gebroken kleptuimelaar

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gerwin

gebroken kleptuimelaar

Bericht door Gerwin »

Hallo,

Ik heb gisteren een Landrover 90 2.5 NA diesel uit 1986 gekocht en nu is er een kleptuimelaar gebroken..
De vorige eigenaar heeft dit pas geleden zelf ook gehad en toen is de complete tuimelaarsas vervangen door een 2e handse.
Nu is het een beetje vreemd dat er in een paar weken tijd 2x een tuimelaar breekt dus er is waarschijnlijk meer aan de hand.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn of wat de oorzaak is?
Ik ben bang dat als er alleen 1 nieuwe tuimelaar op komt er binnenkort weer 1 afbreekt.
Het is mijn eerste Landrover dus vandaar even de vraag.

Alvast bedankt,
Gr Gerwin
gertnijhof

Re: gebroken kleptuimelaar

Bericht door gertnijhof »

Weet niet of dat bij deze motoren ook zo is maar soms moet een tuimelaar as in een bepaalde positie gemonteerd worden met het oog op oliekanalen.
Je zou het aan het lager van het gebroken exemplaar moeten kunnen zien of het een olieprobleem is waardoor het zaakje vastloopt.
Eric_1

Bericht door Eric_1 »

Hoi,

Ik zou denken dat de distributieriem een tand verkeerd staat waardoor de zuiger net tegen de klep aan tikt en daardoor de tuimelaar steeds een tik krijgt en uiteindelijk breekt.

Groeten
Eric
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Dat kan niet anders, dus gooi de distributiedeksel even los en je ziet het zo. Direct alles vervangen, goed op tijd zetten en gaan met die banaan. Tuimelaars kun je heel makkelijk vervangen, kijk oof even naar de stoterstangen en de klephoedjes.

Gr, Bart
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

zoek even uit of het de zelfde is die is gebroken
het kan ook zijn dat bij een warme motor de klep vast loopt en daardoor de boel afbreekt
een kromme klep of een gescheurde klepgeleider kan het zelfde veroorzaken
groet dirk ambu
pascal ubags

Bericht door pascal ubags »

hallo
wat bij de 300-200tdi wel vaker gebeurt,
tuimelaars zijn de zwakke plek en breken als de distr riem stukgaat, vaak wordt er dan de eene geklapte tuimelaar vervangen, terwijl de andere ook een klap gehad hebben, en later 20000km verder of minder gaat er eene stuk, zomaar , ja wat is wijsheid, dus allemaal vervangen?
is al vaker gebeurdt, bij verschillende.
wellicht ook hier het geval als hij goed staat, ( distributie)
gr pascal
Plaats reactie