airco in defender 300tdi

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Mario

airco in defender 300tdi

Bericht door Mario »

Goedemorgen,

Ik wil volgens jaar in mijn defender 300tdi een airco (systeem hebben)
Nu heb ik een beetje rond gemaild en rond gebeld, maar het blijkt toch nog lastig te zijn of we eindigen al snel op zo,n 3000 a 4000 euro
Ook op deze site kan ik niets concreets terug vinden.

Kan iemand mij op weg helpen met de onderdelen die ik nodig heb, behalve een airco pomp en condensor? En heeft iemand een inbouw adres met ervaring in de aircosystemen en motoren?

Ik hoor graag
alvast bedankt

Groet en natuurlijk een mooie jaarwisseling
Mario

PS lees één van de reacties;
Wij kunnen dit verzorgen het is echter een nogal prijzige aangelegenheid.
De complete set aan onderdelen kost ons 3000 euro. Er zijn niet zoveel leveranciers meer van complete sets en gebruikt is het nagenoeg niet te vinden.
Dan moet hij nog worden ingebouwd, ik schat de kosten van inbouw op ongeveer 1000 euro.

Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
neef Henk

Re: airco in defender 300tdi

Bericht door neef Henk »

Hoi Mario,

Ik denk dat je het meer moet zoeken als een bolt on, zoiets als wat ze vaak in de camperbouw gebruiken. Voorbeeldje: [www.dewitschijndel.nl]

Groeten neef Henk

Mario

Bericht door Mario »

He Henk,

Hoe is het met je rug?

Inderdaad! die opbouw systemen heb ik vaker naar gekeken. Maar het is zo vreemd een gat in je dak, of zo,n onderbouw maar die kan je weer niet kwijt.
Dus kwam ik tot de conclusie; niet doen. Toch blijft die Truma , Saphir Vario airconditioner , Afmeting(en):200 x 550 x 800 mm (h x b x d) mij wel trekken maar waar laat je hem?

Groet
Mario

Mario
Purmerend
Mud Machine

Bericht door Mud Machine »

Er zijn er genoeg die er juist vanaf willen/nooit gebruiken ivm koude knieen en een warm hoofd. Gebruikt dus best wel te vinden. Heb op de onderdelenbeurs in sept nog een complete set verkocht voor een paar honderd euri. Montage is goed zelf te doen. Daarna af laten vullen en controleren.
Blijven zoeken dus.

PS: stel je niet te veel voor bij een airco systeem van een Defender. Functionaliteit is niet vergelijkbaar met het aircosysteem van een moderne auto.
Mario

Bericht door Mario »

He Mudmachine,

Welke onderdelen had je gekocht?

Groet
Mario

Mario
Purmerend
alanius

Bericht door alanius »

ALs het voor een LHD is dan kan ik quasi alle onderdelen leveren, is wel afkomstig van een Td5 dus er zal wat moeten worden aangepast voor de leidingen aan de aircopomp maar al de rest zal wel passen
Mario

Bericht door Mario »

He Alanius,

Ik heb zo,n rechts gestuurde, maar valt daar geen mouw aan te passen?

Groet
Mario

Mario
Purmerend
alanius

Bericht door alanius »

voor het interieur heb ik daar niets van en dat kan je niet echt aanpassen.

