Lucht, lucht, lucht
Lucht, lucht, lucht
Ik wordt een beetje moe.
Hypo (SIII Diesel) heeft al jaren last van lucht in de diesel, alles al een keer vervangen. Brandstofleidingen, filters en filtershuis, opvoerpomp, verstuivers etc.
Elke keer loopt hij 20 minuten en dan loopt die even iets harder en stopt. Lucht.
De laatste keer, toen ik voor de tweede keer het filterhuis heb vervangen bleef hij lopen. Zelfs twee dagen achter elkaar de Twenterit mee gereden (Rondje Oldenzaal). De tweede keer merkte ik wel dat hij zo nu en dan (twee keer) iets inhield, ik vermoede al lucht. Ook kwam de auto niet boven de 80 kilometer per uur terwijl ik er ook al 120 mee heb gereden.
De auto geparkeerd en enkele dagen daarna geprobeerd: lucht en ik kreeg hem niet gestart. Alles ontlucht en o-ring sediment filter vervangen (was gescheurd), auto weer weggezet en twee week later krijg ik hem niet meer gestart. Lucht.
Op een of andere manier komt er lucht in, als de auto loopt trekt hij hem er wel doorheen maar als die langer stiltstaat is er weer een groot probleem.
Moedeloos en radeloos wordt ik ervan.
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('4c788956aeaf2062789b2ce98f8ea8b2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 16217014, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Hypo (SIII Diesel) heeft al jaren last van lucht in de diesel, alles al een keer vervangen. Brandstofleidingen, filters en filtershuis, opvoerpomp, verstuivers etc.
Elke keer loopt hij 20 minuten en dan loopt die even iets harder en stopt. Lucht.
De laatste keer, toen ik voor de tweede keer het filterhuis heb vervangen bleef hij lopen. Zelfs twee dagen achter elkaar de Twenterit mee gereden (Rondje Oldenzaal). De tweede keer merkte ik wel dat hij zo nu en dan (twee keer) iets inhield, ik vermoede al lucht. Ook kwam de auto niet boven de 80 kilometer per uur terwijl ik er ook al 120 mee heb gereden.
De auto geparkeerd en enkele dagen daarna geprobeerd: lucht en ik kreeg hem niet gestart. Alles ontlucht en o-ring sediment filter vervangen (was gescheurd), auto weer weggezet en twee week later krijg ik hem niet meer gestart. Lucht.
Op een of andere manier komt er lucht in, als de auto loopt trekt hij hem er wel doorheen maar als die langer stiltstaat is er weer een groot probleem.
Moedeloos en radeloos wordt ik ervan.
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('4c788956aeaf2062789b2ce98f8ea8b2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 16217014, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: Lucht, lucht, lucht
Vroeger, toen ik zo'n dieseltje had, heb ik eens een haarscheurtje in de opvoerpomp gehad, gewoon in het huis. Was ook even zoeken.
Heb je al eens geprobeerd om na het ontluchten met een compressor druk op de leiding te zetten, als het goed is gaat 'ie dan lekken. Is makkelijker zoeken...
Groet, Art
Heb je al eens geprobeerd om na het ontluchten met een compressor druk op de leiding te zetten, als het goed is gaat 'ie dan lekken. Is makkelijker zoeken...
Groet, Art
Re: Lucht, lucht, lucht
Hoi Marcel,
Kan je denk ik niet echt helpen, heb het zelfde gehad met een hobbytrekkertje.
Heel frustrerend probleem, zeker bij een auto.
Uiteindelijk was het bij mij een o ring van een dieselfilter.
Meest waarschijnlijke is bij jouw iets wat je nog niet vervangen hebt.
Mischien een kras radiaal op een vlak waar een koperen ring op ligt?
Lijkt me in een Land Rover nog veel moeilijker zoeken omdat je er niet fijn bijkunt.
Is het veel werk om een spatscherm te demonteren?
Kun je ook transparante diesel slangen monteren; misschien dat je dan het probleem kunt localiseren?
Bij mij kon ik uiteindelijk zien, waar de lucht in een transparant filterhuis borrelde.
Ik trok meestal een paar nitrile handschoenen aan vanwege de smerige bende.
Als je de beschikking hebt over een vacuumpompje kun je ook makkelijker ontluchten(tennminste het traject voor de pomp).
Groet, Erik(die al zo lang inactief was dat ie nog niet meer kon inloggen?)
Erik750SF
109 stationwagon 6-cilinder 1979
Kan je denk ik niet echt helpen, heb het zelfde gehad met een hobbytrekkertje.
Heel frustrerend probleem, zeker bij een auto.
