Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Remco109

Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door Remco109 »

Hallo Prikkers,

Enige tijd geleden was ik bezig met het afstellen van mijn auto. Juiste timing op gas, maar dit wou niet lukken.
Toch maar even bij en landrover specialist langs en die kreeg hem ook maar niet perfect afgesteld...
De boosdoener, olie schaapveren die niet goed functioneerde. Balen, de gehele motor moet uit elkaar om dit probleem op te lossen.

Sommigen onder jullie weten dat de 6cil versie benzine een niet veel voorkomende motor is en dat onderdelen moeilijk te krijgen zijn.
Bij mijn zoektocht heb ik vaak te horen gekregen dat onderdelen voor deze motor niet meer te leveren zijn.
De moet zakte me in de schoenen en ik zat al te denken een conversie naar een 200tdi, al zou ik dat erg jammer vinden aangezien mijn auto nog geheel origineel is en er nog maar zo weinig 6cil rondrijden.

Toch besloten de kop er af te halen om de motor van binnen te bekijken om te zien hoe het er uitziet en welke onderdelen ik nog meer nodig zou hebben.
Alles zag er nog mooi en haast ongebruikt uit! alleen de zuigerveren waren aan vervanging toe, maar geen krassen op de cilinderwand of zuigers.

Wel was er een uitlaatklep gescheurd. Deze moest dus even vervangen worden (zie foto hier onder):
uitlaatklep.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5c055c45b2bee284394d50fbfd8046e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fkeetbeltrum.ke.funpic.org%2Fdir%2Fuitlaatklep.jpg', 'http://keetbeltrum.ke.funpic.org/dir/uitlaatklep.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fkeetbeltrum.ke.funpic.org%2Fdir%2Fuitlaatklep.jpg', '', 16221884, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze kleppen heeft ReGa gewoon op voorraad en de koppakking heb ik daar ook vandaan.

Zuigerveren is veel moeilijker aan te komen en origineel landrover kan ik nergens vinden.
Uiteindelijk ben ik bij Pasman in Baak uitgekomen. Daar werkt iemand met een voorliefde voor Laro's. Eén zuiger achter gelaten zodat zij de maten op kunnen nemen en de juiste veren kunnen maken/bestellen.

Uiteindelijk na een week of 4 alle onderdelen in huis om de motor weer op te bouwen. Echter loop ik nu tegen twee problemen op.

1) de zuigerveren passen niet. Bij het terugplaatsen van de eerste zuiger (netjes alle randen schoon gekrapt en de zuigers gehoond) was het niet mogelijk de zuigerveerspanner te gebruiken aangezien de kop schuin is. Uiteindelijk is het wel gelukt met veel geduld, maar nu zit de zuiger muurvast in mijn blok. Met de slinger is er ook geen beweging in te krijgen. Ik had netjes de zuigerveren op maat gemaakt volgens de specificaties (0.40 tot 0.60).

Echter blijkt de nieuwe schaapveer +/- 4 mm diep te zijn waar mijn zuiger maar 3mm is.
Hoe heb ik de zuiger er nog toch in gekregen? Gewoon netjes op zijn plek gelegd en boven aan wat een klein randje waar de zuiger nog even in moest schieten en dit heb ik gedaan door er een stootje met een hamer op te geven. De veer achter de schaapveer is wel in te drukken maar zit nu wel vast. De zuiger is er van onderen wel weer uit drukken/slaan, maar ik moet nog wel weer wachten op andere zuigerveren. Vandaag maar even bij Pasman langs om het probleem en oplossing te bespreken.

2) De kapotte uitlaatklep heb ik vervangen voor een nieuwe, de overige niet. Bij een compressie meting waren alle zuigers goed behalve die met de kapotte klep. Echter heb ik nog wel even met de compressor getest of ze allemaal ook echt dicht waren. Nu lekken alle kleppen nog een beetje en ook na het opnieuw inslijpen lukt het me niet ze helemaal dicht te krijgen.

Is dit heel erg en moet ik de overige ook vervangen voor nieuwe? Of kan ik het gewoon laten zitten zo?

Groet,
Remco
richard78

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door richard78 »

Ik kon voor mijn 2.25 ook niet de juiste zuigerveren vinden (vreemde maat zuigers gebruikt). Ik he toen ook nieuwe zuigerveren laten zoeken door het bedrijf wat mijn blok heeft opgeboort.. Ook voor deze waren de groeven in de zuiger niet diep genoeg. Het bedrijf wat mijn blok heeft opgeboort en de veren heet geleverd heeft toen de groeven in de zuigers dieper gemaakt op de draaibank.

