onderdelen ik nog meer nodig zou hebben.
Alles zag er nog mooi en haast ongebruikt uit! alleen de zuigerveren waren aan vervanging toe, maar geen krassen op de cilinderwand of zuigers.
Wel was er een uitlaatklep gescheurd. Deze moest dus even vervangen worden (zie foto hier onder):
uitlaatklep.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5c055c45b2bee284394d50fbfd8046e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fkeetbeltrum.ke.funpic.org%2Fdir%2Fuitlaatklep.jpg', 'http://keetbeltrum.ke.funpic.org/dir/uitlaatklep.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fkeetbeltrum.ke.funpic.org%2Fdir%2Fuitlaatklep.jpg', '', 16221884, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze kleppen heeft ReGa gewoon op voorraad en de koppakking heb ik daar ook vandaan.
Zuigerveren is veel moeilijker aan te komen en origineel landrover kan ik nergens vinden.
Uiteindelijk ben ik bij Pasman in Baak uitgekomen. Daar werkt iemand met een voorliefde voor Laro's. Eén zuiger achter gelaten zodat zij de maten op kunnen nemen en de juiste veren kunnen maken/bestellen.
Uiteindelijk na een week of 4 alle onderdelen in huis om de motor weer op te bouwen. Echter loop ik nu tegen twee problemen op.
1) de zuigerveren passen niet. Bij het terugplaatsen van de eerste zuiger (netjes alle randen schoon gekrapt en de zuigers gehoond) was het niet mogelijk de zuigerveerspanner te gebruiken aangezien de kop schuin is. Uiteindelijk is het wel gelukt met veel geduld, maar nu zit de zuiger muurvast in mijn blok. Met de slinger is er ook geen beweging in te krijgen. Ik had netjes de zuigerveren op maat gemaakt volgens de specificaties (0.40 tot 0.60).
Echter blijkt de nieuwe schaapveer +/- 4 mm diep te zijn waar mijn zuiger maar 3mm is.
Hoe heb ik de zuiger er nog toch in gekregen? Gewoon netjes op zijn plek gelegd en boven aan wat een klein randje waar de zuiger nog even in moest schieten en dit heb ik gedaan door er een stootje met een hamer op te geven. De veer achter de schaapveer is wel in te drukken maar zit nu wel vast. De zuiger is er van onderen wel weer uit drukken/slaan, maar ik moet nog wel weer wachten op andere zuigerveren. Vandaag maar even bij Pasman langs om het probleem en oplossing te bespreken.
2) De kapotte uitlaatklep heb ik vervangen voor een nieuwe, de overige niet. Bij een compressie meting waren alle zuigers goed behalve die met de kapotte klep. Echter heb ik nog wel even met de compressor getest of ze allemaal ook echt dicht waren. Nu lekken alle kleppen nog een beetje en ook na het opnieuw inslijpen lukt het me niet ze helemaal dicht te krijgen.
Is dit heel erg en moet ik de overige ook vervangen voor nieuwe? Of kan ik het gewoon laten zitten zo?
Groet,
Remco