Heb wel de leidingen, condensor, airco radiator + fan en airco kader+grill.
De leidingen zijn wel van een LHD model, maar vermoed dat dit niet echt een probleem geeft.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik zou geen airco willen opbouwen met tweede hands spul. Die tweede hands spullen zijn oud en de vraag is of die geschikt zijn voor de moderne airco vloeistoffen. De oude milieu onvriendelijke koelvloeistoffen zijn inmiddels verboden en vrijwel nergens meer te krijgen. Er zijn alternatieven en toevoegingen in de handel voor oudere systemen. Maar hoe goed die zijn? Ik hoor best wel over problemen met oudere systemen gevuld met de moderne koelvloeistoffen. Bovendien geeft een underdash zoals landrover die heeft waarschijnlijk een vervelende verdeling van de koude lucht in de wagen. Ik weet het niet zeker want ik heb geen ervaring met de landrover airco. Maar ik heb een paar maanden in India gezeten en daar hadden we een buick met een underdash airco en daar werd ik niet echt blij van zeg maar. Het was daar toen overigens 45 graden. En dan ben je blij met een airco hoor.
Wat ik verder een groot nadeel vind, van de landrover airco is dat je zo-ongeveer de passagiers zitplaats kwijt bent. De 300tdi 110 heeft al erg weinig beenruimte rechtsvoor (Bij mijn 109 is meer ruimte, ben er nog niet achter waar hem dat in zit. (Stoelen ofzo?). Met een airco kan een normale volwassen Hollander daar niet meer zitten.

Zo'n onwijze bult op het dak vind ik ook niets. Je brandstof verbruik gaat enorm omhoog. Ik heb wel eens gekeken of zo'n tweede hands bult uit elkaar te slopen is en in de wagen is in te bouwen. Ik denk dat dat nog steeds een leuk alternatief is. Ze zijn namelijk best wel eens voor weinig te koop. Dan heb je nog een elektrisch ding ook dat je met een juiste netvoeding op externe elektra kunt laten draaien. Je zult dan waarschijnlijk wel een iets zwaardere dynamo moeten monteren denk ik.

Wat overigens wel heel goed werkte in India bij 45 graden in de schaduw was een aftermarket airco die in een oud en gammel Toyota busje geklust zat. Binnenruimte van dat busje vergelijkbaar met een landrover 109. Ik denk zelfs iets groter. De condenser en de droger zat gewoon ergens voor onder in de motorruimte. De airco pomp op de motor zoals meestal is gedaan. En de verdamper was een heel plat ding dat binnen in het midden tegen het dak gemonteerd zat. Dat ding werkte echt heel goed. De mensen voor en achter in auto hadden daar allemaal profijt van. Ik ben ook aan het kijken geweest voor een airco systeem en ik ga voor zo'n aan het dak gemonteerde condensor. Ik heb gezien hoe dat functioneert bij het serieuze werk (Dus bij iets meer dan nederlandse zomerse temperaturen.) en denk dat dat een van beter werkende systemen is. In Nederland heb je trouwens meer dan zat aan een tropendak. Als je een tropendak van een oude 109 te pakken kunt krijgen (Bij maanrover ofzo.) zit je uitstekend. Voordeel is dat dat ook werkt als de wagen stil staat en de motor uit is.

Hier kun je overigens die aftermarket zooi krijgen kost wel wat maar als je zelf in je wagen kunt klussen is het nog wel te doen denk ik.

Verdamper:

484UD560W.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1a99946e427d5c488feaa3dbeed82ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.nostalgicairparts.com%2Fimages%2Fproducts%2Flarge%2F484UD560W.jpg', 'http://www.nostalgicairparts.com/images/products/large/484UD560W.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.nostalgicairparts.com%2Fimages%2Fproducts%2Flarge%2F484UD560W.jpg', '', 16213847, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Condensor met droger:

37944_1119wdrierW.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06fe3a5a4918d83546c6fd83192eec0a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.nostalgicairparts.com%2Fimages%2Fproducts%2Flarge%2F37944_1119wdrierW.jpg', 'http://www.nostalgicairparts.com/images/products/large/37944_1119wdrierW.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.nostalgicairparts.com%2Fimages%2Fproducts%2Flarge%2F37944_1119wdrierW.jpg', '', 16213847, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Compressor:

115_5000W.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8301e810e63325eccadc7d3aca2425ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.nostalgicairparts.com%2Fimages%2Fproducts%2Flarge%2F115_5000W.jpg', 'http://www.nostalgicairparts.com/images/products/large/115_5000W.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.nostalgicairparts.com%2Fimages%2Fproducts%2Flarge%2F115_5000W.jpg', '', 16213847, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Prijzen van die dingen vind ik zeer acceptabel. Wel zelf inbouwen. Brackets maken om de pomp op de motor te plaatsen enzo. Als je het echt goedkoop wil moet je naar India rijden en daar kun je het er voor 500 euro in laten bouwen.