Uiteindelijk was het bij mij een o ring van een dieselfilter.
Meest waarschijnlijke is bij jouw iets wat je nog niet vervangen hebt.
Mischien een kras radiaal op een vlak waar een koperen ring op ligt?
Lijkt me in een Land Rover nog veel moeilijker zoeken omdat je er niet fijn bijkunt.
Is het veel werk om een spatscherm te demonteren?
Kun je ook transparante diesel slangen monteren; misschien dat je dan het probleem kunt localiseren?
Bij mij kon ik uiteindelijk zien, waar de lucht in een transparant filterhuis borrelde.
Ik trok meestal een paar nitrile handschoenen aan vanwege de smerige bende.
Als je de beschikking hebt over een vacuumpompje kun je ook makkelijker ontluchten(tennminste het traject voor de pomp).
Groet, Erik(die al zo lang inactief was dat ie nog niet meer kon inloggen?)
Erik750SF
109 stationwagon 6-cilinder 1979
Re: Lucht, lucht, lucht
Opvoerpomp heb ik al twee keer vervangen, maar de compressor klinkt als een goed idee, bedankt
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('ace77b6674dea735453ad1f982f9fd6b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 16217664, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('ace77b6674dea735453ad1f982f9fd6b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 16217664, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: Lucht, lucht, lucht
Met de transparante slangen heb ik al meerdere malen geprobeerd. Maar het luchtprobleem is zo minimaal dat ik het dan niet zie. pas als de wagen langere tijd stilstaat hoopt het lucht zich op.
Een automatische onluchter op het filterhuis zou een oplossing zijn, maar of zoiets bestaat?
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('79050e595e4cbe04684edb8cad7756d4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 16217675, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Een automatische onluchter op het filterhuis zou een oplossing zijn, maar of zoiets bestaat?
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('79050e595e4cbe04684edb8cad7756d4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 16217675, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: Lucht, lucht, lucht
Er bestaan ook van die terugslag klepjes die je voor en na de pomp in de leidingen kunt plaatsen, ik heb ze ooit bij Paddock gezien volgens mij. Is je solenoid wel in orde?
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Lucht, lucht, lucht
Hoi, gewoon in de retour een terugslagklepje zetten [leiding die weer naar de tank loopt].
gijsbert
gijsbert
Re: Lucht, lucht, lucht
He, Marcel,
je hebt er vast al aan gedacht, maar wie weet:
ontlucht je tank wel goed?
Probeer 't 's zonder tankdop.
Voor de rest is de tip van stukjs doorzichtige leiding om te lokaliseren waar de lucht verschijnt 'n hele goeie.
Groets, Forbert
je hebt er vast al aan gedacht, maar wie weet:
ontlucht je tank wel goed?
Probeer 't 's zonder tankdop.
Voor de rest is de tip van stukjs doorzichtige leiding om te lokaliseren waar de lucht verschijnt 'n hele goeie.
Groets, Forbert
Re: Lucht, lucht, lucht
Heb ooit een peugeot 505 diesel gehad die precies hetzelfde probleem had. Ik zette de wagen altijd met de neus naar beneden (ik heb een schuin aflopende oprit) en hield de tank altijd zo vol mogelijk. Dan viel het probleem wel mee. Heb meerdere malen het injectiesysteem moeten ontluchten om er weer mee te kunnen rijden.
Heb zelfs de pomp er af gehad om te kijken of de diesel mischien via de pomp-as en het distributiehuis het carter in liep. Het oliepeil steeg wel niet maar het zou toch kunnen.
Ik heb indertijd van alles gedaan om het probleem op te lossen. Inspuitpomp had ik laten reviseren. Alle toevoerslangen vervangen maar het probleem bleef. Uit pure ellende de auto uiteindelijk maar weggedaan. Later schoot me te binnen dat de motor bij volle belasting wel erg rookte. Er was blijkbaar een verstuiver die stond te piesen inplaats van te vernevelen. Misschien stond ie wel altijd iets open.
Is misschien bij jouw diesel een verstuiver lek? Druppelt de verstuiver misschien leeg in de cilinder en komt daarvoor lucht terug in het systeem. Zakt de diesel terug naar de tank omdat de verstuiver open staat. Ik weet dat het niet zou moeten kunnen omdat er ook terugslagkleppen zitten in de pomp en verstuivers dacht ik maar hoe goed werkt dat nog na enkele tientallen jaren/km gebruik?
Wellicht nieuwe verstuivers? Laat ze eens testen.
