aansluiten 200tdi

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
marieholm

aansluiten 200tdi

Bericht door marieholm »

Hoi,

Afgelopen weekend de 2.5na uit mijn 110 gehaald en de 200tdi erin gestopt. Ging allemaal redelijk goed maar nu ben ik aangekomen bij het aansluiten van de motor en hier kom ik niet helemaal uit.

- brandstoffilter is anders dan mijn oude en heeft minder aansluitingen
- bij het loshalen van de bedrading op de startmotor heb ik niet goed
opgelet wat waar hoort.

Heeft er iemand misschien foto's van hoe de elektra hoort te zitten en hoe de brandstofleidingen horen te lopen?

Ik heb al in de boeken gezocht maar hier kan ik het niet in vinden.

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite.

groeten
wesley

Re: aansluiten 200tdi

Bericht door wesley »

heej marieholm,
ik heb het zelf ook gedaan, de branstoffilter hebik toen mee overgezet van de disco, en de startmoter is even nakijken,
waar kom je vandaan? misschien kan er even iemand komen kijken?
groetjes
marieholm

Bericht door marieholm »

He Wesley,

bedankt voor je reactie.

De auto staat in Middelburg, zeeland. Redelijk uit de richting voor de meeste mensen gok ik. Maar met een foto of tekeningetje hoop ik het wel te redden. Het gaat trouwens om een defender 200tdi (geen idee of dat verschil maakt)

groeten,
Wesley

Bericht door Wesley »

Heej MarieHolm,

Middelburg is inderdaad een beetje uit de slag haha,
ik heb de brandstoffilter overgezet vanuit de donorauto, en hem tijdelijk ergens anders vastgemaakt, ( moet ooit nog eens een langer slangetje laten maken haha)
De startmotor.. Ligt eraan welke kabel je overhebt, je hebt alst goed is 2 kabelogen met rode kabel, en een schuifje zegmaar.. En dan waarschijnlijk nog een beugeltje/massakabeltje..

Klopt dit?

Groetjes uit Zuid Limburg
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Brandstoffilter mis je de retour van je verstuivers die gaat namelijk naar je hogedrukpomp toe

Aansluiten (even uit mijn hoofd)

- Witte draad (geschakelde plus) naar je stopsolenoid van de hogedrukpomp
- groen/blauw (of paars oid maar zeker groen met iets erbij) naar je temperatuursensor voor bij je thermostaathuis (let op de meter van de 2.5na in je dash komt niet overeen met je sensor
- wit/rood naar je startmotor (kabelschoentje) gaat dus op een contra hiervoor is om je startmotor solenoid te bekrachtigen
- bruin, bruin en nog is bruin (4x uit mijn hoofd) met de dikke kabel van je de plus van je accu op de startmotor (draadeindje dat vrij is bij de solenoid het andere eindje zit al een draad aan naar het huis van je startmotor
- dan heb je nog vanaf het huis van je startmotor naar de motor zelf toe een massa draad
- bij je oliefilter zit nog een sensor voor de oliedruk daar moet een draad op maar de kleur weet ik zo even niet uit mijn hoofd
- en dan nog je dynamo waar je 2 bruine tegen komt (die naar je startmotor gaan) die gaan op de B+ en dan heb je in dezelfde kabelboompje nog een draad zitten wit/geel? die gaat op de D+ en dan heb je nog een W aansluiting op je dynamo voor eventueel een toerenteller
- voorgloeien is bruin/geel en gaat naar de eerste gloeikaars. Bij de 200tdi zit hier een timerrelais tussen maar gewoon zo tellen kan ook dat relais is dus niet perse nodig

Volgens mij heb ik hiermee alles gehad en zo hij het moeten doen.
marieholm

Bericht door marieholm »

Hoi,

Dank voor je uitleg!

Waar ik niet uitkom is dit: op de startmotor zit onder de massa die naar een bout op de motor gaat. En hogerop de startmotor zitten twee moeren. Op 1 van die moet de plus van de accu en op de andere die bruine draden. Klopt toch?

Maar welke moet nu achter welke moer?