En misschien is het mogelijk om gewoon het landrover systeem (dus de compressor, condensor en droger van landrover) te gebruiken en in plaats van de underdash unit deze roofmount verdamper toe te passen. Dan weet je alleen niet hoe het zit met de moderne koelvloeistoffen.

Edit: typefout.

Arnold.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2012 12:06 door Exfietser.
alanius

Bericht door alanius »

ahja de delen die ik heb liggen, zijn van recente Defenders. deftige tot nieuwstaat ;--)
Mario

Bericht door Mario »

He Arnold,

Ik heb met veel plezier je stukje gelezen. Dank je wel.

India! Dat is juist willen gaan doen van Amsterdam naar Kathmandu. Dat is ook meteen de rede dat er een airco moet komen.
we gaan met een kleintje van 2 jaar en dat kan in onze ogen alleen maar met koeling in je auto.

Ik ga toch voor een orginele set en niet een opbouw of onderbouw van een airco. Dom weg omdat de rest onhandig is.

Het probleem zal dus de verdamper worden. Wordt vervolgd

Groet
Mario

Mario
Purmerend
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dat zijn grote plannen. En met twee kleintjes nog wel. Maar uhh Katmandu of ???????? is de hoofdstad van Nepal. Maar ik neem aan dat je waarschijnlijk door India naar ???????? reist.

Als je dan toch in de buurt bent zou ik een klein omweggetje nemen en ook de TajMahal of ??? ??? bezichtigen. Is misschien maar een paar 1000km extra. Maar wel heel erg de moeite waard. Afgelopen jaar ben ik even naar Ranchi in india geweest en ben toen ook in de TajMahal geweest. Ik moet zeggen dat dat zeer indrukwekkend was. Er zijn in de buurt van de Taj Mahal nog een paar grote bouwwerken (forten) die ook heel indrukwekkend zijn. Dat zijn o.a. Fatehpur Sikri en het rode fort van agra. De TajMahal is eigenlijk alleen maar een nogal overdreven uit de kluiten gewassen mausoleum. Dat rode fort en de Fatehpur Sikri zijn bijzonder omdat daar die sjah's en koningen compleet met hun harem enzo in hebben gewoond. Het was gewoon hun huis. Maar wel een dat als je daar rondloopt je jezelf in de sprookjes van 1000 en 1 nacht waant. Het is zo waanzinnig mooi. Overal zijn watertjes en fonteintjes in huis om voor verkoeling voor de haremdames te zorgen. Ruimtes die om koel te blijven zijn afgesloten van het buitenlicht. Om te zorgen dat er dan een beetje licht is zijn de muren en het plafond helemaal bekleed met glimmende steentjes zodat een heel klein beetje licht van een kaars o.i.d. 10000 x gereflecteerd wordt. Het ziet er uit of je in een kamer komt die bekleed is met duizenden diamanten. Je weet werkelijk niet wat je ziet.

Maar als je daar heen gaat bereid je dan goed voor op de narigheid die je gaat zien. Van de (moedwillig) mismaakte bedelkindjes tot het vuil, afval en de stank dat overal ligt en hangt. Het is best heel erg en niet dat er af en toe een ziet. Je struikelt er over. De film Slumdog Millionaire geeft heel goed weer hoe het in India is. Wat je daar in ziet zie je ook zo in het echt. Ik ken mensen die 6 weken naar India wilden en al na twee weken terug kwamen omdat ze daar niet tegen konden.