Heb zelfs de pomp er af gehad om te kijken of de diesel mischien via de pomp-as en het distributiehuis het carter in liep. Het oliepeil steeg wel niet maar het zou toch kunnen.
Ik heb indertijd van alles gedaan om het probleem op te lossen. Inspuitpomp had ik laten reviseren. Alle toevoerslangen vervangen maar het probleem bleef. Uit pure ellende de auto uiteindelijk maar weggedaan. Later schoot me te binnen dat de motor bij volle belasting wel erg rookte. Er was blijkbaar een verstuiver die stond te piesen inplaats van te vernevelen. Misschien stond ie wel altijd iets open.
Is misschien bij jouw diesel een verstuiver lek? Druppelt de verstuiver misschien leeg in de cilinder en komt daarvoor lucht terug in het systeem. Zakt de diesel terug naar de tank omdat de verstuiver open staat. Ik weet dat het niet zou moeten kunnen omdat er ook terugslagkleppen zitten in de pomp en verstuivers dacht ik maar hoe goed werkt dat nog na enkele tientallen jaren/km gebruik?
Wellicht nieuwe verstuivers? Laat ze eens testen.
Re: Lucht, lucht, lucht
Hey Marcel
Heb heeeeeel vroeger hetzelfde probleem gehad met een vrachtwaggel mercedes 1113. Zat er een miniscuul klein gaatje in de opvoerleiding uit de tank. Zolang je reed viel het probleem nog mee maar sloeg af en toe over als er een luchtbel inzat. Deze auto reed 24 uur per dag en na het tanken was het over tot het gaatje weer boven brandstof kwam te zitten.Op het laatst werd het gaatje zo groot dat hij geen brandstof meer doorliet maar gelijk in de tank terug kieperde. Na vernieuwen (dicht solderen denk ik) was het over. Misschien dat dat het kan zijn.
met vriendelijke groeten
Leo van der Poel
restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05c9af474939d354cc20996c0dea9cb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 16217966, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb heeeeeel vroeger hetzelfde probleem gehad met een vrachtwaggel mercedes 1113. Zat er een miniscuul klein gaatje in de opvoerleiding uit de tank. Zolang je reed viel het probleem nog mee maar sloeg af en toe over als er een luchtbel inzat. Deze auto reed 24 uur per dag en na het tanken was het over tot het gaatje weer boven brandstof kwam te zitten.Op het laatst werd het gaatje zo groot dat hij geen brandstof meer doorliet maar gelijk in de tank terug kieperde. Na vernieuwen (dicht solderen denk ik) was het over. Misschien dat dat het kan zijn.
met vriendelijke groeten
Leo van der Poel
restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05c9af474939d354cc20996c0dea9cb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 16217966, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Lucht, lucht, lucht
een automatische ontluchter zit op het filterhuis, deze zorgt er voor dat er kleine luchtbelletjes veroorzaakt door ruw rijden zich niet ophopen.
het ontbreken van deze ontluchter kan je probleem zijn (gaatje verstopt) of een banjobout met een te groot gaatje geeft dezelfde problemen
succes met zoeken
Cees Spithoven
het ontbreken van deze ontluchter kan je probleem zijn (gaatje verstopt) of een banjobout met een te groot gaatje geeft dezelfde problemen
succes met zoeken
Cees Spithoven
Re: Lucht, lucht, lucht
Hoi
Het klinkt hetzelfde als wat ik een halfjaar geleden had.
Had alles nagelopen tot de aanzuig in de tank aan toe.
Later bleek mijn armpje van de opvoerpomp de nokken As niet te raken.
Reden, verkeerde opvoerpomp of verkeerde adapterplaat waar hij tegen aan geschroefd zit.
Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden.
Er zijn twee verschillende opvoerpompen 1 met een lange arm hierbij gebruik je de dikke adapterplaat.
Of zoals op de meeste militaire versies de pomp met de korte arm en de dunne adapterplaat.
Ik hoop je hiermee naar een mogelijke oplossing te hebben geholpen.
Succes.
Het klinkt hetzelfde als wat ik een halfjaar geleden had.
Had alles nagelopen tot de aanzuig in de tank aan toe.
Later bleek mijn armpje van de opvoerpomp de nokken As niet te raken.
Reden, verkeerde opvoerpomp of verkeerde adapterplaat waar hij tegen aan geschroefd zit.
Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden.
Er zijn twee verschillende opvoerpompen 1 met een lange arm hierbij gebruik je de dikke adapterplaat.
Of zoals op de meeste militaire versies de pomp met de korte arm en de dunne adapterplaat.
Ik hoop je hiermee naar een mogelijke oplossing te hebben geholpen.
Succes.