Als het nu al stroef zit dan zal dit bij het lopen erger worden. Alles zet namelijkuit door de warmte. Het gevolg kan je wel raden. Dus alles netjes op maat laten maken.

Heb je de motor al laten draaien met de stroeve zuigerveren? Dan zal ik wel de wanden goed nakijken.



succes

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('72a6df43ed0f72fc31c5add2136c5a6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16221958, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Frans Bonnes

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door Frans Bonnes »

Zuigerveren setjes zijn volgens Craddock nog gewoon leverbaar, staan tenminste in zijn prijslijst
RTC2411 en RTC241140 voor de overmaat.

Op de site staan ook de losse zuigerveren en olieschraapveren.

fb



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2013 14:49 door Frans Bonnes.
A.Wilbie

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door A.Wilbie »

als je trouwens nof spullen reserve wil, ik heb nog wel wat liggen. uitlaat spruitstukken , kop , onderblok met weinig aan stootranden , kleppen deksels.
geld ook voor andere liefhebbers.
Remco109

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door Remco109 »

Vandaag weer bij Pasman langs geweest.
Mijn bevindingen waren juist, de diepte van nieuwe schaapveren was te groot.
Een helemaal andere set zuigerveren zou een heel lange levertijd hebben.
Nu gaan ze mijn zuigers iets dieper frezen. Ook krijg ik weer twee nieuwe schaapveren aangezien deze het avontuur niet hebben overleeft.

De uitlaat kleppen heb ik meteen ook maar even geïnformeerd.
Het is niet zo erg als deze iets lekken zo lang dit maar gelijkmatig rond de hele klep is. Dan loopt het t.z.t vanzelf wel en dicht het goed af.
Marc-my-Words

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door Marc-my-Words »

Pasman .... een toepasselijke naam.
Mark HJ

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door Mark HJ »

Hallo,

Ik zou met die lekke kleppen geen risico nemen!Ik heb in mijn vorige leven heel veel met motorfietsen gewerkt,ik gaf leiding aan de werkplaats bij een motorzaak.
Wanneer je het zelf niet voor elkaar krijgt de kleppen "pas" te slijpen met klepslijppasta en bv een boormachine dan zullen de klepzittingen gefreesd moeten worden.Dat kun jo ook wel zelf maar je moet dan wel een kleppenfrees hebben.De hoek van klep en zitting en ook de breedte van de pasrand staan in het werkplaatsboek.
Wanneer de kleppen niet 100%dichten krijg je de meest vreemde storingen,als het blok al wil draaien.Je kunt het controleren met vacuum of bv petroleum in de in en uitlaatkanalen te gieten.Als het goed is komt er niets door,zelfs niet een beetje een vochtige plek.Met de zijkleppen zal het niet meevallen om ze zo te controleren.
Wil je een goed lopende motor denk hier niet te licht over.Wanneer de motor opwarmt worden de problemen niet kleiner maar groter.cq meer lekkage.
Dus doe het goed of laat dat gedeelte doen door een revisiebedrijf.

Sukses ermee

Groet

Mark

Mark
Remco109

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door Remco109 »

Bedankt Mark voor je reactie.
De adviezen zijn wel een beetje verschillend.

De oude kleppen heb ik opnieuw ingeslepen (zie foto hier onder voor het resultaat).
Na het inslijpen dragen de kleppen weer netjes en sluiten ze ook goed af als ik er petroleum om giet (beetje lastig maar met oliespuit kan ik wel zorgen dat de zetting continu nat is).
Dan lekt er niets, maar als ik vervolgens met een compressor druk op de ruimte van de uitlaat zet gaan de randen een beetje egaal bubbelen, niet veel maar toch.

Een van de uitlaatkleppen heb ik moeten vervangen voor een nieuwe en die lekt zelf niet als ik met de compressor druk op de uitlaat zet. Dit is natuurlijk de beste situatie.
Echter kreeg ik bij mijn garage het advies om de oude kleppen gewoon te blijven gebruiken, als de kleppen mooi dragen en gelijkmatig over de gehele zetting lekken is het niet erg.
Den lopen/slaan ze t.z.t wel in. Daarnaast komt in gebruik alleen druk van boven en niet van onder zoals ik met de compressor doe.

foto%20uitlaatklep.JPG --> mod_embed_images_loadimage('22f5c52c34e139fed0fbbc6748de4384', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fkeetbeltrum.ke.funpic.org%2Fdir%2Ffoto%2520uitlaatklep.JPG', 'http://keetbeltrum.ke.funpic.org/dir/foto%20uitlaatklep.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fkeetbeltrum.ke.funpic.org%2Fdir%2Ffoto%2520uitlaatklep.JPG', '', 16226181, 600, 600, 'Loading image ...', false);
richard78

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door richard78 »

Dat is mooi en een goede service! Als de kleppen lekken zou ik ze opnieuw slijpen of vervangen. Je hebt nu alles open liggen. Maar ik begrijp dat je van de garage een ander advies heb gekregen, en wij oordelen alleen op wat we hier van je lezen. Dan zou ik doen waar je het beste gevoel bij hebt.