Verder, eet geen ijs, rauwe groenten, salades, fruithapjes enz. Alleen (goed door of suf) gekookte zooi eten. Zeker voor de kinderen. Neem voor de vitamines liever een pot rode, groene en blauwe pillen mee. In de rauwe groenten en fruit kunnen eitjes zitten die uitkomen in je buik. En dat kunnen hele nare knaagbeestjes zijn die zich een weg naar buiten gaan eten. Een lintworm is daar simpel bij. Let ook op met water. Eigenlijk ook alleen sufgekookt. Ge-sealed flessenwater is ook wel goed maar let op dat er in India bedrijfjes zijn die oude flessen verzamelen, ze schoonmaken, vullen en de dop voorzien van een plastikje zodat het lijkt alsof ze ge-sealed zijn.
Zorg ook dat jullie de juiste prikken gehaald hebben.

Maar wel supercool zo'n onderneming met twee krummels. Vertel eens welke route jullie gaan volgen en hoe lang? Ben benieuwd. De route Turkye, Iran, Afganistan, Pakistan, India, Nepal heeft volgens mij wat minpunten. Rusland, China gaat denk ik niet lukken. De route Turkije, Armenië, Azerbeidzjan, (Pontje over als dat er is?) Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Pakistan is misschien beter? Waar een wil is is een weg zullen we maar zeggen. Iran schijnt wel heel erg mooi te zijn en verminderd het aantal landen en grens overgangen behoorlijk.

PeterT en NeefHenk van dit PB hebben dit al eens gereden. Misschien dat die nog wat waardevolle tips hebben.

Ik zou toch voor een roofmount evaporator gaan. Kinderen zullen dat zeer zeker gaan waarderen en ik denk dat het makkelijker monteren is dan dat landrover ding voor onder het dashboard. De bijrijder zal het zeker prettig vinden.

Arnold.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Zoals ik al eerder heb gezegd is een airco misschien wel lekker tijdens het rijden maar zodra je de auto verlaat (voor boodschappen, museumpje, wandeling etc) krijg je de klap, ik hield gewoon het hoofd koel met een plantenspuit en niet te rijden op het heetst van de dag. Je kinderen kunnen denk ik beter tegen de warmte als jij denkt, de chauffeur raakt als eerste overhit.
Nogmaals, hou het zo simpel mogelijk en wat je mist kan je altijd onderweg aanschaffen (vaak nog goedkoper als hier in NL)

Groeten neef Henk

Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Ik heb zelfs wel eens gelezen dat een doe-t-zelf systeem op punten beter kan zijn als het originele.
Pomp en warmtewisselaar kan je natuurlijk wel als origineel doen. Echter dat rare pakket waar je ruimte voor je voeten wilt kan je goed missen.
Ik heb gewoon geen Airco, heb alleen ERKO, en moet nog een fannetje klussen: het binnenklimaat wordt al een stuk beter als de warme lucht goed wordt afgevoerd (in plaats van het gebruikelijke stagneren).

Marc
Mario

Bericht door Mario »

He Arnold,

De route is Turkije, Iran, Pakistan, India, Nepal en dan weer India. De bedoeling is ook om daar de auto een jaartje te stallen om dan weer terug te komen om een maandje verder te reizen. Ik zelf ben zo,n oude overjarige hippie die veel in het verre oosten heeft rond gehangen. Zeker in India.

Volgens Henk heb je niets nodig dan een planten spuit! haaaaaa , maar ik wil een koeling in de Defender hebben voor de zekerheid. Niet dat ik halverwege terug moet omdat het te gek wordt. Ik was 2 jaar geleden in Noord India met een temperatuur van 44 graden in de schaduw. Zelfs de Taj bezoeken was lastig met al dat witte marmer. Vorig jaar een auto gehuurd in Marokko. Ik moet zeggen die airco was heel erg gewenst zeker in Marrakech. Kortom ik ga voor een koeling in de auto.

Jij had het over een verdamper op het plafond. Misschien een stomme vraag maar hoe sluit je deze aan. Vanuit je motor gedeelte onderlangs naar de achterkant en dan omhoog?
Die verdampers bij je benen lijkt mij niets, maar daar heb ik geen ervaring in.