En bij de brandstoffilter, kan het kloppen dat je er nieuwe aansluitnipppels op moet zetten? Bij mij zijn het allemaal verschillende. Een soort tuutjes met een moer erachter

Sorry voor de onduidelijke tekst maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet verwoorden

Groetem
Peter SERIES III -109

Bericht door Peter SERIES III -109 »

marieholm Schreef:
-------------------------------------------------------

> Sorry voor de onduidelijke tekst maar ik zou niet
> weten hoe ik het anders moet verwoorden
>

Misschien dat plaatjes/foto`s meer duidelijk in je verhaal brengen ?

gr Peter

FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
Pieter

Bericht door Pieter »

Ben ook bezig met de inbouw van een 200tdi. Ik vond deze wel handig (klik hier of hier)

Suc6, Pieter

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2012 14:46 door Pieter.
marieholm

Bericht door marieholm »

hoi,

Elektra is gelukt. Nu alleen nog uitzoeken hoe de brandstofleidingen aangesloten moeten worden.

oh en ik probeer mijn uitlaat te monteren maar ik krijg de voorste pijp er niet op. Moet hiervoor de tussenbalk onder de versnellingsbak echt weg? (gaat om een 110)

groeten

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2012 14:58 door marieholm.
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Zoals ik al aangaf de dikke kabel vanaf accu en de 4 bruine draden op de ZELFDE draadeind doen en niet op het andere draadeind want dan laad hij je accu nooit niet op en kun jij de auto ook niet starten.

Vanaf de tank ga je naar je inlaat van het filter, vanaf filter naar je opvoerpomp en vanaf je opvoerpomp naar je hogedrukpomp. Zo hoort hij te zitten bij je 200tdi. Bij je 2.5N/A zat hij als volgt.
van tank naar opvoerpomp, van opvoerpomp naar filter, en van filter naar je hogedrukpomp. Vanaf de verstuiver ovedruk ging er dan 1 leiding terug naar je filter. Deze leiding gaat nu terug naar je hogedrukpomp.
marieholm

Bericht door marieholm »

bedankt defendertje90 het is gelukt.

Nog even over die voorpijp van de uitlaat. Moet daarvoor echt de tussenbalk van het chassis?

lijkt me wel erg omslachtig voor het vervangen van een uitlaat.
pascal ubags

Bericht door pascal ubags »

hallo
even 2 tips
wat heeft de na niet
een hoofdzekering (maak na startmotor, die bruine kabels, een dikke hoofdzekering 60amp. komt nog wel eens voor dat hij affikt)
de na gloeit meteen via contakt slot, dit smelt wel eens, maak hier een relai tussen, meen de witte draad.

de na uitlaat is te dun dus dikke kopen.
gr pascal
Pieter

Bericht door Pieter »

Quotedefendertje90 Vanaf de tank ga je naar je inlaat van het filter, vanaf filter naar je opvoerpomp en vanaf je opvoerpomp naar je hogedrukpomp. Zo hoort hij te zitten bij je 200tdi. Bij je 2.5N/A zat hij als volgt.
van tank naar opvoerpomp, van opvoerpomp naar filter, en van filter naar je hogedrukpomp. Vanaf de verstuiver ovedruk ging er dan 1 leiding terug naar je filter. Deze leiding gaat nu terug naar je hogedrukpomp.
in parts manual defender 1994 lees ik op blz 618 wat anders.
brandstof route is als volgt: tank -> lift pump -> fuel filter -> injection pump -> retour naar tank.
Groet, Pieter
westfries.

Bericht door westfries. »

Ja Pieter dat klopt
Onder bepaalde omstandigheden is het beter om uit de tank te halen dit ivm temperatuur van de brandstof en gas vorming

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('818a2ea4f6c80daed16cd6ea8d0724b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 16216702, 600, 600, 'Loading image ...', false);
marieholm

Bericht door marieholm »

hoi,

Goede tip wat betreft dat relais. Ga ik er zeker tussenzetten.

Nieuwe 200tdi uitlaat ligt al klaar maar had niet verwacht dat daarvoor een deel van het chassis weg moest. dus dat heb ik nog niet gedaan.

groeten
Puffino

Bericht door Puffino »

Ik ben ook lichtelijk verbaasd dat dat zou moeten. Lijkt me namelijk niet.

Heb je een uitlaat voor jouw blok, en welk type auto had je? Een NA uit welk jaar? Ex-militair of niet?

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
marieholm

Bericht door marieholm »

hoi,

De auto had oorspronkelijk een 2.5 NA diesel en is uit 1985. Het is een SW gewoon civiel lijkt me. Er ligt nu een 200tdi defender motor in. Ik heb er een 200tdi defender uitlaat bij gekocht.

Ik heb het al op allerlei manieren geprobeerd maar ik krijg de voorste bocht echt niet op zijn plaats.

wat doe ik verkeerd?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2013 11:32 door marieholm.
Plaats reactie