Succes!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3af4ae6e4e657f986bc9623ef50ef1c4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16226474, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Remco109

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door Remco109 »

Hallo Wilbie,

Heb jij nog een compleet onderblok met krukas en dergelijke voor een 2.6L 6cil.?
Marco 109SIIa

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door Marco 109SIIa »

Hallo Remco,

Ik heb hier nog wel een onderblok liggen voor de 2.6

Groet
Marco
A.Wilbie

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door A.Wilbie »

Ik heb een onderblok en vele andere onderdelen.
Ik heb Veronica eerste keus gegeven . Als ik weer in Nederland ben... Ik ben aardig ingeburgerd in lincolnshire,
Zal ik foto's maken.
Cheers, Arjan
richard brandon

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door richard brandon »

Hallo Remco,
Volgens mij ben je goed bezig, Wat zuiger en olieschraapveren betreft, lijkt mij dit een goede oplossing en als ik het draagbeeld op de klep zie en daarbij ga ik er van uit dat het beeld op de zitting overeen komt, zal de klep na inlopen goed afdichten. In het verleden heb ik meerdere cilinderkoppen gereviseerd en ook wel eens een klep terug geplaatst met een vergelijkbaar draagbeeld en toch een hele lichte lekkage. Bij kontrole na +/- 500km bleek de klep zich te hebben gezet en wel goed afdichte. Ik heb ook een 6cil. en ben ook met een paar weken aan de beurt. Mijn motor loopt mooi rond maar ik mis wat vermogen met veel pijn en moeite en wind mee haal ik net 90 km/uur. Daarbij hoor ik wat Fuut, Fuut en zie een bubbeltje aan de voorzijde (koppakking lek) . Compressie is niet eens heel verkeerd, alle cilinders rond de 8 bar alleen cilinder 4 is 7.1 bar. Intussen heb ik de tapeindjes/moertjes van het uitlaatspruitstuk gangbaar en de pakkingset is binnen, Moet alleen eerst met moeders en kinders op vakantie, ook leuk.
Op je foto's is mooi te zien hoe het er uit kan zien, ik hoop dat ik een vergelijkbaar beeld krijg, dit is nog goed te overzien. Als je nog meer kop/kleprevisie foto's hebt zou ik ze ter voorbereiding graag zien, misschien kan je wat doorsturen
Heel veel succes en het lijkt me leuk om eens ervaringen uit te wisselen. gr Richard

lekker handig, na het wegsturen zie ik dat het draadje al een half jaar oud is, ik weet niet hoe ver je nu bent maar je vraag naar een ander onderblok lijkt niet heel positief.
Dus bij deze nog meer succes. gr Richard



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2013 00:46 door richard brandon.
Remco109

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door Remco109 »

Ik was goed bezig ja...
Door het vervangen van de zuigerveren had ik veel meer vermogen.
Dit konden de krukaslagers niet hebben. Altans een (5de cilinder) is gaan klapper.
Hierdoor moet ik nu dus ook de krukas reviseren.

Maar dan heb ik ook alles gehad, van kop tot teen.

Zoek alleen een goed ander onderblok zodat ik tijdens de krukas revisie kan doorrijden. Larotje heeft al te veel stil gestaan....
richard brandon

Re: Motorrevisie 109 6cil benzine probleempje

Bericht door richard brandon »

Hoi Remco,
Dat is dan weer kl...........!! Het kan ook zijn dat de slotspeling tussen de uiteinden van de zuigerveren te krap was. De veren gaan dan na uitzetting vastklemmen in de cilinderwand waardoor de zuiger te zwaar gaat lopen met daarbij grote spanningen in small- en bigend lagers. Ik kan me niet voorstellen dat een krukaslager de kracht van een goed afdichtende zuiger niet kan hebben. Voordat je de zuigers weer gaat plaatsen inspecteer dan even de veersponningen van de zuigers, het kan zijn dat deze zijn ingeslagen. En controleer ook de slotspeling, door de zuigerveren zonder zuigers in de cilindervoeringen te plaatsen, een goed motor-revisie-bedrijf moet kunnen zeggen wat de slotspeling moet zijn. Succes met je speurwerk en het weer opbouwen van je blok. Gr Richard.
Plaats reactie