Nog een langs weg te gaan voordat dat die koeling erin zit.

Groet
Mario

Mario
Purmerend
Mario

Bericht door Mario »

He Henk,

Wij zijn ook geen voorstanders van airco,s , maar ervaring leert. Je kan hem maar beter bij je hebben en niet gebruiken dan nodig hebben niet kunnen gebruiken.
Mijn Landrover is ook nog eens donker groen, motor die warmte afgeeft en dan een graadje of 45. Kortom ik durf het niet aan om zonder te gaan. Hij moet er alleen nog even in!
Ach maar verder moet ik nog even de speling uit het achterwiel halen , de vacuumpomp vervangen, de dieselpomp beter afstellen of vervangen, extra verlichting aanleggen, etc etc.

Groet
Mario

Mario
Purmerend
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Die verdamper aan het plafond zal met twee leidingen met de delen in het motorcompartiment verbonden moeten worden. Dan moet je inderdaad leidingen onder je vloertje en langs de deurstijl ofzo omhoog maken. Maar ik denk dat dat minder lastig is dan leidingen door je schutbord en de lastige operatie dashboard ombouw uit te voeren. Tijdens de lange rit is het niet hebben van beenruimte echt bezwaarlijk. Ik ben ooit met drie personen voor in een 110 300tdi naar Roemenië heen en weer geweest. Totaal in twee weken ongeveer 10000 km gereden. Echt de ruimte voor in een 110 is niet alles hoor.

Hier is nog een link naar dit soort apparatuur: [www.nostalgicairparts.com]

483siUD_550InstalledW.jpg --> mod_embed_images_loadimage('efe4d7619a4710f12205f92489143d98', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.nostalgicairparts.com%2Fimages%2Fproducts%2Flarge%2F483siUD_550InstalledW.jpg', 'http://www.nostalgicairparts.com/images/products/large/483siUD_550InstalledW.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.nostalgicairparts.com%2Fimages%2Fproducts%2Flarge%2F483siUD_550InstalledW.jpg', '', 16217145, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Nog een paar links:

Weer iets anders maar minder bruikbaar in een landroverrtje denk ik.
Ander merk andere modellen.
an handig zijn als je zelf iets gaat prutsen.
Je kunt het spul ook direct uit china halen.
Dit lijkt op dat amerikaanse ding maar dan direct uit china.

Waarschijnlijk komen al die hele dure amerikaanse spullen gewoon uit china. Direct vanuit China kan het alleen een factor vijf in prijs schelen. terwijl het hetzelfde apparaat is.

Maar denk ook even over het verhaal van Henk. Houd alles zo eenvoudig mogelijk. En probeer het gewicht van de hele wagen zoveel mogelijk te beperken. Als je overlanders over hun ervaringen hoort spreken zijn de ingewikkelde complexe onderdelen van de wagen de dingen die het eerst stuk gaan. Mooie parabool veren onder een series? Mooie afgewerkte kastjes in de wagen met sluitingen en knopjes? De Parabool veren halen het vaak niet en worden vaak ergens in Afrika vervangen door de standaard bladveren die het wel halen. De kastjes en sluitingen rammelen allemaal uit elkaar en gaan stuk. Een stel eenvoudige kunstof kisten werkt beter en zijn eenvoudig te vervangen als die sneuvelen.

Ik weet dat jullie geen bladveren hebben en ik weet ook dat er bladveren zijn die het wel kunnen. Dit zijn alleen een paar voorbeelden die ik heb van mensen daadwerkelijk zulke tochten hebben ondernomen. En NeefHenk heeft met zijn plantenspuit een zeer goed punt. Ik zat in India voor mijn werk en dan loop je van airco naar airco. Maar als die er niet is wen je ook aan die warmte. Je kinderen doen dat ook. Ik heb daar in India 30 uur moeten werken bij een temperatuur van 60 graden in zware werkkleding. Het was heftig maar ook dat ging. Een ding is dan belangrijk en dat is dat je heel veel water drinkt. Daar moet je ook bij je kinderen goed opletten. Die zijn nog te jong om het te snappen en hebben het niet door en geven het dus ook niet aan als ze vocht te kort hebben.

Arnold.
Chris

Bericht door Chris »

Gertjanvan budget parts Gouda heeft dit net gedaan, misschien kun je hem er naar vragen.

Chris
Mario

Bericht door Mario »

Hoi Chris,

Hoe heeft hij de verdamper weggewerkt?

groet
M ario

Mario
Purmerend
Puffino

Bericht door Puffino »

Mario, ik heb hier nog een compressor liggen met beugel, voor een 300tdi.

Die mag je voor weinig hebben, ik denk aan 50 euro.

Reactie graag niet op dit bericht maar via PB (check ik zo af en toe wel)

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

Hier al gekeken ?
[www.cbsonline.co.uk]

Groet dirk ambu
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dat zijn mooie spullen Dirk.

Met name deze: [www.cbsonline.co.uk] Die is zo klein dat die zowat op de plek van landrover kachel past en hij kan nog verwarmen ook. Je zou er dus een klimaat regeling mee kunnen maken. Dan moet je iets automatisch verzinnen voor de drieweg klep.

Arnold.
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

Ja die heb ik ook gezien lijkt mij best een goede oplosing
Voor de regeling ben ik al iets aan het maken op basis van een arduino UNO board
Ik wil de temperatuur zelf in kunnen stellen op zeg 22 graden en dan moet hij zelf de rest gereken
Het zou moeten kunnen

Groet Dirk ambu
Exfietser

Bericht door Exfietser »

He wat leuk dat je iets doet met een arduino. Ik wil iets gaan doen met een raspberry. O.a. temperatuur meten op meerder plaatsen in het koelsysteem en het uitlaatspruitstuk. Ben nog aan het uitzieken hoe je de flow kunt meten van de branstof heen en retourleidingen meten.

Verder misschien in de toekomst de laad-, starts-, stromen enzo meten. De raspberry heeft daar meer dan zat power voor.

Ik zou die verwarmer verdamper overigens niet op de plek van de huidige kachel zetten maar de huidige kachel behouden en dat ding als extra bijvoorbeeld in de midden console tegen plafond of in de buddysit plaatsen.

Arnold.
effe-anoniem

Bericht door effe-anoniem »

Heb eigenlijk geen zin om te reageren, (en om in te loggen), maar wil dit toch kwijt: vind het super onverantwoord om met een kind van 2 jaar zo'n rit te maken, met een egoistische papa die geen verstand van Land Rover of überhaubt autotechniek heeft. Dat is wat ik er van denk. Succes verder met je reis en airco inbouw. Hopelijk wordt er niemand ziek anders wordt het nog een spannende film.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Is het niks om eens in UK te informeren? Daar zijn veel sloperijen en LR specialisten. Misschien 's een berichtje plaatsen op een Engels forum. Jouw auto is tenslotte ook rechts sturend......

Gr, Bart
Mario

Bericht door Mario »

Wat grappig ben jij. Jij noemt mij een egoistische papa die geen verstand van Landrover of uberhaubt van autotechniek heeft.

Bedankt voor de vriendelijke woorden, maar log de volgende keer maar liever niet in.

Veel plezier met afbranden van mensen en nog een gelukkig en gezond 2013. Denk aan je hart

effe-anoniem Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb eigenlijk geen zin om te reageren, (en om in
> te loggen), maar wil dit toch kwijt: vind het
> super onverantwoord om met een kind van 2 jaar
> zo'n rit te maken, met een egoistische papa die
> geen verstand van Land Rover of überhaubt
> autotechniek heeft. Dat is wat ik er van denk.
> Succes verder met je reis en airco inbouw.
> Hopelijk wordt er niemand ziek anders wordt het
> nog een spannende film.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Nee, je moet je kind(eren) niets laten zien van de wereld, dan ben je lekker bezig!!! Voor kinderen (en natuurlijk de ouders) is het één groot avontuur waar je meer van leert in 1 jaar dan 10 jaar thuis te blijven.

Erg jammer dat je toch nog de moeite nam om wel 5 zinnen te typen en niet in te loggen wat maar een kleine moeite is maar je hebt natuurlijk heel wat te verbergen...............anoniempje

Groeten neef Henk

Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik heb nog een website gevonden van mensen die met de kids naar Africa gegaan zijn:

[home.kpn.nl]

Arnold.
Mario

Bericht door Mario »

He Henk en Arnold,

Bedankt voor jullie steun. Jammer dat er zulke mensen op dit forum rondhangen.

Ik heb toch maar even melding bij de webmaster van dit forum gemaakt.

Groet
Mario
Bart van Dessel

In het dorp waar een collega van mij woont (Nuenen) is de hoofdprijs van de postcode loterij gevallen, hij heeft ook loten....als hij die prijs nou 's verdeeld onder z'n collega's dan wordt het een half jaartje trekken door Europa en Afrika, maar helaas blijft dit voor mij een nog een droom. M'n kinderen zijn 7 en 8, oud genoeg om aan het avontuur te laten proeven.....

Gr, Bart
Mario

Bericht door Mario »

He Bart,

Als dat zou kunnen, maar ik heb gezien hoe jij woont. Daar kan ik alleen maar van dromen.

Als wij zo,n reis willen maken dan moet het nu, anders moeten ze naar school en dan is het over.

Groet
Mario

P.s. jij bent toch binnen na je grote opruiming?

Mario
Purmerend
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

effe-anoniem? Zeker weer een kale jonker, die niet met de billen bloot wil. Jup houdt niet van dit soort lieden. gr. Juppe.
Bart van Dessel

Mario Koks Schreef:
> He Bart,
>
> Als dat zou kunnen, maar ik heb gezien hoe jij
> woont. Daar kan ik alleen maar van dromen.
>
> Als wij zo,n reis willen maken dan moet het nu,
> anders moeten ze naar school en dan is het over.
>
> Groet
> Mario
>
> P.s. jij bent toch binnen na je grote opruiming?
Hoi mario, ja ik woon mooi, maar alles moet betaald en bijgehouden worden, onderschat dat niet, gelukkig heb ik een fijne schoonvader die graag in de tuin werkt. Maar financieël binnen na m'n grote opruiming, helaasssssssss.......m'n onderdelenverkoop heeft geen hoogtepunt laten zien de laatste weken dus het blijft kwakkelen. Maar ooit komt het allemaal goed......ben je nog geslaagd met je banden?

Gr, Bart
Mario

Bericht door Mario »

He Bart,

Ik heb een maand of twee a drie geleden Grabbers AT voor €110 per stuk kunnen kopen met plaatsing €480. (Brezan Purmerend). Leek mij niet verkeerd!

Ik weet zeker dat het goed komt. In het voorjaar begint iedereen weer te klussen.

2013 wordt jouw jaar! Let maar op.

Groet
Mario

Mario
Purmerend
Bart van Dessel

Mario Koks Schreef:
> He Bart,
>
> Ik heb een maand of twee a drie geleden Grabbers
> AT voor €110 per stuk kunnen kopen met plaatsing
> €480. (Brezan Purmerend). Leek mij niet
> verkeerd!
>
> Ik weet zeker dat het goed komt. In het voorjaar
> begint iedereen weer te klussen.
>
> 2013 wordt jouw jaar! Let maar op.
>
> Groet
> Mario
Ik heb in ieder geval een gratis aircopomp voor je, hij ligt alleen al heel lang (vochtig)dus of ie het nog doet?? Ook evt. een steun voor op een 300 tdi blok.
Plaats reactie